Délmagyar logó

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 31°C Még több cikk.

Volt KGB-ügynöké a The Independent

Az egykori szovjet államvédelmi szolgálat, a KGB egyik volt londoni rezidense veszi meg a legnagyobb brit liberális napilapot, a The Independentet, és vasárnapi testvérlapját, a The Independent on Sundayt.
Alekszandr Lebegyev, akik fiatal KGB-ügynökként két évtizede a londoni szovjet nagykövetségen szolgált - mára azonban milliárdos üzletemberré lépett elő -, egy font jelképes árat fizet a tekintélyes, ám krónikusan veszteséges lapok kiadójának, a dublini székhelyű Independent News Ú Mediának (INM). Az INM ugyanakkor - a Londoni Értéktőzsdén csütörtökön közzétett szerződéses feltételek szerint - a következő tíz hónap során 9,25 millió fontot fizet az orosz oligarcha által az Independent-lapok gondozására létrehozott új vállalatnak, annak fejében, hogy a cég átveszi a lapcsoportot terhelő adósságokat.

A tranzakció - versenyfelügyeleti jóváhagyás esetén - várhatóan májusban zárul.

A The Independent a legújabb a nagy országos brit lapok közül: újságírók hozták létre 1986-ban, vagyis csaknem pontosan 200 évvel fiatalabb, mint a patinás The Times, amely 1785-ben jelent meg először.

A The Independent és vasárnapi változata azonban jó ideje egyre súlyosbodó anyagi és terjesztési gondokkal küszködik; megjelentetésük tavaly több mint 12 millió font veszteséggel járt a kiadónak, a naponta eladott átlagos példányszám pedig 14 százalékkal 200 ezer alá csökkent.

A The Daily Telegraph, a legnagyobb brit konzervatív lap átlagos napi példányszáma ennek a négyszerese.

Lebegyev tavaly januárban London legnagyobb délutáni napilapjában, az Evening Standardben szerzett többségi részesedést, szintén egy fontot fizetve a lapot addig kiadó, Lord Rothermere vezette - a magyar sajtópiacon is aktív - Daily Mail Ú General Trustnak a Standard 76 százalékáért.

Az új tulajdonos - aki a tranzakció idején kedélyes nyilatkozatokban idézgette fel, hogy ügynökkorában milyen fontos információforrása volt az Evening Standard - azóta ingyenessé tette a korábban 50 pennyért (150 forintért) árult délutáni lapot, amelynek napi példányszáma ezzel a négyszeresére emelkedett.

Az exügynök vagyona nem hivatalos becslések szerint meghaladja a 3 milliárd dollárt. Lebegyev a banki és biztosítási üzletben tevékenykedik, emellett az orosz Aeroflot légitársaságban is érdekelt, és szállodái is vannak Európa több országában.

Néhány éve Mihail Gorbacsov egykori szovjet elnökkel mint társbefektetővel részesdést vásárolt a Novaja Gazeta című ellenzéki orosz lapban.

A brit külügyminisztérium március elején közzétett éves emberi jogi jelentésében külön kiemelte, hogy a korrupciós ügyeket és emberi jogi visszaéléseket feltáró független Novaja Gazeta négy újságíróját ölték eddig meg, egyet közülük tavaly. Az újság több más munkatársát tettleg bántalmazták, őrizetbe vették, vagy folyamatosan szoros rendőri megfigyelés alatt tartják - állt a jelentésben.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

31 ujjú kisfiút műtöttek Kínában

Sikeres műtéten van túl az a hatéves kínai kisfiú, aki 31 ujjal született; a beavatkozásnak… Tovább olvasom