Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Még a Mercedes is kevés a magyar gazdaságnak

Bár az ipari adatokon alig látszik a Mercedes-gyár elindulása, mégis sokat jelent a kecskeméti üzem fokozatos felfutása. Ezt azonban az fedi el, hogy más területeken jelentős a hanyatlás. A Mercedes nélkül nem csak szerény mértékben esne vissza az ipari termelés.
A magyar ipar szenved. A kedden közölt előzetes adatok szerint júniusban éves szinten 0,6 százalékkal csökkent az ágazat termelése, a májusitól pedig 2,2 százalékkal maradt el - írja az Origo. Pedig az év beruházásának számító Mercedes-gyár már márciusban elindult. A kormány által is a gazdasági növekedés egyik fő motorjának tartott gyár teljesítménye nem látható a statisztikákban, vagy még nem indult be teljesen a termelés?

"Minden a tervek szerint halad a kecskeméti üzemben. A gyár márciusi indulása óta 15 ezer, Kecskeméten gyártott B osztályú Mercedes talált gazdára szerte a világon" - mondta az [origo]-nak Sztipichné Kozári Edina kommunikációs vezető. Az autó népszerű, a megrendelések adottak, és már a 2500 alkalmazottal induló gyárba további 300 alkalmazott felvétele történt meg, az év végére pedig a munkatársak száma háromezer fő lesz."

A szóvivő elmondta, fokozatos a termelés felfutása, márciusban egy műszakos termeléssel kezdtek, júliusban beindult a két műszakos termelés a lakkozó- és karosszériaüzemben, szeptemberben pedig az összeszerelő-üzemnél térnek át a két műszakra. A gyár 2013-tól fog átállni teljesen a két műszakos gyártásra, így jövőre az idei 40 ezer után 100 ezer Mercedes gördül majd ki Kecskemétről - fogalmazott Kozári Edina.

Ázsiai segítség

Török Zoltán, a Raiffeisen vezető elemzője szerint a Mercedes-gyár adatai benne vannak a statisztikákban, a nélkül sokkal rosszabbak lennének. Egyszerűen más területeken olyan rossz a helyzet, hogy nincs látványos lökés a kecskeméti üzem miatt.

"A kedden megjelent ipari adatok még csak előzetes adatok, tehát a részletekre még várni kell. Azt az idei adatok alapján biztosan lehet állítani, hogy az exportot tápláló autóipar jól szerepel, de a többi húzóágazat, az elektronikai cikkek gyártása gyengébb teljesítményt mutat" - mondta az [origo]-nak Jobbágy Sándor, a CIB makroelemzője. Szerinte egyfelől azért nem látszik látványos, sokkszerű javulás a Mercedes-gyár miatt, mert a termelés fokozatosan fut fel. Ennél azonban fontosabb, hogy az exportteljesítményben egyébként eddig szintén húzóerőt jelentő elektronikai ágazat, illetve egyéb gépipari ágazatok gyengébb szereplése visszaveti az ipar teljesítményét.

A Központi Statisztikai Hivatal ágazatokra és alágazatokra, sőt térségenként bontva is közli az ipari adatokat. Ezekből jól látszik a Mercedes-hatás. Májusban a közúti jármű gyártása szakágazat csaknem 24 százalékkal többet termelt, mint egy évvel korábban, az első öt hónapban pedig 15 százalékos bővülést mért a KSH. Ezek a számok is arra utalnak, hogy amint beindult márciusban az igazi termelés a Mercedes-gyárban, a szakágazat adatai javulnak.

Ugyanez figyelhető meg a megyei bontású adatokban. Májusban messze a legjobban Bács-Kiskun megye teljesített, amelynek a megyeszékhelye Kecskemét. Bács-Kiskunban májusban 34 százalékos termelésnövekedést mért a KSH, az év első öt hónapjában pedig 18 százalékost, miközben mindkét összevetésben az ország egészében visszaesett az ipari termelés.

"Leegyszerűsítve az a helyzet, ha nem lenne a Mercedes termelése, sokkal rosszabbak lennének az adatok" - mondta Jobbágy. Hozzátette az is, hogy az exportban is vannak kockázatok, a legfrissebb adatok alapján a Magyarország számára kulcsfontosságú német ipar megrendelései az euróövezet országaiból júniusban 4,9 százalékkal csökkentek. "Mindazonáltal az ázsiai piacok továbbra is komoly húzóerőt jelentenek, amely a Magyarországi Audi- és Mercedes-gyár számára jó hír, mert ezeket a márkákat intenzíven vásárolják a távol-keleti piacokon. Ez a hatás, illetve a termelés felfutása a második évben várhatóan jobb ipari adatokat eredményez."

Az ipar egyrészt szenved attól, hogy az európai felvevőpiacokon a kereslet lanyhább, mint ahogyan az év elején várható volt. A belföldi értékesítés évek óta stagnál vagy csökken. Ehhez jön még az, hogy az év elején a Nokia bezárta a komáromi gyárát.



Olvasóink írták

  • 2. Qllancs 2012. augusztus 11. 22:24
    „Ipar : O, mezőgazdaság :O , munkanélküliek száma már nemsoká : 1 millió körül lesz !
    DE építik 1,2 milliárdból a foci stadionokat , felcsút stb.
    vettek 120 db Skoda Superbet : 600 millióért,
    Közig.min. 63db--14,8 millió üzemanyagra!
    Vidékfejl.Min. 38 db--8,1 millió benzinre
    Fejlesztési tárca : 22 db --7,7 millió benzinre .

    Viszont ÚJ ADÓK JÖNNEK !!!!!:
    --ellenőrízni kell minden gáz készüléket !konvektort-gáztűzhelyt --8-10 000.-
    ---üzemen kívüli kéményt !--igaz csak papírmunka ! de 14 000.-
    ---vízóracsere : 6 évente ...20-40 000.-ért !!!!
    SZABADRABLÁS a szolgáltatóknak ! állami ingedéllyel !!!!”
  • 1. klj-54 2012. augusztus 10. 16:17
    „Orbánék ámokfutása az ipart megöli, a mezőgazdaság pedig már kivérzett:(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öten sérültek meg az 5-ös főúton - teljes útzár

Öt ember megsérült, miután összeütközött két gépkocsi az 5-ös számú főúton csütörtök délután, Lajosmizse közelében.
Tovább olvasom