Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Útügyi csapda

"Aki szegény, az a legszegényebb. Az ősrégi szólásmondás közhelyigazsága még a 21. században is eleven. Hogyan van az, hogy a gazdagabb és a szegényebb uniós országok közötti szakadék minden ellenkező szövegelés és jó szándék ellenére csak növekszik?"
Aki szegény, az a legszegényebb. Az ősrégi szólásmondás közhelyigazsága még a 21. században is eleven. Hogyan van az, hogy a gazdagabb és a szegényebb uniós országok közötti szakadék minden ellenkező szövegelés és jó szándék ellenére csak növekszik?

Nézzük például az útügyet! Szerintem Nyugaton meg sem lehet igazán érteni, miben áll a mi problémánk. Az autósztrádákkal dús Ausztriában vagy Németországban, ahol a mienkhez képest nagyon magasak az úthasználati díjak, és nagyjából ekkora a forgalom, vagy nagyobb, kétlem, hogy megértenék, miért átkozzuk például mi itt, a déli végeken az átmenő kamionforgalmat. Hiszen át kellene látniuk, hogy nálunk egyszerre kell utat építeni, az új utakra megcsinálni a terhelésarányos díjfizetési rendszert – de mire ez meglesz, addig az összes létező utunk tönkremegy, és megint építeni kell. Mit csinálnak ezek ott a Balkán kapujában? – kérdezhetik tanácstalanul.

Igazuk is van, meg nem is. Érthetetlen, mondhatnánk, hogy Románia és Bulgária csatlakozása előtt miért nem tudtuk, hogy ránk fog zúdulni a kamionforgalmuk. Miért nem léptünk időben?

De mi az értelmes lépés? Hát a „rendes" úthasználati díj. Alig nyolc forintot fizet kilométerenként a Nagylaknál be-, Hegyeshalomnál kilépő román kamionos itt, Ausztriában meg 75-öt! Csakhogy: emlékszünk, amikor ebben az évben bizonyos főútvonal- szakaszokra útdíj lett, bizonyos hazai szállítmányozók miként káromkodtak? Nos, ahol út sem volt eddig, évtizedeket vártunk rá, mint itt a déli országrészben, ott nehéz rögtön európai használati árakat rátenni. Politikailag kockázatos.

Az Unió majd „megvédi" a politikai döntéshozókat: előírta, hogy 2009 júliusától a 3,5 tonna fölötti járműveknek, 2009 júliusától pedig a személyautóknak is kötelező lesz úthasználati díjat fizetni. Hurrá, mondanánk, főként mi itt, a 43-as út mellett szenvedők. Kevesebb lesz majd a kamion, ha drágább lesz mifelénk közlekedni. Csakhogy: nekünk is drágább lesz, nemcsak a délebbi-keletebbi országok kamionjainak. Aztán meg: tudják mennyibe kerül kiépíteni az elektronikus útdíjrendszert? Ami a használattal arányos díjfizetést lehetővé teszi? Tessék megkapaszkodni: majdnem 70 milliárdba. Pluszban jön hozzá az ellenőrzése – most dobta vissza a közbeszerzések tisztaságán őrködő testület az ötévi szolgáltatást 32,5 milliárdra taksáló tendert.

Ez elképzelhetetlenül sok pénz. Számítások szerint viszont évente legalább 40 milliárdot veszítünk azon, hogy kamionok ezrei teszik tönkre az útjainkat, plusz évi 7 milliárdtól esünk el, mert kamiononként mindössze napi 3 ezerért teszik ezt.

Mit várhatunk? Előbb-utóbb többet fizetünk az akkor már tönkretett utak használatáért, azaz fizetni fogunk ezek újjáépítéséért is. Európa közben elszáguld mellettünk.

És az útügy csak egy a sok között, mintegy – állatorvosi ló.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Apás szülés

"Az apa aktív részvétele nélkül elég nehezen fogan meg a gyermek, ám nélküle is világra jön. Nem… Tovább olvasom