Délmagyar logó

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 22°C | 35°C Még több cikk.

Négy és félmilliárdot bukott Kecskemét a gyenge forinton

Kecskemét - A kecskeméti önkormányzat adóssága 2007-2010 között 4,5 milliárd forintról 16 milliárdra emelkedett, amelyből az árfolyamváltozás miatti különbözet 4,4 milliárd forint - áll az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb jelentésében.
Az ÁSZ jelentése szerint a kecskeméti önkormányzat nettó működési jövedelme pozitív értékű volt az elmúlt években. A folyó költségvetés egyenlege szintén pozitív volt, a forrástöbblet összességében 6,7 milliárd Ft volt.

Fejlesztési hitelekkel a forráshiány ellen

A forrástöbblet a 2007. évről a 2008. évre növekvő, azt követően folyamatosan csökkenő volt. A 2007. évről 2008. évre történő növekedést az iparűzési adóbevételek, ingatlanvásárláshoz és eladáshoz kapcsolódó áfa bevételek és visszatérülések, valamint költségvetési támogatás növekedése okozta, illetve nagymértékű csökkenését a következő évben ugyanezen források csökkenése indokolta.
A fejlesztési forráshiány megszüntetése érdekében hosszú lejáratú fejlesztési célú hiteleket vettek fel, illetve fejlesztési célú kötvényt bocsátottak ki. Az Önkormányzatnak a 2010. év végén a pénzintézetekkel szemben 16,0 milliárd Ft kötelezettsége volt, amelyből forintban 3,9 milliárd, devizában 56 443 ezer svájci frank volt a fennálló kötelezettség. A pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségek várható kötelezettsége a legutóbbi kamatfizetés feltételei alapján a 2011. évtől 4,8 milliárd Ft, továbbá 63 133 ezer svájci frank lesz, amely összesen már meghaladja a 20 milliárd forintot is.

12 milliárdos kötelezettségvállalás a saját cégekre

Az önkormányzat 2010. év végi szállítói tartozása 1,1 milliárd Ft, amelynek mindössze 1,9%-a a 90-napot meghaladó lejárt szállítói tartozás. Az Önkormányzat a 2010. év végére összesen 12,2 milliárd Ft értékben vállalt kezességet gazdasági társaságai részére, amelyből adódóan az Önkormányzatnak terhe jelentkezhet, amennyiben ezeket a társaságok nem teljesítik. A kezességvállalás miatti kötelezettségének 90,2%-a lízing konstrukcióban megvalósuló élményfürdő és versenyuszoda építéséhez kapcsolódott és annak 2011. évre vonatkozó fedezetét a 2011. évi költségvetési rendeletben megtervezték.

Három milliárdot spórolt össze a város

A 2011-2013. évekre várható kötelezettségek visszafizetésének forrásaként figyelembe vehető a 2010. év végi követelésállomány, és a 2011. évi költségvetésben tervezett saját bevételek. A 2014. évtől várható kötelezettség teljesítésének forrása konkrétan nem meghatározott, teljesítésére figyelembe vehető a kötvénykibocsátást követően, óvadékként lekötött 2 milliárd forint és az önkormányzat forgalomképes ingatlanvagyona. Az önkormányzat tájékoztatása szerint figyelembe vehető további források az önkormányzati saját bevételek. A működési jövedelem azonban, a mutatkozó csökkenő tendencia nem nyújt fedezetet az önkormányzati kötelezettségek teljesítésére, amely 2010-ben már csak 0,6 milliárd Ft volt. A folyamatban lévő fejlesztési feladatokra a 2010. évet követő évekre 5,4 milliárd forint kötelezettséget vállalt az önkormányzat, amelyet 3,7 milliárd forint saját forrásból, EU-s és hazai támogatásból és rendelkezésre álló hitelből és meglévő kötvényből terveznek finanszírozni. Az Önkormányzat kialakult pénzügyi helyzete javítására bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedéseket tett (ingatlanok bérbeadása, szabad kapacitások kihasználása, valamint intézményátszervezések és feladatváltozások, ezzel együtt járó jelentős létszámcsökkentések, egyéb takarékossági intézkedések), melynek együttes hatásaként 3,3 milliárd forinttal javította pénzügyi helyzetét.

Az ingatlanvagyon értékesítése lehet a vészterv

Az Önkormányzatnál a pénzügyi kockázatokat tekintve megállapítható, hogy a 2007-2010. években az Önkormányzat működési kockázatát csökkentette a pozitív folyó költségvetési egyenleg, a minimális lejárt szállítói tartozásállomány. Az Önkormányzat a központi intézkedések hatására jelentkező bevételkiesést bevételnövelő intézkedéseivel csak részben tudta ellentételezni. A gazdasági társaságok szerepe a közfeladat-ellátásban meghatározó volt, az általuk, és nem önkormányzati költségvetési szerv által történt feladatellátás nem növelte az Önkormányzat működési kockázatát. Az Önkormányzat felhalmozási költségvetése a 2007., a 2008. és a 2010. években negatív pénzügyi egyenleget mutatott. A hiányzó pénzeszközt a pénzmaradvány igénybevételével és hitelfelvétellel, kötvénykibocsátással biztosították. A fejlesztési célú kötelezettségvállalásoknál a jövőben teljesítendő kifizetésekre a fedezet rendelkezésre áll (hitelek, kötvényből származó előző évek pénzmaradványa, uniós-, hazai támogatások, saját forrás), ezért az a felhalmozási kiadások finanszírozásában kockázatot nem jelentett.

A pénzintézeti és egyéb kötelezettségek teljesítésének kockázatát növelte, hogy a 2010. december 31-én fennálló kötelezettségek visszafizetésének fedezetét a saját bevételben jelölték meg, valamint nem határozták meg és nem számszerűsítették annak konkrét forrásait. A gazdasági társaságok önkormányzati készfizető kezességvállalása is növelte a pénzügyi kockázatot. A kockázatot csökkentheti, hogy az Önkormányzat forgalomképes ingatlanvagyona szükség esetén felhasználható az adósság visszafizetésére.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak óvatosan! Itt mérnek majd a zsaruk januárban

A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság közzétette a decemberi traffipax méréseik helyszíneit. Cikkünkben a teljes lista. Tovább olvasom