Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Gripen akció: teherszállító repülőgépet cserkésztek be

Kecskemét - Gyorsabbak a hangsebességnél, egy tankolással Svédországig is elrepülnek, pusztító fegyverzetükkel pedig 40 mérföld távolságból is megsemmisíthetik célpontjukat a kecskeméti Gripenek.
A Gripen vadászgépek nem csak külsőleg tűnnek fenyegetőnek, valóban pusztító harci eszközök. Erről a Blikk is megbizonyosodhatott, amikor az 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázisról elkísérhette egy bevetésre Gróf Gergely őrnagyot és Péter Zoltán századost.

– Az első lépés az eligazítás, ahol a parancsnok ismerteti, hogy milyen feladatot kell végrehajtani – árulta el Péter Zoltán, aki a tervezés közben már alig várja, hogy társával „Ancsa" nyomába szegődjön. Így hívják egymás között a gyakorlaton elfogandó AN–26 típusú teherszállító repülőgépet.

A Gripen vadászgépek nem csak külsőleg tűnnek fenyegetőnek, valóban pusztító harci eszközök.
A Gripen vadászgépek nem csak külsőleg tűnnek fenyegetőnek, valóban pusztító harci eszközök.

Az akció a Gripenek ellenőrzése után indul, fülsiketítő zaj kíséretében felvisítanak a hajtóművek, majd a két gépmadár a levegőbe emelkedik. A vadászgépek villámgyorsan alakzatba állnak, és a földi irányítástól kapott információk alapján irányba fordulnak. A célpontot tűzparancs esetén már innen megsemmisíthetnék.

– Az elfogásnál a fegyverzet egy páncélt is átütő 27 milliméteres gépágyúból és 2 infravörös irányítású AIM–9 Sidewinder levegő-levegő rakétából áll – árulta el Gróf Gergely. A teherszállítónak nincs esélye menekülni: a két vadászgép percekkel később előbukkan a felhők közül, és felveszi a pozíciót a gép mögött az elfogáshoz.

Gripenek a felhők felett

– Erre általában akkor van szükség, ha egy repülőgép nem jelentkezik be az irányításhoz, rossz azonosítót sugároz vagy nem válaszol a rádióhívásra. Előfordul, hogy szimplán eltévednek, de olyan is megesett, hogy valaki gondolt egyet, beült a gépébe, és anélkül próbált Romániából Angliába jutni, hogy bármilyen engedélye lett volna – magyarázták a pilóták, akik óramű pontossággal hajtották végre a manővert.

Pedig egy ilyen feladat szervezetük számára is óriási erőpróba, egy szabvány fordulatnál például a 6-7 G miatt 2 kilóról hirtelen 15 kilóra ugrik fel szívük súlya, miközben ugyanannak az izomszálnak kell megtartania. A manőverező légi harc során pedig 720 kilós erő préselheti össze csigolyájukat.

Olvasóink írták

  • 1. Wacky 2011. október 16. 14:39
    „hmm, AIM-9, az jóféle... de ha a kedves cikkíró szerinti "A célpontot tűzparancs esetén már innen megsemmisíthetnék." akkor inkább AIM-120-as kellene alájuk!! :D”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kevesebb diszkóbalesetet: ne ülj ittasan a volán mögé!

12 városban zajlott szombaton a diszkóbalesetek visszaszorítására létrehozott nemzetközi akció. Tovább olvasom