Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 17°C Még több cikk.

A pokoli meglepetés éve a 43-as főúton

Makó - Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.
Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb: egyetlen buszbalesetben heten haltak meg. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.

Déli szomszédunk, Románia, valamint Bulgária uniós csatlakozásával pokoli meglepetést hozott Szeged, Makó és térsége lakóinak 2007 januárjának első napja. A döntéshozók ugyanis kihagyták a számításból, hogy valóságos járműáradat indul Európa nyugati régiói felé hazánkon, megyénken, hét községen, Makón és a megyeszékhelyen át, vagyis a 43-ason, amelyről néhány héten belül kiderült: nem erre tervezték. A baj az, hogy 2003-ban éppen tavalyra ígérték az M43-as autópálya megépítését.

Július 19-én hét emberéletet követelő baleset történt Makónál.
Fotó: Segesvári Csaba

A folyamatos életveszély, gazdasági hátrányok és egészségtelen életkörülmények miatt szenvedő helybeliek mellett az érintett hatóságok is döbbenten álltak a helyzet előtt hosszú hónapokig. Február végén már tucatnyian jelezték szerkesztőségünknek: repednek az út menti házak, életveszélyes az átkelés. Ám az önkormányzatok akkor még semmiféle segítséget nem kaptak. A 43-as melletti települések szövetségét vezető apátfalvi polgármester, Varga Péter áprilisban emelte fel szavát. Egy hónapon belül sebességmérőt ígértek a falunak, a tábla júniusra készült el – volt elsuhanó autó, amelynél 126 kilométer per órát jelzett a műszer. Később két járdasziget telepítésére adtak be pályázatot.

Az emberevő

Tucatnyi emberéletet követelt 2007-ben a korábbi évi egy-két, zömmel gyorshajtásból származó halálos balesettel szemben a 43-as. Július 19-én hajnalban földöntúli robaj, majd pokoli kép fogadta a Makó nyugati csücskében élőket: egy kamion a vasúti sínre lökte a vele szemből érkező járművet. Az egyenleg: hét halott, két életveszélyes sérült. Apátfalvánál egy fiatalember, Makón és Kiszombornál pedig összesen három biciklis lelte halálát karambol miatt. Deszknél, illetve Szőregnél szintén három emberélet bánta az autópálya késlekedését.

Ennek kapcsán Botka László szegedi és Buzás Péter makói polgármester, a térség országgyűlési képviselői év elejétől lobbiztak, Buzás áprilisban interpellált az ügyben. Egy civil kezdeményezést támogatva sikerült elérni, hogy október óta 40-es táblák lassítják a várost átszelő éjszakai forgalmat, és traffipaxot kapott az útszakasz. Az ellenzék forgalomlassító akciókat rendezett, aláírásokat gyűjtött és juttatott el a közlekedési minisztériumba.

A forgalomlassítás motorja egy civil aktivista, a Svájcból két esztendeje hazatért nyugalmazott mérnök, Németh Pál volt. Januártól májusig elsőként ő végzett forgalomszámlálást, íveiből kiderült: míg 2006-ban naponta átlagosan 600, tavaly 2700-2800 kamion száguld keresztül Makón. Szintén saját költségén zajszintmérést végeztetett, és kérvényezte a rezgésszintmérést. Mindkettő határértéken túli eredményeket hozott. Akciója hozzájárult a forgalomlassító intézkedések bevezetéséhez.

Természetesen az év elején felvetődött, hogy sürgetni kellene az M43-as autópálya megépítését. Ez ügyben hónapról-hónapra írhattunk az ígéretekről. Míg tavasszal csak a tervezési fázist jelentette a közlekedési tárca, a decemberi államtitkári tájékoztatásból már konkrét számok hangzottak el: ideális esetben 2010-ben már Makóhoz kell, hogy érjen a pálya. Ennek Achilles-sarka a lelei Tisza-híd, aminek kivitelezését a siker érdekében legkésőbb idén tavasszal el kell kezdeni.

Idén épül

A hídépítés megkezdése mellett a 43-as állapotának megőrzésére és a forgalom lassítására is százmilliókat szán 2008-ban a kormányzat. Az apátfalvi járdaszigetek mellett uniós forrásból csaknem félmilliárd forintot nyert kerékpárút-fejlesztésre a község és Makó. Ezzel védettséget élvezhetnek a tranzitforgalomtól a biciklivel közlekedők.

Olvasóink írták

  • 15. Ló Elemér 2008. január 10. 09:09
    „Szerintem pusztuljon mind a férgese!”
  • 14. Silvi 2008. január 09. 16:26
    „Nekünk az M43-as nagyon megkeseriti az életünket.

    Az ablakot nem lehet kinyitni.

    Rengeteg a por a lakásban, nem győzök takaritani.

    Az Önkormányzat, rendőrség mit tesznek ez ellen???”
  • 13. Karcsi 2008. január 08. 15:12
    „Mi is az M43-as mellett lakunk. A zaj, rezgés, bűz sokszor elviselhetetlen. Eladni nem lehet a lakást, mert ide nem akar senki sem jönni.

    Egyetértek az előbbiekkel, miszerint a felelősök nem terveztek előre. Dr. Buzás, Botka és a többi települési polgármesterek magunkra hagytak.

    A rendőrség sem végzi a dolgát, mert nem látjuk, hogy büntetik a kamionos gyorshajtókat. Sosem állitják meg a kamionosokat.”
  • 12. M@M 2008. január 08. 13:30
    „Kedves Németh Pál és előttemszólók!
    A szívem szerint,az autópálya elkészüléséig az összes tetves politikust,Búzástól Botkán keresztül az aktuális miniszterig,és miniszterelnökig a nap 24 órájában autóztatnám a 43-ason! Persze nem kormányzati Audi A-8-assal!!! A szalag átvágása után pedig beásnám az egész "díszes társaságot" nyakig a felezővonalon!!! Tehát nagyon szívesen segítenék, de nem tudok mert nem megy indulat mentesen!!! Félek mindent elrontanék dühömmel. Már most akkora kátyuk vannak Szeged és Makó között, hogy beleférne az egész kormány. Sajnos egy miniszter sincs "tömítésként" felhasználva!!!
    Nem is írok többet mert az lázadásnak tűnne!!”
  • 11. Németh Pál 2008. január 07. 20:14
    „Tisztelt Olvasók!

    Mivel a cikkben meg vagyok említve. ezért pár gondolatot közlök.

    Valóban dicséretre méltó, hogy a DM rendszerességgel foglalkozok az M43-as áldatlan állapotával. Csatlakozom az előző hozzászólóhoz, miszerint csak köszönetet érdemel az újság ezért.

    Mint köztudott, a zajszint az M43-as mentén egész nap túllépi a törvényes határértéket. Nem vagyok és nem akarok maximalista lenni. ,,Csak" az éjjeli zajszint csökkentésért harcolok, hogy a lakók pihenni tudjanak legalább. Hányan lehetnek? A román határtól Makón keresztül Szegeden át az M43-as mentén direkt mintegy 10´000 ember élhet és a közvetlen mellékutcákat is figyelembe véve további 40´000-et számolok. Tehát kb. összesen mintegy 50´000 emberről van szó.

    A forgalomszámlálást, zajmérést, rezgésmérést és a részvét-hirdetéseket a DM-ban 2007 áprilisától kezdtem el. A lényeg Kedves Olvasók, hogy az éjjeli maximális zajszint 55 dB, amivel szemben 110 dB-el száguldanak a ,,Forma1-es kamionok´ a lakott területeken át, 40 km/óra helyett sokszor 80-100 km/órával. Ez a feladat.

    Az elképzelésem:
    1. Táblák kihelyezése.
    2. Sebességmérések éjjel.
    3. Büntetések.
    4. Büntetés végrehajtás.
    5. A lakosság tájékoztatása.

    Hol tartunk ma?
    Az 1.-es szakaszban, ami még nincs befejezve.

    2008-ra maradt még munka!
    Segítenek?”
  • 10. Egy makói az M43-as mellett 2008. január 07. 13:50
    „Ismét jó cikket irt a szerkesztő úr, Illyés Szabolcs, az M43-asról. Köszönet érte! A cikk annál inkább is aktuális, mert mint tudjuk, ma hajnalban Szegeden kitörte egy török kamion a korlátokat és egy biciklist magával rántva a mélybe zuhant. Mindketten súlyos sérültek.
    ,,
    A döntéshozók ugyanis kihagyták a számításból, hogy valóságos járműáradat indul Európa nyugati régiói felé hazánkon, megyénken, hét községen, Makón és a megyeszékhelyen át, vagyis a 43-ason, amelyről néhány héten belül kiderült: nem erre tervezték.
    ,,
    Mennyire igaza van a szerkesztő úrnak! Bátran megírta a DM és ezen belül a szerkesztő úr, hogy a probléma gyökereit a döntéshozókban látja.

    6. kreatív 2008.01.06 00:24 hiányolja a kritikai élt. Nos részben igazat adok neki. Valóban nem megy el a szerkesztő úr a legvégsőkig. Ebben igaza van biztosan. De miért nem? Talán azért, mert a DM főszerkesztője nem engedi? Vagy azért, mert a szerkesztő úrnak a családjára és gyermekeire is kell gondolnia? Vagy talán azért, mert még azt szeretné, hogy az Önkormányzat meghívja a PR eseményekre, s ne úgy járjon, mint nyilvánosan - a polgármestertől - kritizált szerkesztőtársa? Vagy csak egyszerűen fél, mert megfenyegették az Önkormányzatból? Nos, nem tudjuk eldönteni ezt itt. Lényeg az, hogy én elfogadom, ha egy szerkesztő, újságíró exisztenciális okokból nem nyomja rá a ceruzáját teljesen a papírra.

    Lehet, hogy a szimpatikus szerkesztő úr arra vár, hogy a lakosság írja le a véleményét. S ha valóban ez lenne a szándéka, akkor ezt itt meg is kapja.

    Én, mint az M43-as mellett élő és naponta szenvedő a következőképpen gondolom a felelősséget. Medgyessy Péter miniszterelnök megígérte a kerülő utat 2007-re, s nem tartotta az ígéretét. Az MSZP-SZDSZ miniszterelnöke, becsapta a népet, bennünket. S a pártok ugyan így. Ezeket támogatta és támogatja ma is Dr. Buzás Péter Makó polgármestere is. Tehát ő is becsapta a lakosságot, hasonlóan, mint a párttársai. Ehhez vehetjük a szegedi polgármestert Botka László urat is, hiszen az M43-as ügye, egy közös ügy. A makói baloldali és középpártok is felelősek, mert nem tiltakoztak és intézkedtek eleget és időben.

    Mennyivel számították el magukat a fenti felelősök? Az M43-as kerülőúttal kapcsolatban 3-4 évvel, ha ez valóban 2010-re elkészül, s ezt az ígért 2007-es kezdéssel összevetjük.

    Nos a mai helyzetben folyó zajcsökkentő intézkedéseknek még nincs foganatja, pedig az előkészületek hosszú hónapok óta folynak. A DM egyik nem régi cikke is arról irt, hogy a szegedi utcai lakók még nem érzékelik az éjjeli kamionzaj csökkenését. Mikor lesz ez? Nem tudom. Mi, itt lakók, nem bízunk már ebben. Dr. Buzás Péter számtalanszor tartott sajtó- és televízió tájékoztatót az előrehaladásról: a mai napig látható ill. hallható eredmény nélkül. Ezek a fellépései inkább a saját választási előkészítését szolgálhatják, mint a mi igényeinket, hiszen a zaj nem csökkent.

    Nos Tisztelt Kreativ, élesebb a vélemény?”
  • 9. Sunyi Ló 2008. január 07. 10:23
    „Az idők végezetéig, barátom, az idők végezetéig. Úgyhogy türelem!”
  • 8. KICSI 2008. január 07. 07:54
    „Marha jó , hogy anno is gondoltak a kerékpárosokra csak éppen elfelejteték a biztonságos átkelést pl a maros hídról a kiszombori bicikliútra.Szerencsétlen menjen ahogy tud,de aki megcsinálta verte a mellét,hogy elkészült.Gratulálok.Most télen a 43-as takaritása is csodálatos.De biztos,hogy valaki büszke a munkájára,hogy végigment rajta hóduróval és az egész egy kalap szart se ér de fizetnek érte.Meddig megy ez így,hogy csak beszélnek róla,egyezkednek,csóválják a fejüket és nem történik semmi?”
  • 7. Ló Elemér 2008. január 06. 13:56
    „Mert mindenki be van tojva Mr. Arroganciától!”
  • 6. kreatív 2008. január 06. 00:24
    „Sokszor írtam már erről! Ki a felelős !!!! Hol vannak azok az önkormányzati szakértők, akik feladata megítélni a régió közlekedési helyzetét, időben konkrét lépéseket tenni, megelőzendő a tarthatatlan viszonyokat! Ha független a DM miért nem ír erről?! Mért nem kéri számon az első számú vezetőt, a polgármestert?! Kritikai élt kell adni a cikkeknek, főleg, ha a 43-as útról van szó!”
  • 5. Ellenzéki 2008. január 05. 18:46
    „A halál út - mert lehet így nevezni nyugodtan - keresztűl halad olyan helyiségeken is ahol a jelenlegi koalicíót adó egyik párt, az MSZP - hez tartozó polgármesteek vanna, sőt országgyűlési képviselők is és SEMMIT NEM TESZNEK AZÉRT, HOGY megszűnjön a 43-ason nap mint nap tapasztalható halál veszély!
    Nem tesznek semmi, hallgatnak, mossák kezeiket.”
  • 4. dova 2008. január 05. 14:43
    „Továbbra is az a kérdés motoszkál bennem, hogy vajon miért nem lehet az elkészülésig korlátozni a jelenlegi forgalmat? (valóban, nem csak maszatolni, mert annak ismert az eredménye)
    Ja, hogy ez a döntés felelősséggel járna?
    Vajon mi lehet a mérleg másik serpenyőjében, ami megér ennyi emberéletet és életminőség romlást?”
  • 3. dova 2008. január 05. 14:38
    „Kedves Szabolcs!
    Ezt a cikket meg lehetne jelentetni minden nap (aktualizálva) címlapon mindaddig, míg meg nem születik a megoldás.
    Szerintem, elég hatásos lenne és jobb is mint egy visszaszámlálás.”
  • 2. Heffalump 2008. január 05. 14:00
    „Mindez szép, de hiszem, ha látom!
    A doktornak igaza van, itt csak a papír számít, a képesség nem. Ettől jut kátyúba az ország szekere, örök bürokrácia.”
  • 1. Jikanv 2008. január 05. 09:39
    „Ilyen a hulye.
    Sosem tudja a fejet a farkatol es ilyen aki nem qualifikalt a munkajat elvegezni, Mindig masoktol fugg!!!! (lasd, "tamogatas, palyazat" .
    Mert ugye itt nyugaton nem az szamit hogy milyen diplomaja vagy iskolai vegzettsege van, hanem az hogy meg tudja-e csinalni a munkat vagy nem??
    A magyar dogma hogy valaki nem tud boltot nyitni boltvezetoi vegzettseg nelkul, alapyalan es HULYE. HULYE aki kitalalta es hulye aki gyakorlatba teszi. Egy tiz eves gyerek tud boltot vezetni es valoszinu hogy jobban mint egy olyan magyar aki ezt a torvenyt hozta es valoszinu hogy van diplomaja es valoszinu hogy olyan bekepzelt is hogy azt hiszi ove a hold.
    Nyugaton (elmondom titokban de ne mond el senkinek) vannak olyan uzlet tulajdonosok akik nem tudnak irni. Nincs uzletvezetoi vizsgajuk sot penztargep kezelo es pultos szakmajuk sincs es kepzeld el alkalmaznak olyanokat akik tudnak irni olvasni is. Habar biztos nincs penztar gep kezeloi iskolajuk es pultos bizonyitvanyuk se. Ismerek olyan epiteszeket akiknek nincs semmi epiteszmernoki vegzettseguk sot technikus se es emberek laknak a hazaikban amiket epitenek, ismerek olyan viz szereloket akiknek semmi iskolajuk nincs es hazakban vizet javitanak szerelnek es felujitanak. Erdekes modon ezek az emberek jol elnek es kepesek sikeresen elvezetni az uzleteiket (uzleteiket mondom) Erted????? Nem erted!!!!! Na ez a baj.

    Hat igen ilyen mikor mindenki akinek diplomaja van a fejet a seggeben tartja es mikor kihuzza akkor gogosen szetnez es vissza megy a seggebe mert mindenki alatta van.

    Na Amen ratok es gondolkozzatok a Gogotokon es hol kellene a seggeteken egy nagyobb vagast csinalni hogy a fejetek kiessen.

    Oh doktor ur nem jol erzem magam. Mi a baja? Van egy repedes a seggembe.

    bennem bizhattok en Doktor vagyok!!!!!!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Torlódás a határon a visszautazó vendégmunkások miatt

Makó - A karácsonyi ünnepekre a Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások tömegesen utaztak haza Romániába, Szerbiába, a szabadság leteltével mostantól várhatóan nagy számban jelentkeznek átlépésre déli határátkelőhelyeinken. Tovább olvasom