Délmagyar logó

2017. 11. 25. szombat - Katalin 3°C | 12°C Még több cikk.

Kisiklott egy vonat Párizs közelében - fotók

A vasúti szerencsétlenségben hatan vesztették életüket, kilencen súlyosan, 22-en pedig könnyebben megsérültek.
Szombat

22:15 - Nem találtak áldozatokat a roncsok alatt, a végleges adatok szerint hatan haltak meg

A végleges adatok szerint hatan haltak meg a franciaországi vonatszerencsétlenségben - közölte a szombat este a helyi prefektúra, miután darukkal megemelték a kisiklott szerelvény felborult vagonjait.

A Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán pénteken 17.14-kor siklott ki a fővárosból a közép-franciaországi Limoges városa felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. A vonat harmadik és negyedik vagonja kisiklott. A hét vagonból álló szerelvény egyik része továbbhaladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.

A balesetben négy férfi és két nő vesztette életét, a legfiatalabb áldozat 19, a legidősebb 82 éves volt. Egy nyolcvan év körüli házaspár, és két, egy 19 és egy 23 éves férfi a peronon tartózkodott, amikor elsodorta őket a kisiklott vonat egyik kocsija, amely felcsúszott a pályaudvar peronjára. Egy 60 éves férfi és egy nő, akinek a kora nem ismert, az egyik vasúti kocsiban utazott, mindketten Limoges-iak - közölték rendőrségi források. Az áldozatok "hivatalos azonosítása még folyamatban van".

A tragédiában harmincan sérültek meg, kilencen súlyosan, közülük ketten jelenleg is életveszélyes állapotban vannak.

A sérültek közül szombat este már csak 16-an szorultak kórházi ápolásra.

A felborult vagonok megemelése szombaton este kezdődött egy 700 tonnás daruval, amelyeknek előbb helyet kellett biztosítatni, hogy meg tudják közelíteni a roncsokat.

Guillaume Pépy, a francia állami vasúttársaság (SNCF) elnöke jelezte, hogy a vasúti kocsik kiemelése több napig is eltarthat.

"Négy vagont kell felállítani. Egyet, amely a vonat elején volt és amelyet hagyományos módon, még az este folyamán el lehetett mozdítani, és három másik vagont, amelyek a szerelvény végén voltak, és amelyek a legnagyobb kárt szenvedtek (miután egymásba nyomódtak)" - hangsúlyozta a vasúttársaság vezetője.

A helyszínen jelenleg mintegy száz szakértő vizsgálja a tragédia pontos okait. Az SNCF vasúttársaság képviselői szombaton azt közölték, hogy az első vizsgálatok szerint a váltó meghibásodása okozta a balesetet. A pályaudvarától 200 méterre északra eltört és kiugrott a helyéről a váltó egyik alkatrésze, egy illesztett sínheveder. A tíz kilogramm súlyú, acélból készült tartószerkezet kapcsolja össze a síneket és a váltó központi részét. Az eltört szerkezet becsúszott a váltó közepébe és megakadályozta az adott helyen a vonat kerekeinek normális áthaladását, ami a vonat kisiklását eredményezte. A megkezdett igazságügyi és technikai jellegű vizsgálatoknak is az a célja, hogy megállapítsák: mi okozta ennek a szerkezetnek az elmozdulását.

12:59 - A váltó meghibásodása okozhatta a balesetet

Egy vasúti váltó meghibásodása okozhatta a pénteki franciaországi vonatszerencsétlenséget, amelyben hatan meghaltak és harmincan megsérültek.

Az SNCF vasúttársaság képviselői szombaton sajtóértekezleten közölték, hogy eltört és kiugrott a helyéről a váltó egyik alkatrésze. Bejelentették, hogy a vasúti hálózat összes váltójában megvizsgálják ezt az alkatrészt.

A Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán pénteken 17.14-kor siklott ki a fővárosból a közép-franciaországi Limoges városa felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. A vonat harmadik és negyedik vagonja kisiklott. A szerelvény egyik része továbbhaladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.

11:14 - Nem emberi mulasztás okozta a tragédiát

Franciaország közlekedési minisztere kizártnak nevezte szombaton, hogy a mozdonyvezető hibájából következett be az utóbbi 25 év legsúlyosabb franciaországi vasúti szerencsétlensége.

Frédéric Cuvillier az RTL rádiónak adott nyilatkozatában elmondta, hogy a mozdonyvezető villámgyorsan reagált, és rendkívüli lélekjelenlétről tanúságot téve működésbe hozta a vészhelyzetet jelző rendszert. Ennek köszönhető az is, hogy a szemből érkező vonatot még időben megállították, így nem rohant bele a kisiklott és oldalukra borult vagonokba.

A miniszter kijelentette, hogy a baleset körülményeinek kivizsgálása során ellenőrizni kell a vonat műszaki állapotát, csakúgy mint a vasúti infrastruktúrát, különös tekintettel a váltóra, amely a vasútállomástól mintegy 200 méterre van.

Az, hogy a gyorsvonat a váltószakaszon siklott ki, arra utal, hogy vagy a sínnel, vagy a kerekekkel volt probléma - mondta Cuvillier. Hozzátette: a mozdony és a vagonok műszakilag minden vizsgálaton átestek, ami persze nem azt jelenti, hogy "elégedettek lehetünk azzal, hogy 30 éves vonatok is üzemben állnak".

Frédéric Cuvillier közölte, hogy az éjszaka nem találtak újabb áldozatokat a roncsok között, így a hivatalos adatok szerint továbbra is hat halottja van a balesetnek, a sérültek száma harminc, közülük nyolc súlyos állapotban fekszik kórházban.

A Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán pénteken 17.14-kor siklott ki a fővárosból a közép-franciaországi Limoges városa felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. A vonatnak nem kellett megállnia az állomáson, és a megengedettnél, az óránként 150 kilométeres sebességnél valamivel lassabban, óránként 137 kilométerrel haladt, amikor a harmadik és negyedik vagonja kisiklott. A vonat egyik része tovább haladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.

Szombat reggel daruk segítségével folytatták a mentési és romeltakarítási munkálatokat.

0:46 - Befejeződött a mentés, az áldozatok keresése folytatódik

Befejeződött péntek este a sérültek mentése az elmúlt 25 év legsúlyosabb franciaországi vasúti szerencsétlensége után, amelyben a belügyminisztérium nem végleges adatai szerint hatan vesztették életüket, kilencen súlyosan, 22-en pedig könnyebben megsérültek.

Az áldozatok keresése azonban egész éjjel folytatódik, miután elképzelhető, hogy a felborult vagonok alatt, illetve a vonat és a peron közé holttestek szorultak.

Egy kisiklott vasúti kocsi egy vonatbaleset helyszínén Brétigny-sur-Orge pályaudvarán, 2013. július 12-én. Fotó: MTI/AP/Michel Euler
Egy kisiklott vasúti kocsi egy vonatbaleset helyszínén Brétigny-sur-Orge pályaudvarán, 2013. július 12-én.
Fotó: MTI/AP/Michel Euler

Valamennyi sérültet helikopterekkel szállították négy nagy párizsi kórházba, a fővárostól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvaráról, ahol 17.14-kor egyelőre ismeretlen okokból kisiklott a Párizsból a közép-franciaországi Limoges városa felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. Az áldozatok között nem volt gyermek.

Frédéric Cuvillier közlekedési miniszter tájékoztatása szerint a vonatnak a menetrend szerint nem kellett megállnia a pályaudvaron, és a szabályoknak megfelelő óránként 150 kilométeres sebességnél valamivel lassabban, óránként 137 kilométeres sebességgel haladt, amikor a harmadik és negyedik vagonja kisiklott.

Rendőrségi források szerint a vonat egyik része tovább haladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.

Guillaume Pépy, az SNCF elnöke köszöntet mondott azoknak a vasutasoknak, akiknek segítségével sikerült megállítani a kisiklott vonatot és ezzel megakadályozni, hogy az nekimenjen egy, a másik irányból érkező vonatnak. Azt is megjegyezte, hogy a kisiklást általában a kerekek vagy a sín problémája okozza.

A kisiklás egy váltó magasságában történt, 200 méterre a pályaudvartól. Az SNCF szerint június végén a szerencsétlenség helyszínének közelében javították a váltókat, de nem azon a vágányon, ahol a baleset történt.

A szemtanúk által mobiltelefonokkal készített és a közösségi oldalakon közzétett felvételeken az látszik, hogy a kisiklott vonat egyik kocsija felcsúszott a pályaudvar peronjára és lesodorta annak a tetejét.

Az utasok és a szemtanúk is "horrorjelenetekről" számoltak be.

"Sok volt a sérült, nők és gyerekek beszorultak a vagonokba. Remegtem, mint egy kisgyerek. Az emberek kiabáltak. Egy férfinak tiszta vér volt az arca" - mondta egy 30 éves férfi, aki a peronról nézte végig a balesetet. Egy 57 éves utas arról számolt be, hogy miközben menekült ki a vagonból, amelyben utazott, egy fej nélküli testen kellett átlépnie.

Az utasok beszámolói szerint először egy nagy csattanást lehetett érezni, amelyet több is követett, mielőtt a vagonok egy része felborult.

"Nekem azt mondták, de ez még megerősítésre vár, hogy volt egy csattanás. Hogy az milyen jellegű volt, azt majd a vizsgálatnak kell megállapítania" - mondta Francois Hollande államfő, aki este 8 óra után érkezett a helyszínre. Tájékoztatása szerint három vizsgálat is indult az ügyben, az illetékes minisztérium, az SNCF és a rendőrség részéről. A köztársasági elnök szerint a vasárnapi nemzeti ünnep a gyász jegyében fog eltelni.

Egy vonatbaleset sérültjei Brétigny-sur-Orge pályaudvarán 2013. július 12-én. Fotó: MTI/EPA/Pool/Kenzo Tribouillard
Egy vonatbaleset sérültjei Brétigny-sur-Orge pályaudvarán 2013. július 12-én.
Fotó: MTI/EPA/Pool/Kenzo Tribouillard

Manuel Valls belügyminiszter megszakította dél-franciaországi látogatását és szintén Brétigny-sur-Orge-ba sietett, ahol este 11-kor Jean-Marc Ayrault kormányfő is látogatást tett az egészségügyi és a közlekedési miniszter kíséretében.

A párizsi Austerlitz pályaudvarról induló és oda érkező teljes vasúti forgalmat péntek estére leállították, amely óriási fennakadásokat okozott az egész országban. A franciák jelentős része ugyanis a július 14-i nemzeti ünnepkor kezdi meg nyári szabadságát, s így nagyon sok család pénteken délután és este indult nyaralni. Az érintett vasúti szakaszon az elkövetkező három napban szünetelni fog a közlekedés.

Franciaországban 1988 óta nem volt ilyen súlyos vasúti szerencsétlenség, akkor 56-an vesztették életüket a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron.

Péntek:

Kisiklott egy vonat péntek délután a Párizs közeli Brétigny-sur-Orge településnél. A balesetnek több áldozata van - közölte a helyi prefektúra.

A BFM hírtelevízió és a Le Parisien című párizsi napilap internetes oldalának értesülése szerint a katasztrófában legalább nyolc utas életét vesztette és "sok a sérült". Többen közülük a vasúti kocsikba szorultak, van, akit áramütés ért.

Manuel Valls belügyminiszter a dél-franciaországi Nimes-ben tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a nem végleges adatok szerint hét áldozata van a balesetnek, a sérültek száma pedig "több tucat".

A prefektúra helyszínen tartózkodó képviselői a francia hírtelevíziókban azt mondták: hatan haltak meg a balesetben, 12-en súlyosan megsérültek, közülük 9-en nagyon súlyosan.

A sérültek mentése jelenleg is tart. A katasztrófa oka egyelőre ismeretlen.

"Nem történt ütközés és nem a sebesség okozott gondot" - közölte a francia állami vasúttársaság (SNCF) egyik illetékese. Hozzátette: fogalma sincs, hogy mi történhetett.

Frédéric Cuvillier közlekedési miniszter és Guillaume Pépy, az SNCF elnöke a helyszínre indult. Francois Hollande köztársasági elnök is a helyszínre megy. Pépy még Párizsban arról tájékoztatta a sajtót, hogy a vonaton 370-en utaztak.

A gyorsvonat Párizsból, az Austerlitz pályaudvarról indult és közép-franciaországi Limoges városa felé tartott, amikor kisiklott. A hírtelevíziók felvétele szerint a vonat két részre szakadt, és több kocsija is felborult.

Rendőrségi források szerint a vonat délután 5 órakor nagy sebességgel érkezett a Párizstól 27 kilométerre található település pályaudvarára, ahol ismeretlen okokból szétszakadt. A vonat egyik része tovább haladt, a másik fele pedig a sínekre borult.

A BFM hírtelevízió úgy tudja, hogy a menetrend szerint a vonatnak nem kellett volna megállnia a pályaudvaron, ezzel magyarázható, hogy gyorsan haladt.

A szemtanúk által mobiltelefonokkal készített és a közösségi oldalakon közzétett felvételeken az látszik, hogy a kisiklott vonat egyik kocsija felcsúszott a pályaudvar peronjára és lesodorta annak a tetejét. Egy másik vagon felborulva látható a képen, és füst tör fel belőle.

Az SNCF szerint összesen hat vagon siklott ki.

A belügyminisztérium 17.23-kor elrendelte az úgynevezett vörös színű riasztást, amely arra utal, hogy sok az áldozat. A belügyminiszter tájékoztatása szerint a súlyos sérülteket helikoptereken szállítják párizsi kórházakba.

Az Austerlitz pályaudvarról induló és oda érkező teljes vasúti forgalmat leállították, amely óriási fennakadásokat okoz az egész országban. A franciák jelentős része ugyanis a július 14-i nemzeti ünnepkor kezdi meg nyári szabadságát, s így nagyon sok család pénteken délután és este indult nyaralni.

Bernard Decaux, Brétigny-sur-Orge polgármestere a Le Parisien című lapnak elmondta: a mentésben résztvevők arról tájékoztatták, hogy nagyon sok a sérült és nagy a pánik a helyszínen.

"Apokaliptikus a látvány. Megpróbáljuk a dolgokat megszervezni, de minden a tűzoltókon múlik. Mindannyiunknak nagyon nehéz most beszélni. A polgármesteri hivatalban termeket fogunk megnyitni (a vonat utasai számára)" - tette hozzá.

A pályaudvar előtt több tucat tűzoltó- és rendőrautót látni, a környéket teljesen lezárták, hogy ezzel is könnyítsék a mentők munkáját.

A Külügyminisztériumnak egyelőre nincs tudomása arról, hogy a Párizs közelében történt vonatbalesetnek lenne magyar áldozata - mondta Kaleta Gábor, a tárca sajtófőosztályának vezetője a párizsi magyar nagykövetségtől kapott információ alapján pénteken kora este az MTI-nek.

Kaleta Gábor hozzátette: a fejleményekről folyamatosan tájékozódnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Busz és teherautó ütközött össze Moszkva közelében

A baleset következtében legalább tizennyolc ember vesztette életét. Tovább olvasom