Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Új vasfüggöny jön?

Az egység reményében jöttek össze az Európai Unió tagországainak politikavezetői vasárnap, amikor rendkívüli csúcstalálkozón vitatták meg Brüsszelben a világgazdasági válsággal kapcsolatos teendőket.
A csúcsot az Unió soros elnökségét betöltő Csehország hívta össze, miután a francia köztársasági elnök olyan kijelentéseket tett, amelyek a nemzeti gazdaság védelmét, vagyis a gazdasági protekcionizmus feléledését jelentették sokak számára. A protekcionizmus pedig egy új vasfüggöny megjelenésének félelmét váltotta ki.

A mélyülő válságban néhány nyugat-európai ország arra kényszerült, hogy állami pénzsegítséget nyújtson a betegeskedő bankszektornak és az iparnak, azon belül is főleg az autóiparnak. Nicolas Sarkozy francia elnök február elején egy tévéinterjúban közölte: azt várja az állami támogatáshoz jutó francia autógyártóktól, hogy otthon tartják termelésüket. Ez a kijelentés az Unió keleti felén azonnal előhívta a protekcionizmus rémképét.

Nem fogjuk hagyni, hogy kiépüljön egy új vasfüggöny, ami ismét kettéosztja Európát" - mondta Gyurcsány Ferencvasárnap Brüsszelben. Az Unió soros elnökségét betöltő Csehország kormányfője a vasárnapi csúcs előtt sürgette a közösség többi politikai vezetőjét, hogy ne osszák meg Európát egy protekcionista politikával. "Nem akarunk semmilyen megosztást, nem akarjuk, hogy Európa meg legyen osztva észak és dél vagy kelet és nyugat szerint. Elfogadhatatlan a ' másik kárára ' játszó protekcionista politika" - mondta Mirek Topolanek cseh kormányfő.

A kelet-nyugati, vagy a kicsik és nagyok féle felosztástól való félelmek különösen kifejeződtek a huszonhetek brüsszeli találkozója előtt megtartott kilences minicsúcson, amelyen Közép- és Kelet-Európa uniós tagországainak vezetői tanácskoztak a belga fővárosban. A magyar kormányfő ezen a minicsúcson vetette fel javaslatát egy sokoldalú stabilizációs és integrációs programról, amely támogatná a válság következtében kiváltképp megviselt közép- és kelet-európai gazdaságokat. Magyarország szerint Közép-Európa úgynevezett refinanszírozása 2009-ben legkevesebb 300 milliárd eurót igényelne. A Gyurcsány Ferenc javaslata értelmében a Nemzetközi Valutalapnak, a Világbanknak és EU-intézményeknek kellene ezt nagy részben fedezniük.

Az EU-n belüli viták fókuszában álló protekcionizmust jelenleg főleg a francia elnökhöz kapcsolják. Sarkozy egyebek mellett három milliárd eurós állami kölcsönt ígért a PSA Peugeot-Citroennek és a Renault-nak, ha nem számolják fel franciaországi termelésüket, amit azután olcsó helyekre visznek, mint például Csehország. Érintettsége és a soros elnöksége miatt Csehország azonnal felhördült. Prágát követte a gazdasági nacionalizmus emlegetésében a többi közép- és kelet-európai ország valamint az Európai Bizottság.

Tény, hogy a világgazdasági válság egyik rombolási területe az autóipar, ahol talán a legtöbb ember veszti el állását, miközben a fogyasztói és üzleti bizalom folyamatosan zuhan. Az összeurópai autógyártásban 12 millió ember munkahelye forog kockán. Hogy csökkentse a feszültségeket, az Európai Bizottság szombaton elégedettségét fejezte ki, amiért Párizs úgymond garantálta, hogy betegeskedő autóiparának fellendítési programja nem protekcionista. A francia külügyminiszter levelet írt az EU versenyügyi biztosának, és abban úgy fogalmaz, hogy "a francia kormány nem kíván olyan segélyintézkedéseket bevezetni az autóipar számára, amelyek ellentmondanak a közösség belső piacát érintő elveknek."

De úgy tűnik, hogy ez a nyájas hangnem, ahogy az AFP francia hírügynökség fogalmaz, nem elég a protekcionizmus félelmének eloszlatására. "Európa csak akkor győzheti le a válságot, ha együtt és összehangoltan cselekszik, és ha tartja magát a közösség szabályaihoz" - így szól a cseh kormányfő közleménye. Vagyis Európa célja, hogy erős és egységes szólamban beszéljenek vezetői, akinek együtt kell dolgozniuk, hogy helyreálljon a piac bizalma, és újra áramoljanak a hitelek - írja az AFP.

Olvasóink írták

  • 4. nedelkovics_klára 2009. március 02. 18:24
    „hát már csak az hiányzik, hogy mégegyszer legyen vasfüggöny :S pont most tanultuk töriből, hát megkell hagyni, hogy nem normális ez a mai világ!”
  • 3. sima 2009. március 02. 10:36
    „Na ezért kellett anno Magyarországon közpénzen reklámozni az EU csatlakozást. Itt a gyümölcse , le lehet aratni ! Megérte 5éves adókedvezményt nyújtani olyan cégeknek , akik aztán nem itt fektetik be a pénzüket. Ráadásul a Magyar cégek rovására , akik semmiféle kedvezményt nem kaptak az indulásnál. Ezt előre csak a hülyék nem látták !”
  • 2. PEPE 2009. március 01. 21:53
    „KGST demokratikusabban működött.”
  • 1. tahoszegedi 2009. március 01. 21:09
    „Kellett nektek csatlakozni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vérfürdő a horvátországi Körösön

Lemészároltak egy családot a horvátországi Körösön (Kriľevci) - közölte a helyi rendőrség vasárnap. Tovább olvasom