Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Tisza, látnokokkal

"Nem sorolom tovább, mert a nagyszabású elképzelésekből semmi sem lett – eddig."
Ha most nem, akkor soha. 2005-ben látnoki képességű építészek, tervezők, menedzserek mondták ezt – egyikőjük szó szerint így fejezte ki magát a Délmagyarország hasábjain – a Tisza főutca projekttel kapcsolatban. Abban az évben láttak ugyanis először lehetőséget arra, hogy a Nemzeti fejlesztési tervből megcsípjék azt a 10 milliárd forintot, amellyel a folyó 10 kilométeres szegedi szakaszát rendbe hozhatják.

Minden egyes kilométerre 1 milliárd forint jutott volna, akárcsak akkoriban egy soványabb költségvetésű autópályára. A pénzből nemcsak a folyómeder szépült volna meg, hanem a lépcsők, a járdák, és eltűnt volna a csúnya, graffitis, erődszerű partfal is. A Tisza két partján bűbájos hajókikötők sorakoztak volna, a vízen cikcakkban kishajók, szállítva a szegedieket és az ideözönlő turistákat.

Nem sorolom tovább, mert a nagyszabású elképzelésekből semmi sem lett – eddig. Abban reménykedem, hogy a „ha most nem, akkor soha" kijelentés második fele nem következik be, hanem előbb vagy utóbb az Europa Nostra díjas belvároshoz hasonló lesz Szeged főutcája, a Tisza is.

Most azonban még nem az. A mi főutcánk csúnya, szürke, gazos, gyomos, és még ráadásul szemetes is. Azzal pedig, hogy időnként egyesületek, cégek lelkes csoportjai – élükön vezető menedzsereikkel – zsákokba gyűjtik az eldobott papírt, pillepalackot, lyukas cipőt, nem oldanak meg semmit.

A világ bármelyik, folyóval büszkélkedő városában járva vagy az első, vagy az utolsó séta mindig a vízhez, a rakpart lépcsőihez vezeti a turistát. Meg lehet pihenni, el lehet gyönyörködni a tájban, erőt meríteni a hétköznapokhoz, és életre szóló élményként elraktározni a látványt.
Egyszerűen azért, mert szép. A szegediek is elzarándokolnak folyójukhoz, kiülnek a partjára, és gyönyörködnek benne. Nekik ez jutott: a szép Tisza a csúnyácska partjával. Csak akkor pironkodnak miatta kissé, ha vendégük van.

Olvasóink írták

  • 1. achilleus 2009. április 08. 17:10
    „Teljes mértékben egyetértek. Egyébként nagyon "soványka" költségvetésű az az autópálya, aminek kilométere 1 milliárdba került volna 2005-ben. Akkortájt már a 2-3 milliárd volt az átlag. Ez a tény még inkább aláhúzza írásának mondandóját: nem volt néhány kilométernyi autópályára való pénz egy olyan beruházásra, amely 10 kilométernyi Európát hozhatott volna ide a Tisza mellé, mindannyiunk örömére, és nem utolsó sorban, hasznára.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zsenik, köztünk

"Mindenkiért kár, aki nem tudja kibontakoztatni képességeit Magyarországon. Szent- Györgyi, Rubik,… Tovább olvasom