Délmagyar logó

2016. 08. 31. szerda - Erika, Bella 17°C | 26°C

Megtagadták egy megerőszakolt nő ellátását német katolikus kórházakban

Németországban két katolikus egyházi kórházban is megtagadták egy megerőszakolt nő ellátását, a hivatalos álláspont szerint tévedésből, a Der Spiegel vasárnapi összeállítása szerint azonban a Kölnben történt eset nem véletlen, és azt mutatja, hogy az egyház távolodik a társadalomtól.
A 25 éves nő ellátását arra hivatkozva tagadták meg a kölni Szentlélek, illetve a Szent Vince kórházban, hogy a kezelés részeként esemény utáni fogamzásgátló tabletta használatát kellett volna tanácsolni, ami ellentétes a terhesség-megszakítást elutasító katolikus állásponttal. A még decemberben történt esetről csütörtökön számolt be a német sajtó. A hírekre reagálva a két kórház vezetősége és az intézményeket fenntartó kölni érsekség bocsánatot kért. Közleményükben hangsúlyozták, hogy tévedés történt, és a nemi erőszak áldozatait pontosan ugyanúgy látják el, mint a nem egyházi fenntartású klinikákon.

A "botrányos esettel" az egyház saját magának árt - mondta a Der Spiegelnek Sylvia Löhrmann, az észak-rajna-vesztfáliai tartományi kormány miniszterelnök-helyettese. Az emberiesség elve ellen vét, aki nem nyújt segítséget egy megerőszakolt nőnek - tette hozzá, hangsúlyozva, hogy a német katolikusok központi bizottsága - az egyház világi szervezeteit összefogó testület - tagjaként napirendre kívánja emelni az ügyet.

A Der Spiegel szerint az eset rávilágít arra az ellentmondásos helyzetre, hogy miközben a hívők száma évtizedek óta csökken, a katolikus egyház egyre nagyobb befolyásra tesz szert szociális intézmények fenntartójaként. Ebben a minőségében nem a köz szolgálatának rendeli alá működését, hanem a vallási elveket érvényesíti.

A katolikus és az evangélikus egyház 1950-ben mintegy 130 ezer polgári alkalmazottat foglalkoztatott az akkori Nyugat-Németországban. Ez a szám ma meghaladja az egymilliót. Így a két egyház az állam után a második legnagyobb munkaadó az országban. A katolikus egyház 420 kórházat működtet, ezekben összesen 165 ezren dolgoznak. Számos vidéki régióban az egyház monopolhelyzetbe került a szociális ellátás területén, mert az óvodától kezdve a kórházon át az idősek otthonáig valamennyi intézmény hozzá tartozik.

A német katolikus egyház az utóbbi napokban egy másik botránnyal összefüggésben is gyakran szerepelt a sajtóban. Az egyházat cenzúrával és bizonyítékok megsemmisítésével vádolta meg a bentlakásos egyházi iskolákban kiskorúak ellen elkövetett szexuális visszaélések feltárásával megbízott alsó-szászországi kriminológiai intézet vezetője, mire a püspöki konferencia a bizalmi viszony megromlására hivatkozva visszavonta a 2010-ben nyilvánosságra került ügyek nyomán adott megbízást.

Olvasóink írták

81 hozzászólás
  • 81. J.G. 2013. január 23. 08:44
    „79. adamantium 2013.01.22. 20:15
    Sajnos annak a megállapítása, hogy ki ateista és ki nem, lehetetlen. Főleg egy elnyomó rendszerben. A kommunista rendszerben sem tudod, hogy ki az, mert ott meg vallásosnak lenni nem egészséges, máshol meg fordítva.
    Így az egész felvetésed értelmetlen.

    Egyébként mit számít, hogy az emberek hány százaléka hisz a spagettiszörny létezésében? Ettől nem lesz se jobban se kevésbé igaz.”
  • 80. macs 2013. január 22. 20:56
    „78. macs,
    tényleg nem érted, vagy nem akarod érteni, mi a problémám? Elfogadom, hogy ez a törvény, elfogadom, hogy nem akarták áthágni, elfogadom, hogy nem akartak börtönbe menni, de azt nem tudom elfogadni, hogy ölbe tett kézzel nézték, hogy a nő meghal. Orvosok voltak, tudniuk kellett mekkora a kockázat, legalább megpróbáltak volna valami megoldást keresni, akár úgy, hogy a nőt átvitetik Nagy-Britanniába, vagy akármit.
    Nem megyek Indiába leprásokat gyógyítani, mert nem vagyok orvos.”
  • 79. adamantium 2013. január 22. 20:15
    „77. J.G. 2013.01.22. 15:25
    dehogynem, csak felületes vagy
    "mutass egy olyan, nem kommunista/sztálinista/szocialista országot/népcsoportot ami dominánsan ateista"
    78. macs 2013.01.22. 16:12
    nem azt mondtam, hogy ne reklamáljon csak azt, hogy ezek a törvények és kész. te biztos börtönbe vonulnál, éhségbe, szegénységbe taszítva a családodat, csak azért, hogy megments egy idegent? ha ilyen humanitárius vagy akkor miért nem gyógyítasz leprásokat ingyen indiában? ne legyünk már álszentek”
  • 78. macs 2013. január 22. 16:12
    „74. adamantium,
    igazad van, az indiai nő ne reklamáljon. :-(
    Kívánom, hogy se Te, se egyetlen családtagod, barátod, hozzád közel álló ember ne kerüljön olyan helyzetbe, amikor az életét megmentő beavatkozást az orvosok vallási meggyőződésükre való hivatkozással, megtagadják. Kívánom, ha mégis így alakulnának a dolgok, legyen idő, pénz az illetőt olyan helyre vinni, ahol megmentik az életét.
    Bár érvelésedet olvasva, bocs, de nem hiszem, hogy bármit is tennél. Végül is, legyen meg az Úr akarata!”
  • 77. J.G. 2013. január 22. 15:25
    „76. adamantium 2013.01.22. 13:46
    Nem kérdeztél tőlem semmit. De tedd meg.

    Visszatérve: egy "népcsoport" sosem homogén. Az sem igaz, hogy a magyarok katolikusok. Az sem, hogy más. Egyénenként eltér. Még az sem igaz, hogy aki meg van keresztelve az elhiszi. Az iszlámoknál azért más, mert ott sosem fogod megtudni, ha valaki nem hiszi el: nem mondhatja el, mert megölik. Látod a vallás és a fanatizmus erre "jó". Fel kellene már világosodni.
    Ja és a világnézetet nem kellene keverni az istenhittel. Pl., a buddhistáknak nincs is istenük.”
  • 76. adamantium 2013. január 22. 13:46
    „75. J.G. 2013.01.22. 11:27
    a kérdésre válaszolj, ne beszélj mellé”
  • 75. J.G. 2013. január 22. 11:27
    „69. adamantium 2013.01.21. 16:28
    Nem feltétlenül egy elmaradott ősi törzset kellett volna felhozni, nyilván ők vallásosabbak mint bárki - miután a tudományhoz nem értenek.
    Egyszer láttam egy pólót: "Too stupid to understand science? Try religion!"
    Azt hiszem ezzel meg is magyaráztam mindent.”
  • 74. adamantium 2013. január 21. 18:30
    „73. macs 2013.01.21. 17:48
    nem a dolgokat kell elfogadd, hanem a törvényt. ha nem tetszik akkor európa szabad, mehetsz más országba. ez egyébként sok országban így van, pont indiában, ahonnan jött a kedves beteg, nagyon szigorúak a kasztok által diktált "törvények" ott simán agyon is ütik ha nem kaszton belül házasodik és még büszkék is rá. tehát akkor most cseberből vederbe cseppent, egyik vallási extremitásból a másikba. örüljünk neki, hogy itt nincs ilyen”
  • 73. macs 2013. január 21. 17:48
    „72. adamantium,
    OK! tartsuk be a törvényt, még akkor is ha nem értünk vele egyet. Nos, ez így vita szintjén elmegy, de az életben nem ilyen egyszerű. Sajnálom, biztos bennem van a hiba, de egy megerőszakolt nőt, amennyiben terhes lesz, arra kényszeríteni szülje meg a gyereket, és mindezt vallási meggyőződéssel indokolni, nagyon durva. Lehet azt mondani, adja örökbe, de ennél még az életfogytiglan is emberségesebb. Még szerencse, hogy ez az eset nem így végződött.
    Ami az ír esetet illeti, lehet azt mondani, hogy a törvény tiltja a beavatkozást, mosom kezeimet, sőt a vallási meggyőződésemmel is ellenkezik, tehát legyen, aminek lennie kell, teljesüljön az Úr akarata. Ez az eset szerintem gyilkosság volt, akár hogy is csűrjük-csavarjuk. Az anyát hagyták meghalni, pedig megmenthették volna az életét.
    Sajnálom, vannak dolgok, amiket nem tudok elfogadni.”
  • 72. adamantium 2013. január 21. 17:03
    „71. macs 2013.01.21. 16:45
    "Írországban az alkotmány tiltja az abortuszt" attól, hogy egy törvényt hülyeségnek tartunk és nem értünk egyet vele, attól még be kell tartani. szép dolog ha megmented valakinek az életét, de még szebb ha sok embernek mented meg az életét. ha az első megmentése után lecsuknak mondjuk 10 évre akkor ugye több életet nem tudsz megmenteni. melyiket választanád?”
  • 71. macs 2013. január 21. 16:45
    „69. adamantium,
    kezd világosodni a helyzet. Kispacni segített. Ebben az esetben talán ott indult a lavina, hogy az ügyeletes orvos vagy elfelejtkezett róla, vagy nem tudott a 2012. novemberi intézkedésről, miszerint a katolikus egyházi által fenntartott kórházak nem alkalmazhatják az esemény utáni tablettát. Én úgy olvastam, hogy azért hívta a kórházat, mert korábban ilyen esetekben hozzájuk irányította a betegeit. Na, mindegy. :-(
    Az én problémám attól még probléma, de ez legyen az én gondom.
    Az ír esetről itt olvastam:
    http://hvg.hu/vilag/20121115_abortusz_botrany_irorszag_”
  • 70. macs 2013. január 21. 16:33
    „68. kispacni,
    kösz a kiegészítést, sok mindent megmagyaráz. :-) És őszintén meg kell mondjam, cseppet se vigasztal, hogy Ceusescu idején mit lehetett és mit nem lehetett megtenni. Nem tudom, emlékszel még azokra a megrázó képekre, filmekre, melyek román árvaházakban készültek. Azokat a gyerekeket senki kérdezte, akarnak-e erre a világra megszületni, ahol ilyen embertelenül bántak velük.
    Számomra továbbra is az a kérdés, egy orvos számára hogyan egyeztethető össze a vallási meggyőződés és a betege érdeke. Elfogadom, hogy meggyőződése ellenére senki sem kényszeríthető abortusz elvégzésére, de itt azért bonyolultabb helyzetről van szó. Nagyon kíváncsi volnék, hogy számol el a lelkiismeretével az az orvos, aki egy megerőszakolt nőtől megtagadja a segítséget, vagy az ír esetben hagy meghalni egy nőt. Tudom, menjen oda ahol nem okoz gondot a problémájával. :-(”
  • 69. adamantium 2013. január 21. 16:28
    „65. macs 2013.01.21. 14:33
    ezzel azt akartam illusztrálni, hogy pont annyi értelme volt ezzel egy katolikus kórházban próbálkozni mint fülfájással szemészeten. jelen esetben senki nem kényszerítette erre, az első nem katolikus kórházban el is látták. egyébként asszem írországban még ilyen esetben sincs abortusz. a másik esetet nem ismerem, idézz egy cikket
    66. J.G. 2013.01.21. 14:43
    miért lenne hazugság, az utolsó amazoniai törzs is hisz valamilyen felső erőben, legyen az Isten vagy a nap, a hold a mittudoménmi. mutass egy olyan, nem kommunista/sztálinista/szocialista országot/népcsoportot ami dominánsan ateista. a második kérdésedet ezzel meg is válaszoltam gondolom”
  • 68. kispacni 2013. január 21. 15:40
    „macs

    A Spiegel cikk is kiemeli, hogy 2012. novemberében kijött, hogy a katolikus egyházi fenntartású korházakban nem le a esemény utáni tabletta eljárást. Tehát az ügyeletes orvosak aki telefonált eleve az egyetemi klinikát, avgy az evangélikus kórházat kellett volna felhivnia (ahol megcsinálták eljárást). Szerintem is eleve egy kicsit botrányt akartak :-) Ugyanis az első katolikus fenntartású korház után (Szent Vinzenz) egy másik katolikus korházat (Szentlélek Korház), sőt ráadásul ennek is ugyanaz az egyházi alapítványi fenntartója( Stiftung der Cellitinnen zur hl. Maria), tehát nem véletlenül ezek is elutasították a beavatkozás végrehajtását. Felmerül, hogy provokáció is volt :-)
    Más is kiemelte. Ezekben az országokban a művi küret, ill magzatelhajtás végrehajtására nem kötelezhető orvos. Sem egyházi, sem állami kórházban. Hogy helyes vagy sem, ez más kérdés.
    És hadd tegyme hozzá, ez még csak nem is katolikus vagy nem katolikus kérdés. Ceusescu Romániájában a materilsta didaktika alapjaira építve volt rendkívül szigorúan megtiltva a terhesség megszakítás. Bizony bizony, még erőszak sem volt kizáró ok. Kizárólag az anya veszélyeztetése votl erre ok, de arról is tudunk, hogy még akkor is megtagadták nem egyszer a terhesség megszakítását, mert szekus is tagja volt az abortusz bizottságnak.
    Köln nagy város, számos korházzal. Németország nagy ország számos korházzal. Németországban tilos az abortusz, és a katolikus fenntartású kórházak azt mondták, hogy nem vesznek részt semmilyen körülmények között ebben, másrészt megtehetik ha akarják, mert ellátatlan nem marad senki. A hölgy sem lett az, és az egyház is megértette, hogy ezzel a hozzállással nem haladt előre.”
  • 67. rózsakert 2013. január 21. 15:29
    „a lényeg!!!!!

    http://www.albaref.hu/videok/keresztyen_jatekfilmek_videok/Miert_nem_szeretem_a_vallast_

    ez igazi véleményt mond!”
  • 66. J.G. 2013. január 21. 14:43
    „64. adamantium 2013.01.21. 14:24
    "az összes népcsoport hisz valamilyen isteni személyben"
    Ez konkrétan hazugság.
    Mit nevezel egyáltalán népcsoportnak?

    "az ateista rendszerek mind megbuktak"
    ezt hogy érted?”
  • 65. macs 2013. január 21. 14:33
    „29. adamantium,
    nem értelek, itt nem arról volt szó, hogy valaki fülfájással a szemészeten keresett gyógyulást. Ha jól értem a Spiegel cikkét, a nő elment az orvosi ügyeletre, ahonnan, mivel feltételezhető volt a nemi erőszak, tovább irányították a kórházba vizsgálatra, mert feljelentést csak ilyen dokumentumok birtokában lehet megtenni. A vizsgálatoknak és az érintettekkel való bánásnak meg van a protokollja, amit a kórházaknak elő is írtak.
    Én tiszteletbe tartom mások vallási meggyőződését, de vannak az életben olyan helyzetek, amikor nem lehet a vallás mögé bújni. Ilyen a nemi erőszak. Azért gondold végig, egy nőt megerőszakolnak, majd a vallásra való hivatkozással arra kényszerítik, hogy ha az erőszaknak terhesség a következménye, szülje meg a gyereket. Ezt komolyan gondolod?
    Vagy azt is helyesled, ami nem régen Írországban történt, amikor egy hindu nő azért halt meg vérmérgezésben, mert az orvosok vallási meggyőződésükre hivatkozva nem avatkoztak be. Ezt hogy lehet megindokolni? Így akarta az Úr?”
  • 64. adamantium 2013. január 21. 14:24
    „63. margot 2013.01.21. 14:17
    azért érdekes módon az ateista rendszerek mind megbuktak, és az összes népcsoport hisz valamilyen isteni személyben”
  • 63. margot 2013. január 21. 14:17
    „Egyházak a nemzet testén egy nagy fekély mely mely nem gyógyítható csak megszüntethető.”
  • 62. adamantium 2013. január 21. 13:52
    „55. vári 2013.01.21. 12:09
    mondjuk a spiegel nem a legszavahihetőbb újság, másutt ez az adat egyáltalán nem szerepel, mindenütt azt írják, hogy a kórházak kellett volna felírják a gyógyszert:
    http://www.ksta.de/politik/katholische-klinik-weist-vergewaltigungsopfer-ab,15187246,21485212.html
    http://de.nachrichten.yahoo.com/katholische-kliniken-sollen-vergewaltigungsopfer-abgewiesen-haben--121424251.html
    itt leírják, hogy volt egy hivatalos álláspont 2012 novemberében amikor ezt közhírré tették, hogy katolikus kórház ilyet nem tesz, csak a sürgősségi orvos nem tudott erről:
    http://www.ksta.de/politik/vergewaltigungsopfer-nur-eine-kommunikationspanne-,15187246,21491446.html
    szóval a spiegel írásaiból ne vonjunk le messzemenő következtetéseket, kb a bors szintje”
81 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy halott és négy eltűnt egy oroszországi bányaszerencsétlenségben

Metánszivárgás miatt négy bányász megfulladt vasárnapra virradóra a szibériai Kemerovo megye egyik… Tovább olvasom