Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Veszélyben

"A közúti baleset voltaképpen olyan, mint a civilizáció rákja. Kiszámítható, prognosztizálható, a fekete napok pesszimista statisztikusainak nem túl gyakran okoz csalódást. A balesetnek nincs morális üzenete."
A közúti baleset voltaképpen olyan, mint a civilizáció rákja. Kiszámítható, prognosztizálható, a fekete napok pesszimista statisztikusainak nem túl gyakran okoz csalódást. A balesetnek nincs morális üzenete. Gyakorta az ártatlan vezetők az áldozatok, nem az, aki szabálytalanul előz, aki gyorsabban, veszélyesebben hajt, aki nem tartja be a követési távolságot. A balesetben nem mindig a bűnös bűnhődik. Az is áldozat lehet, aki miden előírás gondosan figyelembe vesz, sőt a gyakorló autósok azt is jól tudják, hogy a szabályokat pontosan betartó autós vagy közlekedő néha ezerszer veszélyesebb, mint szabálytalankodó társa.

Az autózásban is él az a közmegegyezés, mely szerint a gyakorlat fölülírhatja a szabályt, gondoljunk csak arra a szegedi tanulóvezetőre, aki, például, a hídon át halad, betartva a sebességet, nos, ő miféle szép, magyar félmondatokat, szófüzéreket, erotikus tanácsokat kap a már jogosítvánnyal rendelkező autóstársaitól, ennyiért Zidane nemcsak az egész olasz csapatot, de még a szurkolóikat is lefejelte volna, s valószínűleg nem áll meg Rómáig, homlokcsonttal töri össze a Colosseumot. Az elmúlt hét végén tizennyolcan haltak meg közúti balesetben, és a rendőrség szigorításokat, fokozottabb ellenőrzéseket tervez.

Ne legyenek illúzióink, baleset lesz így is, úgyis, óhajunk természetesen, hogy csak ne lenne, miközben az ember soha nem gondolja, nem hiszi, hogy egyszer vele is megtörténhet. Át akarna menni az úton, de nem jut a túloldalra. Nem hiszi, nem akarja elhinni, mert az mindig a másik ügye, tragédiája, fel nem fogható családi katasztrófája. A szomorú fakeresztek, tövükben a megbarnult, elfonnyadt koszorúkkal az utak mentén egy másik, távoli világ mementói. A balesetnek nincs morális üzenete, legfeljebb figyelmességi mutatók csökkentik a valószínűségi rátát, ha bekötöd az övet, ha nem léped túl, ha nem mobilozol közben az anyukáddal, hogy megette-e a tökfőzeléket Pistike.

Nem ette meg, de hát ezt tudtad, de azért hátha, mégis. A balesetnek nincs morális üzenete, viszont látható, miféle vékony jégen táncol az emberi sors. Egy pillanat és kész, vége. S ha a balesetnek nincs is morális üzenete, a közlekedés kultúrájának igenis van, a közlekedés minálunk olyan, mint a labdarúgás, vagy mint a közélet, hűséges tükre a társadalmi állapotoknak. Kormányozz tíz percet a belvárosban, megtudod, mi a magyar. Az osztrák például nem osztrákul vezet, hanem leginkább udvariasan. Mint például a német. A magyar magyarul vezet. A magyar a legkisebb afférra bőszült káromkodással reagál, türelmetlen és mélyen udvariatlan lesz. Például minden második taxis káromkodik kritikusabb helyzetben, s az utas számára ez normális. Persze, ha utólag kiderül, a magyar így vezeti le a stresszt, a feszültséget, így engedi ki a gőzt, s voltaképpen ez az ára annak, hogy kevesebb a baleset, akkor rendben. Akkor a másik inkább szidja kására az anyukámat, a kishúgomat, minthogy szembe jöjjön velem, százhússzal, és fékhasználat nélkül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jogmérleg

"A bűnt általában elítéljük. Mint ahogy a bűn elkövetőjét is. De mi történik akkor, ha a bíróságon… Tovább olvasom