Délmagyar logó

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 11°C Még több cikk.

Orient expressz, a guruló Grand Hotel

Uralkodók, államfők, dúsgazdag hírességek utaztak egykoron a legendás Orient expresszen Párizsból Isztambulba, s a több mint háromezer kilométeres úton nem kellett nélkülözniük a megszokott luxust.
A vonatra ma sem lehet kedvezményes árú jegyet váltani, ha valaki át akarja érezni az Agatha Christie által leírt fílinget, 6500 eurót – mostani árfolyamon mintegy 1,8 millió forintot – kell fizetnie a jegyért.

A napokban a budapesti Nyugati pályaudvarra gördült be a 14, sötétkék kocsiból álló szerelvény, majd takarítás és mosás után betolták a Vasúttörténeti Parkba, s a várakozó kíváncsiak felszállhattak rá.


Eközben a teljes néven Velence–Simplon–Orient expressz ajtóit kinyitották a főként olaszokból álló személyzet tagjai. Rendkívül udvariasan, de annál határozottabban hajtották végig a bemutatott kocsikon a kíváncsiskodókat. Próbaként az olaszon kívül angolul, németül, franciául szólaltunk meg, nem volt gond számukra ugyanazon a nyelven válaszolni.

Az Orient expressz híres utasai

Agatha Christie – angol krimiírónő, a krimi koronázatlan királynője.

Marlene Dietrich – német–francia származású színész- és énekesnő

Willy Frost – Marlene Dietrich kollégája és szeretője

Szergej Gyagilev (franciásan: Serge de Diaghilev/Diaghileffs) – a világhírű Orosz Balett megalkotója

Mata Hari – holland kalandornő
Václav Havel – cseh drámaíró, a szabad Csehszlovákia első köztársasági elnöke

Thomas Edward Lawrence (Arábiai Lawrence) – angol kém

Szergej Lifar – Gyagilev orosz tanítványa

Az expressz díszei a tegnap eleganciáját, a guruló Grand Hotelt idézik. Az intarziaberakású burkolat, a hozzá illő, stílusos kárpittal bevont ülések, hófehér abroszok, rajtuk kristálypoharak az étkezőkocsiban – s máris a múltban érezzük magunkat, beindul a nosztalgiázás, amit némileg oldottak azok a válaszok, amelyeket Szendrey Andrástól kaptunk.

Egy üveg bor – nem túl jó minőség – 29 euró, ha igazán valami jó nedűt szeretne inni az utas, hozzá kell tennie még vagy 100 eurót. Nem tartozik a legjobbak közé a 100 euró körüli pezsgő sem, de kinek milyen vastag a pénztárcája...

A pincérek természetesen nagy odafigyeléssel, szorgalmasan töltögetik az italt a már felbontott palackból, hogy mielőbb rendelje a másikat a kedves utas. Mindezt töretlen udvariassággal, finom rámenősséggel.

A következő állomás a hálókocsi. Egy fülke nappali, egy másik éjszakai használatra volt előkészítve a bemutató kedvéért. A szekrények intarziásak, bevonatuk csillogott a tisztaságtól, a bársonnyal bevont, csipkés fejtámlás ülések szinte vonzották az embert, hogy rájuk üljön. A padlón a vonat színével egyező színű papucs, amit az Orient emblémája díszít, éppúgy, mint a kiakasztott, azonos színű köntöst.


Az éjszakára megvetett ágyon legyező, az ablakban virág. Az ágyazást nem az utasok végzik, hanem a személyzet. Mégpedig a vacsora ideje alatt, villámgyorsan. Mire a vendégek visszatérnek a másfél, kétórás vacsoráról, ha akarnak, már bújhatnak is az ágyba. S minden este tiszta ágyneműbe.

Reggel ugyanez fordítva. Sajátos kérdésünkre, hogy mi van akkor, ha az utas napközben is szívesen maradna ágyban, a park igazgatója halkan jegyezte meg: – Ez itt nem szokás.

A múlt században az időt másképp számították. A vonatozás életforma volt és az Orient expressz egy valódi különlegességet jelentett elegáns vagonjaival, titokzatosságával.
A múlt században az időt másképp számították. A vonatozás életforma volt és az Orient expressz egy valódi különlegességet jelentett elegáns vagonjaival, titokzatosságával.

A villámlátogatás végén elegáns egyenruhát viselő, udvarias kísérő segítette le egyenként az utasokat a peronra, közben több nyelven köszönte meg a látogatást. Miközben minden ember után megigazította makulátlanul fehér kesztyűjét.

– Az utasok többsége főként a bárkocsiban tölti az időt napközben, amíg az expressz halad. Amúgy a közbenső állomásokon a napi program általában városnézés. Amíg az utasok távol vannak, a személyzet takarít, s a szerelvények külsejét is lemossák – tudtuk meg Szendrey Andrástól.

Elköszönéskor arra a kérdésünkre, hogy ha valaki Budapesten száll fel, mennyit kell fizetni, az igazgató annyit jegyzett meg: 6500 eurót. Ugyanis a helyet Párizstól tartani kell a foglaló számára, tehát nincs kedvezmény.

Megtörtént...

Az első világháborúig használt favázas és faburkolatos kocsikból ma is látható egy Magyarországon: a 2347-es pályaszámú kocsi a budapesti Vasúttörténeti Parkban vehető szemügyre. Az étkezőkocsi – amelyet Európa egyik legszebbjének tartanak – nosztalgiavonatként is közlekedik.
A legendás vonat Agatha Christie-t is megihlette. Történt ugyanis, hogy 1929-ben az Orient expressz Isztambultól nem messze hóesés miatt elakadt. Tizenegy napig vesztegelt a nyílt pályán, utasainak a környékbeli falvakból szereztek élelmet. Állítólag ez az esemény adott ötletet az írónak a ˝Gyilkosság az Orient expresszen˝ című regényhez.

Az expressz magyar vonatkozású anekdotái közül a legismertebb az érsekújvári vasútállomás cigányzenekarának története. Egy gróf az állomási restiben a kellemes cigányzenét hallgatva lemaradt a később balesetet szenvedett vonatról. A kocsi, amiben a grófnak utaznia kellett volna, összezúzódott. A gróf a zenekar támogatására alapítványt hozott létre, annak fejében minden gyorsvonatnál, így az Orient expressznél is zenéjükkel szórakoztassák az utasokat, amíg a vonat vízvételezés miatt áll.


A Vasúttörténeti Parkban (Budapest, XIV. Tatai út 95.) szeptember 18–19-én rendezik a X. Mozdony Grand Prix-t és Étkezőkocsi Találkozót. A legnagyobb gőzmozdonyok gördülnek majd sínre. A magyar masiniszták kilenc európai ország mozdonyvezetőivel mérik össze tudásukat. Lesz krampácsverseny, mozdonygyorsulási verseny, de megnézhető a „125 éves az Orient expressz" kiállítás is, a gyerekek a kerti vasutat is kipróbálhatják majd. Az étkezőkocsik versenyén nemzetek ételeit kóstolhatják meg a találkozó vendégei.

 

Olvasóink írták

  • 6. Mignon 2010. szeptember 20. 00:17
    „Apollo, aki szemelyes baratom volt, es röviddel halala elött felvett a facebook-ra,
    nemcsak az Orienten jatszott, hanem mas
    vonatokon is, pl. a trieszti-n is.

    Borszaszto megterheles lehet egy ilyen munka.

    Azt hiszem, hogy Ö, most onnan fentröl mosolyog rank...”
  • 5. Mike3 2010. szeptember 19. 20:57
    „gondolom nem Szergej húzza :)
    szép”
  • 4. Tömeg 2010. szeptember 19. 13:25
    „Ahogy néztem a képeket nekem is rögtön ő jutott az eszembe.
    Nagyon szomorú lettem. :(”
  • 3. szatyi 2010. szeptember 19. 12:56
    „2. hozzászólás Yossarian 2010.09.19. 10:40

    Igen, Ő az aki hiányzik erről a vonatról!”
  • 2. Yossarian 2010. szeptember 19. 10:40
    „meg egy aprocska adat, hogy a kivalo szegedi zenesz, Berenyi Apollo is ezen a vonataon dolgozott elete utolso eveiben.
    emlekezzunk ra.”
  • 1. rolee 2010. szeptember 19. 09:55
    „Na, végre egy remek cikk, aminek még a témája is érdekli az átlagembert, ellenben a sok hülye celeb sz*rjaival.

    A cikk írójának gratulálok, hogy megtörte a színvonalat”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyolc rendőrt öltek meg orvtámadásban

Mintegy harminc lesből támadó fegyveres megölt nyolc rendőrt, kilencedik társukat pedig… Tovább olvasom