Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Új generáció

JEGYZET - "Lehet, hogy egy szobafestő elvan anélkül, hogy tudná, mikor uralkodott VIII. Henrik, de százalékszámítás nélkül aligha."
Furcsa irányba halad az oktatás átalakítása. Állítólag a diplomás ma már nem kell a társadalomnak. Húzott is egy merészet a kormány, és megszüntette az államilag támogatott helyeket – ó, pardon: az eddiginél magasabban (értsd: teljesíthetetlen szinten) húzta meg a felvételi ponthatárokat –, és azt mondta: a jövő a szakmunkásoké (lásd még: munkaalapú társadalom).

És első ránézésre azt gondolná az ember: tényleg! Hiszen miről szól most a világ? Míg az egyetemről kiszabadult pályakezdő jó, ha diplomás minimálbérért eltengődik valahol 17 évnyi tanulás után, szakmunkás kortársa megspórolt 5-6 évnyi ücsörgést az iskolapadban, és ezt az időt arra használta fel, hogy jól menő vállalkozást építsen fel vagy külföldön keressen kapcsolatokat. Húszas évei végén – ha jó szakmát választott, és rátermett – már biztos egzisztenciával rendelkezhet, és esténként elégedetten dőlhet hátra jakuzzis magánháza nappalijában, a bőrkanapén.

Vajon képes-e sikeres vállalkozást építeni, aki nem érti, mit olvas? Boldogul-e a piacon, aki képtelen kiszámolni egy árajánlatot? Lehet, hogy egy szobafestő elvan anélkül, hogy tudná, mikor uralkodott VIII. Henrik, de százalékszámítás nélkül aligha. És hiába a csábító, több ezer eurós havi fizetés is villanyszerelők számára Nyugat-Európában, ha semmilyen idegen nyelvet nem beszélnek.

A diplomások megtizedelése után most úgy tűnik, a szakiskolásokra is végzetes csapást mérnek. A fiatalok legyenek edzettek, mert az fontos, de hogy túllépjenek a nyolcadikos tudásszinten, az lényegtelen – mondják a szabályokat fabrikálók, és a mindennapos testnevelés oltárán feláldozzák az általános műveltséget, a tanulni tudást és a tudás alkalmazásának képességét. 

Elképzelhető, a jövőbeni szakik bírják majd a munkát – fizikailag. Erősen dolgoznak a munkaalapú társadalomban. Most hagyjuk azt, hogy biztosan nem kérdeznek. Soha, semmit. Mert nem is gondolnak semmit. De vajon mi a fenét csinálnak majd erejük megfeszítésével? Miféle munka lesz az a 21. században, amihez ilyen erő kell és más semmi?

Elképzelhetetlen.

Olvasóink írták

  • 14. deszkás 2013. február 06. 10:54
    „TUCAT! Köszönöm.”
  • 13. tucat 2013. február 05. 15:55
    „12. kokorcsin
    A közeli érintettség érzelmi hatásai miatt gyakran nem látjuk tisztán a fontos részleteket, és hajlamosak vagyunk a gyakran súlyos következményekkel fenyegető félreértésekre is, amelyekbe azután, mintegy önigazolásképpen belemerevedünk. Temperamentumos fickó lévén, velem is (túl :P) gyakran előfordul. :)
    Örülök, ha a segítségére lehettem! :)”
  • 12. kokorcsin 2013. február 05. 15:33
    „11. tucat hozzászólásához. Köszönöm, segített megérteni. Így már igen - tényleg másképpen látom. Sajnos tényleg nem minden részletben vettem észre az iróniát. Talán azért nem, mert elég közelről vagyok érintett és tapasztalom a valóságot, ami egyre nehezebben elviselhető. Annak meg külön örülök, hogy egyetértünk az oktatással kapcsolatban.”
  • 11. tucat 2013. február 05. 15:06
    „9. kokorcsin
    Hadd segítsek érteni, és talán akkor egyetértés is lesz Ön és a cikk írója között, aki az irónia furfangját hívta segítségül, amikor a húszéves szakik keleti kényelmének a holografikus képét vetítette a távoli horizont lilásvörös vonalára... Így már...? Ugye? :)
    Egyúttal biztosíthatom, hogy a szakmunkások képzettségével kapcsolatos észrevételeit és kívánalmait magam is helyeslőbólintással fogadtam, más szóval egyetértek. Ezért is ver ki a hideg veríték ettől az ötletelő, mindent a királyi korona érdekei alá rendelő, centrálisan kézi vezérlésű, nemzetfelszámoló... oktatáspolitikától.”
  • 10. tucat 2013. február 05. 14:55
    „8. macs
    Dehogyis nincs! Ők nem feleslegesek, nélkülük a nap se kel föl. Vagy ha mégis, tesznek róla, hogy ne lássuk... :P
    Ügyesen tereled a szakikat, furmányosan hazabeszélsz! :D De igyekezz, mielőtt kitalálják a vállalkozók sarcolásának újabb lehetőségét: adótanácsadó-adó. Jól is hangzik, értelme sincs, szóval lehet belőle valami tündérmese-figura; kiderülhet, hogy mennyire figyelnek a vidéki ötletekre. Ha igen, bocs, majd kártalanítalak valahogyan! Például egy erőteljes, szakértő mozdulattal 100 %-kal csökkentem az áram-, vagy a gázszámládat. :D

    "Az az érdekes, hogy hol és hogy oktatnak" - mondja Deszkás. Cáfolhatatlan igazság! Éppen efölött agonizálunk jó ideje. :)”
  • 9. kokorcsin 2013. február 05. 14:46
    „Nem egészen értek egyet a cikk írójával. Nagyon ügyes lehet az a szakmunkás, aki a húszas évei végén így él, vagy nagyon keresett szakmája van. Van akinek ez az ötvenes évei végére sem sikerült, pedig nem most kezdte, és gyakorlott szakember. Először is vállalkozni csak az vállalkozzon, aki nagyon jó szakember, napi 10-12 órát tud dolgozni évtizedeken keresztül, sokszor hét végén is, van mellette valaki, aki közben biztosítja a hátteret, és segíti minden téren. Össze tudja kaparni a vállalkozáshoz szükséges eszközöket, ami nagyon sok lemondással jár a család számára. Ha van munka, a bevétel az nem elköltendő, hanem megy a következő munkába, meg a javításokra, az adóra, TB-re egyéb fizetnivalókra, úgyhogy aki saját maga dolgozik és nem "menő" szakmája van, az nehezen tud még megélni is, bármilyen jó szakember. A mai gazdasági helyzetben ehhez iszonyatos kitartás és türelem kell, mondhatnám megszállottság. Azzal egyetértek, hogy több képzettség kellene a szakmunkásoknak, mert valóban nem elég a szakmát tudni, gazdasági, jogi, informatikai ismeretekre is szükség van ahhoz, hogy boldogulni tudjon, és szükség van tárgyaló készségre is, tehát kellene egy alapműveltség, meg mellé gazdasági ismeretek, szerintem nem ártana egy technikusi végzettség. A szakiskolai képzés az csak a szakmát tanítja meg valamilyen szinten, de azt sem igazán, mert nincs ahol gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek (legalábbis egyes szakmákban), nem úgy, mint régen. És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy milyen nehéz munkát találni, nagy szerencse kell hozzá, vagy jó összeköttetés. Meg arról, hogy ha készen van a munka, akkor vagy kifizetik, vagy nem . Nagyon sokan adják vissza a vállalkozói igazolványt évek óta, miközben arról beszélnek, hogy nincs szakmunkás. Az az igazság, hogy van, csak becsülete nincs. Azt tesznek vele, amit akarnak. Meg inkább behozzák az olcsóbb külföldi munkaerőt, mert nem akarnak egy normális fizetést adni. Ezért mennek el sokan külföldre. Csakhogy ahhoz meg nyelvtudás kell, vagyis mindenképpen képzettebbnek kellene lenni a szakmunkásoknak is, és nem képzetlenebbnek, hogy csak rabszolga legyen. Az erő az kevés és egyszer elfogy, és akkor mi marad ? A nyomorúság.
    Ugyanakkor a diplomások helyzete sem rózsás, mert amilyen képzettségeket kérnek a munkahelyek általában, azt a középiskolában nem lehet megszerezni, de megfizetni nem akarják. Tehát nem követelmény a felsőfokú végzettség, meg nem is fizetik meg, de azért tudjon két-három nyelvet, értsen több szakmához, stb. - szóval ez is irreális. Egy biztos, hogy nagy itt a kavarodás.”
  • 8. macs 2013. február 05. 13:54
    „Nem tudom meddig lehet még újabb frontokat nyitni, mert lassan már nem lesz ember, akit ne bélyegeztek volna meg, akit nem kiáltottak volna ki feleslegesnek. Szinte mindenkit szembefordítottak mindenkivel. Nem kell diplomás, kell szakmunkás. Elfogadom, de nem mindegy milyen minőségű munkára képes a szakmunkás. És egy szakmunkás vagy vállalkozó, vagy alkalmazott. Amennyiben vállalkozó, bizony szüksége van mások munkájára is a sikeres üzlethez. Például nem árt, ha van egy könyvelője, adótanácsadója. :-) Aztán ha esetleg pályázni szeretne, szüksége van olyanra, aki elkészíti a pályázati anyagát. És az se gond, ha van egy jogásza, aki segít értelmezni a gyorsan változó szabályokat.
    Az elmúlt évben volt szerencsém megismerkedni szakmunkásokkal. Meg kell mondjam, érdekes tapasztalatokra tettem szert. :-D”
  • 7. deszkás 2013. február 05. 13:48
    „Az az érdekes hogy hol és hogy oktatnak.”
  • 6. deszkás 2013. február 05. 13:45
    „Kedves Kriszta! Mondhatnám egyszerűen ostoba a szakmunkások színvonalát illetően. Nekem mindkettő van-Kádárvilág-óh.”
  • 5. tucat 2013. február 05. 13:28
    „4. macs
    Hát, persze. A fél-ázsiai, piros pöttyös ülepűek született matekzsenik, akikhez a világ sosem fog felnőni, és nem is érti őket. Így járt Matolcsink is, amikor nemrég egy londoni konferencián a világ leg(el)ismertebb közgazdászainak beszélt a hun csodáról (hun sírok, hun nevetök, mint Móra Feri bácsi). Nem értették. Honnan tudom? Hát, ő maga újságolta pár hete ország-világ előtt, de leginkább a királyi tévében. Én se értem, de hát én nem is vagyok született matekzseni, a minap még a valagomon virító piros pöttyről is kiderült, hogy semmitmondó, félrevezető pattanás, és már az is a múlt talmi, szertefoszló reménye csak: elmúlt. A gyógyulás részletei nem publikusak.
    A szobafestéshez pedig nemcsak szobafestő, hanem kifestendő szoba és némi festék, vagy ráfordítható pénz is kell. De mintha az építkezések is leálltak volna, és mintha a régi szobák festése is málladozna hosszú ideje... De ami igaz, az igaz: a szobafestők (kényszer)képzése olcsóbb, mint a diplomásoké. Akkó´ nyomás, fel a létrára! Oszt´ akár ott is lehet maradni, mert lejönni minek? Mi? Nincs létra se? Az gáz, nagy gáz.”
  • 4. macs 2013. február 05. 12:34
    „Tanúsítom, hogy egy szobafestő gyorsan elkészíti az árajánlatot! Bejött, körülnézett és máris mondta a számot. :-D”
  • 3. tucat 2013. február 05. 12:08
    „Tisztelt Figyelő, Gábor Tamás!

    Ön, a szakmai pecsétjét is tartalmazó aláírása és a stílusa szerint a békebeli, sokoldalúan fejlesztő szocializációs rendszer termékeit testesíti meg intellektuálisan. Ehhez képest kissé csodálkozom azon, hogy menyire nem sikerült megértenie és értelmeznie Tímár sorait. De ha így van, akkor nyilván azt sem lehet elvárni, hogy a sorok mögött meghúzódó információk és összefüggések tengerében, legalább "statikusan" eligazodjon, azaz felismerje őket.
    Épp ezért a részletekbe nem is mennék bele, de arra mégiscsak szeretném felhívni a figyelmét, hogy eszében sem volt a jegyzet írójának bárkit megsérteni, sokkal inkább az aktuális oktatáspolitika várható, túlzás nélkül tragikusnak látszó "eredményeire" akarta felhívni a politikai gőzökbe és pusztai indulatokba burkolózó, leárnyékolt figyelmünket.
    Kérem, ne legyen rest újra nekifutni, és tárgyilagos figyelemmel olvasni, majd ugyanígy értelmezési kísérletet tenni az olvasottak kapcsán. Építészként, statikus szakmérnökként szemlélve a kérdést, akár arra is ráébredhet, hogy minden felépítménynek szilárd alapokra, kitűnő építőanyagokra, és, persze, nem utolsó sorban remek tervezőkre és avatott mesteremberekre is egyaránt szüksége van a tartós fennmaradáshoz. Hogy mindez mit jelent egy társadalmi felépítménnyel kapcsolatban, nos, e merész és izgalmas transzformációval próbálkozzon bátran tovább! A képzettsége alapján derűlátóan feltételezem, hogy végül sikerrel jár. Mindenesetre Önnek sokkal jobbak az esélyei erre, mint azoknak, akikkel a mindennapos testnevelés kötelezettségének rémével megutáltatják majd a mozgást, miközben a többségi nemzet nyelvét, a magyart sem tanítják meg nekik annyira sem, hogy civilizáltan legyenek képesek egymással közlekedni, nemhogy az anyanyelvi tudásuk más nyelvek elsajátításának az alapjaként szolgálhasson a számukra... Persze, világos, a mindenkori oktatási-nevelési rendszerek a politika és a hatalom céljainak az alárendelésében vegetáltak mindig is. A kérdés már csak a cél megértése lenne, de ebben, a jelek szerint, Önre egyelőre nem számíthatunk. Egyelőre, de reményeim szerint Önnek is lehet még heuréka élménye, ha félreteszi a szobafestők és más, valóban nélkülözhetetlen szakmunkások szakszervezeti és lelkiismereti érdekképviseletével kapcsolatos küldetéstudatát.

    Tisztelettel
    Novák László
    (fél-analfabéta tucatpolgár)”
  • 2. Figyelő 2013. február 05. 10:51
    „Ebben az írásban sok a félretájékoztatás.
    A kormány nem minden egyetemi, főiskolai karon emelte "teljesíthetetlen" szintre a felvételi ponthatárokat.
    Egyébként is, mit is jelent a "teljesíthetetlen ponthatár"
    Nem írta le az újságíróhölgy!
    Az a bizonyos 400 pont?
    Nos, az aki az általános és középiskolában tanult, és "nem csak járt oda" az ezt a ponthatárt is tudja teljesíteni! Az általánosan meghirdetett 240 pont meg lazán teljesíthető!
    A kormányzatnak egyébként igaza van!
    Nem kell ebben az országban ki tudja mennyi politológus, szociológus, művelődés szakos végzettségű egyén, mert ezzel a végzettséggel csak bugyit tudnak árulni a plázában!
    Kell viszont sok jó mérnök, gépészetben, elektronikában, építészetben, és minden műszaki szakmában.
    Csak pont ide nem jelentkeznek sokan, mert itt nem lehet bebiflázott tananyaggal boldogulni.
    Kell sok jó orvos, mondom sok jó, gyógyítani tudó orvos orvos, és nem orvosként gyógyszerügynök!
    Az írás szerzője elkövetett egy durva hibát:
    Megalázóan, lenézően írt a szakmunkásokról, benne a festőkről is! Kérem tisztelettel, egy festő hamarabb fog százalékot számítani mint ennek az őket sértegető Hamarabb fognak árajánlatot elkészíteni mint az őket sértegető!
    Biztosan el tud készíteni egy árajánlatot is a festő és más szakmában dolgozó szakmunkás is, nem úgy mint azt ebben az írásban olvasható!
    Számos jó prosperáló vállalkozás tulajdonosa, vezetője "csak" szakmunkás végzettségű ember, aki a szakmájának az elitjéhez tartozik!
    A szobafestéshez nem kell egyetemi végzettség, kell hozzá jó kézügyesség, szak és anyagismeret, és a létrán illik tudni járni!
    De mondhatnám az autószerelést, a lakatos, kőműves és más szakmát, ha tetszik ha nem teszi, ezekre a szakmákra mindig szükség volt és szükség is lesz, egyetemi és főiskolai végzettség nélkül!
    Az újságírónak illene bocsánatot kérni az általa lenézően említett egyetemi végzettség nélküli emberektől, legalább olyan terjedelemben, mint ahogyan megsértette őket!
    Gábor Tamás
    Okleveles építész mérnök, statikus szakmérnök”
  • 1. babeli 2013. február 05. 10:40
    „Ha én rajtam múlna, mindenkit, aki az oktatáshoz értőnek véli magát, pártoktól függetlenül, azt egy nagy helyre, - pl. Puskás Ferenc stadion (tavasz, vagy őszi időszakban) -, bezárnék, addig amíg meg nem egyeznek az oktatás hosszútávú koncepciójáról (minimum 15 évre), és fehér füstöt nem eregetnek a megegyezés jeléül.
    Ami a rendszerváltás óta történt annak az ország látta kárát (az oktatásban is!), ezért vagyunk eladósodva, erkölcsi, és anyagi mélyponton.
    A cikkíró azt állítja: "Állítólag a diplomás ma már nem kell a társadalomnak.". "Állítólag", vagyis nem konkrét, azaz megfoghatatlan, hogy ki állítja.
    Nem állítólag, hanem konkrétan: szükség van diplomásokra, és lesznek is diplomások, de reméljük a "diploma gyárak" megszűnnek létezni, mert arra nincs szükség. Valódi használható tudásra van szükség, és megfelelő arányban, mert nem lehet mindenki, íróasztal mellet ülő diplomás. Csak a legjobbak szerezhessenek diplomát, mert csak ők tudják vezetni, kiemelni az országot, de csak akkor, ha van aki az ő terveiket kivitelezze, és ehhez nem csak fizikai erőre, hanem ügyességre, rátermettségre, jó meglátásra, stb, is szükség van.
    Azok az országok sikeresek, ahol jók az arányok a fizikai, és szellemi képzettségűek között, ezt viszont nehéz eltalálni, ezért kell a piacnak szabályozni.
    Ha mi kiképezzük, más meg "levadássza" a jól képzett munkaerőt, azzal ki jár jól? Ne hagyjuk már, hogy így is kifosszanak bennünket, meg ezer más módon!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Plakátfiú

"Ha nem a hattyasi buszmegállóban, majd a következő kanyarban utolér a kampány." Tovább olvasom