Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

Morál is

"A gyalogos ugyanis az a fajta lény, akivel szinte mindig baj van. Zebra környékén meg különösen. Sokan nem is értik, mit is akar tulajdonképpen a szerencsétlen azoknál a nagy keresztcsíkoknál."
Morálisan ingoványos – így jellemezte Cingár Gabent a legújabb kori magyar filmgyártás kultuszfilmjében, az Üvegtigrisben. Ez az önmagában is gyöngyszem jelző tökéletesen illik ránk, autósokra is. A kivételnek szóló tiszteletet ezúttal hanyagoljuk, ugyanis sajnos általánosságban elmondható, a magyar sofőrnek a rendőr mellett a gyalogos a másik halálos ellensége. A gyalogos ugyanis az a fajta lény, akivel szinte mindig baj van. Zebra környékén meg különösen. Sokan nem is értik, mit is akar tulajdonképpen a szerencsétlen azoknál a nagy keresztcsíkoknál.

Segítek: átmenni. És nekünk, autósoknak is ugyanezt kéne tenni. Mármint segíteni átmenni. Csakhogy ez valamiért eszünkbe sem jut. Inkább gyorsítunk is a biztonság kedvéért, ha jön a zebra, hiszen akkor a szerencsétlen lúzer, akinek még autóra sem telik, látja, hogy nagyon sietünk, s mivel nem akar meghalni, ezért inkább továbbra is ott álldogál az úttest szélén. Míg el nem megy az utolsó autó is. Máskor ugyanis nincs esélye az átkelésre. Hiszen a zebra az csak egy állat, szép, csíkos, de máshogy nem nagyon ismerjük mi, autósok.

Egy kicsit ki is nézzük magunk közül azokat, akik lassítanak, ne adj' isten megállnak a gyalogátkelőhely előtt. Ez utóbbi egyébként kifejezetten balesetveszélyes is, ilyenkor könnyű egymásba csúszni, ha elbambul az ember, máris felkenődik az előtte haladóra, aki volt olyan béna, és elsőbbséget adott egy jármű nélkül közlekedő embertársának.

Na, ez fog megváltozni szeptembertől. A puhatestűeknek nemcsak a tankönyvekben lesz elsőbbségük, s bizony, meg kell állnunk a nagy, vastag csíkok előtt. Borzasztó, rettenetes még csak rágondolni is. Nem elég, hogy nem lehet száguldozni, azt a kis erőfölényét is elveszti az egyszeri skodás, ami eddig legalább a gyaloggaloppozókkal szemben megvolt neki. Hova vezet mindez?

Talán vissza a valóságba. Talán Európába, ahol természetes az, hogy az autós lassít és elsőbbséget ad a zebra előtt. Talán jobb, biztonságosabb közlekedési rendszerbe. Hiszen ez, mármint a közlekedés a morálról is szól. Tökéletesen leképezi hangulatunkat, hozzáállásunkat, viszonyunkat az élet egyéb dolgaihoz. Van min változtatni.

Olvasóink írták

  • 2. No.6-Sy 2008. július 22. 13:21
    „"Talán vissza a valóságba. Talán Európába, ahol természetes az, hogy az autós lassít és elsőbbséget ad a zebra előtt. Talán jobb, biztonságosabb közlekedési rendszerbe. Hiszen ez, mármint a közlekedés a morálról is szól. Tökéletesen leképezi hangulatunkat, hozzáállásunkat, viszonyunkat az élet egyéb dolgaihoz. Van min változtatni."

    Van bizony!

    Valóban természetes, hogy az autós lassít, sőt megáll a zebra előtt - legalábbis a németeknél. Eleinte nagyon furcsa volt, roppantul jóleső "figyelmességként" könyveltük el, amíg rá nem döbbentünk arra, hogy amellett, hogy kötelezően előírt az autósoknak a zebre előtti megállás, "mellesleg" benső indíttatásból, neveltetésből adódóan, udvariasságból, előzékenységből is meg fog állni az autós a zebra előtt. Mint ahogyan természetes számára az is, hogy a biztonsági öv azért van, hogy használja.

    Merthogy tudnak vezetni. Merthogy nincsenek teli tökig komplexusokkal (vagy ha igen, tesznek róla, hogy kevesebb legyen); merthogy nem élet-halál kérdése az, hogy ki lő ki először a pirosnál vagy ki ijeszti halálra a békés gyalogost a zebrán. Vagy éppen tapossa halálra.

    És a jót könnyű megszokni. Hazautaztunk édes hazánkba, aztán jött a hideg zuhany. Nemegyszer zöld lámpánál is kis híján elcsapott egy-egy autósnak látszó tárgy. És nagyon jókat rötyögött, mutogatta a prominens ujját, anyázott, gajdolt: két percre a kis hülyéje azt hitte, az övé a világ. Amellett, hogy ez gyalogosként dühítő, korántsem vicces, és nem lehet annyivel elintézni sem, hogy "bezzeg ez Magyarország és ez a balkáni színvonal". Nem kell annak lennie. Szabad változnia, sőt, muszáj! Úgyhogy részemről nagyon örülök annak, hogy szeptembertől ismét keményítenek a KRESZ-ben.

    Az is igaz, hogy nem szabad általánosítnai és az is, hogy a gyalogosok között éppen annyi szabályszegő akad, mint az autósok között. Aki nem figyel oda az embertársára gyalogosként, az nem lesz szabálykövetőbb és emberségesebb csak attól, mert a s@gge alatt autó zötyög.

    A lényeg azonban: gyalogosként "elütni" egy másik gyalogost max. egy vállficam, autósként pedig...Na lehet tippelni.”
  • 1. Bond 2008. július 22. 09:17
    „Azért meg kellene vizsgálni az állandó indulás/megállásból származó környezetterhelés növekedést is. Bár Szegeden egy zöldhullámot nem képesek normálisan beállítani, hadd nyelje a szerencsétlen Csongrádi sgt-i lakos a füstöt, úgyhogy ezzel se fognak sokat törődni.

    A forgalom dinamikáját és az ésszerűséget is nézni kell, már az oktatáson azt tanítják, hogy egy négysávos úton ha van még egy sáv köztünk és a gyalogos között, menjünk át. És a Kárász utca végén lévő zebránál vajon fog még valaha autó átjutni?

    Ez megint csak olyan átgondolatlan, durrbele, a való életet figyelmen kívül hagyó szabály mint a törvényeink nagy része.

    Külföldön egyébként nem (csak) azért vigyáznak jobban az autósok a gyalogosokra, mert ott annyival rendesebb emberek élnek, hanem mert nem fél év felfüggesztett és egy vállveregetés jár a zebrán gázolásért mint nálunk. 5 év letöltendő (BMW-vel 10) nálunk is alakítana a morálon.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Határbanzáj

"...Röszke és Szeged között sem mobilvécék, sem szemétgyűjtők, sem italosstandok. Helyettük… Tovább olvasom