Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Útdíj, de jó!

JEGYZET - "Miközben százmilliárdokat költünk autópályára, a fuvarozók évente alig 18 milliárddal járultak hozzá a közöshöz."
Nem untatnám a kedves olvasót azzal, hogy felsorolom a 2010-es fülkeforradalmat követő második Orbán-kormány adócunamijának összetevőit, mert az túl sok leütést elvinne a jegyzetből. Maradjuk inkább a Széll Kálmán Terv 2.0-ban meghirdetett e-útdíjnál.

A mindenkori magyar kormányokra jellemző, hogy még a szükséges intézkedéseket sem tudják az állampolgároknak emészthető formában kommunikálni. Egyedül az osztogatást tálalják nemzetiszínű szalaggal. A használatarányos útdíj bevezetése kapott hideget-meleget, a fuvarozók, termelők, kereskedők az első pillanattól drasztikus áremelést, tömeges csődöket, megszűnő vállalkozásokat vizionáltak. Azt is mondták: a külföldi kamionosok pedig majd elkerülik az országot.

Eltűntek-e a külföldi kamionosok? Nem. Itt vannak, és fizetnek, mint a katonatiszt. Igaz, hogy Európa legdrágább útdíjrendszerét sikerült megalkotnunk, de egy pillanatra nézzünk a számok mögé. Az utóbbi 10 évben készült el az M5-ös határig tartó szakasza, megépült az M43-as Makóig, és jelenleg folytatják Nagylakig. Százmilliárdos kiadásokról beszélek, még akkor is, ha uniós támogatást is kaptunk a sztrádák kivitelezéséhez. Márpedig az elköltött százmilliárdokat mi adtuk össze. Igen, mi, mégpedig az adóforintokból. Az autópályákért pedig fizetni kell, még akkor is, ha azt hisszük: a közösből épült sztrádák használata alanyi jogon jár.

Más kérdés, hogy az e-útdíj bevezetése magyarosan sikerült. Talán jobb lenne egy átmenetes rendszer, amelyben a hazai vállalkozók kedvezőbb pozícióba kerülnének, mert ma sokan szenvednek az újabb adótól. Egyik ismerősöm mesélte, hogy a sóderszállításnál vállalhatatlan terhet ró az útdíj a fuvarozókra. Ezt megértem. Az viszont tény, hogy miközben százmilliárdokat költünk autópályára, a fuvarozók évente alig 18 milliárddal járultak hozzá a közöshöz. Különösen a külföldiek. Ők kevesebb mint 3000 forintért használták az 1000 kilométernél is hosszabb autópálya-hálózatot, miközben ma ugyanezért több tízezret hagynak a kasszánál. Zokszó nélkül.
És hogy mi lesz az út

díjjal? A kormány megígérte, a költségvetésbe került milliárdokat útépítésre, felújításra fogják használni. Remélem, ezt is átkötik nemzetiszínű szalaggal.

Olvasóink írták

  • 1. Pirát 2013. október 29. 09:59
    „a címbeli idézethez: annyit költ fizetős autópályára, amennyit akar - ugyanakkor a fuvarozó, vállalkozó,
    őstermelő stb. fizet mint a katonatiszt (hogy képbe illő legyek) - ha élni akar ! Útdíjat is pályadíjat is... ha nem
    akkor meg törheti kezét-lábát-kerekét a tankcsapdának beillő fő és mellék útjainkon...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az egyszerű polgár kérdez

"A tömegeket érintő kérdés közvetve vagy közvetlenül kihat azokra is, akik nem adósodtak el." Tovább olvasom