Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Kétkeréken Kecskeméten: veszélyes üzem

Kecskemét – A biciklivel való közlekedés gyors, környezetkímélő és nem utolsósorban olcsó megoldás, így a városban az utóbbi években egyre több a kerékpáros. A bringázók számának növekedésével azonban a balesetek is gyakoribbá váltak.

Balázs gyakran pattan nyeregbe: tavasztól őszig kerékpáron jár be Kecskemétre Hetényegyházáról. – A hetényi bicikliút utolsó szakasza járhatatlan, sötétben nem is merek végigmenni rajta. Továbbá a városból a Csalánosi erdő felé vezető kerékpárút már csak az emlékét őrzi annak, hogy valaha is bicikliút volt: a fák gyökerei feltörték a betont, a fű benőtte az út jelentős részét.

– Az emberek többsége azt gondolja az a jó, ha minél több kerékpárút épül. Természetesen ezekre is szükség van, de alapvetően nem ettől válik biciklibaráttá egy város - ezt már Jobbágy Zsigmond, a Magyar Kerékpárosklub kecskeméti vezetője állítja. – A meglévő infrastruktúrát kell úgy átalakítani, hogy az a kerékpárral közlekedők számára is megfelelő legyen: forgalomcsillapítás, kerékpársávok kijelölése, egyirányú útszakaszok megnyitása – sorolja javaslatait.

A bringázók számának növekedésével azonban a balesetek is gyakoribbá váltak.
A bringázók számának növekedésével a balesetek is gyakoribbá váltak.

"Sokszor kényszerül fel a kerékpáros a járdára, az pedig szabálytalan."

Balázs is az egyirányú utak megnyitását emelte ki a kerékpárosokat segítő intézkedések közül. – Ígérték, hogy a bicikliseknek be lehet majd hajtani ezekre az utakra, de táblát én sehol sem látok. Így sokszor kényszerül fel a kerékpáros a járdára, az pedig szabálytalan – beszél tapasztalatairól a fiatalember.

– A főutakkal párhuzamosan futó kerékpárutakkal az a baj, hogy fizikailag választja el egymástól a más-más járművön közlekedőket. Az elszeparáltság miatt a kerékpárosok teljesen kiesnek az autósok látóköréből. Ebből sok baleset adódik, hiszen a kerékpárutakat számos helyen szakítják meg kereszteződések, mellékutak, ezeken az ütközési pontokon pedig egyik fél sem számít a másikra, ezért gyorsan megtörténik a baj – magyarázza Jobbágy Zsigmond.

Sokszor kényszerül fel a kerékpáros a járdára, az pedig szabálytalan
Sokszor kényszerül fel a kerékpáros a járdára, az pedig szabálytalan

A KRESZ szerint a kerékpárt toló ember gyalogosnak, a kerékpáron ülő járművezetőnek számít

Nem praktikusak a városi biciklitárolók 

A városközpontban kihelyezett biciklitárolókról a megkérdezett kerékpárosok és Jobbágy Zsigmond is azt mondta, nem praktikusak. – A mostani tárolókhoz nehezen lehet hozzázárni a vázat, illetve nincs megoldva a támasztás, így a váltós biciklik legérzékenyebb pontját veszik igénybe ezek a tárolók. A Kecskeméti Városfejlesztő Kft.-vel abban állapodtunk meg, hogy a Rákóczi út és az állomáspark felújításakor úgynevezett U és T alakú biciklitámaszokat helyeznek ki, amelyeknél könnyebben hozzá lehet férni a biciklihez, és biztonságosabban le lehet zárni – árulta el a Magyar Kerékpárosklub kecskeméti vezetője. 
 
Mihályné Bornemisza Eleonóra, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta, tavaly a megyében összesen 825 baleset történt, ezek közül 81 esetben volt kerékpáros az okozó. Ebből Kecskemét Rendőrkapitányság illetékességi területén 24 balesethez riasztották a hatóságokat. A közelmúltban az Izsáki úton, a Dobó körúton, legutóbb pedig a Rákóczi úton történt biciklis baleset,  melyről a delmagyar.hu is beszámolt.

Sokszor az okozza a problémát, hogy a gyalogátkelőhelyen nem szállnak le a kerékpárról, a gépjárművezetőnek pedig már nincs ideje megállni. A KRESZ szerint a kerékpárt toló ember gyalogosnak, a kerékpáron ülő járművezetőnek számít, ezért nincs elsőbbsége a zebrán, míg a gyalogosnak igen. Mégis számos alkalommal találkozunk akár a zebrán, akár az úttesten keresztülkerekező biciklisekkel.

Ellenőrzik a biciklis felszerelést

A rendőrség kiemelt figyelmet fordít a kerékpárosok közlekedésbiztonságára. A közelmúltban indult akció keretén belül múlt héten a város több pontján ellenőrizték a biciklisek felszerelését. Akinek nem volt, kapott láthatósági mellényt, amely kötelező felszerelés, ha valaki sötétedés után, lakóterületen kívül közlekedik kerékpárral. A múlt héten még csak figyelmeztették az embereket, hétfőtől azonban már büntetésre is számíthatnak azok, akiknek nem megfelelő a felszerelésük.

A múlt héten a város több pontján ellenőrizték a biciklisek felszerelését.
A múlt héten a város több pontján ellenőrizték a biciklisek felszerelését.

A kecskeméti önkormányzat kerékpárutak építésével próbálja biztosítani a kerékpárosok zavartalan közlekedését. Az utóbbi években adták át a 44-es főút melletti 3, az 5202-es út melletti 4, valamint a Géza fejedelem és Mátyás tér közötti 2 kilométeres új szakaszt. 2011-ben a Csalánosi út mellett futó 1,5 kilométeres, valamint a Mezei utcát a Kossuth körúttal összekötő 350 méteres bicikliút átadását tervezik. A legkomolyabb fejlesztést a Mercedes-gyárhoz vezető kerékpárút kiépítése jelenti. 2012-ig újabb 10 kilométernyi kerékpárút építését tervezi a város, mint arról már korábban olvashattak portálunk látogatói.

Olvasóink írták

  • 5. jazzvakond 2011. január 29. 13:11
    „Érdemes K.T., a te 2010 első negyedéves országos adataidat összehasonlítani a friss Bács megyei és kecskeméti adatokkal az a "nettó hülyeség".”
  • 4. K.T. 2011. január 28. 07:57
    „"A bringázók számának növekedésével azonban a balesetek is gyakoribbá váltak."
    Ha nincs kimondottan Kecskemétre vonatkozó konkrét statisztikai adata a szerzőnek, akkor a mondat nettó hülyeség, nem igaz. Vö. http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/gyor/ser/ser21009.pdf
    Vajon hány csúsztatás és valótlanság van a cikkben, ha már a bevezető sem igaz.
    Érdemes tovább olvasni?????”
  • 3. sagan 2011. január 27. 22:21
    „"lakóterületen kívül" ROTFL jó hogy nem lakótelepen kívül
    A korlátozott látási viszonyok egyébként nem csak sötétedést jelent.”
  • 2. CsImre 2011. január 27. 22:06
    „"Mégis számos alkalommal találkozunk akár a zebrán, akár az úttesten keresztülkerekező biciklisekkel."

    Úristenatyaég, keresztülbiciklizik valaki az úttesten? Hát ez szörnyű....;)

    "A rendőrség kiemelt figyelmet fordít a kerékpárosok közlekedésbiztonságára"

    Ajaj... reméljük ez nem egyenlő a "szálljáleéstoljad" oktatással. Egyébként miért kap az egyik biciklis jutalmat a szabálytalanságáért, a másik bírságcsekket? (láthatósági mellény)

    A belterületen szeparált bicikliútépítés olyan, mintha macskaköves autópálya épülne, vagy új gyártmányú gőzmozdonyokat szerezne be a vasút. Szép, meg romantikus, nade kérem...

    Az MK nyilatkozata viszont teljesen okés.
    A szeparálás rossz, U tározó jó. Hajrá MK Kecskemét! (Nehéz dolgotok lesz...)”
  • 1. sagan 2011. január 27. 21:40
    „Na beindult a propagandagépezet.
    Szerencsére nyilatkozhatott az MK képviselője is.

    Kerékpározni NEM veszélyes. A rosszul kialakított infrastruktúra az baleseti forrást jelent.

    Kecskeméten KILENC gyalogost gázoltak el az elmúlt két hónapban őket,miért ütötték el hiszen gyalogosak voltak és az a rendőrség szerint megvéd.

    Egyébként a mellékelt kép jól mutatja,ahogy egy zebrán vezetik keresztül a gyalog- kerékpárutat. Persze lehetne szabályosabb kialakítás is sárga négyzetek felfestésével,de tényleg csak az garantálja a kerékpáros biztonságát. És tényleg a kerékpáros a hibás,mert belekényszerítik ilyen szituációkba?
    (A képaláírással ellentétben az nem járda, hanem gyalog- és kerékpárút ahol nem szabálytalan,hanem kötelező kerékpározni.)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szomszédháború egy romos garázs miatt - fotók

A szomszédos telken élők és a gyalogosok életét is megkeseríti egy évek óta lakatlan ház udvarán álló garázs összedőlése a Hunyadivárosban. Tovább olvasom