Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

1800 román vendég igazolta, Makón a turizmusé a jövő

Makó - Több mint féltucatnyi turisztikai képzést hirdet a makói Tourinform a térségben élőknek – Makó fürdővárossá fejlődése néhány éven belül becslések szerint közel száz, idegenforgalommal kapcsolatos állást teremt.
Jó úton jár Makó, ha a fürdőfejlesztéssel a turizmus irányába nyit, hiszen a munkanélküliségtől hazánkban leginkább sújtott kistérségben áttörést jelenthet ez az iparág. Mindezt számok igazolják. Pőcze Lászlóné fürdővezetőtől megtudtuk: csak vasárnap több mint 1800 román állampolgár vette igénybe az intézmény szolgáltatásait. A 3,5 milliárdos fürdőfejlesztéssel ez a lehetőség megsokszorozódhat – így a jelenleginél is több turisztikai szakemberre lesz szükség. A város erre is készül: a Tourinform az ágazat különböző szakterületeire hirdet tanfolyamokat.

– Egy alapítványi iskolával közösen hirdetjük meg a többek között utazási, marketing- és reklámügyintéző, idegenvezető és más, idegenforgalomhoz kapcsolódó, szakmát adó OKJ-s tanfolyamokat. Amennyiben egy képzésre 25 ember jelentkezik, azt megtarthatjuk itt, Makón, nem kell Szegedre utazni. A jelentkezőknek ez lehetőséget ad az elhelyezkedésre, hiszen előzetes becslések alapján akár száz, idegenforgalom által generált állást is hozhatnak Makónak a tervezett fejlesztések, de további lehetőségek rejlenek az egyre inkább feljövő falusi turizmusban is, erre a szakirányra már most több mint tízen jelentkeztek – sorolta Rozsnyai Éva.

Román rendszámú kocsi a makói fürdő előtt. Egyre több turista jön a keleti szomszédunktól. Fotó: Karnok Csaba
Román rendszámú kocsi a makói fürdő előtt. Egyre több turista jön a keleti szomszédunktól.
Fotó: Karnok Csaba

A makói Tourinform-iroda vezetője kiemelte: néhány képzést nyelvi tanfolyammal együtt ajánlanak, éppen most tárgyalnak arról, hogy a német és az angol mellett a román is szerepet kaphasson. A szakismeretet igazoló papírok egy, másfél vagy két év alatt szerezhetők meg – éppen, mire a tervezett beruházások elkészülnek. A fürdő vezetőjétől megtudtuk: már most is szükség van idegenforgalmi ismeretekkel rendelkező szakemberekre – a hetekben kezdte meg munkáját több, idegen nyelvet jól beszélő kolléga, akiknek a feladata a turisztikai lehetőségek kiaknázása és a vendégekkel való kapcsolattartás.

– Amit csak lehet, három nyelven írunk ki, és a kollégákat is úgy válogatjuk, hogy a vendégek bármilyen nyelven azonnal kaphassanak információt arról, amiről csak akarnak. Az egyik kolléga az interneten megszerezhető turisztikai információkat figyeli, amellett, hogy a közvetlen vendégkapcsolatot is ellátja, így kijelenthető, hogy a turizmus fejlődésével még több, idegenforgalmi ismerettel rendelkező szakemberre lesz szükség a fürdőben csakúgy, mint az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokban – fogalmazott Pőcze Lászlóné.

Transzparensek már vannak, már csak a szakemberekre kell várni. Fotó: Karnok Csaba
Transzparensek már vannak, már csak a szakemberekre kell várni. Fotó: Karnok Csaba

– Mindenekelőtt a nyelvi ismereteket kamatoztathatom, szívesen válaszolunk a zömmel román nyelvet beszélő vendégek kérdéseire, bár ők többnyire az angolt vagy a németet is jól beszélik – tette hozzá a fürdő turisztikai ügyintézésével foglalkozó Bakos Helga.

A román vendégek igénylik

Nagyon nyitottak, kommunikatívak a román ajkú vendégek, és láthatóan örömmel veszik, ha a saját nyelvükön, vagy angolul szólunk hozzájuk, ezért akit lehet, megszólítunk, ajánljuk nekik a szolgáltatásokat – mondta lapunknak Perleczki Edina fürdőszolgáltató, aki idegenforgalmi marketing végzettséggel helyezkedett el ebben a szezonban a makói fürdőben.

Olvasóink írták

122 hozzászólás
  • 122. kiskatka 2008. augusztus 13. 19:29
    „Most ugrott a MAJOM a vízbe!!!Ezek szerint az a baj,hogy nem a maga tervei alapján készül a fürdő??Ugye Németh Pál”
  • 121. POLARBEAR 2008. augusztus 10. 09:06
    „A fürdő mellett érvelek,pedig engem nem lehet "baloldali elhajlással" vádolni...:-)”
  • 120. magyarok 2008. augusztus 08. 16:34
    „Tisztelt Uraim!

    Ez az 5000 ember aki aláírta ez ugye mind tisztában van azzal, hogy mik az előnyei és mik a hátrányai a fürdőnek, igaz Német Pál Úr???
    Azt elképzelni sem tudom, hogy önök minden rossz érvet felhoztak azoknak az embereknek akiknek arról sincs fogalmuk, hogy Makón egyéálltalán van fürdő!
    Ugye ez teljesen elképzelhetetlen??? Hiszen ön nem párt érdekből (fidesz) hanem pusztán a makói emberek érdekeit veszi figyelembe???
    Ugye ha Fidesz-es polgármesterünk lenne és ők akarnák ezt fürdőt ami tervben van akkor is ilyen nagy ellánnal küzdene a fürdőfejlesztés ellen???
    Tudja mit gondolok erről én is meg mindenki aki nem ellfogult??? Azt, hogy ön egyszerűen érdekből teszi azt amit tesz...
    Nagyon nem érdekli önt a makói emberek sorsa, csak valaki más érdekéből olyat tesz ami a városnak árt, és ezt be is csomagolja szépen, hogy hőskét tekintsenek önre... Ismerek egy párt elnököt Mo.-n akitől tanulhatott...”
  • 119. Németh Pál, ny.m., Makó 2008. augusztus 03. 21:19
    „Tisztelt Kis Matekos és Nagy Margit!

    A Kis Matekos már nagy részben válaszolt is arra, amit tőlem Nagy Margit kérdezett.

    Köszönöm szépen a szép és okos sorokat a Kis Matekosnak!!!
    Igen, Makón vannak szerencsére ilyen emberek is - és sokan - akik az érveiket ilyen módon kifejezik. Nagyszerű! Egy beíró azt írta, hogy sajnálja a makói származását. Kár érte. Öt már megtörték az erőszakosak. A hatalom győzött, az egyén, a város, az ország és a társadalom a vesztesek! 1-2´000 ember nyert, a többség veszített. Ez az erőszak.

    Amint röviddel ezelőtt a Makói Rendőrségen volt dolgom, a várakozás közben felírtam a bejárati részben a falon lévő sorokat József Attilától:
    ,,Hadd tudjuk meg,
    újra meg újra,
    véletlenül tusa nélkül,
    csatát nem nyerhetünk."
    József Attilát nem törték meg a ,,makói demokraták".
    A szerencsétlen makóit már igen.

    A Kis Matekos soraihoz még annyit, hogy Makón már mintegy 15 éve léteznek fokozatos fürdőfejlesztési tervek, makói építészmérnökök kezéből, amiket azonban sajnálatomra lesöprenek az asztalról.

    *******

    Nagy Margitnak még annyit üzenek ez úton.

    A kijelentése:
    ,,Ok! Van a városban 5.000 ember, aki ellenzi a fürdőberuházást!" nem helyes..

    Eddig mintegy 5´000 ember irt alá, de nem mindenki, aki egyetért velünk.
    Tehát sokkal több makói választópolgár van közöttünk, aki még nem írhatta alá a petíciót valamilyen ok miatt.

    Az aláírás folytatódik!

    Üdvözlettel”
  • 118. a kis matekos 2008. augusztus 02. 13:44
    „Mivel eljutottunk odáig, hogy többek megállapításával - miszerint fürdő ugyis lesz - nem tudok vitatkozni, fel kell tenni a kérdést. Van-e értelme ezn vitatkozni?
    Szerintem van.
    Egyrészt azért, hogy bemutassuk, van civil erő, ami beleszólást kér. Elgondolkodjanak a "nagyok", hogy nem hozhatnak bármilyen döntést a civil szféra megkérdezésével. Kinyilvánítsuk, hogy a Makovecz stílussal nem vagyunk megbarátkozva és talán engedni kelle másokat is lehetőséghez jutni. Felhívhatjuk a figyelmet a hibákra és az odafigyelők esetleg javíthatnak rajta.
    Nagy Margitnak!
    Milyen alternatívát ajánlunk? Egy több lépcsőben megvalósítható fürdőt. A lépcsőket pedig fokozatosan a szállodák, a turizmus fejlődésével párhuzamosan meglépni. Kikerülni azt a helyzetet, hogy nagyot teszünk a ruletre és nagyot is bukunk. Kínáljuk azt az alternatívát, hogy a helyiekkel legyen megvalósítva a beruházás. Ez teremt igazi munkahelyet. Ez venné fel azt a munkanélküli társaságot, ami Makón van.
    Ajánljuk továbbá a valódi, de drága lépések megtételét. A csatornázást például, de azt is helyiek alkalmazásával. Szégyen, hogy egy városban 80 %-ban nincs csatorna. Ilyet nem tudnak mutatni a környéken. Ajánljuk továbbá a mezőgazdasági feldolgozóipar támogatását. Ajánljuk, hogy legyen Makón kisebb a helyi adók mértéke, mert ezzel lehet a beruházókat ide telepíteni. Maximális mértékű adókulcsokkal nem.”
  • 117. triatlonos 2008. augusztus 02. 07:36
    „Tisztelt Jason Donovan!
    Teljesen egyetértek a megállapitásával, fürdő lesz, ha tetszik, ha nem. Azt rosszul gondolja, hogy én fürdűfejlesztés ellenes vagyok, sőt szerintem is olyan legyen, hogy "üssön"! A tervek szerint ez nagyon fog ütni. Én csupán a praktikus dolgokra, a gazdaságos üzemeltetésre hivtam fel a figyelmet, amely a Makovecz tervekre nem jellemző. A barátságra vonatkozó megállapitása is téves.
    Az újságirói tájékoztatásról viszont határozott véleményem van, és ha végigolvassa a szerző reakcióit, akkor megállapithatja, hogy jogosan. Két dolgot hiányolok tőle: 1. Boccs....2. Hogyan próbálja javitani hibáját?”
  • 116. Jason Donovan 2008. augusztus 01. 22:20
    „Kár erőlködni, fürdő lesz mégpedig új, még pedig olyan amilyennek megálmodták, ha tetszik ha nem! Németh Pál nagyon kevés lesz ennek megakadályozására triatlonos barátjával együtt...
    Amúgy nem olyan rég egy SZDSZ-es politikus levesébe akart beköpni egy Makó környéki vállalkozó, akit kivontak utána a forgalomból...
    Ha akarják úgyis megteszik....”
  • 115. Nagy Margó 2008. augusztus 01. 19:35
    „Tisztelt Németh Pál!
    Ok! Van a városban 5.000 ember, aki ellenzi a fürdőberuházást! De! Vajon ez a tömeg milyen alternatív, megfontolásra érdemes javaslatot tud felmutatni az egyszerű ,,nem"-el szemben?
    Milyen ötletük van, merre fejlődjön a város tovább? Milyen lehetőségeket ragadjon meg?
    Akkor tenne Ön és számos híve igazán szolgálatot városunknak, ha mondjuk egy ötletbörze keretében, összeállítanának egy javaslat listát!
    Mert a CSAK bírálat, az csak bírálat marad! Nem javít, nem segít, nem visz előre.

    Félnek, hogy a lakosok fizetik meg a beruházás árát? Ez a félelem szerintem alaptalan.
    Mostanában jó párszor jöttem el Mórahalom fürdője mellett.
    DUGIG VOLT!
    Pedig az a fürdő, az a gyógyvíz, jóval kevesebb pozitívummal, gyógyhatással bír, mint a mienk. És akkor még nem beszéltem a csodás hatású marosi iszapról.

    Egy valamit azonban tanulhatunk mi Makóiak a Mórahalmiaktól: nekik remek a marketingjük! Mert az egész félelemből szerintem csak annyi igaz, hogyha nem szedi össze magát Makó a saját marketingjét illetően, akkor bármilyen nagyszerű a kezdeményezés, halálra van ítélve a dolog!
    Gondoljon pl. makói hagyma ámokfutására!
    Mert OK! El kell végezni a munkát, méghozzá szuperül! DE! Ha nem tudják azok, akik vevők lehetnek rá, hogy létezik, akkor...
    Maradok tisztelettel!”
  • 114. Tedi 2008. augusztus 01. 19:10
    „jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajjjjjjjjjjjjjjj. fejezzük már be!”
  • 113. Németh Pál ny.m., Makó 2008. augusztus 01. 16:24
    „Tisztelt POLARBEAR!

    A petíciónak van egy részletes leírása (egy A4-es oldal tele írva).
    Ezt mindenki elolvashatja, ha részletesen érdeklődik.

    Sajnos Ön olyan kijelentéseket tesz, ami teljesen a levegőből való:
    ,,Az 5.000 aláíró jó részének fogalma sem volt, mit is ír alá.""
    Ezzel az érvelési stílussal nem érthetek egyet.

    Nézze.
    Megértem az érvelését az élményfürdővel kapcsolatban.
    S tudomásul is veszem az érvelését.
    Tiszteletben tartom.

    Mi ellenzők azonban úgy látjuk,
    hogy az önkormányzat által megálmodott 430´000 évi látogató,
    fejenkénti 2´000-2´500 forintos belépővel nem jön ide Makóra.
    S ha nem,
    akkor a veszteséget a makói lakosság fogja fizetni.
    Ezenkívül még van vagy 5 nyomós érvünk, mint pl. a Makovecz fürdő nem illik a városképbe, de ez szubjektív. Sok lakossal beszéltem, sok ezerrel, akiknek szintén szubjektivül nem tetszik a Makovecz-stilus.
    Ha hiszi, ha nem, nekünk ez is érv.
    S amennyire én tiszteletben tartom az Ön eltérő véleményét,
    elvárom, hogy Ön is a miénket.

    Üdvözlettel: egy a sok ezerből.

    ui.
    Nem tartom helyesnek, hogy Ön lebecsüli a mintegy 5´000 aláíró ,,fogalmát"
    Hát......
    Nem tudom egyszerűbben írni: Ön csak lenézi az embereket, nem?!”
  • 112. POLARBEAR 2008. augusztus 01. 15:24
    „T.Németh Pál!
    Az 5.000 aláíró jó részének fogalma sem volt,mit is ír alá."Olcsóbb fürdőt"-nem megtévesztő ez egy kicsit?
    Az olcsóbb belépőkre természetesen mindenki igent mondana...
    Manapság csak olyan látványosságok vonzzák a tömegeket,amik igazán "ütősek". Két medence kedvéért én nem utaznék 10km-t sem,de új élményeket nyújtó LÁTVÁNYOSSÁGÉRT többet is.
    Az iszapra,és a divattá váló wellnessre lehet építeni. Csak KÉPZETT munkaerő és KIVÁLÓ menedzsment kell hozzá.
    Szerintem ez nem felelőtlenség!”
  • 111. Németh Pál ny.m. Makó 2008. augusztus 01. 12:05
    „T. POLARBEAR!

    Ön teljesen félreérti a helyzetet.

    Én elsősorban sok ezer makói személy véleményét képviselem.

    Mint köztudott, eddig közel 5´000 makói személy írta alá a petíciót:
    ,,sokkal olcsóbb makói fürdőt"
    és ,,egyenlőség a kampányolásban a civilek és az önkormányzat között".

    A mintegy 5´000 személy pedig a makói közösséghez tartozik.
    Érdekes módon erről a POLARBEAR hallgat.
    Vagy az ezrek véleménye nem számit?

    Az erőszak az is, ha a lakosság véleményét ezrével ignorálják.
    S a POLARBEAR éppen ezt teszi.

    Üdvözlettel”
  • 110. triatlonos 2008. augusztus 01. 10:03
    „Akad itt olyan hozzászóló akivel a közelmúltban szakitottam meg 50 éves -tehát a gyerekkor óta tartó -barátságot. Sok tekintetben hálás vagyok neki, és még a korházban is meglátogattam a hosszú kezelés során, pedig zavart a betegtársai állapota, csak az vigasztalt, hogy ott is Ő volt a "legokosabb". Már látom, hogy helyes döntés volt, mivel körvonalazolódik a következő látogatójának a személye. Erre mondják: megtalálta...!”
  • 109. POLARBEAR 2008. augusztus 01. 09:46
    „Tisztelt Németh Pál!
    Nem tudom miért,de úgy tűnik,Önnek létkérdés hogy ne legyen Makón (így)fürdőberuházás.
    Ha cseppet gondolkodna,rá kellene jönnie hogy (amúgy)semmi értelme fürdőt építeni,mert csak 1 lenne a sok tucat közül.Nagyon fontos a helyiek igénye a sportolásra,de a város (és sok lakó)szempontjából az idegenforgalom is fontos.Álságos román autókat számolgatni most,hogy még 1 kapavágás sem történt a fürdőberuházásból.Ha készen lesz,akkor kell számolni.
    Sok embert ismerek,akik elutaznak fürdőbe(pl.Kiskunmajsa,Gyopáros stb.)hátha majd mások meg ideutaznak,mert jó lesz az új fürdő.
    Ha úgy gondolkodott volna az ősember ahogy Ön,még mindig a fán lakna!
    És mégegyet:Úgy tudom,Ön nemrégen tért haza "külhonból".Legyen kedves kevésbé intenzíven agitálni a saját elképzelése mellett,mert nagyon erőszakosnak tűnik.”
  • 108. Németh Pál ny.m., Makó 2008. július 31. 21:26
    „Tisztelt Nagy Margit!
    *****************

    A 105-ös számú hozzászólásához van 1-2 gondolatom.

    Először is gratulálok az Ön soraihoz. A szöget a fején találta! Nagyszerű emberismerő Ön!

    S most konkrétabban.

    Idézve Önt:
    > Nem azzal van a baj, hogy valamit határozottan képvisel,
    > hanem a szabad akarathoz való viszonyában!
    > Azaz a szabad véleménynyilvánításhoz való viszonyában.
    > Ez, Ön szerint nem mindenkinek jár.

    Nekem 100% ez a személyes tapasztalatom a triatlonossal kapcsolatban.
    Neki jár a jog, ami másoknak, s nekem személyesen sem.
    Ebből következik: nem vagyunk egyenlő emberek.

    S túl a személyes tapasztalaton másokkal való kapcsolatában is ezt láttam.

    Tehát ez az un. karakter struktúrájából ered.
    ,,Nevelőapám" Erich Fromm - a karaktertudományok egyik mestere - hajszálpontosan leírta a különféle karaktereket, s azon belül azt is, amit a triatlonos képvisel.



    > A manipulatív kommunikáció iskola példája, amit tesz:
    > ,,vagy egyetértesz velem, vagy mehetsz".

    Igen, ez - is - a triatlonos.



    > Sőt! Ha nem tetszel, majd én bebizonyítom, másnak se !
    > Ez a lényege tűzrevaló, bocs ,,venyige" kisasszony megnyilvánulásainak is.

    Csak egyetérteni lehet Önnel.

    Remélem, a triatlonos legalább az Öntől megfogadja ezeket a mély gondolatokat, ha már a másoktól nem.

    Üdvözlettel”
  • 107. Nagy Margó 2008. július 31. 20:28
    „Én már többször leírtam, hogy a fürdő beruházással egyetértek.
    Aki mer az nyer! Jelenleg a városnak szüksége van valamire, ami kibillenti a kátyúból, amibe a munkanélküliek nagy száma miatt került.
    Dióhéjban ennyi.
    A cikkről annyit: én nem számoltam meg még eddig a vendégeket.De ha Kati így saccolta, hiszek neki.”
  • 106. triatlonos 2008. július 31. 19:24
    „T. 105!
    Ismételtem átolvastam a hozzászólásait, és arra jutottam, hogy még eddig egyetlen szót, vagy gondolatot nem irt a témáról - A fürdő beruházásról -ezért kérem, vázlatosan ismertesse a gondolatait! Azzal is tisztában vagyok, hogy Önnek ez rázósabb, mint nekem. Nem szeretnék poénkodni, de ismeri a mondást:aki több mondatban mondja el azt, amit egy szóval is...!”
  • 105. Nagy Margit 2008. július 31. 18:16
    „Tisztelt triatlonos, B. tanár úr!
    Nem azzal van a baj, hogy valamit határozottan képvisel, hanem a szabad akarathoz való viszonyában! Azaz a szabad véleménynyilvánításhoz való viszonyában. Ez, Ön szerint nem mindenkinek jár.
    A manipulatív kommunikáció iskola példája, amit tesz: ,,vagy egyetértesz velem, vagy mehetsz".
    Sőt! Ha nem tetszel, majd én bebizonyítom, másnak se ! Ez a lényege tűzrevaló, bocs ,,venyige" kisasszony megnyilvánulásainak is.
    Egyébként én soha nem zárkóztam el sőt szívesen fogadtam, ha valaki a gyerekek érdekében segített.
    Kívánok nyugalmas nyugdíjas éveket!
    Nagy Margit”
  • 104. a kis matekos 2008. július 31. 16:01
    „Ciradar példája nagyon jó. Folytatnám.
    Ha a szegedi önkormányzat az Anna fürdőt szeretné bővíteni potom 20-25 milliárdért (így arányos a két város) , akkor valószínűleg lenne néhány szegedi, aki szólna ezért. Megkérdeznék, hogy a terület elegendő-e? Miért kell feláldozni a meglévő szép teret (ld. 50-es medence)? Hol fognak parkolni? stb, stb Amiket mi is kérdeztünk.
    Kedves Illyés Szabolcs, érti már?”
  • 103. ciradar 2008. július 31. 15:07
    „80. hozzászólás Nagy Margit 2008.07.28 19:38 Erre válaszolnék:
    Látom el kell magyaráznom, mert nem volt elég, amit írtam, bár azt hittem, elég egyszer leírnom: a névtelenségben nem az a jó, hogy névtelenül gyalázhatjuk a másikat (aki ezt teszi, azzal nem kell foglalkozni, ennyi), hanem hogy nem az számít, hogy KI ír le valamit, hanem az számít, hogy MIT!
    Levezetem egy példával, hátha így érthető: Én lenni prof., maga lenni érettségizett bolti eladó (vayg fordítva, tök mindegy), ha én, mint prof., azt mondom, hogy a legújabb kutatások szerint 1+1=3, akkor az emberek nagy része (durva becslés, csak hogy tanuljak az előttem szólóktól...) elgondolkozik majd rajta, hogy annyi-e. Ha maga odaáll, mint bolti eladó, és azt mondja, hogy emberek, ez hülye, hiába prof., hiába van neki magasabb végzettsége, hangzatosabb neve, szebb ruhája, szebb arca, stb., akkor az emberek többsége ki fogja magát röhögni, mert egy bolti eladó ne oktasson ki egy egyetemi prof.-t.
    Ez nem a demokrácia hiánya, ember! Ez egyszerűen az emberi természet, ami ellen vajmi keveset tehetünk! Ezért tartom jónak azt, ha névtelen az internet.
    A példa nyilván sarkít, de remélem a lényeg látható, ha még így sem érthető, hogy mit akarok, akkor feladom.
    A másik: Kedves isz! a fürdő kell, de nem így, nem ennyiért, miért nem lehet ezt megérteni? Sztem senki sem mondja azt, hogy nem lenne jó, csak nem ebben a formában.
    Megkérdeznék én néhány Szegedit, hogy szeretne-e a város közepébe egy bizánci kupolás undormányt, ami 10 év alatt szétrohad!
    Köszönjük Emese.”
122 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Guinness-rekorder lett a makói Varga Anna

Makó - Hivatalosan is elismert Guinness-világrekord részese lett a makói nótaénekesnő, Varga Anna,… Tovább olvasom