Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Bombabiztos állás kezdőnek: duális műszaki képzés

Biztosabb a diplomások elhelyezkedése, mint máshol, a képzés végén ott a valós munkalehetőség a Mercedesnél és további több mint egy tucat cégnél, a Kecskeméti Főiskola a duális képzésének partnereinél.
– Immár a második évfolyamába lépett a duális képzés a Kecskeméti Főiskolán. A Mercedes és a Knorr-Bremse már az első lépéseknél ott volt, mára 16 duális vállalati partnere van az intézménynek – mondta köszöntőjében Dr. Ailer Piroska rektor. I. Duális Felsőoktatási Konferencia – a gyakorlatorientált műszaki felsőoktatás új lehetősége Magyarországon címmel rendeztek konferenciát csütörtökön Kecskeméten.

Az országban több felsőoktatási intézményben indítottak vállalati együttműködéssel duális képzést. Az új oktatási formához nemzetközi példaként szolgált a német gyakorlat, ennek Magyarországon több változata is kialakult. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.,
a Knorr-Bremse és a Kecskeméti Főiskola együttműködésében a tematika és a szakmai gyakorlat arányát tekintve eltér az ország többi intézményében alkalmazottaktól. Ami tény, 12 százalékkal nőtt a Kecskeméti Főiskolára felvett hallgatók száma, összefüggésben az új képzési formával.

Köpeczi-Bócz Tamás
Köpeczi-Bócz Tamás, Ailer Piroska és Frank Klein. A szerző felvételei

Dr. Köpeczi-Bócz Tamás EU fejlesztési és stratégiai biztos hangsúlyozta, nem valami helyett van a duális felsőoktatás, hanem valami mellett, azaz integráltan. A hallgatók ugyanúgy teljesítik a követelményeket, mint az ország más felsőoktatási intézményeiben. Miben több ez? Évről évre alaposan átgondolhatja, hogy mit tanul a hallgató. Sokkal biztosabb a végzettek elhelyezkedése, mint máshol, ez a leghangsúlyosabb kérdés. Egy út, aminek a végén biztos, valós munkalehetőség van, ebben rejtőzik a presztízse, hangsúlyozta a biztos.

Dr. Vasa László, a szakminisztérium kabinetfőnök-helyettese a felsőoktatás jelenéről és jövőjéről beszélt, s arról, hogy egy magyar intézmény van csupán a TOP 500-ban. Hangsúlyozta a finanszírozás fontosságát és azt, hogy az igényeknek megfelelő „kibocsátás" milyen fontos. Megkérdőjelezte a főiskolai mesterképzés fontosságát – ő is elmondta, amit már több forrásból hallottunk: nem vidéki főiskolán kell agysebészeket képezni.

A fősikola zászlóshajója az új
A fősikola zászlóshajója az új Járműtechnológia Tanszék


Dr. Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere szerint versenyképességi szükségállapot van Európában, nagy kérdés, hogyan sikerül új befektetőket szerezni, illetve megtartani. Ez utóbbi sem egyszerű, sokat kell tenni érte, s ezt egyebek között a felsőoktatás átalakításával lehet elérni. Látni, hogy számos országból továbbállnak a befektetők, ha olcsóbb munkaerőt találnak, de lehet marasztalni is a tőkét – a felsőoktatásban történő befektetéssel. Szerinte fontos a tudatos tervezés és az, hogy a letelepülő vállalkozások érdemi versenyelőnyöket kapjanak. Uniós, állami és önkormányzati forrásokat is igénybe kell venni, hogy vonzó befektetési célpont legyen Kecskemét.

A polgármester említette a Knorr-Bremse beruházását, amely már épül és fontos fejlesztéseket is hoz Kecskemétre, erősítve a város versenyképességét. Ehhez természetese szükséges, hogy jó szakembereket is találjanak, mondjuk 50 kilométeren belül.

Belina Károly professzor, főiskolai dékán szerint nagyon elméleti képzéssé alakult a felsőoktatás, a tömegesítés pedig a minőség rovására ment. Erre egyfajta válasz a duális képzés, a hallgatók büszkék arra, hogy ők mercédeszes, vagy knorros diákok. Nincs nagy nyári szünet, helyette szakmai gyakorlat van – s ezzel a cégek is megspórolnak egy csomó átképzést. Érvényes ez a beszállítókra is, az autóipar már csak így működik. A duális hallgatók húzóerőt jelentenek, jobbak az eredményeik, aktívabbak az előadásokon, a professzor dicsérte a hozzáállásukat, ami jót tesz az egész főiskolának is.

Sokan voltak
Sokan voltak

'91-'94 között Frank Klein, a kecskeméti Mercedes igazgatója is duális képzésben vett részt Stuttgartban, ott több mint negyven éves már ez a képzési forma. – 800 millió értékű beruházásunk jelzi, hogy hosszú távon gondolkozunk, nekünk is érdekünk a megfelelő szakmai utánpótlás. Fontos, hogy közösen adoptáljuk ezt a német mintájú rendszert – mondta. „Én is kis csoportban tanultam, magasan képzett oktatókkal és már az első nap megismertem azt a céget, ahol később dolgoztam." Ő is hangsúlyozta, sokkal kevesebb szünet van, mint egy „normál" hallgatónak, de megéri ez az áldozat.

A főiskola mellett említette a duális szakmai képzést is. Németországban már több mint 1,5 millió középiskolás és 64 ezer felsőfokon tanuló diák választotta ezt a formát – ezért tud stabil lenni a német gazdaság. Megtudtuk, már 70 duális főiskolai diák van Kecskeméten. Frank Klein elmondta, diákjaik fizetést is kapnak és sok más előnyt is jelent nekik ez a képzési forma. A Mercedesnek 21 tanulója van a 70-ből, szinte biztos, hogy valamennyit alkalmazni tudja majd a gyár a diplomaszerzés után. Említette Lepsényi Istvánt, a Knorr-Bremse első emberét, akivel együtt vágtak bele a duális képzés elindításába.

Úttörök: Lepsényi istván és Frank Klin
Úttörők: Lepsényi István és Frank Klein, a Knorr-Bremse és a Mercedes első embere


– 4000 milliárd forint volt az értékesítés árbevétele a járműgyártásnál, illetve a beszállítóknál és már 26 százalékos a részesedése az exportból – mondta előadásában Lepsényi István. 80-100 ezer ember dolgozik abban a szektorban, melynek 90 százaléka külföldi tulajdonban van. A magyar kkv-szektor bevonását ő is nagyon fontosnak tartja.

Le a kalappal!

Elveszítettem volna egy fogadást: mikor érkezik meg a konferenciára Frank Klein, a Mercedes gyár első embere? Gondoltam, praktikusan a kávészünet után következő előadóként valamikor ez első rész végére. Ezzel szemben végig ülte az előtte szólók beszédeit, mint ahogy nem távozott saját előadása után sem. Valamit tudnak a Mercedesnél. Mint ahogy az SZTE-n is: a délutáni kerekasztal beszélgetések egyik főszereplője, Szabó Gábor szegedi rektor is szépen végig ülte az előadások döntő többségét. Megy magától a gyár és az egyetem is...
Hat járműipari régiót említett az előadó, az Opel, az Audi, a Suzuki és Mercedes gyára mellett ismert a Székesfehérvár és a Hatvan-Miskolc tengely. Fontos, hogy mindenütt ott van a felsőfokú oktatás. Szerinte az egyetemeken is legyen duális képzés, hiszen nincs igazi fejlesztőmérnök gyakorlati oktatás nélkül. – Szigorú kiválasztási folyamaton mentek keresztül a képzésre jelentkező diákok. Legutóbb 24-ből 8 felelt meg és aki nálunk átment, azt a főiskolára is felvették – mondta. Sok a Csongrád megyei diák is tanul a Knorr-Bremse gyárában, de egészen messziről is vonz diákokat az új képzési forma.

Ailer Piroska rektor elmondta, néha pironkodnia kell a magyar felsőoktatásnak, hogy nem olyan végzősöket bocsát ki, mint amire a munkaerőpiacnak szüksége lenne. Beszélt a főiskola oktatóiról, akik kutatók is egyben és kicsit talán túlságosan is befelé figyelnek. Ha ezt a diákok is átveszik, akkor az végzésük után talán a hátrányukra válik. Nem tudnak például figyelni mérnöktársaikra és ami még fontosabb, a vevőkre. Nem értelmes az a kérdés egy mérnök számára, hogy az elmélet fontosabb vagy a gyakorlat. Mindkettő, ezért kell a duális képzés.

Autós nézőpontból a GAMF
Autós nézőpontból a GAMF


A belsőégésű motorok szakterületéről érkező rektorasszony elégedett azokkal a diákokkal akiket tanít. Műszaki rajzai egy részét a fiúk csinálták, bár ő szebben tudta tussal kihúzni – cserében matekból segített. – 14 knorros és 21 mercis hallgatónk van már és tudnak csapatban dolgozni, teljesen elégedett vagyok a motivációjukkal – mondta Ailer Piroska. Facebook-profiljukon a munkahely megnevezésénél nem a főiskola, hanem a Mercedes vagy a Knorr-Bremse szerepel.

A délutáni programban két kerekasztal beszélgetést is szerveztek a rendezők, az oktatási szektorban Dr. Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora és Jereb László (Nyugat-Magyarországi Egyetem) volt a témavezető.

Zombor Gábor polgármester és Szabó gábor rektor
Zombor Gábor kecskeméti polgármester és Szabó Gábor szegedi rektor



hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

4 milliárd forintból fejlesztik a bajai kórházat

A Szent Rókus Kórház új épülettömbjében többek között a belgyógyászat, a neurológia és a… Tovább olvasom