Délmagyar logó

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 17°C Még több cikk.

Shakespeare világa a teátrum új darabjában

Az angol történelem egyik legvitatottabb királyáról, III. Richárdról szól a Katona József Színház legújabb előadása. A szívtelen zsarnok történetét február 25-én mutatják be a teátrum művészei Cseke Péter rendezésében.
A York és a Lancaster ház hosszú és véres harca, vagyis a rózsák háborúja Shakespeare-t is megihlette. Királydrámái közül talán az egyik legismertebb a III. Richárd. Shakespeare 1592-körül írta meg híres művét, melyből azóta számos színházi előadás, filmes feldolgozás és opera is született.

A Katona József Színház előadásának címe, Harmadik Richárd. Jelzés értékkel bír, hogy a római számok helyén is betűk állnak, ugyanis Cseke Péter ezzel azt szeretné sugallni, hogy ez az előadás a társulat és a rendező közös alkotása.

Cseke Péter nem először rendezi Shakespeare darabját.
Cseke Péter nem először rendezi Shakespeare darabját.

Harc a trónért

A darab központi témája a zsarnokság. – Shakespeare történelmi tragédiái, - szinte mindegyik kivétel nélkül -, a trónért, vagy annak megszilárdításáért folyó küzdelmet mutatja be. A király összes gaztettét, csalását, gyilkosságait hurcolja magával, így az isteni igazságszolgáltatás szerint a történet az uralkodó halálával, illetve az új király megkoronázásával fejeződik be. Shakespeare költői világában ellentmondás van az erkölcsi rend és az uralkodó cselekvései között, hiszen maga Richárd a dráma elején közli, hogy gazember lesz. Így ez az ellentmondás lesz a végzetszerű veszte is a főhősnek. Az előadás nagy lehetőség a főszerepet alakító Kőszegi Ákos számára, akit a magyar színjátszás egyik csillogó tehetségének tartok - mondta a delmagyar.hu-nak Cseke Péter.

Új koncepció született

A színházigazgató egyszer már megrendezte ezt a darabot, amihez komoly kutatómunkát végzett. Tudta, hogy a szerző korában csak férfiak játszhattak a színpadon, így a női szerepeket is nekik kellett alakítaniuk. - Shakespeare-nek tizenkét fős társulata volt. Arra voltam kíváncsi, hogy a darab hatvannyolc szerepét hogy tudta egy tucatnyi szereplő eljátszani. Ezt lemodelleztem, és magam is tizenkét férfi színésszel játszattam el az előadást több évvel ezelőtt. Most egy teljesen más koncepcióval kezdtem neki a munkának - tette hozzá Cseke Péter, akitől megtudtuk, jelentősen meghúzta a dráma szövegét, és a történetet a fő cselekményre szűkítette. Ezen kívül az előadás különlegessége az is, hogy a darab egy előjátékkal bővült. - Shakespeare korában a nézőknek mintegy száz évre kellett visszatekinteniük az időben. Ők még jól ismerték a szereplők közötti viszonyokat. Ma ez a kor már nagyon távol van tőlünk. Éppen ezért az előjátékban egy halotti toron bemutatjuk a szereplőket - árulta el a direktor. 

Cseke Péter szerint egy rendezőnek nagy kihívás Shakespeare művet színpadra állítani.
Cseke Péter szerint egy rendezőnek nagy kihívás Shakespeare művet színpadra állítani.

A színházigazgató minden darabot úgy közelít meg, hogy a 21. századi énjével próbálja beleképzelni magát. - Egy előadás nem attól lesz modern, hogy a színészek motorral jönnek be a színpadra. Ez a látásmódon, az összefüggések ábrázolásán múlik. Richárd leszámol a valóságos világgal. Megmutatja, hogy a gonoszság, a csalás és hazugság szinte mindenre képes. Csak szinte, mert a vége a bukás. Aki ilyen szemérmetlenül tud játszani, színlelni, csalni, másnak szemébe hazudni, az gyűlöl és megvet mindenkit. A jogtiprás, az erőszak, a kegyetlenség világa ez, amelyben megkívánás és gyűlölet mozgat mindent. Nincs Isten, sem törvény. Minden csak látszat: hűség, szerelem, még a gyűlölet is. Az erkölcsi rend romokban hever. Olyan helyzetek vannak a darabban, melyek mindenkit foglalkoztatnak: barátság, szerelem, megcsalás, ravaszság, odaadás, bűnhődés és bűntett jelenik meg a színpadon - avat be rendezői koncepciójának részleteibe a direktor.

Az előadás díszletét Mira János tervezte. A színpadképet egy nagy lépcső uralja majd, ami szimbólum értékkel bír a darabban, hiszen egyre feljebb és feljebb lehet rajta jutni, de hirtelen le is lehet zuhanni róla a mélységbe. A kortalannak tűnő jelmezeket pedig Bánki Róza álmodta meg.

Shakespeare mindent belerejt a szövegbe

A darab főszerepét Kőszegi Ákos játssza, aki nagyon szeret shakespeare-i figurákat alakítani. - A szerző darabjainak szövege rendkívül sűrített. Shakespeare nagyon ritkán ír instrukciót, minden cselekvést, gondolatot, viszonyt belerejt a szövegbe. Éppen ezért olyan csodálatos. A főiskolán nagyon sok Shakespeare darabbal találkoztunk. Az egyik tanárunk azt mondta, ezek a művek olyanok, mint egy barlang. Az ember lépked befelé, de fogalma sincs, hogy meddig juthat el, hol a vége. Ha pár centivel bentebb tudunk menni, már azt mondhatjuk, hogy megérte, hiszen ez egy rendkívül izgalmas világ. Nagyon szeretem megfejteni a Shakespeare-i mondatok értelmét. Külön öröm, hogy most Richárdot alakíthatom - mondta Kőszegi Ákos, aki szerint ez a világirodalom egyik legvágyottabb szerepe egy színész számára.

A címszereplő: Kőszegi Ákos.
A címszereplő: Kőszegi Ákos.

A művész elárulta, megpróbálja újrafogalmazni Richárd figuráját. Elismeri, ez nagyon nehéz feladat, mert már rengetegféle remek megoldást láthattunk erre. - Ahhoz, hogy mégis az én Richárdom legyen, bele kell fogalmaznom valami olyat, amit a mostani kor hoz elő belőlem vagy kényszerít rám. Megpróbálom egy igazán mai figurává tenni. Egy olyan embert fogok játszani, aki úgy éli a saját életét, hogy közben szemrebbenés nélkül gázol át mindenkin. Uralkodó akar lenni, és ez a hatalomvágy mindent elsöpör, nem kímél senkit sem. Közben pedig egy olyan fickó, aki megfejthetetlen a külvilág számára. Richárd ugyanis nagyon jó színész, minden pillanatban rendkívül gyorsan idomul a helyzethez. Kiválóan beszél és rendkívül jó eszköztára van, amivel zavarba hozza a környezetét - mesélt az általa alakított figuráról a színész.

Két sorstragédia

Kőszegi Ákos a teátrum januári bemutatóján Petronius bőrébe bújhatott a Caligula helytartója című darabban. Ennek, és a Harmadik Richárdnak is az alapkérdése a morál és a hatalom. Vajon meddig mehet el az ember hatalmi törekvéseiben vagy egy zsarnok kiszolgálásában? - Petronius és Richárd is a végletekig elmegy. Richard számára nincs lelkiismeret. Az történik, amit akar, neki mindent szabad. A kényszerű bukása az, hogy egyszer csak elkezdi mardosni a lelkiismeret. A Caligula helytartójában pedig az a kérdés, hogy meddig lehet kiszolgálni egy zsarnokot, aki mindenre képes. Petroniusnak ezt a belső harcot kell megvívnia. Mindkettő egy sorstragédia, és nagy élmény számomra, hogy eljátszhatom ezeket a szerepeket - mondta a delmagyar.hu-nak Kőszegi Ákos.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tovább olvasom