Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

A turistaosztály és a fapados semmi ahhoz képest, ami jön

Ha valaki azt gondolná, hogy a turista osztály, vagy netán a fapados járatok kényelmetlenek - jobb, ha nem is gondol bele, mi vár rá a jövőben.
Az utazási költségeket ugyanis minden légitársaság igyekszik lefaragni, amennyire csak lehet. Az üzemeltetés rettentő drága, nem lehet a folyton emelkedő költségeket áthárítani az utasokra.

A tervezők nemrégiben mutatták be a jövő repülőgépét, amelyen a székek egymással szemben, illetve egymásnak háttal vannak elhelyezve. Ez lehetővé teszi, hogy a jelenleginél ötven százalékkal több utast szállítsanak egy-egy járaton.

A brit Design Q nevű tervezőcég igazgatója, Howard Guy azzal egyet ért, hogy az utasok egyáltalán nem lesznek boldogok, ha ezek a tervek valóraválnak, de talán az meghozza a kedvüket, ha a kisebb kényelem okán kevesebbet kell fizetniük a repülőjegyért.

- Nem ideális, hogy az utasok egymással szemben üljenek a repülőn - mondta. - De ha így rendezzük be a gépek belső terét, több utast tudunk szállítani, ami kihatással lesz a repülőjegyek árára is. Talán így már elfogadható ez az alternatíva. Természetesen mindenkinek lesz lehetősége hagyományosan elhelyezett széken is utazni, de jóval borsosabb áron - tette hozzá. Rámutatott: az új tervek szerint elhelyezett székek lehetővé teszik, hogy a jelenleginél 50 százalékkal több utast szállítson egy-egy járat, ennek köszönhetően pedig 30 százalékkal csökkenhetnek a jegyárak.

Így nézne ki a jövő utastere. Fotó: Daily Mail
Így nézne ki a jövő utastere.
Fotó: Daily Mail

Azt persze ő sem vitatja: ezek a székek nem alkalmasak ara, hogy valaki több mint két órán át üldögéljen rajtuk. A katonai utasszállítók már régen ezt a belsőtér-kialakítást alkalmazzák, pontosan azért, hogy egy járaton minél több embert tudjanak a célállomásra eljuttatni.

- Úgy gondoljuk, hogy ez az elrendezés csak a 30-80 percig tartó utazások esetén alkalmazható, hosszabb utazásokon már valóban kényelmetlen lenne.

A másik szempont az étel: az ételhordó kocsik nem férnek el, ha az üléseket a repülőgép két oldalán, illetve közepén egymásnak háttal, illetve szemben helyezik el. Így az is kétséges, hogy az ezen az osztályon utazóknak fel tudnak-e enni- és innivalót szolgálni.

Habár az ötlet az utasok körében nagy ellenállást vált ki, mások pont az olcsósága miatt támogatják az új kialakítású üléssorok bevezetését.

Egyébként nem a Design Q az egyetlen cég, amely ebben gondolkodik. A Ryanar szintén olyan üléselrendezést szeretne bevezetni, amelynek segítségével a "több utas-alacsonyabb ár" megvalósulna bizonyos rövid repülési idejű járatokon.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. sőndör 2009. szeptember 24. 11:47
    „ugyan már, és a repülési élmény öröme ? :))”
  • 32. THK 2009. szeptember 23. 20:44
    „a kézipoggyász valóban fontos, hiszen fapadosnál pont a "kizárólag kézipoggyászos" lenne az elsődleges célközönség, a társaságok is ezt próbálják súlyozni pl. felárral normál poggyász esetén
    de ezt egyszerűen csak lefelejthették a rajzról, hiszen a fej fölött ugyanúgy lenne rá hely

    a légzőmaszkok középen belógathatóak föntről, ez még nem gond

    az viszont igen, h egy ilyen elrendezés aligha menne át alapvető biztonsági teszteken: elég gyakori, és biztonsággal átvészelhető baleset a pályán túlfutás, amikor is gyakran nagyon hirtelen áll meg a repülőgép (pl. mert ott már könnyen ki is törik az első futómű)

    ilyen elrendezés mellett azonban ez egy hatalmas, és csillapítatlan oldalirányú ütést jelentene az utasoknak = komoly sérülésekkel

    szóval ezek szerintem csak alaptalan találgatások, ehhez hasonló megoldás sosem kerülhet polgári alkalmazásba...”
  • 31. sima 2009. szeptember 23. 20:07
    „Ez mind nagyon szép , de a kézipoggyászt hol helyezik el az utasok ? Ezen kívül , az utastérben egy esetleges nyomáscsökkenéskor a középen ülő utasoknak nem jut légzőmaszk. Kicsit hasonlít ez a megoldás a Titanicra , ott is kevés volt a mentőcsónak...meg is lett az eredménye. Nincs ez még kitalálva rendesen , dolgozni kéne rajta...nem is keveset ! :))”
  • 30. stoneangel 2009. szeptember 23. 18:40
    „azonkivul ezek a gepek nem allnak meg, csak lassitanak a kissebb repulotereknel...”
  • 29. harcsabajusz 2009. szeptember 23. 17:32
    „Hello!

    Azt hiszem ennél már a vonat is jobb. Na nem az átlag 80-al döcögö hazai interciki, hanem mondjuk a 250-el teperö rendes IC. Képzeld el, hogy egy óra alatt Bécsben vagy, három óra alatt meg Münchenben. A belvárosban. Egy ilyen alternatíva mellett fölöslegessé válna a rövidtávú repkedés.”
  • 28. kowalsky 2009. szeptember 23. 15:20
    „Furcsa az a "aki meg tudja engedni magának" duma most amikor 2-3 ezer Ft illetékkel (csomag és kártyahasználati díj nélkül persze) egy oda-vissza repülőút... Akár BUD, akár TSR közel van ide, de így is többe kerül a vonatozás/kocsikázás, mint a repülőút...”
  • 27. lajosbácsi 2009. szeptember 23. 12:55
    „A London Budapest járat is kicsivel több, mint két óra azt az időt épp elég eltölteni azokban a most már kényelmesnek mondható ülésekben, főleg ha eléd ül egy kétmázsás izzadságtól bűzlő asszony a folyamatosan ordító kölkivel. Ja meg ne is beszéljünk azokról, akiknek a gyomra nem bírja a repülést... leokádja a szemben ülőt??
    én se támogatnám ezt a fajta belső kialakítást, aki meg tudja magának engedni, hogy repüljön, az úgyis tudja mennyivel számoljon, amikor eltervezi az utazását.”
  • 26. bélás 2009. szeptember 23. 10:03
    „Hiányolom a kapaszkodókat. Álló hely is kell és máris olyan mint a 7.20-as Szöreg-Szeged járat.”
  • 25. CID 2009. szeptember 23. 09:37
    „Oké, itt a kontinensen nem nagyon van létjogosultsága. De mondjuk London-Budapest, London-Bécs, London-Róma , stb. útvonalon a csatorna miatt szerintem van némi rációja”
  • 24. THK 2009. szeptember 23. 08:52
    „#16-nál a pont: az tesz be az ötletnek, h csak rövid utakra használható - arra viszont van más megoldás is, nem a repülés mellett fognak tolongani (legföljebb mondjuk olyan speciális esetben, mint Írország, ahová/ahonnan csak a hajózás a másik lehetőség, ami értelemszerűen nem túl versenyképes. Egy ilyen szűk piac miatt viszont aligha fognak ilyesmit kifejleszteni)”
  • 23. Mathiasking 2009. szeptember 23. 08:22
    „Inkább a Red Bull, mint ez a fapados! :-)))”
  • 22. floridaimagyar 2009. szeptember 23. 02:03
    „Nekem egyaltalan nem tetszik, tul zsufolt. Valaki kohog vagy tusszent vagy beszellent es 10 ember fogja majd azt erezni....”
  • 21. tulipant 2009. szeptember 22. 23:50
    „Ezekutan mar tenyleg csak a fapad jon.”
  • 20. KamuNeni 2009. szeptember 22. 23:42
    „Olcson indulna de egy ev mulva felmenne az ara es ket ev mulva ott lenne fent a tobbivel.
    Szerintem europaban most az ideje az autopalyak szelesitesenek es tervezesenek mert a jovoben egyre tobben fogjak igenybe venni a repules helyett. En Pl. autoval utazok es csak nagyon nagyon szukseges esetben veszem igenybe a fapadosokat. Epp a kenyelmetlenseguk miatt. Ha kocsival megyek akkor sokat latok elvezem az utat, az igaz hogy tovabb tart de arban nem sokkal dragabb es elvezetesebb.
    Hala a fapadosoknak tobbet latok europabol.”
  • 19. Rosmary53 2009. szeptember 22. 22:46
    „Ezt az utasteret rendelné a magyar választók többsége a megválasztott képviselőiknek. Itt bonyolítanák azokat a megbeszéléseket, melyekben együttműködve - kormány és ellenzék- döntést kell hozni az országházban. "ezek a székek nem alkalmasak arra, hogy valaki több mint két órán át üldögéljen rajtuk" Pusztán ezért.”
  • 18. M_R 2009. szeptember 22. 21:46
    „Ezzel "csak" az a gond, hogy a mellékelt képen látható elrendezéssel kevesebben férnek a gépre, mint a mostani ülésezéssel. A képen 8 sorban soronként 4 szék - 32 utas. Egy hasonló méretű gépben 8 sorban 3+2, azaz 40 utas fér el - némiképp kényelmesebben.. Ja és közöttül elfér a kaja/pia osztás. Meg ha balhé van nem el lehet hagyni a gépet.”
  • 17. nem,nem,soha 2009. szeptember 22. 21:29
    „lassan eljutunk oda, hogy a marhavagonra szerelnek két szárnyat meg két hajtóművet, aztán had szóljon.

    ez a tömegközlekedési forma bizonyos időkben elég magas kihasználtsággal működött...

    szánalmas....

    ráadásul a jegyárak csak egy ideig lesznek alacsonyabbak, aztán a társaságok szépen lassan felemelik a marhavagonos jegyek árát is.”
  • 16. dorevi 2009. szeptember 22. 21:16
    „már az újgenerációs gépek is szenvedéssel jártak egy hosszútávú úton.

    ÚJGENERÁCIÓS azt jelentette, hogy mint heringek ültünk a 3+3 ülőhelyeken. Szerencsésen karcsú utastársat kaptunk, de ellenkezőleg egy 120 kg-os partner bepaszírozott bennünket az ablakhoz. Csakhogy ez 10-12 órás utazásnál már nem vidám dolog.

    A rajzon szereplő támla nélküli "hokedlik" vajon milyen biztonságosak?”
  • 15. Szemif 2009. szeptember 22. 20:40
    „Ez az ötlet elég sok sebből vérzik, ráadásul, ahol ilyen mennyiségű utas elszállítására van szükség és igény (tehát rövid út teli gép) ott bizony a 200Km/h-s (vagy gyorsabb, de jelenleg ez a reális) sebességű gyorsvasutak, elég komoly konkurenciát jelentenek majd-sőt már. (és akkor az autópályás expresszbuszokról, amik direkte a fapadosok rövid távú járataival próbálnak konkurálni, még nem is beszéltem) Mert ne felejtsük el, hogy azért vonatra szállni egy cseppet egyszerűbb, mint repcsire, és például Ferihegy sem épp a Nagykörút mellett fekszik, mint mondjuk a Nyugati pu. Tehát pl. egy Budapest-Bécs viszonylaton nem rúg labdába már most sem a repülőgép (pedig itt még csak 160 a Vmax. a vonatoknak). Ráadásul mivel újabban divatba jönnek a turbólégcsavaros gépek is, amiknek az utazósebessége 650Km/h körül van lassan már az utazási időben sem lesz komoly ellenfél a repülőgép a vasúttal szemben rövid távon. Tehát amellett, hogy mérnöki problémák tömegét vetné fel, nem is igazán érné meg.”
  • 14. sevenof9 2009. szeptember 22. 20:28
    „daralt huskent mennyi embert el lehet szallitani...”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Írországban 13 éves csúcson a munkanélküliség

Írország - Írországban tizenhárom éve legmagasabb szintre, 12 százalékra emelkedett a… Tovább olvasom