Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

Nem repülnek többé a MIG-29-esek

A kecskeméti MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis MiG-29-es vadászgépei 2010. december 7-én utoljára repültek kötelékben. Ezzel lezárult a típus 17 éves magyarországi története. Ötrészes sorozatban emlékezünk meg a levegő királyáról.
– Öreg bútordarab vagyok már a légierőben – vallja magáról Zsámboki Tibor ezredes. A kecskeméti MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis megbízott parancsnoka mondott búcsú beszédet a MIG-29-es kötelék utolsó leszállását követően. A sors különös pikantériája, hogy éppen ezen a napon teljesítette a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített.

Zsámboki Tibor
Zsámboki Tibor
– Soha nem felejtem a napot, amikor 2001. februárjában először szálltam fel egy MIG 29-essel. Mindjárt lenyűgözött az a hihetetlen erő, ami ebbe a masinában dolgozik. Ráadásul olyan manőverező képességgel rendelkezik, amire csak nagyon kevés vadászgép típus képes. Minden slamasztikából ki lehet vele kerülni. Nem tudom elképzelni azt a szituációt, hogy bajba kerülhetek, amíg működnek a hajtóművek. Sőt, elég ha csak az egyik működik – beszél a Fulcrummal való kapcsolatáról az ezredes. Megtudjuk, a rádió meghibásodásnál komolyabb problémája soha nem is akadt ezen a gépen. Bár olyanra emlékszik, hogy leszállás után derült ki a baj. – Elfolyt a hidraulikám, percek választottak el attól, hogy a repülőgép kormányozhatatlanná váljék. De ebből a levegőben nem éreztem semmit, a műszerek nem jeleztek meghibásodást. Csak akkor derült ki, amikor leszálltam és láttam egy nagy tócsát a stabilizátor alatt – meséli.

MIG-29: az utolsó repülés - KÉPGALÉRIA

Nagyvas a kifutópályán

Repülési jellemzők

Maximális sebesség: 2430 km/óra
Hatósugár: 700 km
Hatótávolság: 2900 km Legnagyobb repülési magasság: 17 000 m

 
A december 7-i felszállást inkább egy rendhagyó kiképzési repülésnek, mintsem búcsúnak tekinti. – Tény, ezután már nem fogunk egyszerre négy MIG-29-est levegőbe küldeni. Ennek elsősorban technikai okai vannak. A gyártó cégnél súlyos összegekért kellene meghosszabbítani a repüléshez szükséges műszaki engedélyt, a szükséges alkatrész ellátás is nehézkes. A katonai vezetés szándéka, hogy gazdasági okok miatt a Gripenek mellett nem tervezik a MIG 29-esek további szolgálatban tartását. Két eltérő harcászati repülőgépet nem gazdaságos egy időben rendszerben tartani – árulja el az ezredes a Nagyvasak kifutópálya mellé kerülésének az okát.

In memorian MIG-29

A Fulcrum vadászgép magyarországi története 1993-ig nyúlik vissza, amikor az orosz államadósság fejében 28 darab gép került a légierőhöz. A repülőgépeket a kecskeméti bázis Dongó és Puma századai repülték. A hazai MiG-29-esek hamarosan a repülőnapok sztárjai lettek – Kecskeméten és külföldön egyaránt. A típusból a 17 év alatt hármat veszítettek el. Rácz Zsolt alezredes 1998. július 24-én bemutató közben zuhant le és halt szörnyet.

Százmilliók a szántóföldön

Méretek

Hossz: 17,32 m
Fesztáv: 11,4 m
Magasság: 4,73 m
Szárnyfelület: 38 m2

A másik két baleset nem követelt halálos áldozatot. Szabó "Topi" Zoltán százados 2005. májusában zuhant le gyakorlórepülés közben, miután kigyulladt a hajtóműve – a pilóta katapultált. MiG-29-es utolsó balesete 2008-ban történt, Peszeki Zoltán őrnagy vezette a gépmadarat. – A pilóta a bejövetelnél hasra tette a gépet, azaz futó nélkül szállt le vele. A betonpálya közepén katapultált a csúszó gépből, ami néhány műtárgytól gellert kapott, majd a 44-es úton túl állt meg a szántóföldön. Egy kicsit éget még, de gyorsan eloltották – emlékszik vissza a baleset körülményeire Zsámboki Tibor.

MIG-29: az utolsó repülés - KÉPGALÉRIA

A kecskeméti bázison maradt 25 darab gépből az utóbbi években már csak négyet használtak rendszeresen. Hogy mi lesz a MIG-29-esek sorsa – még nem lehet tudni. Egy részüket minden bizonnyal külföldön értékesítik, egy részét pedig megtartják oktatási célra, illetve múzeumokba kerülnek. A kecskeméti bázison is marad belőlük, kiállítási darabok lesznek.

És megszólal a sziréna

Miközben a megbízott bázis parancsnokkal beszélgetünk, éles hangon megszólal a sziréna – a készültségi szolgálatot riasztják. – Ilyenkor kiszalad a pilóta a géphez, beül és várja a további parancsokat. A NATO csatlakozás után, 1999-től igen komoly feladatok hárulnak a magyar honvédségre. A bázis ugyanis a NATO egységes légvédelmi rendszeréhez tartozik a Déli Régió tagjaként. Az irányítás Észak-Olaszországból történik. A sziréna is azért szól, mert az ottani bázis váltás parancsnoka úgy ítélte meg, hogy magasabb fokozatba rendeli a légvédelmi készültséget – tudjuk meg az ezredestől.

MIG-29: az utolsó repülés - KÉPGALÉRIA

A Fulcrumok számos krízis helyzetben segítették a légierőt. A délszláv válság idején a fegyveres gépek folyamatosan biztosították az ország légterének védelmét, de a tényleges harci cselekményekbe nem avatkoztak bele. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot: bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a magyar légtérből. Nagyon sok NATO ország harcászati felkészítését is segítették a magyar MIG 29-esek.

(folytatjuk)

Nekrológ a MIG-ekért

Változtatás nélkül közöljük azt a búcsúbeszédet, amelyet Zsámboki Tibor ezredes tartott december 7-én.

Tisztelt Vezérőrnagy Úr! Hölgyeim és uraim!

Készülve erre a beszédre, mi köré is gyűjtsem a gondolataimat, hosszas gondolkodás után az Írásból merítettem ötletet. A Prédikátor Salamon könyvében található ez az idézet:

„Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak; ideje az ültetésnek, ideje annak kiszaggatásának, ami ültettetett."

Azt hiszem, ennél jobban semmi sem foglalja össze a MiG-29-es magyarországi történetét. 1993-ban sikerült beszerezni az orosz államadósság fejében 28 darab olyan repülőgépet, amelyek átlőtték a formálódó Magyar Légierőt egy új korszakba. Nem tartott sokáig – 17 év, ami nagyon rövid idő.

MIG-29: az utolsó repülés - KÉPGALÉRIA

Nem véletlen, hogy a mai nappal kapcsolatban az előkészületek során gondosan kerültük az „ünnep" szó használatát. Nem lehet ünnep az elmúlt közel két évtized meghatározó típusának kivonása azoknak, akik oly szorosan kötődnek hozzá, mint a jelenlévők.

A típus üzemeltetése során 3 repülőgépet vesztettünk, ebből csak egyet géphibából. Ez a statisztika egyedülálló a hazai repüléstörténetben. Elvesztettünk egy repülőgépvezetőt 1998-ban: Rácz Zsolt alezredest bemutató repülés közben érte a végzet. Könnyű legyen a föld neki, nagyszerű ember volt, kiváló pilóta. Szeretnék megemlékezni két olyan kollégánkról is, akik kitörölhetetlen nyomot hagytak a MiG-29-es hazai történetében: Hegedűs Ernő és Németh Gábor alezredesek, a Puma és a Dongó század egykori parancsnokai ők. Ma már ők is az égi leszállópályát gyalulják.

Nem volt – és attól tartok, nem is lesz még ilyen megbízható repülő szerkezetünk, mint a Nagyvas. De nem lesz még egy olyan gép sem, amelyhez ennyi érzelem tapadna, amely legendává tudott válni már életében – és a legendák sorsa az, hogy az idő múlásával csak gyarapodnak.

MIG-29: az utolsó repülés - KÉPGALÉRIA

Végezetül szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki munkájával hozzájárult a MiG-ek üzemeltetéséhez. Ha valamire, akkor erre illenek a költő szavai: „Ez jó mulatság, férfimunka volt!"
  

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. deszkás 2010. december 25. 11:09
    „SZISZKA 1! Wazze NEM azon a lajtsromszámú gépeken keletkeztek!( osztogatnak-fosztogatnak.)”
  • 23. sziszka1 2010. december 24. 23:22
    „21. hozzászólás egyszerű 2010.12.23. 19:51

    nem tudom mit értesz vicc alatt???
    - a 12 darab stimmel: 14 lett "modernizálva, ebből 1 műszaki hiba miatt 2005-ben lezuhant (Szabó Zoltán,Topi repülte), a másik hasra száll 2008-ban :S
    - a mondat második fele: "lehet kezdeni velük valamit" ez is igaz, magánüzemeltetők, esetleg a NATo valamely Agresszor századához kerül kiképzési célokra - hasonlóan az Albákhoz!

    Csak itthon nem kelletek: :S:S:S:S”
  • 22. qrumpli 2010. december 24. 03:56
    „Minek nekünk egyálltalán légierő?
    Ki ellen védene meg?
    Az ellenség ugyis a körzeti megbizotthoz megy!
    Egyálltalán nincsis honvédség !
    Zsoldosok vannak (katonák) nem honvédek.
    Egyálltalán minek ide Honvédelmi miniszter?”
  • 21. egyszerű 2010. december 23. 19:51
    „http://hvg.hu/itthon/20101220_eladhatjak_mig_29#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2010_12_20

    Az utolsó mondat vicces!”
  • 20. Mike3 2010. december 23. 19:20
    „19: Nem ismerem pontosan a Gripen üzemeltetési és karbantartási előírásait, de az eddig hallottak alapján azt mondom, hogy képtelenek leszünk fenttartani őket az általad említett évszám után még kannibalizációval sem. A Saab-ok soha nem voltak sikeres, kiforrott gépek. Nagyjából olyanok, mint az autóik. Érdekes próbálkozások, de nem több. Az abszolút szubjektív, privát véleményem az, hogy a Gripen egy kiváló kiképzőgép kategóriába sorolható repülőgép, némi harcászati értékkel. Oltári poén a svéd fejlesztésű könnyű harckocsi: a cső töltését csak a járművön kívül lehet megtenni! :D

    Nincs információm arról, hogy miért bántak el így a 21-esekkel, de gyanítom ehhez köze volt az oroszoknak is. Ahogy most is téma az értékesítésnél az ő hozzájárulások. Engem a Su-22-esek ügye is rettenetesen bosszant.”
  • 19. egyszerű 2010. december 23. 19:12
    „2016 után megvásároljuk, akkor már a mienk! Onnantól amilyen <moderálva> vagyunk, megvan számlálva a napjaik. Csak gondolj bele mit műveltek a Mig 21-esekkel. Rendesen maradt bennük repülhető óra, erre egy baromnak az ötlete után, kiöntötték betonnal az üzemanyag rendszerét, hogy még véletlenül se lehessen pénzt csinálni belőlük, ha már nekünk nem felel meg. És miért nincs felelős soha? Ezek a mi adóforintjaink is!”
  • 18. Mike3 2010. december 23. 18:18
    „17: Ezeket nem lehet kannibalizálni a szerződés miatt. A cseh üzenet egyértelmű: elégedetlenek a típussal.”
  • 17. egyszerű 2010. december 23. 18:14
    „http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/valtananak_a_csehek/
    Lehet, hogy valamiért nincsenek megelégedve a gépekkel? Pedig a csehek ki is használják a tipust!
    Nálunk majd az lesz, hogy 2016-ban lejár a lizing, jönnek az alkatrész problémák, és majd ezeket is kezdjük kanibalizálni. Többször bebizonyították már vezetőink hozzá nem értésüket. Kivont Albatroszok egy része már külföldön repül is, nekünk nem volt megfelelő! :(”
  • 16. sziszka1 2010. december 23. 16:36
    „15. hozzászólás deszkás 2010.12.23. 16:03
    "Egyébként ezzel a géptipussal nyertünk két bemutatót Angliában"
    meg is lett az eredménye: nem várt repedések és repülési tilalom az adott gépre!!!!

    Van amelyik gép 200 órát sem repült, igaz ott a seprőnyeles jégleverés volt az ok! Mert egy marha tábornok a tél kellős közepén akart repülést látni, de a szabályos jégtelenítésre nem akart várni, így 1996-ban a gépet leírták!

    "A MIG-29 egy nagyon üzembiztos gép volt, csak egy kicsit drága volt az üzemeltetése!" valóban, az alkatrész utánpótlásra kb 25 millárd forint ment el, amennyit most 2 év alatt elvisz a Gripenek lízingelési díja!”
  • 15. deszkás 2010. december 23. 16:03
    „PROVOKATOR! Láthatsz viszont Gripent amire rámegy a gatyád mint a CH alapú kölcsönre. Egyébként ezzel a géptipussal nyertünk két bemutatót Angliában ahol nem szarták le az idős (35-45 év) hajózóállományt mint itthon. De "idehaza" nem mert ruszki és az csak szar lehet.”
  • 14. rozator 2010. december 23. 15:20
    „Soha nem tudjuk meg a Gripen szerződések hátterét! A csutitörp tudna mesélni, de akkor hosszú időre becsuknák! A MIG-29 egy nagyon üzembiztos gép volt, csak egy kicsit drága volt az üzemeltetése! A légiharcról meg csak annyit, hogy örüljünk hogy soha nem kellett kipróbálni!”
  • 13. flexsnake*** 2010. december 23. 14:50
    „vennék itthonra 3at :)”
  • 12. provocator 2010. december 23. 14:43
    „Rettenetes, hogy nem látok több MIG 29-est!
    Hiányoznak még az "ideiglenesen" hazánkban állomásozó szovjet csapatok, a szovjet himnusz, az internacionálé,
    a vörös zászló, a szovjet katonai felvonulások közvetítése, az atombombák a Bakonyból, a függetlenített
    párttitkárok a munkahelyekről, Kádár elvtárs fele, Gyurcsány elvtárs hazudozásai...”
  • 11. Mike3 2010. december 23. 12:43
    „Szép írás. Köszönjük DM!

    Aki egy kicsit is foglalkozik a repüléssel, annak a szíve vérzik most. Ez a típus nyugaton is elismert, az egyik legjobb gépnek tartják. Kompromisszummentes madár. Erről kell szólnia a repülésnek.

    Szimulátorban repültem egy kecskeméti magas rangú repülő tiszttel. Kérdeztem a véleményét a Mig-Gripen témában. Roppant diplomatikus volt: "A Mig egy kiváló repülőgép, a Gripen egy jó fegyver". Ebből én azt szűrtem le, hogy a Mig lényegesen potensebb lenne a mai kor avionikájával a Gripennél. Azt is érdemes figyelembe venni -ha már a költségekről is írtak- hogy az összes paramétert figyelembe véve a Gripen üzemeltetése sokkal többe van nekünk. A mai napig érthetetlen szakmai szemmel, hogy miért pont ezt a háztáji csettegőt választottuk. Lényegesen értelmesebb döntés lett volna megvenni a felajánlott F-16-okat, ha már orosz gépről szó sem lehetett a NATO segge miatt.

    Ez a madár egy legenda. Szememben pedig az erőnk utolsó bástyája volt. Ez a gép volt az egyetlen dolog ami még erőt képviselt az országban. Lehet, hogy szarok vagyunk, tönkretettek minket (és hagytuk), de Fulcrum-ok védték a légterünket! A nyugati bemutatókon tombolva ünnepelt a tömeg amikor bejelentették a magyar Mig-et. Előre tapsoltak... A gripent meg csak azért hívják meg, mert kurva hangos. Hurrá

    Nézőpont kérdése, hogy ki, mit tart jónak. Van aki az amcsi technikát isteníti, van aki az oroszt. Én az utóbbi mellett állok. Csak abba kell belegondolni, hogy nem lenne F-15 ha anno az amcsik nem szedhetnek ripityára egy Mig-25-öt. Nem lenne fáziseltérítéses radarjuk, ha nem lopják el a Mig-31 lokátorának dokumentációját. Na és kik terveznek a NASA-nak rakétahajtóművet? Orosz mérnökök. Az orosz gépeknél nem ismert a legkondicionált, szabályzott páratartalmű, hűtött-fűtött készültségi hangár (Gripen), nem ismert az esőre lemálló burkolat (Gripen és F-22), nem ismert a betonpálya igényű repülőgép (összes nyugati típus).

    Olyan emberek reagálnak erre a történetre, akikről nem is gondoltam volna, hogy tudják mi az a repülőgép. Sokkal több ez, mint pár repülőbuzi nyavalygása. Ha lenne egy kis farkasbecsület a vezetőnkben, megtartanának egy géppárt demózásra. Remélem egyszer leszünk annyira fejlettek becsület tekintetében, mint a lengyelek (Su-22, Mig-29 modernizáció) és a románok (LanceR program)

    Álljon itt végezetül egy méltó video a gépeinkről... számomra az utolsó keszi felszállással véget ér a magyar merevszárnyas katonai repülés:

    http://www.youtube.com/watch?v=RvPJxmTy0gE&feature=player_embedded

    Köszönjük szépen Mig-29!”
  • 10. Mil 2010. december 23. 12:36
    „7. hozzászólás Lacusch69 2010.12.23. 12:04

    Én sztem ez a típus nem is vett részt légi harcban. Vagy esetleg talán Irakban, de mondjuk nem feltétlen célszerű egy fapadosabb, ráadásul rosszabb(arab..) pilótával repült MIG-et egy fullos, profi pilótával repült amcsi géphez..
    Másrészt elektronika és fegyverzet kérdése a dolog, a MIG-et is fel lehet szerelni nyugati cuccokkal..”
  • 9. Mil 2010. december 23. 12:33
    „6. hozzászólás sziszka1 2010.12.23. 11:53

    Ez sajnos igaz a MI 24-esek esetében is. A németektől kaptunk ingyért jó állapotú darabokat anno, amikkel együtt már viszonylag ütőképes csapásmérő erőnk lehetett volna a térségben, erre lexartuk azokat is..
    De igaz ez a T72esekre is. Hát gyakorlatilag megszüntettük a hadsereget. SZtem ha a harkocsikat nem is, a repülőerőket mindenképp fejleszteni kellett volna-kellene.”
  • 8. sziszka1 2010. december 23. 12:18
    „7. hozzászólás Lacusch69 2010.12.23. 12:04

    ???? nem értem ez most hogy jön ide?
    A MIG-29-eseket azért kaptuk, mert a 90-es évek elején a térségben Jugoszláviának ez volt a fő ütőereje, az amerikaiak is fontolgatták, hogy F-16 osokat adjanak, de akkor nagyon felborult volna az erőegyensúly!
    A 29-es nagyságrendekkel jobb manőverező képességű volt az akkor elterjedt típusok között (ezt bizonyítja, hogy a pilótáink rendszeresen adták neki a 9G-s manővereket - sajnos néhány gépet ezért kellett leállítani, mert több gépen is, ebből adódó repedések keletkeztek).”
  • 7. Lacusch69 2010. december 23. 12:04
    „Sziszka, légy oly kedves, mondj 1db légigyőzelmet 29-essel, bárhonnan a világból (a két Kubánál lelőtt Cessna nem számít)...”
  • 6. sziszka1 2010. december 23. 11:53
    „5. hozzászólás Mil 2010.12.23. 11:37

    lésd Lengyelország, ahol a korszerű F-16 -ok mellett még mindig üzemben tartják, sőt modernizálják a SZU-22 eseket és most tervezik az üzemidő-hosszabbítással egybekötött modernizációt a MIG-29-esnél!
    Az Aranysas magazinban volt egy hosszabb cikk, arról, hogy Magyarország mintapéldája, hogyan lehet egy potens repülőgéptípust tönkretenni!
    Sajnos a MINDENKORI politikai és katonai vezetés szép munkát végzett, olykor a seprőnyéllel való jégtelenítés, a nomád tárolás, a műrepülésre való parancsok, mind-mind hozzájárultak a NAGYVAS tönkretételéhez!
    Ez a 14 szerencsétlen Gripen nem képes a légtér védelmére és a NATO felajánlások biztosítására!

    ,,Ez jó mulatság, férfimunka volt!"”
  • 5. Mil 2010. december 23. 11:37
    „Annyit azért hozzátennék, hogy az oroszok nekünk(logikusan..) "fapad" verziókat adtak.
    Maga a típus egyébként még most is életképes, nem korszerűtlen, nyilván a kornak megfelelő felszereltséggel-elektronikával szerelve. Méretben az amerikai F-18-as megfelelője.”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mosollyal és plüssel a beteg gyerekekért

20 zsáknyi játék gyűlt össze a kecskeméti gyermekklinika kis betegeinek a szerdai Dobj egy plüssmacit a gyermekekért! jótékonysági akciónkon. Tovább olvasom