Délmagyar logó

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 13°C | 21°C Még több cikk.

Dagad a Murdoch-lapok botránya, már a Sunday Times is gyanúban

Egyre duzzad az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotránya, hétfőn már az egyik legpatinásabb brit vasárnapi lap, a The Sunday Times is illegális információszerzés gyanújába keveredett.
A Murdoch-sajtóbirodalom brit lapjai által elkövetett hasonló vétségek áldozatai között lehet Károly brit trónörökös és Gordon Brown volt kormányfő is.

A BBC hétfői értesülése szerint a The Sunday Times nevében "valaki" még 2000-ben - magát Gordon Brownnak kiadva - csalárd módon szerzett információkat az akkor pénzügyminiszterként tevékenykedő munkáspárti politikus bankszámlájáról.

Az illető hat alkalommal hívta fel az Abbey National lakás-takarékbankot, amelynek telefonos ügyfélszolgálatával elhitette, hogy ő Gordon Brown, és így adatokhoz jutott a politikus számlájáról.

A The Sunday Times nem sokkal később címlapsztorit közölt arról, hogy Brown "kedvezményes áron" jutott hozzá egy lakáshoz, amely korábban Robert Maxwell, az 1991-ben elhunyt néhai sajtócézár birtokában volt.

A BBC feltáró riportja szerint felmerült az a gyanú is, hogy a The Sun - szintén a Murdoch-birodalom egyik brit lapja - bizalmas orvosi információkat szerezhetett Brownék beteg kisfiáról, a cisztás fibrózisban szenvedő, 2003-ban szültetett Fraserről.

A BBC úgy tudja, hogy Rebekah Brooks, a The Sun akkori főszerkesztője - aki jelenleg Rupert Murdoch sajtómágnás News Corporation nevű globális sajtó- és médiabirodalmának nagy-britanniai érdekeltségét, a News Internationalt vezeti vezérigazgatói tisztségben - felhívta Brownt, közölve vele, hogy a szerkesztőség tud kisfia betegségéről, és az információt közölni fogja. A The Sunban közölt beszámolóban azonban olyan értesülések is szerepeltek, amelyekről elvileg csak Brown és felesége, valamint a gyermeket kezelő orvosok tudhattak.

A The Guardian című vezető brit baloldali napilap hétfői internetes kiadásának értesülése szerint a Murdoch-birodalom egykori legnagyobb brit lapja, amely körül a botrány eredetileg kirobbant - és amelyet emiatt a News International rövid úton megszüntetett - feltörhette és lehallgathatta Károly brit trónörökös és felesége, Kamilla cornwalli hercegnő telefonos üzenetrögzítőit is. A The Guardian beszámolója szerint a Scotland Yard értesítette a Buckingham-palotát, hogy erre utaló bizonyítékokat talált.

A BBC hétfőn közölt értesülései között ugyanakkor az is szerepel, hogy Glenn Mulcaire telefonfeltörésekre szakosodott magándetektív - aki a News of the World megbízásából dolgozott - lefizette a királyi család személyi védelmét ellátó rendőri egység tagját, és így hozzájutott a család egyes tagjainak magántelefonszámaihoz.
Mulcaire kézzel írott, 11 ezer oldalnyi jegyzettömegében állítólag megtalálták Károly és Kamilla személyes telefonszámait is.

Négy éve a News of the World volt udvari tudósítóját, Clive Goodmant és az általa felbérelt Glenn Mulcaire-t több havi börtönre ítélték a királyi család mobiltelefonjainak feltöréséért és lehallgatásáért, de akkoriban még nem került nyilvánosságra, hogy a lap illegális telefonlehallgatási tevékenysége Károly trónörököst - II. Erzsébet királynő elsőszülött fiát - is érintette.

A News of the World megszüntetéséhez vezető hatalmas botrány egy hete robbant ki, amikor konkurens brit lapok megírták, hogy a lap néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és meggyilkolt kislány, a 13 éves Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, exkluzív értesülésekre vadászva.

A News of the World az eddigi adatok szerint a gyermek eltűnését követő napokban nyomozta ki illegális módszerekkel a rendőrség által nagy erőkkel keresett, de akkor már halott Milly mobiltelefonjának kódját, és sztori reményében rögzítette az aggódó szülők és barátok hívásait. Amikor az elektronikus rögzítő betelt, a lap munkatársai törölték a már lehallgatott üzeneteket. Ez megzavarta a nyomozást is, mivel a rendőrség - a szülőkkel együtt - arra a következtetésre jutott, hogy a kislány még él, és ő törli üzeneteit.

A lap valószínűleg két másik meggyilkolt kislány szüleinek, valamint a 2005. július 7-ei, 52 emberéletet kioltó londoni merényletben meghaltak szeretteinek, és az iraki, afganisztáni frontokon elesett brit katonák hozzátartozóinak mobiljait is feltörte és lehallgatta az elmúlt években, szintén exkluzív értesülések reményében.

A brit sajtó által idézett rendőrségi adatok szerint a News of the World - amely 168 év után vasárnap jelent meg utoljára - az utóbbi években akár négyezer közéleti személyiség és magánszemély mobiltelefonjait is feltörhette és lehallgathatta.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ausztria idegenforgalmi offenzívába kezd

Nagyszabású, Austriát népszerűsítő programba offenzívába kezd az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal. Tovább olvasom