Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 18°C Még több cikk.

GAMF siker: 1646 kilométer egy liter benzinnyi bioetanollal

Bioetanollal is a világ második legkisebb fogyasztású járműve a kecskeméti főiskolások Megamétere.
Nemcsak elsőségét őrizte meg kategóriájában, de még javított is tavalyi eredményén a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata az alternatív hajtású járművek spanyolországi versenyén, Cartagenában, ahol a bioetanol üzemanyagra átállított Megaméterrel versenyeztek. Így most már nemcsak a benzinüzemű, hanem a bioetanollal hajtott járművek rangsorában is a világ második legkisebb fogyasztású járművét tudhatják magukénak.

Benzinnel 2696 km-t, alkohollal – az idei verseny eredménye szerint – 1646 km-t tudna megtenni a kecskemétiek Megamétere 1 liter üzemanyaggal. Tavaly Cartagenában 1335 km/liter eredménnyel zártak kategóriájukban az első helyen. Most úgy tudták megszerezni az elsőséget, hogy 311 km-t javítottak tavalyi eredményükön és ezzel nemcsak a pályacsúcsot döntötték meg kategóriájukban, hanem világviszonylatban is a második helyre kerültek.

Egy liter bioetanollal 1646 kilométert tett meg a Megaméter.
Egy liter benzin energiatartalmának megfelelő bioetanollal 1646 kilométert tett meg a Megaméter.

A jármű fajlagos energiafogyasztása 5,403 Wh/km. Ez annak is köszönhető, hogy erre az évre teljesen új járművet építettek, amiben „megtestesül" összes eddigi tapasztalatuk és a segítők összefogása is. Az alkoholos üzemhez a motor számítógépes vezérlésén kellett alakítaniuk, amelyhez a szükséges teszteket fékpadon végezték el.

A Murcia tartomány energiagazdálkodási hivatala által meghirdetett Solar Race Region de Murcia a harmadik legnagyobb fogyasztási verseny Európában, amelyen akkumulátoros, napelemes, valamint bioetanollal és hidrogénnel hajtott járművek versenyeznek abban, hogy ki tud a legkevesebb energia felhasználásával a legmesszebbre jutni. A járműveknek négy kört, mintegy 13,7 km-t kellett megtenniük legalább 25 km/órás átlagsebességgel, s az öt próbálkozási lehetőség közül a három legjobb átlagát vették a végeredményhez.

A verseny egy cartagenai motorversenypályán zajlott, amely a nagy szintkülönbségekkel egyáltalán nem jelentette a legideálisabb körülményeket a jó teljesítmény eléréséhez. Ennek ellenére a kecskemétiek olyan eredményt értek el, amit bioetanollal korábban még senki nem tudott elérni a cartagenai versenypályán, és a világon is csak egy francia csapat teljesített már jobbat.

Olvasóink írták

  • 3. Büfékocsi 2012. október 11. 11:31
    „Elnézve az autózással kapcsolatos eseményeket a világban, egyre kevésbé értem, hogy az ilyen és ehhez hasonló rekordállításoknak mi az értelme. Másképpen mondva mi lesz mindebből az egyszerű hétköznapi ember, ha úgy tetszik a végfelhasználó haszna? Sajnos tudom a választ. Semmi, semmi hasznunk nincs ebből. És semmiféle következtetést sem vonhatunk le az ilyen - egyébként korunk színvonalát tekintve, és a felkészülésre, fejlesztésekre fordított összegeket ismerve bámulatosnak számító - eredményekből. Nem lesz olyan autó, amelyet nevetséges összegekből tudnánk fenntartani, úgy, hogy még közlekedünk is vele. A célja az ilyen eredményeknek csupán egy lehet, bizonyítani, bizonygatni, hogy az autót márpedig belsőégésű motor kell, hogy hajtsa, ha bele is gebed a világ. Ez nem lehetséges másként. A Honda már évekkel ezelőtt használható hidrogén hajtású autót tett elérhetővé az USÁ-ban, igaz, hogy korlátozott számban, és csak lízingelni lehet azt a masinát. De ma már tulajdonképpen nem is magával belsőégésű motorral hajtott autókkal van a gond. A zsúfolt világvárosokban maga az autó a gond, ugyanis nincs neki elég hely. Túl kéne már ezen a hülyeségen lépni, amit autókázásnak hívnak. Az átállás előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz, és több mint valószínű, hogy nem megy majd könnyen. Személyes mobilitás, lassan véged!”
  • 2. papagalya 2012. október 11. 07:30
    „Szeretném már a vásárolható autókban is látni ezeknek a kutatásoknak az eredményét.”
  • 1. kutasizoli 2012. október 10. 13:27
    „Javítanám a cikket: Nem egy liter bietanollal tud megtenni 1646 km-t , hanem egy liter benzin energiatartalmával azonos mennyiségű bioetahollal. A versenyeken a belsőégésű motorral elért eredményeket benzinben fejezik ki . A végsősoron elektromos hajtásúakat km/kWh vagy Wh/km mértékegységben.
    www.eco-marathon.eu
    GAMF eco-marathon csapata.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baja: napelemes villogó a gyalogosok védelmében

Új módszerrel teszik még biztonságosabbá a közlekedést Baján. A beruházás nettó 1 millió forintba… Tovább olvasom