Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 19°C Még több cikk.

Halottak és sebesültek a dél-koreai gép San Francisó-i balesetében

Biztosan nem műszaki hiba okozta az Asiana Airlines utasszállító repülőgépének balesetét, amely helyi idő szerint szombaton történt San Franciscóban - közölte a dél-koreai légitársaság elnök-vezérigazgatója.
06:30 - A gép túl lassan landolt, és megpróbált újra a levegőbe emelkedni

Az előírtnál jóval kisebb sebességgel közelített a leszállópályához, és közvetlenül a "kemény" landolás előtt újra a levegőbe próbált emelkedni az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság Boeing 777-es gépe, amely szombaton szerencsétlenül járt San Franciscóban - közölte vasárnap az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat, miután elemezte a gép fekete dobozai által rögzített adatokat és hangfelvételt.

A pilóták másfél másodperccel a földet érés előtt megpróbálták felgyorsítani a gépet, hogy újra a levegőbe emelkedjen, de már túl késő volt. Ez egybevág azzal, amit a szemtanúk mondtak a szerencsétlen landolás után.

A hang- és adatrögzítő dobozok elemzése során azt is kiderült, hogy a pilóták műszaki hibát nem észleltek a gépen.

A földet éréskor a repülőgép kicsúszott a leszállópályáról, egy része teljesen kiégett, a farokrész leszakadt. Egyes vélemények szerint a repülőgép túl alacsonyan érkezhetett a leszállópályához, és a farokrésze nekicsapódott a repülőteret a tengerparttól elválasztó falnak, majd leszakadt.

A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint ketten meghaltak és több mint száznyolcvanan megsérültek. Mindkét halott kínai: egy 16 és egy 17 éves lány. Ők a gép hátsó részében utaztak, és holttestükre a gépen kívül bukkantak rá a mentőalakulatok.

A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az egyik kínai lány nem landoláskor halt meg. Halálát az okozhatta, hogy a baleset utáni káoszban elgázolta az utasok segítségre siető mentőkocsik egyike. A sérülések legalábbis erre utalnak. Igazságügyi orvos szakértők már megkezdték a holttest vizsgálatát.

A nyolcvan sérült közül harmincat még kórházban ápolnak. Nyolc utasnak súlyos az állapota, ketten gerincsérülés következtében megbénultak.
A Boeing 777-es a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének számít. Ez a géptípus 18 éve állt szolgálatba a világ különböző légitársaságainál, azóta több mint 5 millió repülést teljesített, s ez az első halálos baleset a típussal. Az 1988-ban létrehozott Asiana Airlines történetében ugyanakkor ez már a harmadik súlyos katasztrófa.

Vasárnap:

Jun Jang Du vasárnap szöuli sajtótájékoztatóján elmondta: nem érkezett segélykérés az ereszkedő gép pilótáitól a baleset előtt.

A balesetet szenvedett Boeing 777-es gép fedélzetén 307 ember volt, közülük ketten - egy 16 és egy 17 éves kínai lány - életüket vesztették, 49 ember súlyosan megsérült, közülük nyolcan válságos állapotban vannak. A repülőgép Sanghajból érkezett Szöul érintésével San Franciscóba. Mindkét halálos áldozat a gép hátsó részében utazott, s holttestükre a gépen kívül bukkantak rá a mentőalakulatok.

A 2006-ban épült, azaz viszonylag újnak számító Boeinget két tapasztalt pilóta vezette, mindkettőjük több mint tízezer órás repülési gyakorlattal rendelkezik. Rajtuk kívül két másik pilóta is volt a gépen: a pilóták egymást váltották a hosszú, mintegy 11 órás út során.

A Boeing utasainak majdnem a fele, összesen 141 ember kínai volt. S közülük legalább hetvenen diákok és tanárok, akik különböző nyári táborokba utaztak az Egyesült Államokba.

Ami a lehetséges okokat illeti, egy szakértő megerősítette a korábbi vélekedéseket arról, hogy a gép túl alacsonyan érkezhetett, s valamelyik része valószínűleg nekiütközött a repülőteret lezáró, a leszállópályát a mellette lévő tengeröböltől elválasztó falnak. Mivel a Boeing leszálláshoz készülődött, a futóművei már kint voltak, s lehetséges, hogy ezek akadtak bele a falba - vagy a farokrész ütközött ennek.

Egy túlélő az NBC amerikai tévécsatornának elmondta: ő jól ismeri ezt a repülőteret, s úgy látta, hogy a pilóta túl alacsonyan és túl gyorsan közelít a leszállópályához. A pilóta utána gázt adott, s megpróbálta megemelni a gépet, de már túl késő volt. Nagyon rosszul értek talajt, azután egy kicsit újra levegőbe emelkedtek, majd újra a földhöz csapódtak. Egy hírügynökségi jelentés szerint az egész katasztrófa mindössze 10 másodpercig tartott. Az utasok előre semmit sem sejtettek: a személyzet egy teljesen normális leszálláshoz készülődött, csak a szokásos utasítások hangzottak el az övek becsatolásáról, az elektronikai eszközök kikapcsolásáról.

A San Franciscó-i repülőtér szóvivője egyébként elismerte, hogy a repülőtéren már hetek óta nem működött (s a baleset időpontjában sem volt bekapcsolva) az a rendszer, amely figyeli a gépek beérkezési szögét, azaz szükség esetén riaszthatja a pilótákat. Biztonsági szakemberek szerint azonban jó idő esetén erre a rendszerre nincs is szükség: márpedig a baleset idején jó látási viszonyok voltak a repülőtér környékén.

Előzmények:
Hivatalos adatok szerint ketten haltak meg és több mint száznyolcvanan megsérültek a dél-koreai Boeing 777-es utasszállító repülőgép San Franciscó-i balesetében. A hatóságok szerint minden utast megtaláltak.

Az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság gépe földet éréskor gyulladt ki, és rendkívül súlyos károkat szenvedett. A repülőgép egy része teljesen kiégett, a farokrész leszakadt. A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott.

A San Franciscó-i tűzoltóparancsnok szerint 182 embert vittek kórházba, mintegy ötvenet súlyos sérülésekkel. Korábban azt közölte, hogy több mint 60 utasról nem tudni, mi lett a sorsuk, ám helyi idő szerint szombat estére mindenkit megtaláltak. A parancsnok szerint a "zavart" az magyarázta, hogy az utasokat - a repülőgép elhagyása után - különböző helyekről gyűjtötték össze.

A szerencsétlenség ügyében a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is vizsgálatot indított. Az FBI szóvivője szerint egyelőre semmi sem utal arra, hogy terrorcselekmény történt volna.

Egyelőre nem világos, hogy mi történt a repülőgéppel földet éréskor. Néhány szemtanú szerint azonban úgy tűnt, a pilóta elvesztette felette az irányítást és a gép farka a földnek csapódhatott.

Repülőgép balesete San Franciscóban - az MTI felvételei.


Az amerikai légiközlekedési hatóságok megkezdték a szerencsétlenség okainak a feltárását. Az első jelentések még arról szóltak, hogy a pilóta követett el hibát, később azonban a repülőtéri irányítótorony és a gép közötti kommunikáció alapján már arra lehetett következtetni, hogy még leszállás előtt műszaki hiba történhetett.

Szemtanúk szerint a gépen tartózkodók a felfújható vészcsúszda segítségével hagyták el a fedélzetet. A tűzoltók eloltották a lángokat.

A szerencsétlenség után a repülőteret lezárták. Néhány órával később azonban egy részét újra megnyitották.

Az Asiana Airlines a Korean Air után Dél-Korea legnagyobb légitársasága. A Boeing 777-es Szöulban szállt fel és San Francisco a végállomás volt. Az Asiana közlése szerint a fedélzeten 141 kínai, 77 dél-koreai és 61 amerikai utas tartózkodott. Dél-koreai tájékoztatás szerint az egyik áldozat kínai útlevéllel utazott.

Túl alacsonyan repült?

Egyes vélemények szerint az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság San Franciscóban szombaton szerencsétlenül járt repülőgépe túl alacsonyan érkezhetett a leszállópályához, s a farokrésze nekiütődött a repülőteret a tengertől elválasztó falnak, majd leszakadt.

Több szemtanú is arról beszélt, hogy a gép a szokásostól eltérő, abnormális szögben közelítette meg a repülőteret. A CNN amerikai hírtelevízió által készített grafika is azt mutatja, hogy a gép farokrésze még jóval a leszállópálya előtt nekicsapódott a földnek. Egyes beszámolók szerint a pilóta leszállás közben megpróbált újra gyorsítani, s felemelni a gépet, de már hiába.

Időközben a Yonhap dél-koreai hírügynökség nyilvánosságra hozta, hogy a szerencsétlenség mindkét halottja kínai. A halálos áldozatok mellett azonban legalább 49 ember súlyosan megsérült, azaz félő, hogy lesznek még további halottak. 

A most szerencsétlenül járt Boeing 777-es egyébként a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének számít. Ez a géptípus 18 éve állt szolgálatba a világ különböző légitársaságainál, s azóta több mint 5 millió repülést teljesített, miközben ez az első halálos baleset vele. Az 1988-ban létrehozott Asiana Airlines történetében ugyanakkor ez már a harmadik súlyos katasztrófa. 1993-ban a légitársaság egyik Boeing 737-es gépe hegyoldalnak ütközött Dél-Koreában, 68-an meghaltak, 44-en megsebesültek. Itt a vizsgálat pilótahibát állapított meg. 2011 júliusában pedig az Asiana Airlines egyik Boeing 747-es teherszállító gépe zuhant a tengerbe, mindkét pilótát megölve: a vizsgálat szerint mechanikai hiba történt.

Olvasóink írták

  • 1. Mike3 2013. július 08. 17:05
    „ez szépen átesett :/”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vonatbaleset Kanadában - három holttestet találtak eddig

Kisiklott egy nyersolajat szállító tehervonat egy kanadai kisvárosban, a keletkezett tűzben harminc… Tovább olvasom