Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 2°C | 12°C Még több cikk.

Megfejtettük a közlekedési dugó titkát

Kecskemét - Önkéntes forgalomszámlálónak állt a delmagyar.hu két munkatársa. A csúcsforgalomban üldögélés közben sikerült megfejtenünk a közlekedési dugók egyik titkát is.
Miután napjainkra mindennapossá váltak Kecskemét főbb ki- és bevezető útjain a forgalmi dugók, kíváncsiak voltunk, vajon mennyi autó halad át a város egyik legproblémásabb pontján, az Izsáki út fedett uszoda előtti szakaszán. Hogy ne essünk szélsőségekbe, úgy választottunk időpontot, hogy egy átlagos - tehát ne hétfő, és péntek legyen, ami mindig extra problémát jelent közlekedési szempontból – napon, munkaidő után mérjük fel, mégis mennyien haladnak el ezen a szakaszon, egy óra leforgása alatt. Így esett a választás a szerda délutánra, amikor is délután fél öttől fél hatig számlálgattuk az autókat. Hogy színesítsük kicsit a feladatot, úgy döntöttünk, hogy nem csak a belvárosból kifelé tartó autókat számoljuk meg, hanem kíváncsiak voltunk arra is, mennyien tartanak befelé. Meglepő eredmény született.

A gyalogos az oka mindennek?

No, nem az számított meglepőnek, hogy 60 perc leforgása alatt nem kevesebb, mint 1914 gépjárművet sikerült berovátkázni, bár önmagában már ez is egy igen elgondolkoztató adat (szegény kerékpárosok, akik ennek a sok autónak szívják a kipufogófüstjét). Sokkal inkább a kifelé- és befelé tartó autók aránya, hiszen az ember úgy gondolná, hogy a munkaidő lejártával sokkal többen tartanak kifelé a városból, mint befelé. Ennek ellenére a mi számításunk szerint alig van különbség, hiszen az M5-ös autópálya irányába 1110, a központ felé pedig 804 autós hajtott. Az egy óra alatt sikerült azt is megfigyelni, mikor alakul ki torlódás az uszoda előtti, sokak által utált néhány száz méteres szakaszon, amikor a kifelé tartó két sáv egyre szűkül össze: ha a gyalogos átmegy a zebrán.

Az Izsáki út ezen szakaszán egy óra alatt 1914 gépjármű haladt át.
Az Izsáki út ezen szakaszán egy óra alatt 1914 gépjármű haladt át.

 A Dózsa György út felől egyértelműen megfigyelhető, hogy ha a zebránál lévő lámpa pirosra vált, hamarosan óriási torlódás alakul ki, ha pedig nincs gyalogos, rendre akadálytalanul közlekedhettek a gépkocsik, szegény fotósunk pedig nem tudott dugót fényképezni. Erre egyébként meglehet a megoldás, hiszen a Dózsa György út említett szakaszát teljesen átépítik. Tapasztalataink szerint ha az autósoknak nem kell majd ennyit állnia, hogy a gyalogosok átsétáljanak a négy sávon, később nem alakulnak majd ki több száz méteres sorok az összeszűkülő sávokon.

2014 után négy sávon?

Az önkormányzat tervei szerint a közlekedés-fejlesztési projekt keretében négy sávosra bővítenék majd az Izsáki út teljes szakaszát is. Ennek a projektnek most folyik a megvalósíthatósági tanulmánya, ennek eredményes befejezését követően lehet majd csak konkrétumokról beszélni – kaptuk a tájékoztatást a Kecskeméti Városfejlesztő Kft. munkatársától. Addig várhatóan maradnak a dugók is.

Világítás nem ártana

A szerdai forgalomszámlálás másik tanulsága, hogy a jelek szerint vannak vakon vezető sofőrök is a város útjain. Másként nehezen elképzelhető, hogy a fél hat utánra tehető sötétség beállta után sem kapcsolták be a világítást, ami amellett, hogy megnehezítette az önkéntes forgalomszámlálók munkáját, rendkívül balesetveszélyes is, és majdnem egy gyalogos testi épsége bánta.

Olvasóink írták

  • 18. sagan 2011. február 25. 18:46
    „Újabb csúcsteljesítmény a névtelen cikkíróktól. Nem ért a témához,de biztos ami biztos utána sem néz. Kimegy számolni prekoncepcióval és a végén kihozza,hogy szerencsétlen gyalogos miatt van dugó.
    Az esetleg feltűnt neki,hogy 1000 gépkocsi az 10 kilométer hosszú sorba férne el megfelelő követési távolságot tartva?
    A dugót tartósan csak egy módon lehet csökkenteni a gépkocsik számának csökkentésével és nem az út gépjármű áteresztő kapacitásának növelésével.”
  • 17. qrumpli 2011. február 24. 16:39
    „másrészt szívja a biciklis az én kipufogomat ha nemteccik!”
  • 16. qrumpli 2011. február 24. 16:37
    „Van e a kanálba méjedés?”
  • 15. CsImre 2011. február 24. 15:08
    „14 macs:

    Szöulban lebontottak egy autópályát, és parkosították a helyét. Koppenhágában forgalmi sávokat vettek el buszsávnak, kerékpársávnak és fáknak. A hülye dánok biztos nem ismerték föl az EU-s forrásokban rejlő lehetőséget, és így a világ egyik legélhetőbb városa lett Koppenhága. A balfékek... ;)”
  • 14. macs 2011. február 24. 12:56
    „Valahol olvastam, hogy az USÁ-ban a torlódások enyhítését az utak sok-sok sávossá tételével akarták megoldani. Valamiért nem sikerült. Ötlet?”
  • 13. Zsuskaa 2011. február 24. 11:29
    „Ugyan már, ez nem dugó. Mit papoltok?Hogy pár percet elvesz az időtökből az Izsáki út uszodai szakasza?Nem Bpest ez, nem órákat szenvedtek.Csak Ti vagytok egyre türelmetlenebbek....”
  • 12. varadipal 2011. február 24. 10:56
    „Ha egy-két rutintalan autós nem a zöldreváltáskor keresgélné az 1-est a váltón, fele ennyi dugó lenne.
    A világ legrővidebb mérhető ideje a lámpa zöldreváltása, és a római autós dudájának megszólalása között telt el.
    Ha négyen állnak előttem, sárgánál már tizedmásodpercre megnyomom a dudát, akkor még átférek a zöldön. 30 éves tapasztalat.Nem a gyalogos okozza a dugót, hanem a figyelmetlen autós.”
  • 11. szatyi 2011. február 24. 10:31
    „Ezért kár volt elmenni Kecskemétre!”
  • 10. forgamon 2011. február 24. 10:23
    „én a legnagyobb gondot abban látom, hogy Kecskemét az egyetlen olyan megyeszékhely az országban ahol a belváros egy irányú, és az autósok kifele menet is és befele menet is betorlódnak mivel mindenki csak egy felé tud haladni... ez óriási probléma szerintem, ami a belváros beépítettsége miatt szinte lehetetlen fealadat elé állítja a városvezetőket, ha ezen a későbbiekben változtatni szeretnének...”
  • 9. vuk 2011. február 24. 10:19
    „Igazad van nemtommelyikbaromirtaezt, ki a gyalogosokkal a varosbol!!!
    Nem is ertem mit keresnek, vegyenek autot, anelkul nem is emberek!”
  • 8. deszkás 2011. február 24. 10:10
    „Sokszor mentem át Kecskeméten és az útbaigazitó táblák hiánya (!) miatt tévedtem el. Utólag minden kiderült de addig ?”
  • 7. CsImre 2011. február 24. 09:45
    „"szegény kerékpárosok, akik ennek a sok autónak szívják a kipufogófüstjét"

    Miért az autóban ülők mit szívnak? Palackozott hegyi levegőt? Haha. Amúgy a gyalogosokat a föld alá, hagy másszanak csak, és városi autópályát Kecskemétnek, zúgjanak csak azok a gépek akadálytalanul, minél több!”
  • 6. ifj. Nagy Gábor 2011. február 24. 08:29
    „"(szegény kerékpárosok, akik ennek a sok autónak szívják a kipufogófüstjét)"

    Megnyugtatásul: az autósok is.

    http://www.nol.hu/archivum/archiv-491985

    "A kerékpáros ugyanis esetenként - egy-egy autó elhaladásakor - nagy hatásnak van kitéve, a műszer által jelzett koncentráció nagyot ugrik, de az autót elhagyva visszaesik az alapállapotra. Ezzel szemben a kocsiban az ilyen hatások ugyan sokkal kisebb amplitúdóval és késleltetve jelennek meg, de folyamatosan nő a koncentráció - az utastér nem tud kiszellőzni -, így a porszemcsék mennyisége mindvégig nagyobb volt, mint a kerékpáros esetében. A 10 mikrométernél kisebb részecskéket egyébként még a személyautókba épített legjobb szűrőrendszerek sem képesek távol tartani a bent ülőktől."”
  • 5. kekeczke 2011. február 24. 08:27
    „döbbenet!”
  • 4. nelek 2011. február 24. 08:09
    „Nekem is feltűnt már, hogyha pirosra vált a lámpa, akkor megállnak az autók és ha sok van belőlük, akkor feltorlódnak.
    Szerencse, hogy ilyen jó helyzetfelismerő képességű tudósítót küldtek, aki megfigyelései alapján rájött erre. Csak így tovább!”
  • 3. kecskeméti2 2011. február 24. 08:03
    „Amíg nem lesz négysávos nem lesz sokkal jobb a helyzet, akár van gyalogos keresztbe akár nincs. Autó is csak egyre több lesz.”
  • 2. nyomdasz63 2011. február 24. 08:00
    „Szegeden az egyik "ok" ki volt matricázva....névvel,e-mail címmel,tel.számmal.”
  • 1. KolompárRómeó 2011. február 24. 07:43
    „Ezt egyetemen 5 évig tanulják. Nem hiszem, hogy a DM most hirtelen feltalálta a spanyolviaszt :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hová vigyük a gyereket, ha még nincs 3 éves?

A Ciróka Bábszínház legkisebbeknek szóló Cirógató foglalkozásán a 0-3 éves korosztály és a szülők is jól érezhetik magukat. Tovább olvasom