Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Rendszerhiba

"A minősíthetetlen állapotokat tartjuk fenn sok pénzből."
Elvesztettem a fonalat a kátyúk számolása közben. Annyi lyuk, gödör van Szegeden, hogy képtelenség követni. Helyette azon morfondíroztam, hogy fordulhat elő, hogy évek óta ugyanazt írjuk tél végén: nyílnak a kátyúk, az útfelelősök sziszifuszi küzdelmet folytatnak a betömködésükkel. Még körbe sem érnek a városon, már kezdhetik elölről a foltozást. Útjaink egyfolytában romlanak, sokkal gyorsabban, mint ahogy a városi vagy az állami kasszából, netán pályázati forrásból lecsörgedezik a rávaló. De hát a jóisten pénze nem elég ezekre a széttaposott aszfaltcsíkokra!

Eszembe jutott, amit egy közlekedésben jártas ismerősöm mondott: egy kőhajításnyira innen, Ausztriában ezt is másképp csinálják. A sógoroknál azért nem látni szakadt utakat, mert nem akkor javítanak, amikor szétreped, leszakad, kilyukad, hanem amikor eléri azt a bizonyos kort, amit a javító programban meghatároztak. Így tízévenként minden útra sor kerül, rendbe teszik, és nincs gond vele. Elképedve hallgattam, de aztán elkezdtem utánaszámolni. Nem a kátyúknak, az elvnek. Beláttam, igaza van az ismerősömnek.

Ha nálunk egy húsz-, harmincéves utat gyógyítgatunk évente hárommillióból, akkor is ráköltünk annyit, mint amennyibe egy-egy rendszeres nagygenerál kerülne. Vagyis látszólag olcsón kijön a burkolatjavítás, de csak látszólag. Ráadásul a minősíthetetlen állapotokat tartjuk fenn sok pénzből. Szóval tényleg hiba van a gépezetben, koncepcionális és finanszírozási. Az már alaptétel ugyebár, hogy arra van pénz, amire nagyon akarjuk. Azt sem kell mondani, hogy az útépítőktől is normális áron rendes minőséget kellene megkövetelni. És akkor tényleg oda lyukadunk ki, hogy a rengeteg pénzt, amit tűzoltásszerűen belenyomunk az aszfalthézagokba, akár átgondoltan be lehetne osztani. Hátha egyszer kátyúmentesen tudnánk közlekedni!

Olvasóink írták

  • 4. őrgróf 2011. március 13. 16:42
    „Köszönöm Nektek, hogy így megvígasztaltatok. A lényeg: az útjavítás az államnak kerül pénzbe ( kevesebbet lehetne ellopni! ) a kátyús utak meg az én kocsimat teszik tönkre, nekem kerül pénzbe, és még munkahelyeket is teremtek, munkásoknak fizetek, azok meg adót az államnak ( qvázi kétszeres a nyereség!)”
  • 3. klj_54 2011. március 12. 21:14
    „Nem rosszabbak az útjaink a belga utakénál!”
  • 2. macs 2011. március 12. 19:11
    „A város útjait nem ilyen méretű forgalomra építették.”
  • 1. strangerrr 2011. március 12. 17:34
    „Ez így van, a rossz utak nemzetgazdasági szinten többe kerülnek a társadalomnak mint a jó állapotú utak szinten tartása.
    Nálunk az a gond, hogy az utak fenntartása évtizedek óta alulfinanszírozott. Tehát a több évtizedes hátrány ledolgozására vagy 10 évig a mai pénz többszörösét kellene rájuk költeni ahhoz, hogy először megálljon a hálózat állapotromlása, és utána megforduljon a tendencia.
    Ezután lehet a cikkben is említett útburkolat-gazdálkodást elkezdeni, azaz tervszerűen visszatérni egy-egy burkolatra és nem tűzoltó módszerrel. Ma az országos közúthálózaton a visszatérési idő 40-50 év. Azaz bármilyen beavatkozás ugyanazt az utat 40-50 évente éri, miközben 10-15 évre vannak tervezve.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csodabogarak

"Önkéntes az, aki szabad akaratából, mindenféle anyagi ellenszolgáltatás nélkül végez valamilyen tevékenységet." Tovább olvasom