Délmagyar logó

2017. 01. 16. hétfő - Gusztáv -5°C | 1°C

Veszélyes úton

JEGYZET -˝A közlekedők jelentős részének szegényes a konfliktusmegoldó stratégiája˝
Ha van valami, amihez higgadtságra, józan észre és biztos kézre van szükség, az a közlekedés. Nap mint nap kockára teszi az épségét, olykor az életét is, aki a volán mögé ül, két kerékre pattan, vagy akár csak átkel az utca egyik oldaláról a másikra – márpedig ha valahol ekkora a tét, ott nincs helyük indulatoknak. Ehhez képest nap mint nap olvas az ember olyasmit, hogy autósok esnek egymásnak egy meghiúsult előzés miatt, kerékpárost szorítanak le az útról, gyalogosra hozzák rá a szívrohamot a zebrán ész nélkül száguldozó, dudáló autóval – vagy fordítva: az autósnak kell vészfékeznie azért, mert a biciklis már megint elfelejtette kivilágítani magát a sötétben.

Persze olykor a kerékpárosok vagy a gyalogosok sem a nyugalom élő szobrai. Sorolhatnám akár a személyes tapasztalatokat is – jómagam ugyan nem vezetek autót, de kellemetlen percekből élek át eleget az elektromos kerékpár nyergében ülve vagy séta közben. Hogy mégsem voltam részese balesetnek sem okozóként, sem elszenvedőként soha, a szerencsén kívül talán annak is köszönhető, hogy nem vagyok indulatos típus. Ha az élet úgy hozza, inkább félreállok, ahogyan Arany János tette azzal a bizonyos úri lócsiszárral az Epilógusban.

A közlekedés bonyolult rendszer. Aki vezetni szeretne, annak hónapokon át kell tanulnia, arról viszont az órákon nemigen esik szó, miként kell kezelni az óhatatlanul felmerülő nézetkülönbségeket. Pedig kellene, mert a szakember azt mondja, a közlekedők jelentős részének szegényes a konfliktusmegoldó stratégiája, ami a legtöbb esetben agresszióra korlátozódik. S azt is, hogy az emberek egymás iránti toleranciája csökkenőben van. Lehet, hogy érdemes lenne a közlekedési alkalmasság szempontjai közé felvenni azt is, mennyire hajlamos az illető az agresszív magatartásra.

Igaz: az erőszakos fellépés nem feltétlenül csak az autóvezetők sajátja. De az is, hogy egy agresszív gyalogos vagy kerékpáros általában jóval kisebb kárt tud okozni másokban, mint az, aki alatt (több) száz lóerő dübörög.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tito kutya és az őszödi beszéd

˝Az MSZP nem tartozik magyarázattal?˝ Tovább olvasom