Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Bokszmeccs: gyalogosok vs. autósok

Kecskemét – Hanyagul kezelik a KRESZ szabályokat Kecskeméten a gyalogosok és a gépkocsivezetők is. Megnéztük, hogyan viszonyul egymáshoz a két tábor a legforgalmasabb belvárosi gyalogátkelőhelyeken.
Külföldön készséggel engedik át a zebrán a gyalogosokat, nálunk azonban még ma is gyakori az „akkor is nekem van elsőbbségem" gondolkodás, habár el kell ismerni, az utóbbi években sokat javult a helyzet.

Hétköznap reggel hét és nyolc óra között – amikor a gyerekek iskolába, a felnőttek dolgozni igyekeznek – meglátogattuk a kecskeméti belváros legforgalmasabb, közlekedési lámpa nélküli zebráit, hogy megnézzük, hogyan viselkednek a gyalogosok és az autósok. A reggeli csúcsban az általunk kiszemelt helyek – a Katona József Színház előtti, a városháza mögötti és a Katona József Könyvtár előtti zebra – egyikén sem bizonyult könnyű feladatnak átjutni a túloldalra.

Kézben viszik át a gyereket, hogy gyorsabban átérenek a túloldalra
Kézben viszik át a gyereket, hogy gyorsabban átérjenek a túloldalra

A piros sarokban idős nénire türelmetlenül rádudáló autós, hatalmas terepjáróval a zebrán átszáguldó sofőr, percekig tétován álló babakocsit szorongató kismama, aki előtt senki sem áll meg, hogy átengedje az út túloldalára, és a zebra közepén a gyerekek előtt bűntudat nélkül átszáguldó taxisok. A kék sarokban az utolsó pillanatban az úttestre lépő átkelő, aki miatt a gépkocsivezető kénytelen beletaposni a fékbe, és a zebra mellett, az úttesten átszaladó gyalogos. Mindenkinek ismerős bokszmeccsek ezek, amelyeknek ezen a reggelen mi is a szemtanúi lehettünk. A kérdés már csak az, megéri-e kiütésre menni?

Azoknál az átkelőhelyeknél, ahol a forgalom irányítását nem segíti közlekedési lámpa, gyakran szidják egymást a gyalogosok és a gépkocsivezetők. Mindenki a saját igazát hajtogatja, a gyalogosok azt, hogy a zebrán igenis nekik van elsőbbségük, míg az autósok azt mondják, a gyalogosok sokszor tétovák, továbbá a zebrától 20-30 méterre szaladnak át az út egyik oldaláról a másikra, ami nemcsak szabálytalan, de rendkívül veszélyes is.

Türelmesen várakozó autósok
Türelmesen várakozó autósok

– A gyerekek gyakran járnak egyedül az iskolába, ezért sokszor hívom fel a figyelmüket arra, mielőtt lelépnének az úttestre, győződjenek meg arról, hogy balról és jobbról sem közeledik autó. Ha nagy a forgalom, és nem mernek egyedül átmenni, inkább várjanak addig, amíg mások is át akarnak kelni a zebrán. Jómagam is sokszor ülök autóba, ezért nemcsak a gyalogos létet ismerem, mindig megállok a gyalogátkelőhelyeknél. Az autóban ülő személynek és a gyalogosnak is meg kell tanulnia felelősségteljesen közlekedni és türelemmel lenni, csak így csökkenhet a balesetek száma. – tudtuk meg Orosz Miklóstól, aki két gyermekét kísérte iskolába.

A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense, Mihályné Bornemisza Eleonóra elmondta, tavaly összesen 825, két évvel ezelőtt 816 szerencsétlenség történt a megyében, ebből 2010-ben 28, 2009-ben 37 alkalommal okozta a balesetet gyalogos. Továbbá kiemelte, hogy a biciklivel közlekedők felelőtlenül kelnek át a zebrán.

Szabálytalanul közlekedő biciklis
Szabálytalanul közlekedő biciklis

– Sokszor az okozza a problémát, hogy a gyalogátkelőhelyen nem szállnak le a kerékpárról, a gépjárművezetőnek pedig már nincs ideje megállni. A kerékpárt toló ember gyalogosnak, míg a kerékpáron ülő járművezetőnek számít, ezért nincs elsőbbsége a zebrán, míg a gyalogosnak igen – hívta fel a figyelmet a rendőrségi sajtószóvivő.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. terror 2011. március 01. 10:46
    „Egyebkent:

    "A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt."

    "A gyalogosok és utasok összesen 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek.

    Ez utóbbi mondatot azoknak ajánljuk figyelmébe, akik szerint a gyalogosok ámokfutásait, eszetlen úton átrohangálásait és piroslámpázásait kellene megfékezni. 8%, és ebben benne vannak az utasok is. Nyílván lehetne kevesebb is, de talán nem itt van a fő probléma..."

    http://zebraakcio.blog.hu/2011/02/22/ksh_a_balesetek_92_szazalekat_a_soforok_okozzak

    +

    "Tegnap a TV2 Napló című műsorában is terítékre került a zebra téma. Sokkoló számadatok: a gépjárművezetők 3%-a áll meg és engedi át a gyalogosokat..."

    http://zebraakcio.blog.hu/2010/11/29/mintha_nem_is_lennenek_kozlekedesi_szabalyok_tv2_naplo

    Hajra rendorseg, tereljuk csak a temat a kerekparosokra...”
  • 20. terror 2011. március 01. 10:36
    „@18: nem, ha hatarozottan mesz, akkor fektavon belul lepsz le, tudod. Ha nem lepsz le, akkor meg biztos nem akarsz atkelni, tehat megint nem kell megallni. Van meg kerdes? :P”
  • 19. atomboy 2011. március 01. 10:33
    „Erdekes, a rendorsegi sajtoreferens minden kesedelem nelkul nyomja a biciklis dumat, de eszebe se jut a zebra elott parkolo autok?”
  • 18. vuk 2011. február 28. 15:04
    „"az autósok azt mondják, a gyalogosok sokszor tétovák"
    <moderálva> az. Ha hatarozottan megyek akkor hatarozottan probal meg elgazolni. Kb. ennyi.
    Na jo ez nem igaz teljesen, sok a fekcsikorgas is, ami annyi jelent, hogy nem feltetelezte, hogy egy gyalog manapsag meg le mer lepni...”
  • 17. vuk 2011. február 28. 14:37
    „"az utolsó pillanatban az úttestre lépő átkelő, aki miatt a gépkocsivezető kénytelen beletaposni a fékbe"
    Vagyis az autos tul gyorsan kozleitette meg a zebrat szamitva arra, hogy a megfelemlitett gyalog ugysem mer lelepni. aztan mikor rajon, hogy megis, akkor padlofek.

    De orulok hogy megint a biciklisek a hunyok... Ha tolom elsobbseget kapok? Aligha. Szoval olymindegy.”
  • 16. keiner 2011. február 28. 13:15
    „A gyalagosnak nem alapvető követelmény, hogy köteleszö átkellöhélyet használni.
    Bocs”
  • 15. keiner 2011. február 28. 13:01
    „Probálom forditani:
    Kocsiveszetök, akik nem nem teszi lehetővé az átkelés az úton, bár látható, hogy átkelés lesz,
    - nem megfelelö lassítot sebetségen közelednek feléje, vagy elözi a zebrán,
    annak 80 Eurót físzetni kell és kap 4 pontot.
    A gyalagosnak alapvető követelmény, hogy köteleszö átkellöhélyet használni.
    StVO §26”
  • 14. keiner 2011. február 28. 12:47
    „13. értelek cselac, sájnos magyarúl nem olyan világnyelv, hogy minden Wicki-cikket forditanak.
    Sok magyar rendszámú kocsikat látom itt. Remélem mielöbb íde jönnek foglalkoznak a német kreszzel is.

    Külömben, hogy ha a németeknek félni kéne a munkahély miatt, mert jöhetnek most már dolgozni íde, akkor felteszem, hogy sokkan tudnak a nyelvet is!

    Amúgy, héhé ;-) németül nálatok kisebbségi nyelv. Mint ahogy feltételesznek, hogy Slovakiaban mindenki beszélhet mindenütt magyarúl, feltételesztem ezt is itt. :-)))”
  • 13. cselac 2011. február 28. 12:27
    „keiner: azt mondták, hogy tisztelnem kell téged azért, mert megtanultál ilyen szépen magyarul, és milyen jó, hogy folyamatosan véleményed van és beleszólsz egy számodra idegen kultúra és társadalom életbe...de tisztelj már mindenkit azzal, hogy nem vágsz be fél oldalas német szöveget, én sem megyek német fórumra magyar szöveget bevágni.”
  • 12. cselac 2011. február 28. 12:24
    „Képaláírás-utolsó mondat közti gyönyörű csúsztatást és önellentmondást csak én vettem volna észre??? Talán ez az első alkalom, hogy egy rendőr szájából hallom, ami KRESZ szerint is nyilvánvaló: a gyalogátkelőn áttekerő kerékpáros nem szabálytalan, hanem nincs elsőbbsége.”
  • 11. keiner 2011. február 28. 12:20
    „5. Pres, nekem mondod? Élek németbe, német vagyok és németországon csináltam a jogsít. :-)))”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2011. február 28. 12:15
    „"- Sokszor az okozza a problémát, hogy a gyalogátkelőhelyen nem szállnak le a kerékpárról, a gépjárművezetőnek pedig már nincs ideje megállni. A kerékpárt toló ember gyalogosnak, míg a kerékpáron ülő járművezetőnek számít, ezért nincs elsőbbsége a zebrán, míg a gyalogosnak igen - hívta fel a figyelmet a rendőrségi sajtószóvivő. "

    Ez így teljesen korrekt.

    De akkor a korábbi cikkben írtakkal ellentében büntetni is csak ezért kéne, nevezetesen ha kerékpáron ülve nem ad elsőbbséget a gyalogátkelőhelyet keresztező járműnek!”
  • 9. CheshireCat 2011. február 28. 12:02
    „Nem a témához tartozik, de van egy éppen futó kutatásom a munka és a család vonatkozásában.
    Kérem Önöket, amennyiben dolgoznak, vagy dolgoztak már legalább egy évet, járuljanak hozzá a vizsgálatomhoz!
    8 perc alatt lehet kitölteni az alábbi linken található kérdőívet.
    Köszönöm!

    www.kerdoivem.hu/kerdoiv/407147186/”
  • 8. klj_54 2011. február 28. 11:10
    „Vita helyett a svájci mintát javaslom bevezetni!
    Ott a rendőr egy fényképpel elintézi a zebrás gázolást és semmit nem vizsgál.
    Az ő jogrendjükben a gyalogos a zebrán szent, felesleges mindenféle vizsgálat.

    A mi jogrendünkben a "tőle elvárható magatartás" elvárásával kétesélyessé tették a gyalogosátkelőn való gázolást.
    Gyáva volt a kurmány, amikor nem deklarálta egyértelműen, hogy a gyalogosátkelőn a gyalogosnak ABSZOLÚT elsőbbsége van!
    Mert amíg ezt nem tudatosítja a vezetőkben addig bíznak a kiskapukban.
    Minket kamionosokat az ország legdörzsöltebb szakjogászai képeztek ki, országonkénti bontásban.
    Svájcot annyival intézték el, hogy ott a zebra szent.
    Jó lenne ha ez itthon is így lenne!”
  • 7. zoltanszabo 2011. február 28. 10:33
    „Sajnos rengeteg a felelötlen ember. Nem figyelünk egymásra. a szabályokat nagy ívben lesz@ják.
    Engem is zebrán--zöld lámpám volt--még is elgázolt egy köcs.rendőr !
    Én túl éltem -de abban az évben 28 haltak meg. Maradandó károsodásom lett-én nyomorék maradtam--ő vígan elvan--kapott 1 év. felfüggesztett börtönt.
    Az,hogy agy ember életet tönkrevágott--kit érdekel ?!!!!!”
  • 6. hurkagyurka 2011. február 28. 10:26
    „Kleiner!

    Annyiban nincs igazad, hogy nem MINDIG van elsőbbsége a gyalogosnak a zebrán. Mert én pl sok gyalogost látok, akik úgy lépnek le az útra, hogy körül sem néznek és csak mázlijuk van, hogy nem tartok autóval egy kicsit előrébb. Egyébként ha éppen kiugrik valaki elég, nem is tudsz megállni. Képtelenség.”
  • 5. Pres 2011. február 28. 09:32
    „3 Én elég sokat járkálok Németországba és el kell mondanom, hogy semmi különbség nincs. Sőt Európához képest is átlag fölött tartjuk a kreszt, és az udvariasságunk is átlagon felüli (autóban). Csak szeretjük ostorozni magunkat, és másokat majmolni.”
  • 4. fonaszi 2011. február 28. 09:19
    „Itt is megmutatkozik,mennyire figyelmetlenek az emberek egymással szemben. A gyalogos használja a zebrát,az autós viszont lassítson már,és engedje át a gyalogost az átkelőnél!
    És nem lenne egy hátrány,ha már az általános iskolában elkezdenék oktatni a kreszt. Hiszen,akinek nincsen autója,vagy motorja, az sosem tanult kreszt. Pedig a gyalogosnak is ismernie,és tudnia kellene a szabályokat.
    Csak sajnos ez is a pénzről szól.”
  • 3. keiner 2011. február 28. 09:12
    „Lassan már MOban is tudni kéne, hogy gyalagosnak mindig elsöbbsége van a zebrán.
    Élképszeltem éppen, hogy itt kint probál egy autós a rendörnek magyarászni, miután valakit elütette a zebrán, hogy "ez kikényeritette az elsöbbséget", már mint a gyalagos.
    :-)))
    Azt híszem rasósznak még egy büntetést rögtön, mert hülye. :-)))”
  • 2. Monie65 2011. február 28. 07:31
    „Régen, még a múlt században, amikor én még "kislány" voltam, volt egy pályakezdő osztályfőnököm. Azt már nem tudom, hogy saját elhatározásból, vagy más "sugallatra", de felső tagozatban, az osztályfőnöki órákból áldozott időt arra, hogy megtanítsa nebulóit a helyes gyalogos és kerékpáros közlekedésre. És komolyan vette, hiszen "feleltetett" azaz, számon kérte a tudást.
    Nem értem, hogy miért nem tanítják kötelezően a gyerekeket a biztonságos közlekedésre? Tudom, sokan azt mondják a szülők feladata lenne, de ha -a gyakorlat sajnos ezt mutatja- a szülők sem tudnak biztonságosan közlekedni, felelőtlenek sok esetben, akkor minden marad így?”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Látványos táncbemutató Kecskeméten - galéria

Káprázatos ruhák, zene, fények, füst és közel harminc táncos gondoskodott arról, hogy a varázslat teljes legyen. Tovább olvasom