Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Kilencéves kisfiú Talmácsi Gábor nyomdokában

Kecskemét – Az alig 9 éves Laczkó Máté 6 éve motorozik, és nap, mint nap keményen dolgozik azért, hogy valóra váltsa álmát: világbajnok lehessen, mint példaképe, Talmácsi Gábor.
– Most, hogy elkezdett hiphopot táncolni, és meséli, hogy hátraszaltók tarkítják a koreográfiát, jobban féltem, mint amikor a motoron ül. Ott legalább bukósisak és teljes felszerelés védi, itt pedig a szivacsot is kiveszik alóla előbb-utóbb – mondja a 9 éves Máté édesapja, Laczkó Lajos.

A hatalmas kék szemekkel megáldott, csibész tekintetű Laczkó Máté 6 éve pattant először motorra. Apa és fia kora reggel kimentek a kecskeméti nagybani piacra, itt láttak meg egy apró, zöld motort, ami nagyon megtetszett az akkor mindössze 3 éves kisfiúnak. – Apa azt mondta, ha megtanulok biciklizni, megveszi nekem a motort – meséli Máté. Az édesapa csak arra nem számított, hogy miután hazaérnek, fia 10 perc alatt megtanul kerékpározni. – Mindaddig csak szaladgált a bicikliző gyerekek után – folytatja a történetet Lajos. – Kihívtam az udvarra, megmutattam neki, hogy megy, és aznap megkaptam a motort – mosolyog Máté. – Ígértem valamit a fiamnak, ő teljesítette a feltételt, így rohantunk vissza a vásárra, és éppen csak meg tudtuk venni a motort, mert délben zárt a piac – mondja nevetve az édesapa.

Laczkó Máté: Szeretnék olyan lenni, mint Rossi és Gábor!

Talmácsi a legjobb barátja

Kevés gyerek mondhatja el magáról, hogy a példaképe egyben a legjobb barátja is. Máté sok időt tölt a MotoGP 125 köbcentis kategóriájának 2007-es világbajnokával, Talmácsi Gáborral, aki, ha ideje engedi, segíti a 9 éves, nem mindennapi tehetséggel megáldott kisfiút. – Amikor először felmentünk Hernádra, a Talmácsi Motoros Iskola pályájára, lemértük, milyen időt motorozik Máté. Gábor csak negyed órát foglalkozott a gyerekkel, és 5-6 másodpercet javult a köridő. Ennyit jelent, ha egy igazi szakember segíti a munkánkat – mondja az édesapa.

– A születésnapomra megkaptam Gábor MotoGP sisakját, azóta abban versenyzek. És a 14-es számot is tőle örököltem – mutat az ingére a pöttöm motoros. Máté tudatosan készül arra, hogy pár év múlva ő is olyan eredményeket érhessen el, mint példaképe.

A kecskeméti pöttöm motoros, Laczkó Máté - KÉPGALÉRIA

– Ma 13 kissrác képviseli a következő motoros generációt az országban. Ezzel a technikával és a 20 éves motorral, amivel versenyzünk, a fiam a középmezőnyben szerepel. Most nem az a lényeg, hogy első legyen, hanem, hogy minden alkalommal megkapja a kockás zászlót. Rossz motorral lehet igazán megtanulni a vezetés technikáját, hiszen sokkal többet kell vele dolgozni. Később majd jöhetnek sorra a komolyabb gépek. Egyelőre minden versenyt edzésnek fogunk fel – árulja el Lajos. Sok szülő ott rontja el, hogy eredményeket követel a gyermekétől. – Máté addig fog motorozni, amíg élvezi. Ha úgy dönt, abbahagyja, nem fogom bánni sem az időt, sem a pénzt, amit belefektettünk a motorozásba, hiszen ezzel is olyan gyermekkort tudtam biztosítani a számára, amelyről mások csak álmodoznak.

– Angolul és olaszul fogok tanulni – jelenti ki magabiztosan a 9 éves kisfiú. Amikor arról kérdezzük, miért pont olaszul, azt válaszolja, azért, mert az olaszok a világ legjobb szerelői. Végülis igencsak logikusnak tűnik a dolog, nem árt, ha a versenyző jó viszonyt ápol a szerelőivel. Egyébként Mátétól sem áll messze a motorbütykölés. – Apával közösen szoktuk szétszedni a motorokat egészen apró darabokra, ilyenkor mindig megmutatja nekem, mi, miből áll.

„Ebben a sportágban pénz nélkül nagyon nehéz boldogulni"

Mátéék 4 pályát használnak gyakorlásra: gyakran járnak Hernádra, Kakucsra, Gyöngyösre és a város határában található Kecskeméti Gokart Stadion pályájára. – Régebben hetente többször is elmentünk gyakorolni, ma már heti egyszer adódik erre lehetőségünk – mondja a válság óta beállt változásokról az édesapa.

A kecskeméti pöttöm motoros, Laczkó Máté - KÉPGALÉRIA

– A legnagyobb baj, hogy ebben a sportágban pénz nélkül nagyon nehéz érvényesülni. Vannak, akik megengedhetik maguknak, hogy külföldre vigyék gyakorolni, vagy versenyezni a gyerekeiket. Inkább itthon kellene őket tartani, és itt rendezni a megmérettetéseket, hogy létrejöhessen egy utánpótlás bázis. Nincs, aki összefogná ezeket a tehetségeket – mondja Lajos.

A motorsport bizony drága mulatság, ezért is keresnek Mátéék szponzorokat, hiszen csak a motoros ruházat több százezer forint évente, mert Máté még folyamatosan nő. – Sorban állnak a kinőtt ruhák a szekrényben, semmit nem adunk el. Ha valakinek szüksége van egy kinőtt védőfelszerelésre, vagy motorra, kölcsönadjuk, mert tudjuk, mit jelent egy-egy darab beszerzése. Mi is kapunk segítséget: a fiam születésnapjára megkapta Kelecsényi Dávidtól a Honda NSR 50 típusú motorját, ezzel versenyez most – meséli Lajos.

A kecskeméti pöttöm motoros, Laczkó Máté - KÉPGALÉRIA

Máté a MAMI kupában, különböző gyorsulási versenyeken – ahol a rajtolás technikáját gyakorolja – télen pedig krosszmotor versenyeken indul. – A célom a MotoGP, és az, hogy világbajnok legyek – mondja mosolyogva a kisgyerek. – Tisztában vagyok vele, hogy a fiamnak még nagyon hosszú és rögös utat kell bejárnia, de megígértem magamnak, hogy a gyermekeimet támogatni fogom abban, amit csinálnak, és ebből nem engedek.

Olvasóink írták

  • 4. blero01 2011. június 04. 15:39
    „Sok sikert a kis srácnak!”
  • 3. THE 2011. június 04. 14:19
    „3 évesen már én is motoroztam, igaz lábbal hajtósat, de akkor együtt kezdtem a kissráccal :)
    Talmácsi a legjobb barátja, háát, nem egy korosztály.

    Az tény, ha élsportolót akarunk nevelni a gyerekből, másképp kell alakítani az életét.
    Sok sikert, hátha sikerül, úgy látom az anyagi feltételekkel nem lesz gond!”
  • 2. Larsson 2011. június 04. 11:36
    „Csak kisebb arc és jobb manager kellene neki... ;)”
  • 1. szpirigonzálesz 2011. június 04. 10:14
    „125-ös géposztályban elméletileg akár 6-7 év múlva elérhető ez az álom.:-)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

KTE: az elhanyagolt történelmi pálya

Jubileumi sorozatunk következő részében a KTE 100 éves történelmének stadionjaival foglalkozunk. A régi létesítményt a gaz lepi el, míg a Széktói Stadion folyamatos modernizáción esik át. Tovább olvasom