2013.10.03. 23:22
PSZ-tanévnyitó: túlterhelés és bérfeszültség az iskolákban
Szeged - A gyerekek fáradtak, a tanárok nem tudnak rendesen felkészülni, az intézményekben pedig bérfeszültség van a dolgozók között. Ezek voltak a Pedagógusok Szakszervezetének tanévnyitó értekezletén a fő megállapítások az új oktatási rendszer kapcsán.
Tanévnyitó értekezletet tartottak tegnap a Pedagógusok Szakszervezete megyei alapszervezeti titkárai és képviselői számára a Ságvári-gimnáziumban. A rendezvényen [namelink name="Galló Istvánné"], a PSZ elnöke is jelen volt, és értékelte a köznevelési rendszer átalakítását. Összefoglalta a legfontosabb változásokat: az állami fenntartásba vételt, az életpályamodell bevezetését, beszélt a Nemzeti Pedagógus Karról, amely ugyan még nem létezik, de már minden tanár a tagja, a szakfelügyelet életbe léptetéséről és a nemzeti kerettantervről. Az egész napos iskola első tapasztalatairól megjegyezte: van, ahol szigorúan betartják, máshol „esetleg a gyerekek érdekét is nézik". A résztvevők emellett tájékozódhattak a jogszabályi változásokról is, majd szó esett a szakszervezet idei feladatairól.
Az értekezlet második felében a résztvevők elmondták eddigi tapasztalataikat az új rendszerben elindult tanévről. Többen kifogásolták a bérrendezés kapcsán, hogy egyelőre a bértábla nem ismeri el a képzettséget, ami megosztja a pedagógustársadalmat, hiszen tulajdonképpen azok jártak legjobban, akik nem képezték tovább magukat. De felszólaltak azok a képviselői is, akik kimaradtak a fizetésemelésből. A nem pedagógus munkakörben dolgozók nélkül nem működhetnének az intézmények, mégsem ismerték el pluszpénzzel a munkájukat. Mint elhangzott: ez főleg az óvodákban okoz feszültséget az óvónők és dajkák között.
A 32 órás kötelező benntartózkodással kapcsolatosan a tanárok tapasztalata az, hogy a tanórákon kívüli feladatokat az intézményvezetők nem tudják arányosan elosztani, így vannak, akik a többieknél túlterheltebbek. Ugyanakkor az új időbeosztás nem ad lehetőséget arra, hogy megfelelően felkészüljenek az óráikra.
A szakszervezeti értekezleten a pedagógusok rámutattak: az alsósok, köztük is főleg az elsősök láthatóan nagyon fáradtak a napi 5 tanóra miatt. Összegezve kimondták: a minőségi munka feltételei jelenleg nem adottak, és ha nem történik változás, 1-2 éven belül az oktatási színvonal romlásával kell számolni.