Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Eltűnt repülő: már 17 holttestet találtak

Franciaország - A brazil és a francia haditengerészet egységei vasárnap 15 holttestet találtak a június 1-én, az Atlanti-óceán felett eltűnt Air France-gépből, Brazília partjaitól nagyjából ezer kilométernyire - közölték tisztségviselők.
A francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járatán 228 ember volt. Szombaton két holttestet találtak az óceánban.

Egy francia fregatt nyolc, egy brazil hadihajó pedig kilenc holttestet talált az Atlanti-óceánba zuhant AF447-es járatról. Az áldozatokat Racife városába szállítják, ahol DNS-viszgálattal, valamint a fogorvosi adatok alapján próbálják azonosítani őket. A holttestek mellett a repülőgép több ülését, egy táskát, benne egy repülőjeggyel, valamint egy hátizsákot is találtak a partoktól nagyjából ezer kilométerre.

A zuhanás pontos helyét, és a repülési adatokat, valamint a pilótafülkében zajlott beszélgetéseket rögzítő úgynevezett fekete dobozakat még nem találták meg. A zuhanás után majdnem egy héttel megtalált holttestek és repülőgépdarabok helyzete nem segít, mert azokat az áramlások messzire sodorhatták a zuhanási helytől. A kuatótalakulatok egy kétszázezer négyzetkilométeres területet vizsgálnak.

Az amerikai haditengerészet két speciális berendezést küldött a területre, amelyek a fekete dobozok keresésében segítenek majd. A feltehetően hat kilométeres mélységben fekvő adatrögzítők három hétig sugározzák azt a jelet, amely segítségével meg lehet azokat találni. A katasztrófa okainak kivizsgálásához elengedhetetlen berendezések keresésében a francia haditengerészet egyik tengeralattjárója is segít.

Olvasóink írták

  • 16. M_R 2009. június 08. 23:02
    „Érdeklődőknek javaslom a google-t meg a wikipédiát: GPS, DGPS, ADIRU, ACARS, LNAV, VNAV, FMC

    A http://aci.110mb.com -ra egy "jótét lélek" felrakta a NG futó Air Crash Investigation sorozatot - meg egyéb hasonló témába vágó videókat...

    Az index.-en a Pilóta fórumon is van idevágó topic - habár mostanában a sok okostojás annyira szétoffolta hogy akinek valami köze van a témához gyakorlatilag kivonult... :(”
  • 15. M_R 2009. június 08. 22:42
    „Amúgy van egy "majdnem GPS szerű" dolog, az ADIRU (Air Data Inertial Reference Unit), csak ennek nem kell semmi külső jel...

    Idézet a B737-700-800-900 kézikönyvből:

    "´The air data inertial reference units (ADIRUs) provides ambient static pressure,
    baro corrected altitude, non corrected altitude and calibrated airspeed to both
    automatic controllers. The ADIRUs receive barometric corrections from the
    Captain´s and First Officer´s BARO reference selectors"

    "The flight control computers use Mach information from the ADIRU to compute a Mach trim actuator position. The Mach trim actuator repositions the elevator feel and centering unit which
    adjusts the control column neutral position."

    A GPS-t meg arra kell használni, amire kitalálták - navigációs segédlet - ahol mint tudjjuk az S nem speed-et jelent :)”
  • 14. SP 2009. június 08. 22:30
    „11. hozzászólás gaabe 2009.06.08. 20:18
    A GPS a földhöz viszonyított valós sebességet méri, de a repülőn a közeghez, azaz a levegőhöz viszonyított sebesség mérését használják.(Persze GPS is van) Eszköze a P cső és a vidi szelence. A dinamikust, a torló nyomást bevezetik 1 vidi szelencébe.
    A sebesség mérők hibája 30 NM volt ( kb. 50 km/h), ami 1 kb. 1000 km/h sebességgel repülő gép esetén nem jelentős eltérés. A külső "érzékelő" p cső lefagyása megbénítja ugyan a műszert, de ezt is jégteleníteni lehet, szokták.”
  • 13. M_R 2009. június 08. 22:27
    „Midenki ezzel a GPS alapú sebességméréssel jön, merazótóban a zájgó tudja...

    Az nem tűnik fel hogy a repülőgép nem az aszfalton gurul, hanem a levegőben száll - márpedig (hacsak Bernoulli bácsi nem tévedett marha nagyot) a felhajtóerő a szárny és a levegő közötti sebességgel arányos (nagy vonalakban, mert van még állásszög, profil, stb.)

    Namost az marha nagy info hogy a földhöz (pontosabban egy virtuális GPS földhöz) képest mennyivel megy a repellő. Csakhogy ebből marhára nem derül ki hogy akkor most átesés lesz-é avagy overspeed. A transzkontinentális járatok hacsak lehet megpróbálnak "meglovagoli" egy jetstream-et, ami akár közel 200 csomóval is döngethet. Namost egy ilyenben repülve az IAS mega GPS speed között máris van 200 csomó különbség.

    Persze totál szélcsendben, vizszintesen repülve tényleg nagyjából jó sebességet mutat a GPS is - de általában a "bazdmegsituation" nem ekkor áll elő.

    Hameg az van, akkor lesz egy harmadik "mást mutató" sebmérő is: mi alapján döntesz hogy a capatain műszere, a FO műszere avagy a GPS szerinti sebességet hiszed el? Dobsz kockával?”
  • 12. THK 2009. június 08. 21:36
    „de lehet mérni, repülőn utazva ablak mellett ülve többnyire jól használhatóak kutya közönséges navigációs készülékek is - hát még ha egy beépített rendszerről van szó

    repülésbiztonsághoz tartozó, kritikus mérést azonban nem lehet rábízni, mert könnyen zavarható (volt már olyan légikatasztrófa is, persze nem nagy utasszállítóé, amit pont az okozott, h épp rosszul működő GPS alapján navigáltak) de a GPS rendszer rendekezésreállása sem garantáltan folyamatos (pl. háborús események idején szándékosan lekapcsolják néha)”
  • 11. gaabe 2009. június 08. 20:18
    „a hibás sebességmérő okozta sokak szerint a balesetet, gps alapon nem lehet pluszban még sebességet mérni, Igo jól tudja. vagy nehéz ilyen sebességnél müholdat találni folyamatosan?”
  • 10. szeged1 2009. június 08. 19:25
    „Őszinte résztvétem a hozzátartozóknak.”
  • 9. Gazficko 2009. június 08. 17:33
    „Nem akarok tapló lenni, de egy hét alatt sikerült 17 halottat megtalálni a 230 utasból.

    Egyébként meg a hétvégén a National Geographich Channel-en marathoni légi katasztrófák voltak, és itt volt szó,hogy a vizre szálláskor akkor kell felfujni a mentőmellényt ha már az utas kint van a repülőből.”
  • 8. sima 2009. június 08. 15:45
    „7. Az lehet hogy el kellene mondaniuk , de nem mondják el ! Ezt tapasztalatból tudom.”
  • 7. sziszka1 2009. június 08. 13:06
    „4. hozzászólás sima 2009.06.08. 12:01

    a Légiutas Kísérőknek minden alkalommal el kell mondaniuk hol van a mentőmellény, és nem csak tenger feletti repüléseknél! Ugyanis bármennyire a szárazföld felett repülnek, vagy közel van egy kitérő reptér előfordulhat vízre szállás, hiszen tavak, folyók tarkítják a szárazföldet!

    Legjobb példa erre a Hudson folyóra történt vízre szállás! Belföldi járat!

    A holtestekben megindulnak a bomlási folyamatok, ami gázképződéssel jár, és ettől lebeg a felszínen! a mentőmellény elég jól bírja levegővel!”
  • 6. kiskacsa 2009. június 08. 12:18
    „Köszönöm a válaszokat. Közben magam is utánaolvastam. Valóban, úgy van ahogy írtátok, az ülés alól lehet hozzájutni és csak a gép elhagyását követően szabad a patront aktiválni, a szabadabb mozgás érdekében.
    A viharos tengerfelszín és az eltelt, több mint egy hét miatt jutott eszembe a mentőmellény.”
  • 5. TAZ 2009. június 08. 12:06
    „"Bocsánat a tudatlanságért, de mitől függ, hogy felszínen marad-e egy hulla, és felszínen maradhat-e napokig mentőmellény nélkül?"
    -vízbefulladáskor a tüdő megtelik vízzel a test alámerül általában, de meleg vízbe az oszlásnak induló holttest gázosodik, felpuffad és esetleg feljön a víz tetejére
    - a vízbe érkezés előtt halott volt az illető, a holttest elvileg fenn marad a tüdő levegőtartalma miatt...
    Persze ezek sok mindentől függenek, de leegyszerűsítve ennyi.
    Sok holttest valószínűleg a géptörzsben maradt, Ők már nem lesznek meg...”
  • 4. sima 2009. június 08. 12:01
    „kiskacsa , minden repülőn úgy kezdik az utaskísérők , hogy elmagyarázzák mikor potyog az oxigénmaszk az utasok fejére ( légnyomás eséskor)...a legközelebbit kell felvenni. A mentőmellényt csak a hosszabb , tenger feletti repüléseknél magyarázzák el. Már ha éppen a kedves utasok odafigyelnek..
    A mentőmellényt csak akkor szabad aktiválni ( felfújni ) ha már kijutott a gépből az illető , különben a felfújt mentőmellénytől nem fér ki az üllések közül , ill. nem fér ki az ajtón. Meg aztán hülyén nézne ki a Michelin babák menekülése.
    A hullák néhány óra után gázt termelnek ahogy oszlásnak indulnak , ez a gáz tartja őket a felszínen. Akár több hétig is..
    Elég különös egy baleset !!
    Részvétem a hozzátartozóknak , így ismeretlenül is.”
  • 3. THK 2009. június 08. 11:15
    „Ha netán van is rajtuk mellény, az nyilvánvalóan leeresztett állapotú, hiszen egy sikeres vízreszállás esetén csak akadályozná a gép elhagyását, erre mindig föl is hívják a figyelmet

    De jó eséllyel nincsen: ha a gép tényleg még a levegőben szakadt darabokra, akkor az váratlanul történt, tehát nem volt idejük ezt előkeresni és fölvenni...

    Mindenesetre ha mégis van, az ennek ellenkezőjét jelentené: tervszerűen süllyedtek, készültek a vízreszállásra”
  • 2. atomboy 2009. június 08. 10:46
    „kiskacsa, tavaly ultem tengertuli jaraton. A felszallas elott tartott biztonsagi eloadason azt mondtak, az ules alatt vehetem elo mellenyt, es ez egy 5 kulonbozo nyelven leirt papirlapon is feltuntettek. Hogy meddig marad a felszinen nemtom, szerencsere sose kellett kiprobalnom.”
  • 1. kiskacsa 2009. június 08. 10:20
    „Ezeken a halottakon mentőmellény volt? Bocsánat a tudatlanságért, de mitől függ, hogy felszínen marad-e egy hulla, és felszínen maradhat-e napokig mentőmellény nélkül? Az oxigénmaszkhoz hasonlóan a mentőmellény is automatikusan potyog az utasok ölébe légnyomáscsökkenés esetén?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Finnországban egy ortodox pap is képviselő lett

Finnországban egy, az egyháza által felfüggesztett ortodox papot is megszavaztak képviselőnek a… Tovább olvasom