Szeged és környéke

2007.09.28. 16:19

Nagyon olcsók a magyar utak

Háromezer forintért átszelhetik hazánkat a külföldi kamionok. A környező országokban ennek hat-nyolcszorosát fizettetik meg a szállítmányozókkal. Sokak szerint ez a 43-as főúton tapasztalható közúti teherforgalom megháromszorozódásának egyik oka. Nagylaknál naponta 2000-2500 kamion lép be Magyarországra.

Illyés Szabolcs

Tizenkét euró, annyi, mint háromezer forint – azaz egy tisztességes adag egy út menti magyar csárdában, az osztrák autópálya-megállókban pedig egy porció kolbász és üdítő ára. Ennyibe kerül az az autópálya-matrica, amivel a kiállításától számított 24 órán belül korlátlanul darálhatják hazánk egyre katasztrofálisabb műszaki állapotba kerülő közútjait az úgynevezett D4-es kategóriájú, azaz 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművek. Számoljunk: Nagylaktól Hegyeshalomig az út 388 kilométer, tehát kilométerenként 7,7 forintos áron utazhat a román, bolgár és török áru Nyugat-Európába – és vissza. Csak összehasonlításképp: Ausztriában 75, Svájcban pedig 88 forintnyi valutát kérnek kilométerenként az utak használatának fejében.

A szemtelen olcsóság

Sokak szerint a vámterhek felszabadulása mellett ez, a szemtelen olcsóság a másik fő oka annak, hogy Magyarországon keresztül, kamionokkal szállítják azt az árumennyiséget, amit a világ más pontjain hajókon, de legalábbis vasúton juttatnak el A pontból B pontba. A környező országok közül egyedül Romániában van a magyar rendszerhez hasonló, a tehergépkocsik számára korlátlan használatot biztosító útdíj, ami most ugyan még olcsóbb a magyar matricánál, de információink szerint heteken belül jócskán megemelik az árakat.

– Magyarországon csak útdíj van, úgynevezett úthasználati díjat nem kell fizetnie a legnehezebb kamionszerelvények után sem – mondta lapunknak Tomcsányi István, a Ro-La szállítást kivitelező Hungarokombi Kft. igazgatója. – Az uniós csatlakozásunk egyik következménye a mostani állapot, ami viszont rendkívül hátrányos helyzetet teremtett a közúthoz képest számos szempontból kedvezőbb megoldást jelentő vasúti teherjármű-szállítás, a Ro-La számára. Bár a napi három vonatpárunk 90 százalékos kapacitással működik, 476 eurós, azaz 120 ezer forintos árunkkal nem tudunk versenyképesek lenni a 12 eurós matricával szemben. A vonatok Ausztriába, a Linz melletti Welsig szállítják a kamionokat. Épp ezért idén 900 millió forintos támogatásra volt szükségünk, amit a hazai költségvetés lehetővé is tett. Persze tudni kell, 40 ezer kamionos forgalmunkkal szakmai tanulmányok állításai alapján évente négymilliárdos kártól óvjuk a hazai útjainkat – mondta a Hungarokombi Kft. igazgatója.

A helyzet reális ismeretéhez tudni kell: vasúti síneken a három szerelvény egy nap legfeljebb 66 kamiont szállíthat, pedig nem ritka, hogy 24 órán belül 2000-2500 szerelvény is áthalad a nagylaki határátkelőnél. Tomcsányi szerint az áldatlan állapot rendezése folyamatban van, információi szerint 2009-től fokozatosan hazánkban is bevezetik az úthasználatért fizetendő kilométerdíjat.

Makói fuvarozók egybehangzóan vallják: Románia és hazánk olcsó útdíja miatt szárnyal a közúti spedíció. Szerbiában és a volt délszláv államokban a nálunk rossz emlékű kapus rendszer működik, azaz szakaszonként különböző díjakat kérnek a sofőröktől, aminek a nagysága a D4-es kategória esetében kilométerenként átlagosan 70-80 forinttal számítható. Érdekes mód a legolcsóbbak között van a német pálya díja, ami 35 forintnyi eurocent kilométerenként.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!