Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

Védd magad, fogyasztó!

"Nemcsak a mechanizmus érthetetlen, gyakran a számlák is."
Azt, hogy mekkorát bukott eddig a világ a gazdasági válságon, nagyjából tudjuk, a Commerzbank számítása szerint személyenként – csecsemőtől az aggastyánig – 1500 dollárt (nagyjából 280 ezer forintot). De hogy nyertünk-e valamit, arról még nemigen merünk beszélni. Pedig a válság például az utóbbi negyven év legnagyobb mértékű csökkenését okozta az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátásában; vagy pénztárcánk relatív zsugorodásával egyenes arányban megtanultunk okosabban bánni a pénzzel, és sokkal hamarabb „ugrunk", ha sérelem éri fogyasztói érdekeinket.

Az Európai Unió legfrissebb felmérése szerint az energiaszolgáltatókkal, a bankokkal és a tömegközlekedéssel szemben érzi magát legkiszolgáltatottabbnak az ember. Ha ezt mondják a nyugat-európaiak is, akkor mit szóljunk mi?!

Idehaza sem általában van baj a fogyasztóvédelemmel, hiszen ha leválik az új cipőnk talpa, vagy elromlik valamelyik elektromos kütyünk, ma már többnyire szó nélkül visszacserélik a kereskedők, maguk is tudják, mennyi ramaty terméket árulnak. Érdekeink érvényesítéséhez megvannak a jogszabályok, hatósági és civilszervezetek, egyeztető fórumok működnek, mégis. A fogyasztóvédelem achillesi sarkát tényleg a nagy szolgáltatókkal szembeni kiszolgáltatottság jelenti, már csak azért is, mert ők ejtik a legmélyebb érvágásokat havi büdzsénken. Ember nincs a fogyasztók és ügyfelek között, aki értené, hogy a gáz, a fűtés, a villamos energia vagy akár a hitel ára miért annyi, amennyi. Nem is igyekszik ezt elmagyarázni neki senki – legalábbis magyarul nem. De nemcsak a mechanizmus érthetetlen, gyakran a számlák is. Amiért nem is mindig a szolgáltató a felelős, hanem magát az embert mélységesen figyelmen kívül hagyó bürokrata jogalkotó, s az érthetetlenségre rábólintó törvényhozó vagy helyi képviselő. Milyen számolások vannak ott, ahol csettint kettőt a miniszterelnök, s előbb a bankszektor, majd az energiaszektor olyan szépen nyeli le a különadót, illetve a Robin Hood-adót, mint kacsa a nokedlit. Szegeden a minap a polgármester csapott oda a hőszolgáltatónak, hogy ne szórakozzon a tarifákkal – azonnal sikerült 15 százalékkal csökkenteni a távfűtés árát. Hurrá, de ugye nem ezt nevezik Európában fogyasztóvédelemnek?!

De törik a jég, a bankok etikai megállapodásban vállalták, hogy a jövőben nem változtatgatják egyoldalúan a hitelszerződéseket, s érthetőbbé teszik a feltételeket is. A MÁV belement, hogy amennyiben fél óránál többet késik egy-egy vonat, akár a jegyár többszörösét is bevasalhatjuk rajta.

Sokat nyerne az ország azzal, ha polgárai nem megtörve, hanem éppen civil kurázsiban megerősödve kerülnének ki a gazdasági válság présgépe alól.

Olvasóink írták

  • 1. akarom 2009. november 22. 10:46
    „Hát a bankokról nekem is meg van a véleményem. Kis nyugdíjas barátnőm nov.12.-e óta a CIB Bank hibájából nem tudja felvenni a nyugdíját. Aznap valami probléma volt a bank rendszerében és délutánra, mire rendbejött, tévesen úgy könyvelték le az összeget, mintha felvette volna.
    Hiába reklamál azóta állandóan, a túlfizetett bankárok azt mondják neki, hogy 14 nap a kivizsgálási idő, és ha nem tetszik az eredmény, majd akkor panaszt nyújthat be.
    Kérdem én, és addig miből éljen? És mi az, hogy a bank rendszere volt rossz, és mégis a kisnyugdíjast büntetik! FELHÁBORÍTÓ!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lábbusz

"Nem állhatunk meg mindig a kapuban." Tovább olvasom