Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

A Nemzetközi Sajtószövetség tiltakozik, az Európa Tanács aggódik a görög közmédia bezárása miatt

A brüsszeli Nemzetközi Sajtószövetség (API) nyilatkozatban tiltakozott az ERT görög közmédia-intézmény bezárása ellen.
Több mint 12 ezren tüntettek Athénban

A rendőrség adatai szerint több mint 12 ezren tüntettek csütörtök délben Görögországban az ERT közszolgálati rádió és televízió bezárása miatt, amely megdöbbentette a görög közvéleményt, és bírálatokat váltott ki külföldön.

Athénban közel tízezren gyűltek össze a két legnagyobb szakszervezeti szövetség, a GSEE és az ADEDI felhívására az ERT székháza előtt, hogy elítéljék a közszolgálatot sújtó megszorító politikát. Az észak-görögországi Szalonikiben kétezren tüntettek az ERT konszern ET3 csatornájának székháza előtt – közölte egy rendőrségi illetékes.

Országszerte további tüntetések is voltak, a szervezők szerint ezekben összesen legalább húszezren vettek részt.

Az Európa Tanácsban aggodalmat keltett az intézmény bezárása miatt

Aggodalmának adott hangot a görög közmédia-intézmény hirtelen bezárása miatt Deborah Bergamini olasz néppárti képviselő, aki a strasbourgi székhelyű Európa Tanács (ET) parlamenti közgyűlésének médiaügyekkel, illetve az információs társadalom kérdéseivel foglalkozó albizottságát vezeti.

"Rendkívül meglepett, hogy kedd este bezárták Görögország három közrádióját és köztévéjét, az ERT-t" - nyilatkozott csütörtökön írásban Bergamini.

Mint hangsúlyozta, megérti, hogy a görög közmédia pénzügyi helyzete rendkívül súlyos, és nincs oka azt feltételezni, hogy a görög kormány egy ilyen szokatlan döntéssel meg akarta sérteni a tájékozódás szabadságához fűződő jogot, vagy túl akart terjeszkedni saját jogkörén.

"Zavaró azonban, hogy az ilyen súlyos döntést gyakorlatilag azonnal hajtották végre, és aggódom amiatt, hogy rövid- és hosszú távon ártalmas következményei lehetnek az egész közmédia egyidejű megszüntetésének" - olvasható a jobbközép pártcsaládhoz tartozó olasz képviselőnő nyilatkozatában.

Bergamini kitért arra is, hogy szerdán az athéni kormány tervezetet ismertetett a rádiós, televíziós és internetes közmédia újjászervezésére. Reményének adott hangot, hogy mindent meg fognak tenni azoknak az intézkedéseknek a gyors parlamenti meghozatala érdekében, amelyek szükségesek a médiapluralizmus és médiaszabadság megőrzéséhez, a görög polgárok tájékozódásra vonatkozó jogának hatékony érvényesítéséhez.

A Nemzetközi Sajtóintézet is tiltakozik a tévébezárás ellen

Aggodalmának adott hangot az ERT görög közszolgálati műsorszolgáltató működésének felfüggesztése miatt a bécsi székhelyű Nemzetközi Sajtószövetség (IPI) és délkelet-európai tagszervezete, a SEEMO is.

"Az ERT váratlan bezárása súlyosan veszélyezteti a görög lakosság tájékozódáshoz való jogát egy bizonytalanságokkal teli időszakban" - írta a két szervezet közös közleményben.

Anthony Mills, az IPI igazgatóhelyettese arra kérte a görög kormányt, fontolja meg azt, hogy a költségcsökkentésnek egy nemzeti televíziónál és rádiónál nem kell az adó teljes bezárását jelentenie.

Oliver Vujovic, a SEEMO főtitkára arra biztatta Antonisz Szamarasz görög miniszterelnököt, hogy hatalmával élve érje el a határozat visszavonását. "A kormány lépése egyértelműen a görög demokrácia és sajtószabadság elleni lépés" - vélekedett. "A közszolgálati adó átalakításának segítése helyett, róla szóló nyilvános parlamenti vita helyett a kormány úgy döntött, hogy bezárja az ERT-t, és elhallgattat egy fontos hangot a görög médiában" - fűzte hozzá.

Az ERT szakszervezetének legfrissebb adatai szerint 2656 alkalmazott veszíti el állását. Az állami rádió és televízió átalakítása után augusztus végén új szolgáltató kezdi meg a működését mindössze 1200 munkatárssal.
A görög kormány rendelete Európa-szerte heves tiltakozást váltott ki. Antonisz Szamarasz szerint a döntésre a "közérdek védelmében" szükség volt, mivel az ERT "a pazarlás és az átláthatatlanság központja".

A görög újságírók szerdán általános sztrájkra léptek a döntés miatt, csütörtökön pedig az egész országra kiterjedő sztrájk kezdődött.

A Nemzetközi Sajtószövetség tiltakozik a görög közmédia bezárása ellen

Az európai uniós intézményekhez akkreditált újságírók jelentős többségét összefogó API védhetetlennek minősítette a 2656 dolgozó elbocsátását, és felszólította az EU-t, hogy követelje a döntés azonnali visszavonását.

A sajtószövetség szerint nem jelent mentséget az Európai Bizottság azon magyarázkodása, hogy nem tudtak előzetesen az athéni kormánydöntésről. Az EU - szögezte le a nyilatkozat - elmulasztotta megvédeni a demokrácia egyik intézményét.

"A szabad és plurális média megnyesését nem igazolhatják gazdaságossági megfontolások" - olvasható az API nyilatkozatában.

A Nemzetközi Sajtószövetség álláspontja szerint értékelendő és tiszteletben tartandó, ha meg akarják reformálni a közszolgáltatásokat, javítani kívánják a minőségét, ám az adás megszakítása, az ERT-antennák áramellátásának rendőri erők általi beszüntetése mindössze néhány órával a döntés bejelentése után "a sajtószabadság megdöbbentő tagadásával és a demokrácia fenyegetésével" ér fel.

Az API szolidaritásáról biztosította az ERT alkalmazottait.

Országos sztrájkot tartanak az állami tévé és rádió bezárása maitt

Az egész országra kiterjedő sztrájk kezdődött csütörtökön Görögországban az állami televízió és rádió (ERT) minapi váratlan bezárása ellen.
A minisztériumok a nap folyamán zárva vannak, Athénban pedig a buszsofőrök és a villamosvezetők is sztrájkolnak.

A görög belföldi légi közlekedésben is fennakadásokra lehet számítani. A légiirányítók várhatóan délután kettő és négy óra között szüneteltetik a munkát.

A két legnagyobb szakszervezeti szövetség, az ADEDI és a GSZEE általános sztrájkra szólították fel az embereket, ennek ellenére a bankok, az üzletek és a szállodák nyitva maradnak, ahogy a metrók is tovább közlekednek.

Az újságírók már második napja nem dolgoznak, pénteken ismét nem jelennek meg a napilapok. A sajtó munkatársai addig sztrájkolnak, amíg a görög kormány vissza nem vonja a 75 éve működő ERT bezárására vonatkozó döntését.

Az állami televízió alkalmazottai a rendelkezés ellenére az ERT egyik stúdiójából interneten a kialakult helyzetről szóló elemzéseket és kommentárokat közölnek.

A nap folyamán tüntetést is tartanak a közszolgálati rádió és televízió székháza előtt.

Antonisz Szamarasz konzervatív görög miniszterelnök koalíciós partnereinek egyetértése nélkül határozott az állami rádió és televízió sorsáról. A rendeletet csak a jobboldali Új Demokrácia párthoz tartozó miniszterek írták alá. A döntést ugyanakkor a parlamentnek is jóvá kell hagynia, de nehéz lesz hozzá elnyerni a két baloldali koalíciós partner támogatását, ezért ismét súlyos kormányválság fenyeget Görögországban.

Szamarasz kormányának rendelete Európa-szerte heves tiltakozást váltott ki, ugyanakkor a görög miniszterelnök szerint a döntésre a "közérdek védelmében" szükség volt, mivel az ERT "a pazarlás és az átláthatatlanság központja".

Az ERT szakszervezetének legfrissebb adatai szerint 2656 alkalmazott veszíti el állását. Az állami rádió és televízió átalakítása után augusztus végén új szolgáltató kezdi meg a működését mindössze 1200 munkatárssal.

A hat éve tartó görög recesszió alatt a munkanélküliségi ráta 27 százalékra kúszott fel, és mintegy 850 ezer, nagyrészt a magánszektorban dolgozó ember veszítette el az állását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Titkos adatgyűjtés: meghallgatnák Snowdent Hongkong törvényhozói

Az amerikai kormány évek óta folytat hackertevékenységet Hongkong és Kína ellen - állítja öles… Tovább olvasom