Délmagyar logó

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 24°C Még több cikk.

Pályázat egy értékes magyar műfaj fennmaradásáért

Lezárult a kecskeméti Katona József Színház operett pályázata. A kezdeményezés célja az volt, hogy ez az értékes, magyar műfaj fennmaradjon, és új művek szülessenek.
A pályázatot 2010 januárjának végén írta ki a kecskeméti teátrum. A cél az volt, hogy frissen tartsák ezt a teljes mértékben magyar műfajt, és a mai magyar zeneszerzőket arra ösztönözzék, hogy újabb műveket alkossanak.

A felhívásra több mint húsz pályamű érkezett be. A szakmai bizottság tagjai, Hárs Anna dramaturg, Nemlaha György rendező, Károly Kati, a teátrum zenei vezetője és Réczei Tamás művészeti vezető figyelt arra, hogy a kiírásban ne adjanak meg túl sok kritériumot a művekkel kapcsolatban. Kíváncsiak voltak ugyanis arra, hogy ha nem szorítják keretek közé az alkotókat, akkor milyen új dolgokkal lepik meg a zsűrit.
Voltak olyan szerzők, akik hagyományos stílusban alkottak, míg mások modernizálták az operett műfaját több-kevesebb sikerrel. A pályázók a legváltozatosabb témákkal jelentkeztek. A munkák között volt népszínmű-szerű alkotás, de olyan is, ami a 20. század eleji filmek világára emlékeztetett. Némelyik darab a hagyományos operettek szerkezetét idézte, de volt olyan szerző is, aki egzotikusabb helyszínre, keletre helyezte a történetet.

Lezárult a kecskeméti Katona József Színház operett pályázata.
Lezárult a kecskeméti Katona József Színház operett pályázata.

A pályázatra beérkezett alkotásokba bepillanthatott a közönség is a teátrum Operett-szelet sorozatának köszönhetően a Kelemen László Kamaraszínházban. Így a szakmai bizottság is láthatta, hogyan fogadja a nagyérdemű az elkészült darabokat.

A zsűri végül úgy döntött, nem ad ki első helyezést, mert nem volt egyetlen olyan mű sem, ami teljesen meggyőzte volna őket. – A győztes darabot szerettük volna színre vinni, azonban nem találtunk olyan művet, ami dramaturgiailag és zeneileg is egységes lett volna. Ebből is látszik, hogy az operett nem egy könnyű műfaj, rengeteg kritériumnak meg kell felelnie. Briliánsnak, magával ragadónak kell lennie a történetnek és a zenének is. Az alkotónak meg kell őriznie az operett sajátosságait, mégis maivá kell tennie a művet. Zseniálisnak kell lennie a szerzőnek, hogy tényleg maradandót tudjon alkotni – mondta Károly Kati.

A második díjat megosztva Szente Béla és Gulyás Levente Ne bomolj!, valamint Moravetz Levente és Horváth Krisztián Attila Kincsei című pályaműve kapta. Mindkét mű alkotóinak jutalma száz-százezer forint. A harmadik helyezett Meskó Zsolt és Czomba Imre Tőzsdekirály című munkája lett. A pályamű alkotóinak díja ötvenezer forint.

Annak ellenére, hogy a pályázatnak nem lett első helyezettje, a szakmai bizottság tagjai úgy vélik, sikeres volt a kezdeményezés. - Operetteket ma már nem írnak a zeneszerzők. Ebből a szempontból haldoklik ez a műfaj, mert nincs utánpótlás. Ez a pályázat egy olyan gondolatsort indított el, aminek a nyomán tovább lehet haladni. Ha néhány zeneszerzőnek felkeltettük az érdeklődését az iránt, hogy operettet írjon, akkor már elértük a célunkat. Ez egy olyan értékes magyar műfaj, amit mindenféleképpen életben kell tartani – hangsúlyozta Károly Kati.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Keserű csoki: életveszélyes zebra a belvárosban

Van Kecskeméten egy zebra. Az embernek gyakran halálfélelme van, ha találkozik vele. Tovább olvasom