Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Muszáj lenne

"...szerintem ha a gyerekek érdekében léptek volna, akkor június 13-ával bezárták volna az iskolát."
Bátornak lenni nehéz. Csakhogy néha muszáj. S ha hamarabb felismerjük, mint a többiek, hogy muszáj bátornak lenni, akkor akár még hősök is lehetünk. Persze nem rögtön leszünk azok – olyan igazából még a mesékben sem nagyon létezik –, hanem majd évek, évtizedek múlva – ha pechünk van, csak halálunk után, ez a gratulációk elmaradása miatt is fájó – döbbennek rá, hogy hát ennek igaza volt, jól csinálta.

Dócon egyelőre nem bátrak az illetékesek, amit akár meg is lehetne érteni, ha az ő szempontjaikat nézzük. Ők azt nézték, ezért döntöttek úgy, hogy összevonják az induló elsőt a harmadikkal, a másodikat pedig a negyedik osztállyal – szerintük a gyerekek érdekében is.

Pedig szerintem ha a gyerekek érdekében léptek volna, akkor június 13-ával bezárták volna az iskolát. És már a tanév közben lesték volna a különböző pályázati lehetőségeket, hátha van olyan kiírás, amelyen iskolabuszra nyerhető támogatás, akár az Uniótól is. Egyeztettek volna a két, közelben lévő település, Ópusztaszer és Sándorfalva illetékeseivel is, tudnának-e segíteni, összefognának-e, hogy a gyerekek méltó körülmények között tanuljanak. Ha meg nem jön össze a busz, akkor diákbérletet kell venni annak a 82 diáknak, hogy suliba járjanak. Ilyen lépésekhez valóban bátorságra van szükség.

Persze az is fontos, hogy legyen munkája a dóci tanító néninek, ám az legalább olyan fontos, hogy a dóci gyerkőc olyan iskolába járjon, ahonnan valóban eséllyel tanulhat tovább. Összevont osztályokból, kis létszámos, falusi iskolákból erre nincsen esély. Ahhoz, hogy okos dóci gyerekek legyenek, nagy iskolába kell járatni a csemetéket – szerencsére, ilyen nehéz körülmények között is vannak tehetséges tanulók. Lássuk be, hiába a projektor, az interaktív tábla, a nagy iskolában több és jobb internet van, mint a kicsiben, járhat a diák szakkörre, sportolni, ha nehezebben tanul, akkor van esélye arra, hogy délután korrepetálják. Azaz jobbak a feltételek. Amiket persze nem biztos, hogy kihasznál az ebadta, de legalább sansza van rá.

A falusi, az egykorvolt tanyai iskolák fölött, tetszik vagy sem, eljárt az idő. Persze romantikus a kincskereső kisködmönös hozzáállás, de ha csak a suhintott levesnek, a tótágasnak kell örülniük a srácoknak ahelyett, hogy a modern tudomány érdekességeire csodálkoznának rá tátott szájjal, akkor azok a gyerekek végképp lemaradnak.

Ezért lenne muszáj bátornak lenni.

Olvasóink írták

  • 6. Kollár Árpád 2008. június 24. 23:13
    „Kedves László, még jó, hogy te bátor voltál nem tájékozódni az ügyben. A dóci iskola jól felszerelt, jó képesítéssel rendelkező tanárok tanítanak ott, az idei végzősök rangos szegedi középiskolákba jutottak be. Az internet nem lassabb, az egy főre jutó gépek száma nem kevesebb, mint a környékbéli iskolákban. Nem árt néha tájékozódni publicisztika firkantás előtt, nem elég a rossz falusi iskola sztereotípiákból merítkezni. Ezzel szerintem bakot lőttél. Ja, az iskolának van már iskolabusza, nem kell pályázni rá, és azt se feledd, mekkora előny ezeknek a gyerekeknek, hogy nem harminc fős osztályokban, hanem kis létszámú csoportokban tanulnak. Azt hiszem, ez a hátrányos helyzet ledolgozásakor fontosabb, mint a gyors internet, amit oktatásszociológia kutatások is alátámasztanak. Szóval, ha csak a gyerekekért aggódsz, s az ő érdeküket nézed, légy bátor, és pennádal segítsd az iskola fennmaradását.”
  • 5. Nagy Margit 2008. június 24. 19:06
    „Mióta megtörténtek az iskola összevonások, egyre több olyan tanítványom van, akinek komoly gondot okoz lelkileg, hogy a megszokott falusi közösségéből egy nagyobb iskola/falu/város egyik osztályába kerül 8-9 évesen. Nehezen tud beilleszkedni, nehezen fogadják be a többiek. Olyan gyerekek közé kerül akik már együtt jártak az óvodába is, régóta ismerik egymást. Gyakori bizony, hogy a kis jövevényt kiközösítik.
    EGYÁLTALÁN NEM OSZTOM AZT A VÉLEMÉNYT, HOGY A KISEBB ISKOLÁBAN ALACSONYABB SZÍNVONALÚ AZ OKTATÁS.
    Az egyik kisfiú pl. egy pici falusi ,,osztályból" (2 fő! volt) került be egy makói nagyon is patinás, igen kemény követelményeket támasztó iskola 3. osztályába. Tanulmányi szempontból az új osztálya egyik legjobb tanulója volt, de a gyerekek nem voltak hajlandók befogadni Őt. Ugyanígy járt még 3 gyerek is.

    ,,Pedig szerintem ha a gyerekek érdekében léptek volna, akkor június 13-ával bezárták volna az iskolát....olyan fontos, hogy a dóci gyerkőc olyan iskolába járjon, ahonnan valóban eséllyel tanulhat tovább. Összevont osztályokból, kis létszámos, falusi iskolákból erre nincsen esély."

    Van esély, kedves Garai Szakács László!
    Sőt! Sokszor így több esélye van a gyerekeknek.
    Mert a tanulnivalót bármikor bepótolhatják a gyerekek, ha már idősebbek, és edzettebb lelkűek. De ha apró korukban sérül önbecsülésük, akkor bizony nagyon nehéz később bármire is rávenni őket! Ezért legalább 4. osztályig, még ha összevonva is, de sokkal előnyösebb az otthoni iskolába járni.
    Én egyébként tanítottam ilyen osztályban, és remekül ki lehetett használni az előnyeit. Állítom, hogy könnyebben tudtak a gyerekek alaposabb tudásra szert tenni, mint a normál osztályokban!
    Ennek az oka, hogy bizony igaz a mondás ,, A szomszéd rétje mindig zöldebb!" Én 2-4 összevont osztályban tanítottam. Mindkét korcsoport ÉRDEKLŐDVE hallgatta a másik tananyagát. A 4-esek így ÉLVEZETTEL ismételtek, a másodikosok sokszor ,,aha" élményt éltek át, mert olyan összefüggésekre jöttek rá pl. nyelvtanból, ami normál körülmények közt csak később lett volna aktuális.
    Szóval: elég baj, hogy egyre több a nagy létszámú iskola. Mert a tanítás-tanulás intim, folyamat tanár és diák közt. Akkor eredményes, ha jó a kapcsolat kettőjük közt! És ehhez ismerniük kell egymást! Csakhogy a nagy létszámú osztályokban ez nehéz. És ezt nem pótolhatja semmiféle korszerű, de személytelen eszköz, főleg nem az internet és a számítógép.”
  • 4. Rozgonyi Botond 2008. június 24. 18:06
    „Ha már muszáj jegyzetet írnia Garai Szakács Lászlónak, muszáj lenne utánajárnia a tényeknek, egyéb véleményeknek is, mielőtt saját véleményét - hogy úgy mondjam - ránk, olvasókra erőltetné.
    Jómagam az elmúlt években többször is jártam az intézményben.
    1. Az iskolabezárásoknak elsősorban finanszírozási okai vannak, nem tanítási színvonal emelési. A Dóci Általános Iskola finanszírozási gondjait úgy oldották meg, hogy önálló iskolából a Szegedi Kistérségi Többcélú Társulás tagintézményévé vált. Ezzel lehetővé vált, hogy a korábban is színvonalas munkát tovább folytassák, sőt fejlesszék. Ehhez bátorság kellett, s ki tudja, tán még hősök is lesznek!
    2. Nem gondolnám, hogy a gyerekek vagy akár szülők érdeke az lenne, hogy hóban-fagyban-szélben-esőben ingázniuk kelljen a kicsiknek, hogy az amúgy is fárasztó iskolai munkát még az utazás gyötrelme is tetézze. Ez nem a minőség emelését szolgálja, hanem olyan kényszerűség, amit sajnos sok helyen nem lehet elkerülni. Milyen jó, hogy a dóci gyerekek elkerülhetik!
    3. A dóci tanító néni a valóságban 10 fős tanári kar. Az összevonások és a tagintézménnyé válás miatt a következő tanévtől 8 fővel működik tovább a tantestület.
    4. Az internetnek épp az az egyik előnye, hogy akik korábban el voltak zárva az információktól, most a legkisebb településen is bekapcsolódhatnak a világ információs hálózatába. Miért lenne "több és jobb internete" a nagyobb iskoláknak? Ez az állítás a jegyzetíró számítástechnikai tudatlanságáról árulkodik. Egyébként Dócon minden osztályteremből elérhető az internet.
    5. A kisebb létszámú osztályokban több idő jut egy-egy gyerekre, szakmai szempontokból ez előnyösebb a nagy iskolák felduzzasztott osztálylétszámánál. Ha többet lehet foglalkozni egy-egy gyermekkel, kevesebbet kell délután korrepetálni - amire ha szükség van, a kis iskola ugyanúgy meg tudja oldani, mint a nagy. Az összevont évfolyamok tanításának kialakult és jól működő módszertana van. Jó pedagógusokkal semmiféle hátrányt nem szenvednek a tanulók azokkal a társaikkal szemben, akik ugyan nem összevont osztályokban, de 30 fölötti osztálylétszámmal tanulnak.
    A mai újságírónak, tudom, muszáj szállítani a napi írásmennyiséget. Ez nem könnyű feladat. De a toll nem csak az ő betevő falatját szolgálja, hanem az olvasókat is, az olvasók véleményét is formálja. "Ezért lenne muszáj bátornak lenni", s alaposabban tájékozódni, s úgy megszólalni.”
  • 3. szgy 2008. június 24. 18:05
    „Szerintem a "tudományosság" nem az iskola méretén múlik, hanem azon, hogy mennyire van ideje, szellemi kapacitása és anyagi lehetősége a tanárnak tudományoskodni, az életben maradási prodzsekten túl. De meg nem 6-10 év között kell a tudományt igazán erőltetni, hanem 12-14-18 között.

    Meg aztán: nekem úgy tűnik, az internetes generáció kevésbé akar összefüggésekben gondolkodni, talán éppen azért, mert mindent készen kap...”
  • 2. huha 2008. június 24. 14:11
    „Muszáj lenne az ilyen gagyi,tudatlan újságírókat, mint a Muszáj lenne cikk szerzője az újságírásnak nevezett tudományuktól eltiltani!”
  • 1. Molnár György 2008. június 24. 11:52
    „Miután teljes egészében egyetértek a cikkel, még hozzátenném a következőket.Óriási lehetőséget szalasztott el az állam, az iskolabezárásokkal. Minden iskolát fenntartanék, mert kis létszámú osztályban jobb baráti közösségek kialakukhatnak, és nagyobb a követelmény, sűrűbb a felelés. A jirúgott tanárok kapják a segélyt, ami kisebb mint a fizetése volt, a közösségeket szétverik. Pont ilyen iskolában lehetne bevezetni a naponkénti torna órát, és lenne pénz a működtetésre, Honnan? A nagyfizetések, nagy prémiumok leállításából, a 100 milliós prémiumok megszüntetéaséből. Kezdhetjük a képviselőkkel, adnék nekik 300000Ft-ot havonta ha nem kell mehet máshova. Egy tv bemondó házaspár is keres havi 14 milliót, a Nemzet Színészei havi 500000Ft +-t kapnak, míg társaik a küszöböt rágják. A BKV igazgatója is kapott 100 millión felüli prémiumot, mert nem 12 milliárd, hanem csak 9 milliárd volt a veszteségük. Nyugaton akkor sem kapna agy fillért sem , ha 0 szaldós a cég. A pártok , futbakk klubok, egyházak TARTSÁK EL MAGUKAT! Az állam kizárólag a templomok katbantartására adna pénzt, és mindjárt lenne keret
    és nem kellene osztályt összevonni, és iskolát bezárni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kultúréj

"Remek ötlet? Én azt mondom, annál is több. Kultúrával csalogatni a nagyérdeműt az év legrövidebb… Tovább olvasom