Szeged és környéke

2007.05.11. 16:19

Máris javítani kell az egymilliós ''teherbíró'' buszöblöket

Javítani kell a tavaly nyáron átadott szegedi buszmegálló-öblöket. Tavaly viszont a korábban felújított burkolatot kellett cserélni. A díszköves borításra azért költött a város egyenként több mint egymillió forintot, mert az teherbíró. Ám az ilyen buszöböl csak akkor bírja a strapát, ha jól megcsinálják.

Dombai Tünde

– A Széchenyi téri süteményes bolt előtt katasztrofális a megálló. Nagyot zöttyenünk a lesüllyedt csatornafedélen, a víznyelő rácson. A burkolatot vályúsra járták a trolik – háborog Bartal Mónika. A fiatal nő a 10-es busz vonaláról azt mondja, a felújított megállók közül a legrosszabb a „lófaránál" található.

Három éve kezdte a szegedi önkormányzat új technológiával felújíttatni a városi buszmegálló-öblöket. A városüzemeltetési iroda, a környezetgazdálkodási kht.-val együtt, megközelítőleg tízmillió forintot költött a megállók burkolatára. A város túlnyomó részében megmaradtak a hagyományos aszfaltos megállók, de húszat díszkővel raktak ki. Ennek a térburkolatnak – hivatalos nevén viakolor – az az előnye, hogy vastag betonágyat öntenek alá, ezért maradandóbb, mint az aszfalt. Tíz-tizenöt évig nem kell hozzányúlni – elméletileg.

Százszor jobb a díszkő

„Százszor jobb a térköves megálló egy aszfaltosnál, mert nem tarajosodik, és lefolyik róla a víz" – mondta Szilágyi László, a Tisza Volán Zrt. gépkocsivezetője, aki a tarjáni végállomás és a Honvéd tér közötti járatokon dolgozik. Szerinte, ha a térköves buszöblöt rendesen, vagyis 30-40 centis betonalappal készítik, akkor évtizedekig bírja a strapát. Ezzel szemben mintha a Honvéd téren és a lófaránál csak tízcentis beton lenne alatta, annyira hullámosodik.

A tavaly nyár végén kikövezett kilenc megálló közül mostanra a Honvéd téri végállomás és a Felső Tisza-parti öblök már javításra szorulnak. Ezt garanciálisan, vagyis ingyen hozza rendbe majd szeptemberben a kivitelező – tájékoztatott [namelink name="Molnár László"], a városüzemeltetési iroda vezetője. A többi buszöbölben augusztus végén mérik fel, és javítják a hibákat. Addig csak a balesetveszélyes helyeket hozatja rendbe az önkormányzat a saját költségvetéséből. Azt, hogy mi számít balesetveszélyesnek, a műszaki iroda szakemberei döntik el. Idén újabb megállók korszerűsítésére nincs pénz. De a csatornázásban érintett utcákban a kivitelezőknek kötelező helyreállítani a megállókat is. A Széchenyi téren tönkrement régebbi megállók burkolata jövőre kerülhet sorra.

Egy megálló egymillió

Három év alatt harminc megállót újítottak fel Szegeden, ebből húsz díszkőburkatos. Egy buszöböl felújítása átlagosan 1,2-1,3 millió forintba került. Tehát az önkormányzat több mint harmincmilliót költött a megállókra az elmúlt években.

Tavaly – ugyancsak garanciálisan – javítani kellett a Tisza Lajos körúti, a Kálvin téri és a Retek utcai megállót. És szükség lenne a karbantartásra a Rókusi körúti, a Párizsi körúti, a Mars téri megállónál is. A pár éves térkő vályúsodik, a szegletkövek összetörtek. Ez utóbbiakat, mivel az állami utakon találhatók, nem a városnak, hanem a közútkezelőnek kell helyreállítania. A Magyar Közút Kht. viszont szerint mind a tizenhét megállója rendben van, nem költ rá.

A közlekedőket persze nem érdekli, ki a tulajdonos, azt szeretnék tudni, miért megy ilyen hamar tönkre a teherbírónak nevezett burkolat. Az önkormányzat szakembere szerint az ok: a túl nagy igénybevétel. A megállók állapotán ront minden, közelben végzett közműcsere, mert alámossa az út alapját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!