Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Az új eco-mobillal idén már a dobogó a cél

Kecskemét – Idén is indul – a tavaly 8. helyezést elért – Kecskeméti Főiskola Hallgatói műhelyének tízfős csapata a Shell Eco-marathonon. A fiúk szinte minden szabadidejüket a jármű tökéletesítésének szentelik. Májusban szurkolhatunk értük.
A Kecskeméti Főiskola GAMF Karán a Hallgatói műhely tagjai szorgosan – akár napi tíz órában is – építik a második eco-mobilt. A Megaméternek keresztelt járművel a tízfős csapat május 26. és 28. között áll rajthoz a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen, amelyet a németországi Lausitz-ban rendeznek meg.

A majd harminc éves múlttal rendelkező Shell Eco-marathon lényege, hogy az indulók olyan járműveket tervezzenek és építsenek, amely a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolság megtételére képes. A GAMF Hallgatói műhelyének csapata 2010-ben indult először a megmérettetésen, és – nagy meglepetést okozva – az előkelő 8. helyen végzetek, 1588 kilométert sikerült megtenniük. Pár hónap múlva pedig ezt az eredményt is sikerült felülmúlniuk a nokiai 1941 kilométer teljesítésével.

Készül az új eco-mobil - KÉPGALÉRIA

– Tavaly sokkal több segítséget kaptak a hallgatók. Idén csak egy-egy konzultáció erejéig veszik igénybe a tanári vagy technikusi támogatást – árulta el Bagány Mihály főiskolai docens, akitől azt is megtudtuk, hogy az idei eco-mobilt már számítógépes grafikával tervezték, szélcsatornában tesztelték, ezért sokkal áramvonalasabb, mint az egy évvel ezelőtti konstrukció. – Nem nagy változtatásokra – egy-két centiméternyi különbségekre – kell gondolni, ezek azonban rengeteget számítanak – mondta el Bagány Mihály.

– A karosszéria megtervezésénél a legfontosabb szempont az volt, hogy minél kisebb legyen a légellenállás, hogy az általunk épített jármű minél könnyebben tudjon siklani. Ennek érdekében törekedtünk arra, hogy a lehető legkisebb legyen a homlokfelülete – mesélte Kutasi Zoltán, akinek a nevéhez nemcsak az idei, hanem a tavalyi autó megálmodása és kivitelezésének nagy része is kötődik. Az eco-mobil másik fontos eleme a motor, amely teljes mértékben saját tervezésű és kivitelezésű: megfontolt, hosszadalmas munka végeredménye a speciális és egyedi darab, amelynek most megnövelték a nyomatékát, így kisebb fordulatszámon, kevesebb üzemanyag-fogyasztás mellett nagyobb teljesítményre képes. Tavaly az egész mezőny a magyar csapat csodájára járt: övék volt a megmérettetés legkönnyebb autója, mindössze 20 kilogramm. Az idei cél, hogy ennél is könnyebb konstrukciót építsenek. A karosszéria mindössze 4 kilogrammot nyom, egy kézzel is a magasba emelhető.

Készül az új eco-mobil - KÉPGALÉRIA

 A Kecskeméti Főiskola járműépítő csapata 1 millió forintot nyert 2010-ben

A VOSZ Bács-Kiskun Megyei Szervezete évről évre kitünteti a művészet, tudomány, oktatás és sport kimagasló megyei képviselőit, együttműködve a Prima Primissima Alapítvánnyal. A magánfelajánlásokból származó 1 millió forintos Megyei Príma Díjat tavaly a Hallgatói műhely tagjai kapták a 2010-es Shell Eco-marathonon elért teljesítményük elismeréseként. A csapat úgy döntött, hogy az összeget az új konstrukció kidolgozására fordítja. – Sokszor nem is a pénz okozza a legnagyobb gondot, hanem az idő – mondja Bagány Mihály, aki hozzáteszi, sok támogatójuk akad, akik akár pénzzel, akár egy-egy alkatrész ingyen elkészítésével segítik a hallgatók munkáját. – A fiúkat nem kell félteni, tudnak alkudni, és jó üzletet kötni.

A gépészmérnök hallgató elmondta, hogy a Hallgatói műhely és az olyan versenyeken való részvétel, mint a Shell Eco-marathonja, rengeteg gyakorlati tapasztalattal szolgálnak a diákoknak. – Olyan dolgokat próbálhatunk ki, amire talán soha nem adódna alkalmunk az életben. Ahhoz, hogy ilyen szabadon kísérletezhessünk, és megépíthessük a saját elképzeléseinket, egy munkahelyen évekig kell gürcölni. A közös munka és cél pedig össze is kovácsolja az embereket, megtanulhatunk igazi csapatként dolgozni – sorolta a pozitívumokat.

A csapatot – amelynek több mint felét végzős hallgatók alkotják – még szeptemberben kezdték toborozni. Ekkor kezdődtek el a tervezési munkálatok is. Bagány Mihálytól megtudtuk, hogy egy korábbi elgondolás szerint akkumulátoros kategóriában indult volna a csapat, ugyanis ezt a modellt sokkal könnyebb kivitelezni, mint egy teljesen egyedi belsőégésű motort építeni, de végül a fiúk mégis a benzines kategória mellett döntöttek. – Az igazi verseny a prototípus benzines kategóriában van, hál’ Istennek szép számmal akad ellenfél, ezért is számít kiemelkedőnek a tavalyi teljesítményünk. Idén pedig a dobogó a cél – tette hozzá Kutasi Zoltán.

A Hallgatói műhely nemcsak az eco-mobilt építő csapatot, hanem más társulásokat is – az elektromobilt és pneumobilt kivitelezőket – magába foglalja. Ezek megépítése jóval egyszerűbb és könnyebb, de hasznos lépcsőfokai a továbbjutásnak, hiszen az eco-mobilok kivitelezése már olyanoknak valók, akik már építettek járművet. Ott jártunkkor a fiúk éppen az egyik elektromobilt tesztelték az udvaron.

Készül az új eco-mobil - KÉPGALÉRIA
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

VV Anikó: Ne ilyen erősen! Ez fáj!

Harcmezővé alakult a villa. A két kiképző bevezette a lakókat a krav maga harc alapjaiba. Tovább olvasom