Makó és környéke

2014.10.06. 13:14

Egymilliós pallos a virágbolt fölött: Mariann kis híján pénztárgép nélkül maradt

Makó - Nem feltétlenül bírságol az adóhatóság, ha önhibáján kívül nem jutott időben online pénztárgéphez a kereskedő – derült ki, miután egy makói panasznak utánajártunk.

Szabó Imre

– Mi mindent időben megtettünk, hogy beszerezzük az előírt online pénztárgépet, mégis az utolsó pillanatig rettegtünk amiatt, hogy egymilliós büntetés szakad a nyakunkba – mondta egy makói virágbolt vezetője, Mede Marianna. Mint ismeretes, szeptember elsejétől minden üzletben kötelező az adóhatósággal elektronikus összeköttetésben álló online pénztárgépek használata. Ez a kisvállalkozás másokkal ellentétben nem dobta be a törölközőt a 179 ezer forintos kiadástól: márciusban leadta a rendelést, nem sokkal később ki is fizette a teljes vételárat, ám a berendezés egészen augusztus legvégéig nem érkezett meg. Végül megkapták, de hibás volt, a szállító cég pedig elzárkózott attól, hogy a javítás idejére cseregépet biztosítson. A budapesti javítást 2 hetes határidővel ígérték, azaz elsejére nem lett volna gépük.

Mede Mariann a virágboltban – még pénztárgép nélkül. A szerző felvétele

Mede Mariann a virágboltban – még pénztárgép nélkül.
A szerző felvétele

Az üzletvezető telefonon érdeklődött az adóhatóságnál, mit tegyen, de azt a választ kapta: ha nincs pénztárgép, és ellenőrzést kap, egymilliós bírságra számíthat. Egyetlen tanácsot kapott, nevezetesen, hogy amíg a berendezést nem javítják meg, béreljen másikat. Ezt egy nagyvárosban bizonyára meg lehet oldani, Makón kevésbé, ráadásul a cégnek a rossz gép megvásárlása után pénze sem maradt ilyesmire. A történet végül szerencsésen megoldódott, hosszas utánjárásra és a fővárosi szerviz közbenjárásának köszönhetően elsejére megkapták a cseregépet. Kérdései azonban maradtak az üzletvezetőnek: „Miért fenyegetik egymilliós bírsággal, aki önhibáján kívül nem jut online pénztárgéphez? Szerintem ez vállalkozásellenes és igazságtalan fellépés."

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal kérdéseinkre adott válaszából kiderül: a helyzet azért nem ennyire tragikus. „Amennyiben az adóhatóság a véghatáridő lejártát követően egy ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a kötelezett az online pénztárgép meghibásodása miatt használ hagyományos pénztárgépet, úgy nem kerül sor szankció alkalmazására" – olvasható, s az is: ez a lehetőség december 31-éig él. A hatóság minden esetben az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany valóban minden tőle elvárhatót megtett kötelezettsége teljesítése érdekében – annak mellőzéséről. A levél hangsúlyozza: „Az adóhatóságnak nem célja a vállalkozások ellehetetlenítése, csupán a jogszabályban előírt kötelezettségek teljesítésének elősegítése és ellenőrzése." 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!