Sport

2014.03.13. 11:15

Hétvégén rajt: Melbourne-ben indul a Forma-1 idei szezonja

Nagy kihívás előtt Vettel és a trónkövetelők a 2014-es szezonban. A szabályváltozások miatt óvatosak a caspatok a jósolgatásokkal.

Munkatársunktól

A sorozatban ötödik világbajnoki címéért harcba szálló [namelink name="Sebastian Vettel"], a Red Bull német pilótája a technikai újítások miatt ugyanakkora kihívással néz szembe, mint trónkövetelő riválisai a Forma-1-es autós gyorsasági vb 2014-es szezonjának rajtja előtt.

Az autósport elitkategóriájának 65 éves történetében még soha nem volt olyan átfogó a szabályok módosítása, mint most. Az új 1,6 literes, V6-os, energia-visszanyelő rendszerrel (ERS) felszerelt turbómotorok, a futamonkénti maximalizált üzemanyag-mennyiség, az első szárnyakkal és a kipufogóval kapcsolatos előírások módosítása vélhetően eléri a kívánt hatást, s felkavarja a Forma-1 állóvizét.

Az elmúlt szezonban Vettel és a Red Bull - különösen az év második felében - elképesztő fölénnyel és magabiztossággal nyerte sorra a versenyeket, s így a vb-címeket is. A mostani idényt megelőző teszteken történtek azonban arra utalnak, hogy ezúttal nem lesz ilyen könnyű dolga az elmúlt négy esztendőben sikert sikerre halmozó osztrák istállónak, s még mindig csak 26 éves német pilótájának.

A szabályváltozások

Motorok: A V8-as, 2,4 literes szívómotorok helyett 2014-től 1,6 literes, V6-os turbó erőforrásokat kell használniuk az istállóknak. Ezek a motorok jóval halkabbak, mint a korábbiak.

Energia-visszanyelő rendszer (ERS): A korábban használt úgynevezett KERS-rendszert felváltó ERS körönként 33,3 másodperc erejéig biztosít majd plusz 160 lőerőt a pilótáknak. Az új rendszer tulajdonképpen a KERS továbbfejlesztett változata, lényege, hogy a fékezéskor felszabaduló energiát egy akkumulátorban tárolja azért, hogy később gyorsításkor felhasználható legyen. A KERS körönként 6,67 másodpercig biztosított plusz 82 lőerőt a versenyzőknek. A rendszer teljesítményének növelésével a kisebb, gyengébb motorok miatt keletkező hátrányt akarják ellensúlyozni. Mivel az új berendezés nehezebb, az autók minimális súlya pilótával együtt az eddigi 642 kilogramm helyett az idei évtől 690 kilogramm.

Üzemanyaghatár: Futamonként legfeljebb 100 kilogramm üzemanyag használata engedélyezett. Ennek következményeként a pilótáknak úgy kell vezetniük, hogy valamelyest spóroljanak a benzinnel, ha nem figyelnek, akkor könnyedén elfogyaszthatják az üzemanyagot a célba érkezés előtt.

Az autók orrkúpja: Az orr-rész talajtól számított magasságát drasztikusan csökkentették. Legutóbb 55 centiméter volt a maximálisan engedélyezett magasság, ez most 18,5 cm. Az orr-rész csúcsa így alig helyezkedik el magasabban, mint az első vezetőszárny. Ennek oka, hogy a magasabb orrkúpok esetében változatlanul fennállt a veszélye annak, hogy ráfutásos balesetnél az egyik autó rácsússzon a másikra, vagy egy esetleges frontális ütközésnél szintén ez legyen a helyzet, veszélyeztetve a pilóták fejét.

Első vezetőszárny:
Az autók első terelőszárnya keskenyebb lett, a korábbi 180 cm helyett mostantól legfeljebb 165 cm széles lehet.

Kipufogó: Az idei évtől egy autón csak egy kipufogócső lehet, korábban kettő, oldalt elhelyezett kipufogócsövet használhattak. A mostantól alkalmazott kipufogócsőnek középen kell elhelyezkednie, ötfokos szögben megdöntve, a hátsó vezetőszárny alatt.

Rajtszámok: A Forma-1 történetében először a pilóták választottak maguknak rajtszámot, amelyet pályafutásuk végéig használnak. A világbajnoki címvédő a választott számtól függetlenül 1-es marad, egyébként 2-től 99-ig bármelyik versenyző bármelyik számot kiválaszthatta.

A Renault-motoros Red Bull RB10-es a szezon előtti hivatalos gyakorlásokon az állandó műszaki hibák miatt gyakorlatilag többet állt, mint ment, így sem Vettelnek, sem új csapattársának, az ausztrál Daniel Ricciardónak nem sikerült elegendő információhoz jutnia az autó működését illetően. A turbómotorokkal kapcsolatban egyébként az az általános vélekedés, hogy megbízhatósági gondok miatt ebben az idényben többen fognak műszaki problémák miatt kiesni a versenyeken.

"Bár valóban nem tudjuk, hogyan is állunk pontosan, nincs okunk arra, hogy mindent sötéten lássunk" - nyilatkozta kötelező optimizmussal Vettel.

A teszteredmények alapján a címvédőre a legnagyobb veszélyt a gyári Mercedes istálló, s pilótái, a német [namelink name="Nico Rosberg"], valamint a brit [namelink name="Lewis Hamilton"] jelentheti. [namelink name="Toto Wolff"], a stuttgarti gyár sportigazgatója ugyanakkor óvatosságra intett, kiemelve a Red Bull és Vettel eddigi sikereit.

"Ez a csapat négyszer nyert vb-t, s a mezőny egyik legjobb pilótájával rendelkezik, ezért egy pillanatra sem kételkedem abban, hogy továbbra is az egyik legerősebb ellenfél lesz" - jelentette ki Wolff.

A 2008-ban vb-győztes Hamilton azt emelte ki, hogy mennyi munkát jelentett számukra a megváltozott szabályoknak való megfelelés: "Pályafutásom során ez volt a legnagyobb kihívás, ennyit még egyik télen sem dolgoztunk."

Vettel honfitársa, Rosberg - akit a szakemberek egyelőre a címvédő elsőszámú kihívójának tartanak - nagyon optimistán nyilatkozott a vasárnapi idénynyitó Ausztrál Nagydíj előtt, kijelentve: hisz abban, hogy a Mercedes egy napon a Forma-1 legjobb csapata lesz. "Már korábban is úgy éreztem, 2014 a mi évünk lehet, de hogy esélyesek vagyunk-e, azt nem mi döntjük el, ezt legfeljebb mások mondhatják."

Kevesebb szó esik az idény előtt a Ferrariról, amely a kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso mellé leszerződtette - újra - a csapat eddigi utolsó egyéni vb-címét 2007-ben megnyert finn Kimi Räikkönent, s autója is viszonylag jól teljesített a teszteken. A Mercedes jó teljesítményét látva természetesen a stuttgartiak erőforrását használó istállókat is azok között tartják számon, amelyek meglepetést okozhatnak. Előfordulhat ugyanis, hogy a 2009-es világbajnoki brit Jenson Buttont is alkalmazó McLaren, a főszponzornak a Martinit megnyerő, a brazil Felipe Massával erősítő Williams, s a néhányszor már meggyőző teljesítménnyel előrukkoló Force India egyaránt borsot tör majd a esélyesebbnek tartott csapatok orra alá.

Az idei mezőnyben öt korábbi világbajnok és három újonc, a dán Kevin Magnussen (McLaren), az orosz Danyiil Kvijat (Toro Rosso) és a svéd Marcus Ericsson (Caterham) szerepel. A száguldó cirkusz története során először látogat el Oroszországba, a téli olimpiának is otthont adó Szocsiban október 12-én lesz a verseny. Az osztrák Spielberg 2003 után rendezhet újra F1-es futamot, a pálya visszatérésével a Red Bull istálló először szerepelhet majd hazai közönség előtt. A Magyar Nagydíjra július 27-én kerül sor a Hungaroringen.

A szezonnyitó melbourne-i futam vasárnap - magyar idő szerint - 7.00 órakor rajtol el.

Menetrend

Ausztrál Nagydíj:
----------------- március 16., Melbourne pálya hossza: 5,303 km, verseny: 58 kör (307,574 km) leggyorsabb kör: 1:24.125 perc, Michael Schumacher (német, Ferrari, 2004) A 2013-as győztes: Kimi Räikkönen (finn, Lotus)

Malajziai Nagydíj:
------------------ március 30., Szepang pálya hossza: 5,543 km verseny: 56 kör (310,408 km) leggyorsabb kör: 1:34.223 perc, Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams, 2004) A 2013-as győztes: Sebastian Vettel (német, Red Bull)

Bahreini Nagydíj:
---------------- április 6., Szahír pálya hossza: 5,412 km verseny: 57 kör (308,238 km) leggyorsabb kör: 1:31.447 perc, Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren, 2005) A 2013-as győztes: Vettel

Kínai Nagydíj:
-------------- április 20., Sanghaj pálya hossza: 5,451 km verseny: 56 kör (305,066 km) leggyorsabb kör: 1:32.238 perc, M. Schumacher (2004) A 2013-as győztes: Fernando Alonso (spanyol, Ferrari)

Spanyol Nagydíj:
---------------- május 11., Barcelona pálya hossza: 4,655 km verseny: 66 kör (307,104 km) leggyorsabb kör: 1:21.670 perc, Kimi Räikkönen (finn, Ferrari, 2008) A 2013-as győztes: Alonso

Monacói Nagydíj:
---------------- május 25., Monte-Carlo pálya hossza: 3,340 km verseny: 78 kör (260,520 km) leggyorsabb kör: 1:14.439 perc, M. Schumacher (2004) A 2013-as győztes: Nico Rosberg (német, Mercedes) 

Többszörös futamgyőztesek

A Forma-1 történetében a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher nyerte a legtöbb futamot, szám szerint 91-et, amelyet még jó ideig senki nem tud majd megismételni.

Az örökranglista első 15 helyén négy olyan pilóta szerepel, aki jelenleg is aktív. A négyszeres vb-győztes, címvédő Sebastian Vettelnek két siker hiányzik ahhoz, hogy beérje az örökranglistán harmadik, 1994-ben tragikus körülmények között elhunyt legendás brazil versenyzőt, Ayrton Sennát.

A legtöbb Forma-1-es futamot nyert pilóták: 
1. Michael Schumacher (német, 1991-2012) 91 futamgyőzelem 2. Alain Prost (francia, 1980-1993) 51 3. Ayrton Senna (brazil, 1984-1994) 41 4. Sebastian Vettel (német, 2007- ) 39 5. Fernando Alonso (spanyol, 2001- ) 32 6. Nigel Mansell (brit, 1980-1995) 31 7. Jackie Stewart (skót, 1965-1973) 27 8. Niki Lauda (osztrák, 1971-1985) 25 Jim Clark (skót, 1960-1968) 25 10. Juan Manuel Fangio (argentin, 1950-1958) 24 11. Nelson Piquet (brazil, 1978-1991) 23 12. Lewis Hamilton (brit, 2007- ) 22 Damon Hill (brit, 1992-1999) 22 14. Mika Häkkinen (finn, 1991-2001) 20 Kimi Räikkönen (finn, 2001- ) 20

Kanadai Nagydíj:
---------------- június 8., Montreal pálya hossza: 4,361 km verseny: 70 kör (305,270 km) leggyorsabb kör: 1:13.622 perc, Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, 2004) A 2013-as győztes: Vettel

Osztrák Nagydíj:
---------------- június 22., Spielberg pálya hossza: 4,326 km verseny: még nem született döntés leggyorsabb kör: 1:08.337 perc, M. Schumacher (2003) A legutóbbi, 2003-as győztes: M. Schumacher

Brit Nagydíj:
------------- július 6., Silverstone pálya hossza: 5,891 km verseny: 52 kör (306,198 km) leggyorsabb kör: 1:33.401 perc, Mark Webber (ausztrál, Red Bull, 2013) A 2013-as győztes: Rosberg

Német Nagydíj:
-------------- július 20., Hockenheim pálya hossza: 4,574 km verseny: 67 kör (306,458 km) leggyorsabb kör: 1:13.780, Räikkönen (McLaren, 2004) A 2012-es győztes: Jenson Button (brit, McLaren) A 2013-as győztes (a versenyt a Nürburgringen rendezték): Vettel

Magyar Nagydíj:
--------------- július 27., Hungaroring pálya hossza: 4,381 km verseny: 70 kör (306,630 km) leggyorsabb kör: 1:19.071 perc, M. Schumacher (2004) A 2013-as győztes: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

Belga Nagydíj:
-------------- augusztus 24., Spa-Francorchamps pálya hossza: 7,004 km verseny: 44 kör (308,052 km) leggyorsabb kör: 1:47.263 perc, Sebastian Vettel (német, Red Bull, 2009) A 2013-as győztes: Vettel

Olasz Nagydíj:
-------------- szeptember 7., Monza pálya hossza: 5,793 km verseny: 53 kör (306,720 km) leggyorsabb kör: 1:21.046 perc, Barrichello (2004) A 2013-as győztes: Vettel

Schumacher-monogramos sisakban versenyez Massa

A decemberi síbalesete óta kómában fekvő Michael Schumacher monogramjával ellátott sisakban versenyez hétvégén, az idénynyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíjon a brazil Felipe Massa.

"Mindennap gondolok rá, imádkozom érte, és töretlenül bízom benne, hogy rendbe jön" - mondta Massa, aki korábban a Ferrarinál a hétszeres világbajnok német sztár csapattársa volt.
A 45 éves expilótát - aki 2012 végén vonult vissza véglegesen a Forma-1-től - a franciaországi Méribelben történt baleset után súlyos fejsérülésekkel szállították kórházba, kétszer megoperálták, azóta mesterséges kómában tartják, s január végén kezdték el a fokozatos felébresztését. Menedzsere, Sabine Kehm szerdán közölte, vannak apró jelek, amelyek reménykeltőek, és bizakodásra adnak okot.

Szingapúri Nagydíj:
------------------- szeptember 21., Marina Bay pálya hossza: 5,065 km verseny: 61 kör (308,828 km) leggyorsabb kör: 1:48.574 perc, Vettel (2013) A 2013-as győztes: Vettel

Japán Nagydíj:
-------------- október 5., Szuzuka pálya hossza: 5,807 km verseny: 53 kör (307,471 km) leggyorsabb kör: 1:31.540 perc, Räikkönen (McLaren, 2005) A 2013-as győztes: Vettel

Orosz Nagydíj:
-------------- október 12., Szocsi pálya hossza: 5,853 km verseny: még nem született döntés először szerepel a versenynaptárban

Egyesült Államok Nagydíja:
-------------------------- november 2., Austin pálya hossza: 5,513 km verseny: 56 kör (308,405 km) leggyorsabb kör: 1:39.347 perc, Vettel (2012) A 2013-as győztes: Vettel

Brazil Nagydíj:
--------------- november 9., Sao Paulo pálya hossza: 4,309 km verseny: 71 kör (305,909 km) leggyorsabb kör: 1:11.473 perc, Montoya (2004) A 2013-as győztes: Vettel

Abu-Dzabi Nagydíj:
------------------ november 23., Abu-Dzabi pálya hossza: 5,554 km verseny: 55 kör (305,355 km) leggyorsabb kör: 1:40.279 perc, Vettel (2009) A 2013-as győztes: Vettel.

Címkék#forma1

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!