Délmagyar logó

2017. 07. 20. csütörtök - Illés 21°C | 34°C Még több cikk.

Mit nekünk lélektan!

"Csak néhány adat emlékeztetőül: 1990 júliusában a 98-as benzin, amit manapság mindenféle prémium benzin álnéven árulnak 37 forint 50 fillér volt, október 26-án 62 forintra drágult."
Annak idején Homérosz nem írta le annyiszor az Iliászban az akhájokkal kapcsolatban a jó lábvértes jelzőt, mint ahányszor manapság leírjuk, leírtuk: lélektani határon van a benzinár.

Aztán persze kiderül, még sincs ott, hiszen mindig jön egy újabb drágulás, egy újabb lélekhatár (na tessék, itt volt egy megint), s különben is, a literenként két, három, négy forint valójában nem is olyan sok, kibírjuk ezt is, ahogy mindent. Utoljára a híres, hírhedt 1990. októberi taxissztrájk idején mertünk igazán lázadni a benzinár ellen. Igaz, azóta nem volt olyan jelentős üzemanyagár-emelés, de az is igaz, azóta folyamatosan tűrjük, hogy ha apró lépésekben is, de mindig feljebb kússzon a nafta ára. Csak néhány adat emlékeztetőül: 1990 júliusában a 98-as benzin, amit manapság mindenféle prémium benzin álnéven árulnak 37 forint 50 fillér volt, október 26-án 62 forintra drágult. Manapság 320 forint környékén mozog literje. Persze tudom, valójában összehasonlíthatatlan az akkori és a mostani ár, mégis az utolsó nagy „hőzöngés" óta valahogy mindig megértők vagyunk, hiszen megtanultuk a verset: a világpiaci árak, a gazdasági folyamatok és a többi.

És megtanultunk „védekezni" is az „örökös" áremelkedés ellen: a drágulás előtti napon jól megtankoljuk a verdát, az sem számít, ha sorba kell állnunk egy kicsit a kutaknál, majd jó érzéssel mutatunk fityiszt a gazfickóknak, s meg vagyunk győződve róla, jól kitoltunk velük.

Pedig az igazi kitolás nem ez lenne, hanem például a közösségi közlekedés újrafelfedezése. Naponta dühöngünk azon, mennyit ülünk a belvárosi dugókban, mennyire élhetetlenné vált Szeged is a megnőtt forgalom miatt, miközben egyre kevesebben járunk tömegközlekedési eszközökkel. Hiszen a megállóhoz ki kellene sétálni, adott esetben fél órával hamarabb kellene felkelni, arról nem is beszélve, ha már megvette a derék polgár tízéves részletre a Suzukit, akkor majd bolond lesz nem kihasználni, hogy háztól házig autózhat.

Vagy lehet, hogy a lélektani határ olyan, mint a nadrágszíj? De meddig lehet még összébb húzni? A jelek szerint sokáig, hiszen az igazán „fontos" dolgokra, benzinre, mobiltelefonra, cigarettára mindig lesz pénzük az embereknek. Akár az éhenhalás árán is.

Olvasóink írták

  • 4. DBLaci 2008. május 08. 07:53
    „szerintem botrányos árak vannak a tömegközlekedésben, amíg olcsóbb és kényelmesebb autózni, addig nem tudom mit várunk. (és szerintem nem az autóval közlekedést kéne drágítani...) 270 ft a buszon egy jegy, ha át kell szállni az 540, vissza ugyanez az 1080... nevetséges. Egyébként ha már tömegközlekedés, hogy lehet az, hogy két felnőttnek oda vissza simán megéri kocsival felmenni BPre, mert a vonatjegy drágább... Nonszensz.”
  • 3. itti 2008. május 07. 10:00
    „még hogy drágul a benzin!!én 3 éve is10.000.-t tankoltam és ma is:))) 0”
  • 2. Kuki 2008. május 07. 09:24
    „Lassan már az egész földkerekségen elterjed a pénz és az anyagi "jólét" uralma, ami azt is jelenti, hogy
    - a "környezetszennyező paraszt" akkor kezd el környezetet védeni, ha anyagilag jobban jár vele.
    - minél több olyan objektumot halmoz fel, amelyek az anyagi jólét szimbólumai (auto, mobil, stb), tekintet nélkül azok egészségi és környezeti hatására
    - még az egészségét is akkor kezdi el védeni, amikor veszélyezteti a pénzügyi helyzetét vagy/és anyagi jólétét”
  • 1. Vassy 2008. május 07. 07:40
    „Nagyon jó írás. Ezekben a percekben is, az ablakom alatt kb. 15 autó vár a zöld jelzésre, a legtöbbjükben 1 ember ücsörög. Nem mondom hogy mindenki környezetszennyező paraszt aki egyedül autózik mert vannak élethelyzetek, foglalkozások amikor muszáj ezt csinálni de sokan tényleg megkímélhetnék a környezetüket és a saját pénztárcájukat.

    Mondjuk ebben az országban mindez nem beszédtéma, itthon a Győzike az érdekes és hogy Orbán mit mondott a Hargitán. Beszarás, komolyan mondom.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

De ki az a Petelei?

"Úgy tűnik, hogy Petelei István neve nem csupán a mostaniaknak, de a korábban érettségizőknek sem… Tovább olvasom