Életstílus

2012.04.21. 23:29

Pánczél Andrea: Az energetikánál nincsen szexibb terület

Híradózás, sorozat a magyar borokról, majd 2010-től kommunikációs vezetői állás a Mol Zrt-nél: Pánczél Andrea karrierjének legfontosabb állomásai. Szakmai tapasztalatait új állásában is tudja hasznosítani, és bár először nem tetszett neki az ajánlat, megtalálta benne a kihívást. Család és munka között sem kell választania: a hétvégéi szabadok.

Farkas Judit

A borról az olajra váltott, mondhatnánk Pánczél Andreáról, az egykori ismert televíziósról, hiszen 2010 óta a Mol Zrt. magyarországi kommunikációs igazgatója – és a Borkultusz című sorozat volt az utolsó, amelyet tévésként leforgatott. Tizenöt évet töltött a televíziózásban: riporterből és műsorvezetőből főszerkesztővé, majd hírigazgatóvá lépett elő az egyik legnagyobb kereskedelmi csatornánál. A bort azonban még mindig szereti – ahogy televíziós kapcsolatait, tapasztalatait is hasznosíthatja mostani állásában. Nem maga kereste a lehetőséget, hogy ennyi év televíziózás után energetikai cégre válthasson. Abban viszont, hogy őt választották, úgy véli: szerepet játszott, hogy a média világából érkezett, mert olyan embert kerestek, aki ismeri a másik oldalt is.

Pánczél Andrea: Amikor ide kerültem, az első meetingen a külföldi kollégák a turbános szikh kollégától az olasz munkatársig mind azt figyelték, mi, magyarok mit hogyan csinálunk. Fotó: Frank Yvette

Pánczél Andrea: Amikor ide kerültem, az első meetingen a külföldi kollégák a turbános szikh kollégától az olasz munkatársig mind azt figyelték, mi, magyarok mit hogyan csinálunk. Fotó: Frank Yvette
– 2009 őszén jöttem el a TV2-től. Szinte azonnal megalapítottam a saját produkciós cégemet, és elkezdtem gyártani a saját műsoromat Borkultusz címmel – boros műsort mindig is szerettem volna készíteni. Ez ment egy évig, és meseszerű a dolog, de tényleg így történt: egy fejvadász hívott fel. Én úgy éreztem, elég ideig dolgoztam nagyvállalatnál – a TV2 a német Pro7 csoport része. Az állásajánlat elsőre annyira nem tetszett – idézte fel, hogyan került a Mol Zrt-hez. Végül azért kezdte érdekelni a lehetőség, mert rájött: nagyon nagy kihívás olyan módon kommunikálni egy ekkora céget, hogy abból egy szerethető vállalat képe bontakozzon ki, ne csak egy benzinkúthálózatot lássanak mögötte az emberek.

Környezetbarát kampány

Pánczél Andrea a televíziós időszakban részt vállalt olyan jótékonysági kezdeményezésekben, mint a mellrák elleni kampány – a Molnál is van lehetősége olyan kampányokat szervezni, amelyek jó cél érdekében folynak. Ilyen a használt sütőolaj összegyűjtése: a környezettudatos kampány tavaly május óta tart, és elnyerte Európa legjelentősebb marketingdíját. A háztartások segítségével 50 ezer liter használt sütőolajat gyűjtöttek össze, amelyből biodízel készül – egy csepp használt sütőolaj ezer liter vizet szennyez el. Emellett támogatják a sportot – például a bicikliseket, a tavalyi kajak-kenu Eb-t –, foglalkoznak tehetséggondozással is.

– Az első három hónapban sem voltam benne biztos, hogy nekem ez a munka „fekszik", hiszen annyira ismeretlen volt... Meg kellett ismernem, melyik terület kihez tartozik – emlékezett vissza a kezdeti időkre: a cég Magyarország legnagyobb vállalata, ahol csak itthon 9000 ember dolgozik, és 40 országban vannak jelen világszerte. – Egy ekkora cégnél dolgozni azonban, amely nemzetközi, de magyar vállalat, nagyon jó érzés. Amikor ide kerültem, az első meetingen a külföldi kollégák a turbános szikh kollégától az olasz munkatársig mind azt figyelték, mi, magyarok mit hogyan csinálunk – ez irtó izgalmas.

A munka része – a kommunikációs, a PR-os és a szóvivői feladatok mellett – azóta is a tanulás. – Azt gondoltam, amikor a céghez kerültem, hogy egy év tanulás nagyjából elegendő lesz, de most már lassan két éve vagyok itt, és folyamatosan tanulok. Az az óriási szerencsém, hogy olyan szakemberek vesznek körül, akik a saját témájukban egyedülállóak, európai szinten is. Energetika, olaj- és gázipar... ráadásul mindig azt gondoltam, annál unalmasabb munka, mint a szóvivői és a kommunikációs vezetői, biztosan nincsen. Utóbb viszont azt is megkockáztatom, hogy valójában az energetika mozgatja a világot, gazdasági és politikai szinten is – ennél izgalmasabb és szexibb terület nincsen.

Az energetika mozgatja a világot, gazdasági és politikai szinten is – ennél izgalmasabb és szexibb terület nincsen. Fotó: Frank Yvette

"Az energetika mozgatja a világot, gazdasági és politikai szinten is – ennél izgalmasabb és szexibb terület nincsen." Fotó: Frank YvetteAmi a napirendet illeti: azt hinnénk, folyamatos rohanás, nyilatkozatok garmadája jár együtt ezzel az állással. A Mol álláspontja azonban az, hogy csak a legszükségesebb esetekben nyilatkoznak: [namelink name="Pánczél Andrea"] szóvivőként utoljára a tavaly nyáron kirobbant INA-ügyben szólalt meg, és néhány mondatot is akár egynapi egyeztetés előzhet meg. A munkája 80 százalékban tervezhető, amit csak váratlan események boríthatnak fel – ez nem fordul elő gyakran. A mobiltelefonján minden reggel várják a céggel és az energiaszektorral kapcsolatos hírek, és előfordulhat, hogy éjjel kettőkor csörög a telefon: Pakisztánban elrabolták a cég két emberét. Reggel ezt is közölnie kell a magyar sajtóval – ahogy minden, a céggel kapcsolatos nemzetközi eseményt. A szektort és a vállalatot érintő hírek mellett pedig „képben kell lennie" abban is, melyek a legújabb helyek egy-egy városban, ahol sajtótájékoztatót lehet tartani, mit játszanak az Operában, milyen kiállításokat kínál a Szépművészeti Múzeum – arra az esetre, ha illusztris külföldi kolléga érkezik.

A munka 90 százalékát egyébiránt Magyarországon végzi, de mivel már rengeteget utazott munkaügyben, az utazást inkább csak privátban kedveli – kivételek ez alól a sajtóutak. – Amiatt, hogy a televízióból jövök, egy-egy sajtóutat jól meg tudok szervezni, hiszen azt tartom szem előtt: ha én forgatnám le, mi érdekelne? Az elmúlt két évben jó kis sajtóutakat sikerült szerveznem Irakba, Kurdisztánba, Szibériába, Szíriában is jártunk a válság kitörése előtt – nekem magamnak is izgalmas volt ezekre a helyekre eljutni, ahová turistaként nem jár hetente az ember – vallja a kommunikációs igazgató, aki televíziósként külpolitikával is foglalkozott, mindig is érdekelte a közel-keleti térség.

Mindeközben a magánéletre is jut idő, és Pánczél Andrea azt sem érzékeli, hogy nőként másképp kezelnék az energiaszektorban, mint egy férfi vezetőt. – Azt szoktam mondani, hogy szerintem a tescós pénztárosnő sem dolgozik kevesebbet vagy többet, mint én, annyi a különbség, hogy ő egy helyben ül. Én is reggeltől estig – reggel 9-től jó esetben este 6-ig – dolgozom, de a hétvégéim már évek óta szabadok. Ha nem muszáj, nagyon régóta nem vállalok hétvégére munkát, ez az időszak a családé. Szerencsére biztonságosan működik a cég, ritkán fordulnak elő balesetek, amikor váratlanul menni kell.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!