Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Svájci busztragédia: hibás tempomat okozta?

Miközben a svájci nyomozók Belgiumban hallgatják meg a két héttel ezelőtti belga busztragédia túlélőit, egy szakértő a baleset lehetséges okának a tempomat meghibásodását tartja.
Svájci és belga rendőrök műszaki vizsgálatokat végeznek egy hasonló autóbuszon, mint amely szerencsétlenül járt két hete egy svájci alagútban, 28 ember (köztük 22 gyermek) halálát okozva. A svájci nyomozók meghallgatják a tragédia túlélőit is, igyekeznek rekonstruálni a baleset előtti pillanatokat - adta hírül a belga De Standaard honlapja. Ugyancsak szerdán jelent meg egy belga utazási iroda igazgatójával interjú egy svájci lapban, amelyben az egykori buszsofőr elmondja: többször előfordult vele, hogy a sebességet rögzítő tempomat elromlott, nem tudta kikapcsolni. Szerinte ilyen hibára utalhat, hogy a belga busz fékezés nélkül ütközött az alagút falának.

Robert Mornan fontosnak vélte cáfolni azt a sajtóban elterjedt hírt, hogy a tragédiát egy DVD okozta, mert a sofőr az ütközés előtt filmet cserélt a lejátszóban. "Egyszer és mindenkorra tisztázzuk, hogy a DVD-lejátszó nem volt oka a balesetnek. A DVD-játszó a sofőr mögött a lépcső alatt van, vagyis technikailag lehetetlen, hogy a vezető a lejátszót kezelje" - mondja Mornan.

A baleset kapcsán elmondta: "Nem voltak féknyomók a sierre-i alagútban. Ez arra utalhat, hogy probléma volt a tempomattal". A tempomat állandó értéken tartja a jármű sebességét anélkül, hogy a sofőr a gázpedált nyomná. Elég csak hozzáérni a fékhez, a tempomat azonnal kikapcsol. De Mornan elmesélte, hogy pályája során "háromszor volt problémám a tempomattal. Megpróbáltam kikapcsolni a rendszert - sikertelenül. A busz változatlan sebességgel robogott. Utóbb soha senki sem tudta kideríteni, mi okozta a meghibásodást."

Az egykori sofőr szerint a "féknyomok hiánya arra utalhat, hogy a buszvezető nem volt képes fékezni".

A svájci rendőrök egyelőre nem reagáltak az interjúra, és nem közöltek részleteket eddigi vizsgálataikról.

Olvasóink írták

  • 4. klj-54 2012. március 29. 09:57
    „@kumisz:
    Ha szakmai szöveget írnék akkor azért támadnának :)
    A lényeget írom általában, hogy az is megértse az elvet akinek lövése sincs róla.”
  • 3. kumisz 2012. március 28. 23:01
    „1. klj-54
    "Tempomat" sebességtartó automatika! A működése ( legalábbis a modern rendszereknél ) nem ennyire egyszerű.
    Elméletileg igazad van , a fékre lépve kikapcsol, de ................. Majd az igazságügyi szakértők megállapítják mi volt a bibi!”
  • 2. Bandi78 2012. március 28. 20:13
    „Ráadásul a légfék erősebb a busz motorjánál. A gyújtáskulcs elfordítása is sokat segít a motor leállításában. Ha még az sem, akkor ott a kupplung, amit benyomva üresbe lehet tenni a váltót. Végül ott van a kézifék.”
  • 1. klj-54 2012. március 28. 18:11
    „Valamit tisztázzunk roppant gyorsan!
    A"tempomat" a motort vezérli.
    Tehát a befecskendezett üzemanyag mennyisége (és automata váltónál a fokozatok váltása) révén szabályozza -tartja a beállított- sebességet.
    De!
    A fékre lépve mindenképpen LASSUL A JÁRMŰ!
    Röviden ennyi.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

EB: uniós központ az internetes bűnözés ellen

Az internetes-számítógépes bűnözés elleni központ létrehozását javasolta az Európai Bizottság… Tovább olvasom