Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Molesztáló papok avagy a gonosz misztériuma

A gyerekek terhére elkövetett egyházi személyek általi zaklatás, bántalmazás nem új keletű jelenség, mindig is tudtak róla, mivel azonban a klérusnak fontosabb volt az egyház imázsának fenntartása, csak nagyon későn derült fény a sorozatos visszaélésekre.
János Pál pápa 2002 tavaszán küldte szét hosszú levelét a világ papjainak, melyben reagált az akkor már hónapok óta kirobbant - és egyre dagadó - egyházi botrányra, melynek során több tucat papot állítottak pellengérre kiskorúak molesztálása miatt. A Szentatya akkor azt írta: a gyanú árnyéka vetül Isten földi helytartóira a gonosz misztériumának nevezett bűn miatt, amit mi "földi" nyelven kiskorúak ellen elkövetett fizikai, lelki vagy szexuális terrornak hívunk - írja elemző cikkében a stop.hu.

Ugyanaznap tartott sajtótájékoztatót az ügyben egy vatikáni bíboros, aki leszögezte: a katolikus egyház soha nem tagadta a gyerekkorúak sérelmére elkövetett papi abúzus tényét. Hozzátette ugyanakkor: ez a fajta egyházi "visszaélés" a világszerte tapasztalt szexuális szabadosság miatt terjedhetett el, és ugyanúgy szerepet játszik a jelenség elharapózásában a világi sajtó, a homoszexualitás térhódítása, valamint a szexuális forradalom is. A bíboros akkor azt kérte: hozzanak létre olyan összehasonlító statisztikákat a gyermekmolesztálás kapcsán, melyekben azt vizsgálják, hogy a papi és egyéb foglalkozást űzők körében milyen gyakran fordul elő az abúzus. Továbbá azt is tanulmányozni kellene, hogy az elkövetők milyen büntetést kaptak, és mennyit fizettek az áldozatoknak.

Az Írországban, minap kipattant papi botrány ürügyén meg kell jegyezni, hogy az ír állam eddig csaknem egymilliárd euró kártérítést fizetett ki a visszaélések áldozatainak - adófizetői pénzből -, míg az egyház meglehetősen szerény mértékben járult hozzá a kárpótláshoz.

Míg a kormány képes bizonyos intézkedéseket foganatosítani a gyermekek védelmében, a társadalom egészének ébernek kell lennie azt illetően, hogy mi zajlik a közösségekben, és közbe kell lépnie, ha a gyermekek jóléte valamilyen formában sérül - mondta Brian Cowen, ír miniszterelnök, miután a Gyermekek Bántalmazását Vizsgáló Bizottság a nyilvánosság elé tárta hosszú jelentését az elmúlt hatvan évben lezajlott bántalmazásokról, melyek az egyház által fenntartott intézményekben folytatódtak. Sean Brady bíboros, az ír katolikus egyház vezetője közölte: ha van bizonyíték az erőszak tényére, minden résztvevőnek felelősséget kell vállalnia. A bíboros ugyancsak kifejezte mély sajnálatát a történtek miatt, mert mint mondta: a gyerekek jobb sorsot érdemeltek, főleg azoktól a személyektől, akik Jézus Krisztus nevében "óvták" őket. Végezetül hangsúlyozta: a klérus a továbbiakban is mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy az egyház biztonságos és örömteli hely legyen a gyerekek számára. Az óriási közfelháborodást tekintve meglehetősen visszásnak tűnik az utóbbi mondat, főleg annak fényében, hogy a kilenc évig készült jelentés nem tartalmaz konkrét neveket, tehát az áldozatok nem tudnak bűnvádi eljárást indítani. A bizottsági vizsgálatba bevont Keresztény Testvérek nevű katolikus rend ugyanis sikeresen késleltette a jelentés lezárását, és tagjainak az anonimitáshoz való jogára hivatkozva 2004-ben pert nyert a bizottság ellen.

John Walsh, a gyerekbántalmazás ír túlélőinek egyike a jelentés nyilvánosságra hozása után elmondta: mérges és keserű; megvezetve érzi magát, amiatt, hogy az igazi nevek nem jelentek meg a végső dokumentumban. Ha tudom, hogy ez lesz a vége, soha nem mondok egy szót sem - közölte Walsh, aki egyike azoknak a traumatizált felnőtteknek, akik átélték a terrort és a kiszolgáltatottságot.

A 2000-ben alapított bizottság riportja nyomán tragikus kép rajzolódik ki egy rendszerről, melyben a felelősök tudtával úgy bántak a gyermekekkel, mintha foglyok vagy rabszolgák lettek volna. Mintegy 35 ezer kiskorút nyomorítottak meg a zsarnokság hálózatán belül, melyhez javítóintézetek, árvaházak, ipari iskolák, dologházak és kórházak tartoztak.

A szexuális zaklatásban nem csupán az intézetek egyházi vezetői, felügyelői vettek részt, hanem az önkéntes dolgozók, a bent lakó idősebb gyerekek és esetenként a látogatók is.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. Celtis 2009. május 26. 16:14
    „comet: Világos, és én is szoktam olvasni apokrifeket is (sőt, nem egyszer hallottam idézeteket belőlük miséken és istentiszteleteken is). A "hitelességi deficit" arra vonatkozik, hogy ennyi erővel ma is bárki írhatna új evangéliumokat, bármilyen neki tetsző filozófiákat beépítve. Persze szíve joga, de az eredményt a Bibliába nem fogják beválogatni.

    A Tamás evangéliuma egyébként szerintem inkább azért maradt ki, mert semmilyen történelmi utalást, esemény leírását nem tartalmazza, csak idézetek gyűjteménye, amely idézetek tényleg nagy átfedésben vannak a többi evangéliummal. (Ez utóbbi nem is lenne baj, a négy kanonikus evangéliumból is három gyakorlatilag ugyanaz más megfogalmazással.) Viszont a történeti utalások, amelyeket esetleg ellenőrizni lehetne, esetleg teljesen hiányoznak.

    A 27. hozzászólásodból viszont azt vettem ki (talán tévesen), hogy az idézet arra utal, hogy nincs feltámadás. Pedig egyrészt szerintem ez nem egyértelmű, másrészt viszont több bibliai részben Jézus egyértelműen mondja, hogy van.”
  • 42. comet 2009. május 26. 15:32
    „39-celtis- lehet vitatkozni azon hogy hogy a valószínűsíthetően 300, vagy 400 évvel Krisztus után íródott művek a hitelesebbek, de nem hiszem hogy érdemes lenne. Mind a szinoptikusok mind az apokrif evangéliumok mögött régebbi forrásművek sejlenek, melyek gondolatisága az átirások ellenére is megmaradt.
    Tamás evangéliuma egyrészt azért érdekes, mert meglehetősen épen maradt meg, másrészt olyan aspektusokat őrzött meg, amik a kanonizáló egyháznak nem tetszettek. Tamás evangéliuma gondolkodásra késztetett, és az út kereső emberhez szólt, nem utasításokkal, hanem inkám iránymutatásokkal, ami az ázsiai filozófiákkal mutat hasonlóságot. Emelett olyan elemeket is tartalmaz, melyek ellentmondanak a későbbi egyházi tanításoknak, de ezeket az elemeket a kanonizált evangéliumokbol sem tudták kigyomlálni. Az apokríf evangéliumok bizonyos szempontból kiegészítik a kanonizáltakat, és egy eltikolt kereszténységbe engednek bepillantást, ami segíthet a a hivatalos evangéliumok értelmezésénél is.(pl. jelen esetben Lukácsnál pár mondat utal csak a Tamásnál szépen kifejtett királyságra.)”
  • 41. isteni 2009. május 26. 11:33
    „Celtis,
    köszönöm a tisztázó megjegyzéseid.
    Comet 38. Tényleg egy kicsit rossz az "isteni" megnevezésem, de azt akartam kifejezni, hogy tőlem csak keresztény hit támogató dolgok fogtok hallani.”
  • 40. Celtis 2009. május 26. 10:32
    „Egyébként ahogy "isteni" írta: a keresztény hívők a jelen tapasztalataik miatt hisznek, nem az ókori írások miatt. (Persze ki miért.) Ezt úgy is szokták mondani, hogy a Szentlélek működése a legnagyobb bizonyíték, minden más jön vele együtt. És itt egyébként sokszor érdemes is lenne megállni. Nem Jézus Krisztusról énekelni a téren vagy egyházi kiadványokkal zaklatni a járókelőket, hanem egyszerűen észrevenni a szükséget és segíteni a rászorulóknak. Magyarán normális emberi magatartásból példát mutatni. Ez az, ami sokszor hiányzik és emiatt válik hiteltelenné a dolog. Utána már magyarázhat bárki bármilyen megváltásról.

    "Krisztus nem azért jött, hogy kereszténnyé, hanem hogy újra emberré tegyen bennünket."
    (Hans Rookmaaker)”
  • 39. Celtis 2009. május 26. 10:21
    „flexsnake és a többiek, akik a Biblia "egyház általi kreáltságáról" fantáziáltok. Lehet, hogy olvastatok egy hoaxot, vagy hallottátok valakitől aki hallotta másvalakitől aki...

    Valójában a Bibiának számos kr.sz. 200 körüli kéziratát el lehet olvasni múzeumokban, egyházi könyvtárakban. Jelenlegi formáját a katolikus Biblia a 397-es III. Karthágói zsinaton nyerte el (vagyis akkor döntötték el, hogy melyek legyenek a beválogatott könyvek -- elsősorban azok, amelyek történelmileg ellenőrizhető utalásokat tartalmaznak -- és melyek azok, amelyeket nem tudtak ellenőrizni és ezért inkább kihagyták). Azóta egyetlen sorral sem lett több sem kevesebb. Más kérdés, hogy például ahány magyar fordítás, annyiféle megközelítés és annyiféleképpen lehet értelmezni is egyes bekezdéseket. De ezeknél is csak a hangsúlyok különbözőségéről van szó, nem tartalmi hamisításról.

    Léteznek még korábbi írásos bizonyítékok az őskeresztények szertartásairól, szokásairól, utazásairól. Ezekből tudjuk például, hogy már Jézus kortársai is végrehajtották a kenyeres-boros áldozást. Több szemtanú személyes beszámolóját is lejegyezték, például mielőtt tömegesen az arénába terelték volna őket az oroszlánok elé.

    A Tamás evangéliumáról és más, hasonló apokrif evangéliumokról viszont filológiailag (nyelvi elemzési) módszerekkel kimutatták, hogy legkorábban a IV. században keletkeztek, mert tartalmaznak olyan jövevényszavakat, amelyeket korábban nem használtak az adott területen. Tehát a hitelességükben van némi deficit.”
  • 38. comet 2009. május 26. 09:51
    „31- isteni- nek számtam előző (37-es) hozzászólásom- bocs. Az ´isteni´ megnevezés amúgy eléggé visszatetsző, mégha viccesnek is lett szánva.”
  • 37. comet 2009. május 26. 08:02
    „32 - az idézet Tamás evangéliumából való, de anannak lényege Lukácsnál is megtalálhazó. (Lk 17,20-21)”
  • 36. beraritka 2009. május 26. 06:41
    „Szerintem a vallás és a hit két teljesen különböző dolog! Sőt! Teljesen ellentétes egymással! Az egyházak dolgaiba nem kell Istent és Jézust is belekeverni, mert a legtöbb esetben semmi köze nincs hozzá! Mellesleg: minden egyházba és gyülekezetben van ilyen is és olyan is. Nem szabad általánosítani! És ami a legszörnyűbb: itt olyan emberkék is idézgetnek Jézustól, akik nem is olvassák a Bibliát! Kiforgatni bármit ki lehet...És az itt remekül működik.”
  • 35. sevenof9 2009. május 26. 01:38
    „a vallasom szamomra etika es nem mas. mivel ezt az etikat az egyhaz maga kezdte ki (eleg csak a felcedulakra gondolni),nem mellesleg a romai birodalom halaltusajaban emelkedett fel az etikai zullest szinleg megallitando,igy szamomra a vatikan egy nagy nulla.”
  • 34. isteni 2009. május 26. 01:02
    „kedves mindenki, aki nem rajong a keresztény hitért,
    tegyük fel, lenne egy varázskönyvünk. Minden este olvasunk benne és néha egy jó pár trükk csinálunk vele. A barátaim csak kinevetnek bennünket, mert nem hisznek el, hogy működik.
    De ha tényleg működik, akkor csöpp se érdekel, hogy mit szolnak ezeket a kritikusokat, ugye?
    Körülbelül így van ez a bibliával egy igazi hívő ember fejében. Látta a saját életében, hogy az, amit írják ott, működik. Látta, hogy megváltozott az életét. Látta, hogy rendbe jönnek a dolgait. Látta, hogy megjelent Isten.
    Hiába beszélsz, ha próbálod ezt az embert rávezetni az ateizmusra.”
  • 33. isteni 2009. május 26. 00:44
    „Kedves flexsnake,
    te általában egy kicsit negatív szólsz hozzá a keresztény témákhoz. Volt valami rossz tapasztalatod a keresztény hit kapcsán? Mert nekem az igazi keresztény hit (ami nem mindig egyenlő az egyházi hittel), addig csupa jó tapasztalom volt. Lehet, hogy kéne egyszer felkeresni egy normális szabad egyház mondjuk a baptisták. Ott van sokszor igazi hitélet.”
  • 32. flexsnake 2009. május 26. 00:34
    „21. A biblia az egyház műve ezer évvel Jézus után elkezdték a hazugságaikkal telerakni. Addig csak gyűjtemény volt, még vallási szöveg sem volt benne szinte. Vannak olyan dolgok amiről a vatikán sem akar beszélni. A levéltárukban őriznek egy könyvet ami állítólag az eredeti szövegeket tartalmazza.

    Azt nem értem hogy a sok barom honnan veszi hogy Jézus mit mondott? Keleti utazásai alatt a biblia nem tud róla semmit. Megszületik majd 30év múlva említi újra. Egy ember volt aki a keleti tanításokat hozta magával. Semmi olyat nem mondott amivel összefüggésbe lehetne hozni Istennel. A hülye katolikusok terjesztik ezt. Fogd már fel: Jézus zsidó volt. És mint zsidó nem azonosíthatja magát istennel. A bálványimádat tilos volt akkor. Ma nem az. Amíg keresztény él a földön ölni fog mert a saját képére teremtette istene, akkor az istene pedofil és gyilkos. A vallás nem egyenlő a hittel, az egyházakat el kell pusztítani hogy ne vigye romlásba az embereket. A hitük nem vallásban lakik vagy templomokban.”
  • 31. isteni 2009. május 26. 00:28
    „kedves Comet,
    nem tudom, honnan szereztél az idézeteid, de a bibliából nem, az biztos. Ha pedig nem a bibliából, akkor nem kéne hozzáfűzni, hogy: Jézus mondta...”
  • 30. flexsnake 2009. május 26. 00:23
    „20. Jézus nem hirdetett ilyesmiket. Miért nem Simon? Azért Jézust kapták ki a keresztények mert ezzel akarták megszilárdítani kapcsolatukat Rómával. Ez politika. Jézusnak semmi köze sem a kereszténységhez sem istenhez. A terroristák is meghalnak az ügyükért....
    A katolikusok birkák. Tudatlanok és vezethetőek.”
  • 29. Sziszifusz 2009. május 25. 22:39
    „Európa régi/új gazdáinak kijár a nyilvánosság, ha katolikus egyházat kell lejáratni? A hasonló tevékenységet folytató Izraelből menekülve távozó szekta is ilyen tevékenységet űzött! Annak a híradásnak is itt a helye! (csak a társadalmi -és vallási igazságosság kedvéért)”
  • 28. cselac 2009. május 25. 22:34
    „Holnap meg beszámolnak arról, hogy a Dómban kadarkaszentelés volt...még mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez széles látókörre utal: ....! A szenzációhajhászás és a kritika nélküli elkötelezetlen, rétékítélet nélküli bulvárosodás erőre kapott...”
  • 27. comet 2009. május 25. 20:29
    „"Jézus azt mondta: Ha azt mondják , aki előttetek járnak: ´íme a királyság az égben van´ akkor az ég madarai meg fognak előzni titeket az égben. Ha azt mondják nektek, hogy a tengerben van, akkor a halak meg fognak előzni titeket. Ám a királyság bennetek és kívületek van. Ha megismeritek magatokat, akkor megismertettek, és fölismeritek, hogy az élő Atyának a fiai vagytok. De ha nem ismeritek meg magatokat, akkor szegénységben lesztek, és ti magatok lesztek a szegénység."

    ezt mondhatták volna akár a buddhisták de a taoisták is. Az idézetben nem feltétlenül a feltámadásról van szó.”
  • 26. Celtis 2009. május 25. 19:58
    „comet: Részben egyet értek veled, a feltámadással kapcsolatban én is azt szoktam mondani, hogy nem a jutalomért kellene jónak lennünk, hanem mert ez a normális és mert szeretjük Istent. Mindazonáltal az összes apróságot és az összefüggéseket figyelembe véve a feltámadás egy kulcspontja a tanításoknak, e nélkül tényleg nagyon nehéz elfogadni azt a rengeteg rosszat és szenvedést, ami egy embert élete során sújt. Ha viszont mindez tényleg csak egy rossz álom, úgy bizakodva várhatjuk az ébredést. :)”
  • 25. Celtis 2009. május 25. 19:52
    „A Bibliában kifejezetten javasolják, hogy a püspöknek legyen egy felesége és rendezett családi viszonyai, mert hogyan várhatnánk el bárkitől, hogy vezesse a gyülekezetét, ha még a saját családjában sem képes rendet tartani? Aztán történelmileg másképp alakult, de ennek is ezernyi oka volt. Például (hogy egy pozitívat is említsek) a papi hivatás naponta legalább 16 óra munkát jelent és az egyházi döntéshozók mégsem akarták, hogy egy pap emiatt hanyagolja a családját.

    sevenof9: A kereszteny vallas nyujt pluszt, és ez tényleg azon múlik, ki miben hisz. Még a "kiválasztott nép" tagjai is életük végén eltűnnek a történelem süllyesztőjében, hatvan-nyolcvan év adatik nekik hogy kiélvezzék az anyagi világ javait. Ezzel szemben Jézus azt mondta, hogy ő azért hal meg, hogy előkészítse az utat azoknak, akik hisznek benne és őt követik. Magyarán ez az egész csak egy SIMS-szerű játék, vannak benne nyertesek és vesztesek, de csak a keresztényeknek adatik meg, hogy a játék végén kikapcsolják a PC-t és nevetve megbeszéljék, hogy ki hogyan teljesített.”
  • 24. comet 2009. május 25. 19:47
    „21. achilleus- azt Pál mondta. Jézus tanításai a feltámadási mítosz nélkül is erősek és megszívlelendők. Magát a tanítást elismerik a Buddhisták, és a korán is emlétést tesz Jézusról, mint prófétáról. A feltámadási legenda valójában nincs hatással a tanítások erkölcsiségére, de az is igaz hogy az egyház erre fekteti a hangsúlyt, és így a tanítások kisebb jelentőséggel bírnak.
    A katolikus egyház vezetőinek ideje lenne átgondolni a természetellenes normáit, mert a természetellenes önmegtartóztatás beteggé tesz. ´Aki önmagában hiányt szenved, az mindenben hiányt szenved´ -valahogy így szól az egyik Jézus tanítás és nagy igazság van benne. A pedofil és egyéb aberrációs problémák sajnos végigkísérik a katolikus egyház történetét. A legaranyosabb történet nekem az, amikor az egyik pápának mise közben kezdődtek a szülési fájdalmai, és akkor derült ki, hogy nő. Hogy mi lett vele nem tudom, talán a szentlélekre fogták a dolgot? Volna mit reformálni az egyházakon, nem csak a katolikuson.
    Amúgy katolikus vagyok és nem hiszek a feltámadásban, de ez a rész nem is érdekel.”
43 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Atomkísérletet hajtott végre Észak-Korea

Földalatti nukleáris kísérletet hajtott végre Észak-Korea hétfőn - adta hírül a phenjani állami… Tovább olvasom