Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 11°C Még több cikk.

Úton-útfélén

JEGYZET - „Mintha a Dunántúlról a keleti és a déli határ felé autózva több lenne a kátyú."
„Mint a bőr, olyan sima!" Így dicsértük a 47-es út Algyő és Vásárhely közötti szakaszát, amikor elkészült. Azóta persze itt-ott foltozni kellett ezt a bőrt is. Nem ez a különös, hiszen az utak szavatossága is lejár. Inkább az a bosszantó, ha az a benyomásunk, hogy túl hamar keletkezik folytonossági hiány az aszfaltszőnyegen. A romlékonyság gyorsuló üteme láttán pedig azon agyalunk, vajon minden hozzávalóból a tartóssághoz szükséges mennyiség került-e az útra terített feketeségbe.

„Fék! Ötösből hármasba kapcsolni! ..." Minden tavaszra ragyássá lesz az utak teste – az algyői híd előtti pályán, az európai közlekedési folyosók Makó és Baja felé nyújtózó szakaszain. És így tovább. Rémisztgetve figyelmeztetik egymást az autósok az esőben és fagyban életveszélyessé váló nyomvályús szakaszokra.

A statisztika elhanyagolhatónak tartja, pedig tudható: a karambolok közül legalább minden tizedikért az utak állapota is felelős. Mint ahogy a járművek karbantartási költségeinek növekedéséért is okolható, ha az út valójában lyuk hátán lyuk.

„Kilobbiztuk: kezdődik az útjavítás! Párhuzamosan bicikliutat is építünk!" Hányszor, de hányszor hallottuk már az ígéretet! Most az 55-ös út javításához csatolható dátumokat gyűjtöttük csokorba. De hasonló határidőcsúszás-özön állítható össze a 47-es vagy a 43-as út romlástörténetéből. Ennek nem csupán az az oka, hogy a közlekedés biztonságát befolyásoló tényezők közül a legdrágább az útépítés.
„Vigyázz! Zökkenő!" Mintha a Dunántúlról a keleti és a déli határ felé autózva több lenne a kátyú, a ráncfelvarrásra érett terület még a két számjegyű utakon is. Zökkenőtől zökkenőig egyre rövidül az idő. A tempóból is kénytelenek vagyunk visszavenni. A lyukak között szlalomozó pedig elképzeli, ahogy a motor mohón issza az üzemanyagot. A benzint, amelynek egyre növekvő árában még mindig benne foglaltatik az egykor útalapnak nevezett zárvány. Pedig már nem is létezik ez az elkülönített pénzkeret az aszfaltszőnyegek javítására. Nincs pénz, de valójában tervezés sincs az autópályákon kívüli hálózat karbantartására. Így aztán nem úton utazunk, inkább útfélén araszolunk.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Igazi tündérmese

"Most, hogy véget ér a brüsszeli eljárás, valószínűleg nem lesz több békemenet sem." Tovább olvasom