Délmagyar logó

2018. 05. 24. csütörtök - Eszter, Eliza 16°C | 27°C Még több cikk.

Öveges tekintet

"A fizika-, a matek- és a kémiatanároktól rettegett korosztályom többsége."
Semmiből nem lesz semmi – harsogta évtizedeken keresztül Öveges József. A 90 éve Szegeden pappá szentelt népszerű tanárember, akit a Magyar Televízióban több mint egy évtizedig futó műsorából ismert meg a hazai közönség, nem véletlenül jelentette ki: „nem azt akarom, hogy tudjanak egy bizonyos geometriai vagy fizikai szabályt; a célom az, hogy szokják a munkát, tanuljanak meg dolgozni!" A tankönyveket száraz valaminek tartotta, amit a tanári magyarázat tesz varázslatával teljessé, színessé. Sikere abban rejlett, hogy a legbonyolultabb kísérleteket is olyan nemes egyszerűséggel tudta elmagyarázni, hogy azt még az iskolázatlan ember is megérthette. Beleképzelte magát a közönség helyébe, és csak azt mondta, amit ő is szívesen hallott volna.

Az, hogy megcsappant a természettudományi tanár szakok iránti érdeklődés Magyarországon, azt hiszem, nem a rendszerváltás bűne. Azelőtt sem kerestek jól a tanárok. Erkölcsi megbecsülésük talán érezhetőbb volt, de ez attól is függött, milyen tantárgyat tanított a pedagógus. A fizika-, a matek- és a kémiatanároktól például rettegett korosztályom képviselőinek többsége. No nem a fizimiskájuk, hanem a betűkké szikkadt képletek, a megfejthetetlen jelentőségű függvények és a periódusos táblázat miatt. Akkor már nem volt, mint ahogy most sincs műsoron az Öveges-féle kísérletsorozat. Aki nem látott mögé a definícióknak és az egyenleteknek, az elfordult a természettudományoktól, és ezen az a néhány kivételes tanóra sem tudott változtatni, amikor előkerültek a kémcsövek, ingák, fémgolyók. Amikor az okokat keressük, e szemléltető bemutatók hiánya ott lehet az elsők között. Mert ki megy el pici pénzért fizika-, matek- vagy kémiatanárnak, ha csak annyit enged neki az alaptanterv, hogy bebifláztassa a tananyagot? A felvételi adatok szerint az, akit közepes eredményével máshová fel sem vennének.

De hogyan lehetne visszacsábítani a tanuló ifjúság érdeklődését? Öveges professzor ezt is tudta. Álma volt, hogy tudományos játékszobákat létesíthessen, de ez akkoriban nem teljesülhetett. Úgy vélem, ez mostanság megérne egy kísérletet.

Olvasóink írták

  • 8. palimadar 2010. július 28. 12:44
    „"Tanár ismerősöm panaszkodik, hogy már szinte képtelenség házi feladatot feladni, mert a netről leszedik a megoldást a diákok."

    Ha olyan a tanár, akkor másodikra már nem csinálják. Minimum annyit el kellene érni, hogy a forrásokat tisztességgel megjelöljék és a szövegben jelöljék, hogy mi származik onnan. Furcsa kinézetű fogalmazványok születnének. :)”
  • 7. mugli 2010. július 28. 08:12
    „Nagyon egyszerűsítek, amikor azt mondom: a mai gyerek (és felnőtt) alig képes gondolkodni. Mindent készen kap, az interneten bárminek utánanézhet. Tanár ismerősöm panaszkodik, hogy már szinte képtelenség házi feladatot feladni, mert a netről leszedik a megoldást a diákok. Ezek után nem csodálkozom, hogy senkinek sincs kedve és affinitása olyan term. tud. szakra menni, ahol bonyolultabb elméleteket is el kéne sajátítani. Tisztelet a kivételnek.”
  • 6. unknown 2010. július 28. 04:30
    „Én azon gondolkoztam el, vajon tantestületeinkben elgondolkoztak-e a kedves szaktanárok azon, hogy manapság gyermekeink mennyire képesek egyik óráról a másikra átállni az egyik tantárgy lexikális anyagairól a másik tantárgy tartalmára, összefüggéseire, logikájára, miközben a szaktanárnak könnyű, hiszen neki nem kell ugyanezt tennie óráról órára, hétről hétre. Óh, hány tanártól hallhattuk ezen közben, mennyire hülye ez meg az a gyerek! Van-e valami átgondolás, rendszer a tantervekben? Vajon nem volt-e jobb régen, vagy akár ma is az iszlám fórumokon való tanítás, amikor még egy volt a tudás, az ismeret, a bölcselkedés...”
  • 5. palimadar 2010. július 28. 00:11
    „"az elmúlt évtizedekben sajnos sok pedagógiai analfabéta kapott tanári diplomát. bebiflázták a a tananyagot, de az oktatáshoz semmi közük. ennek aztán meg is lett az eredménye. az ilyen tanárok csak megútáltaják a gyerekekkel a tanulást."

    Lehet, hogy sok ilyen tanár kapott diplomát. Azonban a kimeneti követelmények és a csökkenő óraszámok szorítása, a több helyen elégtelen feltételek igencsak nehézzé teszik, sokszor el is lehetetlenítik az érdekes oktatást. Pedig a nemrég végzett tanárok többsége (no jó, a kevés végzett fizika szakos tanárnak a fele) is képes lenne rá.”
  • 4. Yossarian 2010. július 27. 21:03
    „az elmúlt évtizedekben sajnos sok pedagógiai analfabéta kapott tanári diplomát. bebiflázták a a tananyagot, de az oktatáshoz semmi közük. ennek aztán meg is lett az eredménye. az ilyen tanárok csak megútáltaják a gyerekekkel a tanulást. és sajnos Öveges professzorok ma már nincsenek. pedig nagy szükség lenne rájuk.
    sőt!
    csak rájuk volna szükség.”
  • 3. palimadar 2010. július 27. 18:27
    „"tudományos játékszoba pedig van, úgy hívják: Csodák Palotája"

    Egy. Egy egész országnak. Ez azért kevés.”
  • 2. jq 2010. július 27. 12:50
    „tudományos játékszoba pedig van, úgy hívják: Csodák Palotája, ahol - mit ad Isten - Öveges terem is van
    http://www.csodakpalotaja.hu/”
  • 1. unknown 2010. július 27. 09:47
    „"...hanem a betűkké szikkadt képletek, a megfejthetetlen jelentőségű függvények és..."
    Igen, sűrítve itt a lényeg, amikor nincs kézzelfogható behelyettesítő racionális adat, tárgy, elem, objektum, mozgás, érzékelés, stb... ezekbe az öncélúan oktatott lexikális adathalmazba. Érdekes életutam: többféle iskolát végeztem a gépipartól az építőiparon át az energetikáig s sosem volt bajom, ha konkrétumokat kellett behelyettesítenem az alkalmazott képletekbe. De abban a pillanatban, amikor öncélú matematikával találtam szemben magam (trigonometria, negatív számok, negatív tartományok, pi-k, négyzetgyökök, nyilvánvaló erőszakolt megközelítések valamilyen látszólagos szépség, megjelenés érdekében, úgy agyam azonnal blokkolt, tiltakozott. A létező élet gyakorlatában nincsenek elvont dolgok, amit erőltetnek egyes tananyagok, tudományágak. Pláne azon időszakban, amikor a gyerekek, tinik még soha nem is találkoztak életük addig leélt idejében ezekkel a később, talán az egyetemen előforduló fogalom, vagy értelmezés körrel. Ettől elvonatkoztatva gyakorlat, hogy az egyetemekről kikerült friss diplomások a munkahelyeiken a nagy professzorok árnyékában még évekig mint a szakma segédmunkásai idomulnak bele a nagy alkotó évek történéseibe. mint nemrég is olvashattunk róla: a szegedi csillagász tanoncok egy három éves programban változó (pislákoló) csillagokat keresnek távcsövükön Szatmáry professzor vezetésével. ehhez piszkosul szükséges az egyetemi diploma, a rengeteg bemagolt maszlag...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A régi ház körül

"A ház, ahol mi laktunk, maga volt a huszadik század története." Tovább olvasom