Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Paprika, cégérrel

"Keresgélni kell azokat a „hungarikumokat" árusító üzleteket, ahol eredeti szegedi fűszerpaprika kapható."
Ha az ember bárhol az országban bortermő vidéken jár, domboldalra felfutó szőlőültevények, borospincék látványa fogadja, még mielőtt elérné a település határát. Az pedig a világ legtermészetesebb dolga, hogy ezekről a helyekről nem tud borkóstoló, pincetúra, valamint ajándéknak vásárolt helyi specialitás nélkül hazatérni.

Külföldön is volt alkalmunk rájönni arra: ha egy vidék a sajtjáról, levendulájáról, vagy az eldugott halászfalucska a „szivacsbányászatáról" híres, akkor ezekbe a specialitásokba nem véletlenül botlik bele az idegen. Akkora a marketingje a terméknek, hogy a turista direkt oda megy érte: megnézi, hogy készül, megkóstolja, megtapogatja, és legvégül megveszi.

Szeged környékén sajnos már nem messziről pirosló, fűszerpaprikát termő hektárokat látni, ha az autóból szétnézünk. A városban keresgélni kell azokat a „hungarikumokat" árusító üzleteket, ahol eredeti szegedi fűszerpaprika kapható. A termőterület – tudjuk – azért csökkent drasztikusan, mert a színtiszta piros arany nem volt versenyképes az olcsó importtal szemben. Az üzletekben pedig az árérzékeny magyar vásárlóknak akarnak kedvezni a kereskedők: ritkán szorítanak helyet a polcokon a drága, ráadásul díszcsomagolású szegedikumnak.

Ha azonban a szegedi paprika megkapja a földrajzi eredetvédettséget, talán újraéled a múlt, és talán nagyobb becsülete lehet – a természetesen továbbra is drágább – hazai készítménynek. Talán nem csak a hungarikumfesztiválok idején lehet a városközpontban beszerezni. Talán egyre többen ajánlják majd ismerőseiknek, hogy nézzék meg mindkét szegedi paprikamúzeumot – ne csak a Tisza-partit, hanem a röszkeit is. A röszkei paprikamalom történetesen az egyik azon két cég közül, amelyik az eredeti szegedi fűszerpaprikát gyártja, és nem keveri bele az őrleménybe az afrikai alapanyagot.

Persze a védettség mellé majd még egy nagy adag marketinget is mellékelni kell, ami bizony sok-sok pénzbe kerül, de remélhetően megtérül az ára. Ne várjuk, hogy reklám nélkül bárki is keresse a szegedi paprikát. A mostani Hungarikum Fesztivál nekem többek között azt is bebizonyította, hogy még a szegedi papucs se lehet meg a XXI. századnak megfelelő hírverés nélkül.

Olvasóink írták

  • 2. őrgróf 2010. augusztus 17. 21:33
    „Na mit mondtam?”
  • 1. őrgróf 2010. augusztus 17. 09:30
    „Semmi politika? Semmi FIDESZ, semmi Botka-alázás? No ehhez se sok kommentelő fog hozzászólni...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Made in Hungary

"Amit semmi pénzért nem védetnék le: mi, magyarok a sajátos természetünkkel." Tovább olvasom