Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

270 km/óra alatt nem érdemes kikezdeni a motoros rendőrrel

Kecskemét - A motoros rendőr is csak egy átlagos motoros, igaz, az átlagnál nagyobb rutinnal - vallották magukról szerényen a delmagyar.hu-nak nyilatkozó, 143 lóerős rendőrmotorok lovasai.
Amikor fiúgyermek korunkban arról álmodozunk, mik leszünk, ha nagyok leszünk, általában a rendőri pálya áll sokunknál az első helyen. Akik már akkor is nehezen férnek a bőrükbe, természetesen kiegészítik azzal, hogy „motoros jendőj, nem csoda hát, ha még felnőtt korunkban is valami különös tisztelet veszi körül a rend őreinek két keréken szolgáló tagjait. Az ő munkájukat igyekszünk most kissé közelebbről bemutatni olvasóinknak.

- A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság forgalomellenőrző alosztályánál összesen hét motoros kollégával dolgozunk együtt, de ha úgy adódik, jómagam is felülök még valamelyik motorra - nyilatkozta honlapunknak Újszászi Zoltán százados, alosztályvezető. - Ezen kívül a megyében még négy motoros rendőr dolgozik: ketten az autópálya rendőrségnél, ketten pedig a Kiskunhalasi Rendőrkapitányság kötelékében teljesítenek szolgálatot. Jelenleg az a szerencsés helyzet állt elő, hogy a megyei kapitányságon hét motor is rendelkezésre áll, így mindenkinek van úgymond saját járműve.

Akár 270 km/óra sebességre is képesek

Igazi őserő: 143 lóerő, 270km/h-s végsebesség. Kevés az ellenfél az utakon.
Igazi őserő: 143 lóerő, 270km/h-s végsebesség. Kevés az ellenfél az utakon.

- Jelenleg két Yamaha FJR 1300-as, három Yamaha TDM 900-as és egy darab BMW 850RT típusú motorkerékpár van szolgálatba állítva a megyei kapitányságnál - tájékoztatott Újszászi Zoltán. - Az FJR 1300-asok a legerősebbek, ezek a gépek ugyanis 143 lóerő mellett akár 260-270 km/óra sebességre is képesek, mindezt úgy, hogy 3 másodperc alatt felgyorsulnak 100km/órás sebességre. Az autópályán is ezeket használjuk, éppen gyorsaságuk miatt. Teljesítményben a TDM 900-asok követik őket, melyek körülbelül 220km/óra sebességre képesek. Ezek viszont jóval könnyebbek, mint az FJR-ek, éppen ezért könnyebb velük a városi forgalomban is navigálni. A legöregebb masina a BMW 850RT, ami viszont kora ellenére is nagyon hálás motor, és jól használható a mai napig. Ez a motorkerékpár hasonló menetteljesítményre képes, mint a TDM 900-asok.

A motoros rendőrök legfőbb feladatuknak a biztonságos közlekedés megteremtését, ellenőrzését tekintik.
A motoros rendőrök legfőbb feladatuknak a biztonságos közlekedés megteremtését, ellenőrzését tekintik.

Nehéz meglógni előlük

- A motoros rendőrök fő feladata a forgalom ellenőrzése, az esetleges szabálysértők kiemelése - ismertette a százados. - Méretük, gyorsulásuk miatt sokkal hatékonyabban használhatóak - főként a városban - mint a rendőrautók. Ezen kívül kísérési feladatokra, védett személyek útjának biztosítására, esetleg szerződéses alapon működő, esküvői meghívásokon való részvételre is használjuk őket, meglehetősen sokrétű tehát a felhasználási területük. Szintén találkozhatnak motoros rendőrökkel a kiemelt, nagy rendezvényeken, mint például a repülőnap is, ahol szintén a forgalom ellenőrzése és biztosítása a fő feladat.

Türelem és tapasztalat - ezek a motoros rendőrök tanácsai az utcai társaiknak

Karsay Lajos zászlós 11 éve lépett be a rendőrség kötelékébe, és 10 éve teljesít szolgálatot motoros rendőrként. - Aki motoros rendőrnek áll, nyilván van már korábbi kötődése a motorokhoz. Így történt ez az én esetemben is, hiszen civilben a mai napig motorozom. Autókkal szemben tökéletesek járműveink, az azonban tévhit, hogy a motorosok ellen is 100 százalékos hatékonyságú. Egy mai nagy teljesítményű sportmotorral szemben nem igazán tudunk hatékonyak lenni, főként, hogy közben ugye figyelni kell a többi közlekedő biztonságára is. Természetesesen itt Kecskeméten is megvannak azok a motorosok, akik sportot űznek a szabályok áthágásából, de őket azért nagyrészt ismerjük már. Az is igaz, hogy a motorosok egészéhez nézve elenyésző azért a számuk, de éppen elég egy, a Petőfi Sándor utcán végigszáguldó motoros, és az emberek hajlamosak általánosítani. Igyekszünk odafigyelni arra, hogy minél többen biztonságosan kezeljék motorkerékpárjaikat, erre tökéletesek az olyan biztonsági tréningek, mint az idei KÉK Fény Motoros Klub által szervezett, ahol még engem is meglepett, mennyire érdeklődnek, mennyire odafigyelnek tanácsainkra az utcai motorosok.

- Miért ajánlanák ezeket a biztonsági tréningeket az utcai motorosoknak?
- Egy ilyen tréningen biztonságos körülmények között mérheti fel saját, illetve motorja tudását minden résztvevő – vette vissza a szót Újszászi Zoltán százados. - Itt inkább ajánlott kitapasztalni egy újonnan vásárolt motor viselkedését, teljesítményét, mint az utcán. kategóriaváltás esetén, szezon elején szintén ajánlanánk. Az interneten, motoros szaklapokban érdemes ezekről tájékozódni. Amennyiben a rendőrség ilyen jellegű felkérést kap, igyekszünk neki eleget tenni, hiszen közös érdek, hogy minél kevesebb baleset történjék az utakon, és ezek a tanfolyamok jó szolgálatot tehetnek ennek érdekében. eddig számos pozitív visszajelzés érkezett ezek kapcsán, így várhatóan lesz folytatás.

Megvalósult álom: Ányos Csaba főtörzszászlós már gyermekkorában is motoros rendőr szeretett volna lenni.
Megvalósult álom: Ányos Csaba főtörzszászlós már gyermekkorában is motoros rendőr szeretett volna lenni.

- Milyen tanácsot tudnának adni egy kezdő motorosnak?
- Először is nagyon fontos lenne a fokozatosság - vette át a szót Ányos Csaba főtörzszászlós, aki kollégájához hasonlóan egy FJR 1300-as nyergében teljesít szolgálatot. – Egy nyár alatt senkiből nem lesz jó motoros, türelmesnek kel lennünk. Éppen ezért senkinek nem ajánlanánk, hogy rögtön egy 1000 köbcentiméteres motorkerékpárra pattanjon, kezdésnek egy 125- vagy 250 köbcentiméteres, kisebb teljesítményű kétkerekű is tökéletes lehet. Én például 16 éves korom óta motorozom, mindig is motoros rendőr szerettem volna lenni, de mégsem tartom magam - és ezt kollégám nevében is mondhatom - különleges képességűeknek. Átlagos motorosok vagyunk, talán az átlagnál nagyobb rutinnal, ami fontos a biztonságos motorozáshoz.

Akárkiből nem lehet motoros rendőr

Bizonyára sokakat érdekel, hogy lehet valakiből motoros rendőr. Lássuk tehát: először is a jelöltnek megfelelő szakmai gyakorlattal kell rendelkeznie a rendőrség kötelékén belül. Természetesen érvényes A kategóriás jogosítvány és a PÁV I-es vizsga elengedhetetlen a jelentkező esetében. Ha mindez megvan, akkor túl kell esni egy speciális pszichológiai, és egy EÜ2-es egészségügyi vizsgán. Ezt követi egy két hetes motoros tanfolyam, melynek keretében a jelentkező megtanulja kezelni a motort, és a budapesti forgalomban szert tehet némi rutinra is. Aki az FJR 1300-asokra szeretne ülni, még egy külön típusvizsgát is le kell tennie. Bár sokan talán nem is gondolnák, de emelt szintű autóvezetői vizsga nélkül szintén nem lehet senki motoros rendőr, így a felsorolásból is kiderül, igencsak kemény rostán kell átesnie a jelentkezőknek.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. partsap 2011. június 30. 14:44
    „Üdv!
    Nem vagyok rendőrmotoros csak egy mezei utcai, de azt ajánlom mindenkinek aki fikázza a motoros rendőröket, hogy be lehet menni egy rutinpályára a csodamasinákkal és be lehet mutatni a fene nagy motoros hozzáértést ami már a mennyezetig ér.
    Kíváncsi vagyok hogy dupla nyolcas vagy csak símán szűk ívben körbe mit sikerülne alkotni, a többség elvérezne gyorsan, velem az élen:)
    Rendőr ide vagy oda, a motoros szaktudást azért tiszteljük kicsit ha már a hivatást már nem is annyira..
    Ja, nekem is TDM-em van, megyek én is motoros rendőrnek!:)”
  • 32. dzsorzso 2011. június 19. 22:07
    „JAHH .... még egy valami...
    egyik kedves fórumozó barátom kérdezte, hogy mi van akkor ha épp pl.: 270 el utolér valamilyen motorost vagy autóval száguldozó segg.ejet a rendőr... igazából ez valahol akár pszichológia is...lehet utána üldözgetni meg játszani ki az ügyesebb meg a gyorsabb de, ne felejtsük valaki vagy hibázni fog előbb vagy utóbb vagy valaki valakit hibázásra fog kényszeríteni és akkor az csak csak megáll. .. viszont abba a fránya rendőrsisakban van egy úgynevezett füles ahol tudja közben jelenteni a helyzetét és segítséget kérni...

    +egy másik társ kérdésére válaszolva, "hogy őket nem mérik be???" de igen ugyanúgy bemérik ha szolgálati vagy akár civil gépjárművel is vannak... viszont ne feledjük el azt, hogy többek közt arra IS találták ki a megkülönböztető jelzéseket... és itt az "IS"-en nagyobb hangsúlyt fektettem...”
  • 31. dzsorzso 2011. június 19. 21:56
    „Kedves fórumozó társaim....!
    A mai Magyarországon nagyon-nagyon el van tévedve az az ember, aki azt hiszi, hogy ha a rendőr megbünteti akkor abból neki előnye vagy épp a büntetésekből befolyt pénzt a rendőrségnek lesz bevétel... Ha ez így lenne, nem lennének olyan kapitányságok, ahol még mindig 5 percenként lefagyó pentium 2-es számítógépekkel dolgoznak, vagy budipapír hiány okozna gondot, vagy nem lenne olyan örs, vagy kmb iroda, ahol nemhogy számítógép sem szolgálati jármű sincs.
    De sorolhatnám azt is, hogy ha az úgy lenne akkor nem kellene akár kopott gumiikkal kimotorozni a közterületre... Ez nem igy van... Örünek, hogy bérüket megkapják és lesz nekik 5 éven belül összesen 6% os fizetésemelésük, valamint az éves cafetéria összegük felét talán megkapják augusztusban. A befolyt összegből nem a rendőrség zsebe dudorodik hanem az államé.... 1. Viszont ha a rendőr nem végzi el ami alapvetően szolgálati áganként elvárnak tőle és megkövetelnek akkor lehet másik munkát keresni... 2. ha nem büntetnének a rendőrök a szabálysértésekért akkor valakinek az lenne a baj ha meg büntetnek akkor meg az... úgyhogy erről ennyit....
    A cikkhez meg csak annyit, hogy balesetmentes jó munkát és kitartást a rendőröknek főként a rendőrmotorosoknak.... Ui.: inkább a leves hűljön ki odahaza, mint akár TI vagy a motorotok az út szélén....”
  • 30. qrumpli 2011. június 17. 04:59
    „Tessék mondani gyorshajtásért nem büntetik őket?”
  • 29. nagypappa 2011. június 17. 04:18
    „Nekem nem a motorok sebességével van bajom, hanem a motorosok védtelenségével, ha valaki hirtelen fékez előtte, elébe kanyarodik, kiugrik egy vad 200 körüli sebességnél már esélye sincs. Legföljebb hősi halott lesz.
    Hiába vezetsz kiválóan, ha egy figyelmetlen autós megzavar a közlekedésben... mert egy motorosnak ennyi is végzetes lehet.
    A fiamnak is volt motorja, akkor voltam nyugodt mikor el volt romolva.
    Balesetmentes közlekedést.”
  • 28. fili-busz 2011. június 16. 22:34
    „Mi utoljára az elemi iskola második osztályában versenyeztünk, hogy ki a gyorsabb.
    De azóta már kinőttük ezt és nincsenek kissebségi komplexusaink, ha esetleg valaki elkerül.”
  • 27. balugeep 2011. június 16. 22:30
    „Olvasom az előttem szólóktól, a sebesség adatokat és egy dolgot nem értek? Akkor mi a franc van , ha tegyük fel elkövetsz valami szabálysértést és ezt meglátja egy motoros rendőr. Elkezdtek macska egér játékot játszani, mentek 250-nel a pályán. Utol ér, és akkor mi lesz? Megállsz, mert utol ért? Vagy te vagy a gyorsabb és ott hagyod. Mennyivel 300-zal??? Az meg már olyan sebesség amely magában hordozza az akármikorkoporsóbakerülhetsz esetét. De sok értelme volt....”
  • 26. Lacusch69 2011. június 16. 21:36
    „25. Már nem motorozok, de a legutolsó 750-esemnek se lett volna ellenfele.
    Gondolom a svéd Ghost Riderekre gondolsz, nem a Szeged-Hmvhely-i madárijesztőkre...”
  • 25. ízizí 2011. június 16. 20:45
    „270km/h? gondolom a ghost riderek eleresztettek egy lesajnáló mosolyt a cikket olvasva :)”
  • 24. JABBA 2011. június 16. 20:07
    „18:

    Közel vagyok a 40-hez és én is mocival járok inkább, mint kocsival szórakozzak a feltúrt Szegeden. Igaz, csak SMKP-val, de az tökéletesen elég. És szoktam száguldozni akkor, mikor nincs előtte kocsi. És senkit se veszélyeztetek. 2 év múlva meglesz a jogsim 20 éves. És autómatikusan úgy közlekedek, mintha kocsival járnék.

    De én is képen törölnék pár ifú titánt, aki azt hiszi, hogy ő sz@rja a szabályokat.

    Rendőrmotor meg Szegedre igencsak el kellene a sok szabálytalankodót kiszedni a forgalomból.”
  • 23. ferdzso 2011. június 16. 19:53
    „Nocsak! "Kecsón" új gumikat kaptak?...”
  • 22. sbert 2011. június 16. 19:33
    „ha a bmw szalad, elöttük is 240-el szalad.... mikor is ér utól? pusztán matek házi...”
  • 21. benq 2011. június 16. 19:05
    „csak legyenek jók a gumik....”
  • 20. hahaha62 2011. június 16. 16:20
    „16. 6664 2011.06.16. 15:34
    deszkás, hagyd... van, aki dolgozik, van, aki az árfolyamokkal manipulál, hogy kik...jon azokkal, akiknek nincs miből shelby-t venni... mondom, hagyd magának

    Naponta a deviza piacon NAPONTA!!!!!! 4600 milliárd dollár értékben történik kötés......ha valaki ezt manipulálni tudja?????hát??????az usa gdp hiány majd egy harmada!!!!!a tudás nem szégyen.....szerintem !Ez is kemény munka -csak egy picivel kifizetődöbb,mint mondjuk árutpakolni vagy méregetni a gyorsan haladó autókat....-ez nem spedkuláció-ez tudásra épülő magasszintű tevékenység!A TUDÁS HATALAOM !”
  • 19. deszkás 2011. június 16. 16:19
    „6664! Ok.”
  • 18. laca74 2011. június 16. 16:12
    „Sokkal több motoros rendör kellene Szegedre is,a sok kis takony száguldozót meg kellene fékezni. Nem tudom sajnálni azokat a felelötlen motorosokat akik balesetet okoznak és megsérülnek. Nem mindegyik motoros száguldozik felelötlenül ez is igaz.”
  • 17. bubuska73 2011. június 16. 15:55
    „"- Jelenleg két Yamaha FJR 1300-as, három Yamaha TDM 900-as és egy darab BMW 850RT típusú motorkerékpár van szolgálatba állítva a megyei kapitányságnál - "
    Ja,és előtte volt ez a kis szösszenet: " összesen hét motoros kollégával dolgozunk együtt"
    Akárhogy számolgatom,nekem csak hat jön ki!”
  • 16. 6664 2011. június 16. 15:34
    „deszkás, hagyd... van, aki dolgozik, van, aki az árfolyamokkal manipulál, hogy kik...jon azokkal, akiknek nincs miből shelby-t venni... mondom, hagyd magának...”
  • 15. deszkás 2011. június 16. 14:27
    „Az "átalakitott" cocális nyugdijammal? Ez a vicc kategóriája. Tehetség? Anno Demjánt is Skálavezér korában már kikiáltották "remek üzleti érzékű" üzletembernek-idehaza,miközben nem történt más mint ő felvásárolt cca 30 vagon spanyol paradicsomot miközben a hazaiak beszánthatták a termést. Ha ez jó (kinek is mert nem az országnak az biztos) akkor miért ismétlődik azóta szinte nap mint nap?”
  • 14. hahaha62 2011. június 16. 14:10
    „11. deszkás 2011.06.16. 12:59
    HAHAHA! Köbö ezt is lehet várni tőled hogy mindkettőt (az országot és a rendőröket is) lenézed. Osszad az észt nyugatról mert itt mindenki idióta.Remélem a kevesek egyike vagy

    Nem bántottam senkit sem szerintem.....csak tényeket írtam.A 130km-rel sincs gondom----miért látsz mindig ellenséget bennem?Egyébként valóban jó 300 fölött normális autópályán haladni-ez sem bántó remélem.
    Szerezz TE is sok pénzt......kezd el a chf-huf shortokat építeni-----valszeg 226-227 környéke lesz a vége és onnan 210 -ig lemehet-- feltéve ha az auro-chf nem megy 1.19 alá!!!--számolj velem és keress 100k-nként 1.6 millát és mehetsz TE is külföldre-látod nem vagyok én olyan rossz ember...ez max 1 hónap alatt realizálódik.....de 1000-2500k-nál már majd 20 milla......keressél TE is pénzt!Itt fele a kocsi ára -a jó kocsi is-x5-x6-ford gt shelby-camarro.......-ha beviszed cégbe az áfa viiszajár-----a döntés és a vádaskodás joga is a TIÉD !”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aszfaltrajzverseny a Múzeumok Éjszakáján

A Múzeumok Éjszakájához kapcsolódóan - immár hagyományosan - ismét megrendezésre kerül a Művész Kávézó előtt a Gyermek aszfaltrajzverseny. Tovább olvasom