Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Gömböc – a tudomány és a művészet határa

Kecskemét – A Gömböcnek is szüksége van egy kis optikai tuningra ahhoz, hogy sikeres legyen? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphattak választ a Design és Innováció Konferencián résztvevők.
A Tudomány és Technika Házában második alkalommal rendezték meg a Design és Innováció Konferenciát, ahol számos szakelőadó ismertette a napjainkra egyre népszerűbbé váló trendet: a design ma már fontosabb a fejlesztésben és az innovációban, mint az alapvető műszaki funkcionalitás. Vagyis ha bemegyünk egy üzletbe, alapvetően nem a műszaki tartalma miatt veszünk meg egy terméket, hanem azért, mert megtetszik, stílusosnak és kényelmesnek látjuk. Ezért mára a design a versenyképesség elengedhetetlen részévé vált.

Az érdeklődők különböző workshopokon vehettek részt: termékfejlesztés, branding, designkommunikáció és építészet, valamint fenntartható fejlődés. A Co & Co Kft. ügyvezetője, Nagy Richárd által tartott prezentáció során a 2010-es shanghaji világkiállítást is megjárt Gömböcöt is megmutatták Kecskeméten.

A kis Gömböc mitől is olyan nagy találmány?

Domokos Gábornak és Várkonyi Péternek a Gömböccel térben sikerült bizonyítaniuk matematikai képletük helyességét, amely szerint létezik test egy stabil és egy instabil egyensúlyi ponttal. A Gömböc egy laikus számára leginkább a keljfeljancsihoz hasonlít, azonban mégis sokban különbözik tőle: a Gömböc anyaga teljesen homogén. Míg a keljfeljancsiban egy ólomgolyó biztosítja, hogy Jancsi mindig talpra álljon, a Gömböc esetében maga a különleges forma által állapodik meg minden esetben ugyanazon a ponton. Vagyis akárhogy tegyük is le a Gömböcöt, az mindig talpra áll.

A Gömböc egy olyan ikon, amely a tudomány és a művészet határán áll.
A Gömböc egy olyan ikon, amely a tudomány és a művészet határán áll.

A térbeli Jin-jangnak is nevezett magyar találmányt hatalmas sajtóvisszhang követte megjelenésének pillanatában: a The New York Times a világ 70 legérdekesebb találmánya közé sorolta.

Ez az őstest közeli rokonságban áll a gömbbel: minden térbeli geometriai formának számszerűsíthető az úgynevezett lapossága és a hosszúkássága. Ennek minimális értéke egy. A Gömbnek és a Gömböcnek is a lapossága és a hosszúkássága egy-egy. Minden más test esetében ezek a számok meghaladják az egyet.

A design szerepe a Gömböc esetében sem elhanyagolható

A Gömböc a tudomány és a művészet határán álló ikon, amelynek értékesítéséhez elengedhetetlen a designkommunikáció. Ezt a feladatot látja el a Co & Co Communication, a Gömböc kommunikációs projektjeinek tervezője. Nagy Richárd elmondta, hogy csapatával 2006 óta ápolják a világhírű találmány márkáját. – Domokos Gábor, a Gömböc egyik megalkotója kezdetben csak, mint matematikus gondolkodott erről a tárgyról, mi segítettünk neki abban, hogy a tudományos körökben oly jelentős Gömböc a designkommunikációnak köszönhetően a szélesebb közönséghez is eljusson. Újraterveztük a logót, készítettünk weboldalt, díszdobozt alkottunk hozzá, installációt készítettünk a Művészetek Palotájába, utoljára pedig egyedi bélyegfüzet készült belőle a posta számára, hogy megjelenése méltó legyen az egyediségéhez – árulta el a Gömböc mögötti designkommunikációs stratégiáról Nagy Richárd.

Nagy Richárd, a Gömböc projekt vezetője és a 2010-es shanghaji világkiállítást megjárt magyar találmány.
Nagy Richárd, a Gömböc projekt vezetője és a 2010-es shanghaji világkiállítást megjárt magyar találmány.

Az utóbbi években a design jelentősége igencsak megerősödött: nem csupán esztétikai többletet, hanem funkciót is betölt. Számos kutatás bizonyítja, hogy az olyan vállalkozások, amelyek kellő figyelmet fordítanak a designra, sikeresebbek társaiknál. – A Gömböc jelentősége a Rubik-kockához mérhető, így profi kísérőkommunikációra, designkommunikációra volt szüksége – magyarázta Nagy Richárd.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Édes csoki: Eltűnt a mocsok a KIO faláról

Eltűntek a gusztustalan és értelmetlen firkák, a szó szerint és átvitt értelemben odahányt formák és alakzatok a Kecskeméti Ifjúsági Otthon sarki faláról. Tovább olvasom