Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

A Tisza-hidat jövőre már építeni kell

Makó - Hónapokon belül el kell kezdeni az új Tisza-híd építését ahhoz, hogy 2010-re elkészülhessen az M43-as Makóig érő szakasza. Ha sikerül az algyői gázmező közműveit kiváltani, és időben érkezik az uniós százmilliárd, tartható a jelenlegi ütemterv – nyilatkozta lapunknak az útépítésért felelős szakállamtitkár.
Három feltételen múlik, hogy az M43-as autópálya Szegedtől Makóig tartó, kétszer kétpályás szakasza 2010-ben elkészülhessen: az algyői olajmező közműveinek kiváltása, a Tisza-híd megépítése és az uniós támogatás megérkezése. Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára szerint mindhárom feltétel teljesülése reális. Minderről egy, a makói városházán tartott fórumon beszélgetett a kistérség önkormányzati vezetőivel. A találkozóra hivatalosak voltak a projektben érintett állami cégek illetékesei, és jelen volt Buzás Péter, Makó polgármestere és Nagy Sándor szegedi alpolgármester is.

Az államtitkár szerint realitás: 2010-ben Makóig ér az M43-as.
Fotó: Segesvári Csaba

– Az is fölmerült, hogy az autópálya és a híd megépítését külön kellene választani, egy biztos: a tervezett határidők betartásához a pályának a Tisza felett átívelő szakaszát el kell kezdeni építeni jövőre, azaz néhány hónapon belül – mondta Felsmann Balázs. – Ehhez azonban rendelkezésünkre kell állnia az uniós forrásoknak. Még nem hozták nyilvánosságra az M43-as beruházását is érintő uniós támogatási irányelvet, addig pedig nem tudjuk elindítani a közbeszerzési eljárásokat. Az uniós dokumentumnak egyébként hivatalosan már elérhetőnek kellene lennie, reméljük, néhány napon belül lezárhatjuk a projekt tervezési szakaszát, és heteken belül benyújthatjuk a pályázatunkat.

Az autópálya mérföldkövei

A nyomvonal kijelölésének lezáródása: 1995. A megvalósíthatósággal kapcsolatos tanulmányok elkészülése: 2002–2004. Engedélyes kivitelezési terv: 2005. 2007: a terv frissítése, pályázat végső formába öntése. A pálya hossza: Szegedtől Makóig 31,6 km, Makótól a határig 23,1 km, tervezett költségvetése 110-120 milliárd forint – kilométerenként kb. 2 milliárd forint.

Az államtitkár utalt rá: a projekt megvalósításához szükséges önerő a kormány rendelkezésére áll, ez nem lehet a sürgető munkakezdés kerékkötője. A munkálatok megkezdését a régészeti feltárásnak kell megelőznie, ennek tavasztól meg kell kezdődnie.

Csicsely Gábor, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektvezetője konkrétumokról is szólt: a maroslelei Tisza-híd különleges, feszített technológiával épül, hiszen a nyomvonal és a folyó találkozásánál a Tisza éppen enyhén kanyarodik, így az egyik partot folyamatosan bontja, míg a túlfelén lerakja a hordalékot, a folyóba tehát hídpillér nem érhet. Csakúgy körülményes a 47-es út és a híd felvezető szakasza közötti terület közműveinek kiváltása, hiszen itt húzódik a Mol több nemzetközi szénhidrogén-vezetéke is. Ám a szakemberek szerint határidőre ez a feladat megoldódhat. A kivitelezésben nehézséget jelent továbbá a térség mély fekvése, hiszen a belvíz elvezetése nehézkes – ahogy a projektvezető fogalmazott – egy lavórból.

Kamionkonvoj: araszol a tranzit.
Fotó: Segesvári Csaba

A projekt ügyében a végső döntést az egyeztetéseknek megfelelően Brüsszelben február végére tervezték, ami – remélik a GKM-nél –, szintén tartható időpont. Az első ütem kivitelezése – az M5-ös lehajtójától a 47-es főútig – szintén jövőre kezdődik, ezt a szakaszt, amint készen van, feltehetően átadják, hogy némileg ezzel is tehermentesítsék Szegedet. A második ütem Makóig, a harmadik pedig a határig tart. Ez utóbbi befejezése 2011–12-re várható. Addig is igyekeznek a lehető legtöbb forrást elkülöníteni a 43-as főút nyomasztó forgalmi helyzetének javítására, és továbbra is odafigyelnek a makói kistérségből érkező pályázatokra.

Olvasóink írták

  • 8. Németh Pál 2008. január 04. 21:42
    „Kedves M@M, volt szomszédom!

    A svájci tartozkodásom nem igen a szerencse dolga volt.
    Akkor olyan kilátástalan volt a munkalehetőség Makón, mint ma.
    Ebben a tekintetben nem látok ma sem változást.

    Akkor még "diszidálásról" beszéltek olyan makói vezetők,
    akik a távollétemben 3 évi börtönbüntetésre itélésem után már nem is áltak szóba velem.

    Amint haza jöhettem és jöttem, akkor ugyan ezek átöleltek, megpusziltak. Ma már kitüntetés a svájci munka, ott tartozkodás és: CHF.

    S szerencse?
    Az is.
    Meg 1´000 dolog még, amit a legkevesebben hajlandók magukra venni és azért szenvedni:
    - idegen nyelvek,
    - ideken szokások,
    - idegenként élni,
    - izoláltan élni,
    - alkalmazkodni az idegen emberekhez, szokásokhoz, törvényekhez,
    - állampolgári jogok nélkül élni 14 évig,
    - kissebbségként élni,
    - nyugati egyetemet végezni saját pénzen,
    - becsületesen élni,
    - stb. stb.
    Szerencse, de rizikó is.
    Sok honfitársamnak nem sikerült, hanem elbuktak, belepusztultak, rámentek. Makóiak is.

    Üdvözlettel: Németh Pál”
  • 7. M@M 2008. január 04. 21:14
    „Kedves Németh Pál!
    Bár 1965-ben még zsenge ifjú voltam, valószínűleg már tisztában voltam vele,hogy nem Svájcban élek! Annál is inkább, mivel az Ön néhai édesapja minden új fejleményről ami a "vasfüggönyön" túlról érkezett,lelkesen beszámolt az én öregemnek. Így "naprakész" voltam a témával kapcsolatban. Minden tiszteletem az öné az úttal kapcsolatos küzdelme miatt, de kérem nézze el nekem a szkepticizmust, mert én nem voltam olyan szerencsés, hogy a napfényes Svájcban kezdhettem el felnőttkorom aktív korszakát. Itthon viszont az elmúlt érában is csak a rengeteg disznóság keserítette az életemet.(persze ez nem panasz, tény!) üdvözlettel: egy volt szomszéd”
  • 6. Németh Pál 2008. január 04. 17:10
    „Kedves M@M

    A tevékenységemet az autópálya megépitéséig nézem, s konkrétan a zajcsökkentésben. Semmi mást nem szándékozom.

    Ha az autópálya később épül meg, akkor a tevékenységem jelentősége csak növekszik azzal.

    S hogy ez nem Svájc?
    Ezt már 1965-ben is tudtam.
    Ön is tudta ezt akkor?

    A lényeg, hogy én nem akarok sokat markolni a közös munkából, de amit igen, azt becsülettel. S ugye tudja - mellékesen -: Én ezt társadalmi munkában teszem, fizetség nélkül. Sokszor még morális fizetség nélkül is.

    Üdvözlettel”
  • 5. csanyiv 2007. december 23. 16:52
    „Már ne haragudjatok, de ennyi butaságot...
    Hogy "egyengetnék" a talajt, mikor először a régészeti leletmentéssel és a közműkiváltással kell kezdeni a beruházást? Rég meg lehetett volna csinálni, csak akkor 120 milliárdunkba fájna (ami ugye eddig se volt rá), ha meg két hónapot adunk Brüsszelnek, akkor csak a 15%-át kell hozzátenni - nagyon nem mindegy!
    Továbbá 2*2 sávos hidat két év alatt megépíteni nem lehetetlen ebben az országban (meg ugye nem egy Svájc?), éppen most épül ennyi idő alatt a 2*3 sávos Megyeri híd Budapesten, ami ráadásul több, mint kétszer ilyen hosszú is.”
  • 4. M@M 2007. december 22. 13:02
    „Igaza van Cicusnak! Már régen egyengetni kellene a talajt legalább a Tiszapartig! Hogy fognak két év alatt egy 2x2 sávos hidat megépíteni??? Vagy ponton hídon fogunk átjárni a vizen? Már most merném borítékolni, hogy lesz csúszás! Meg sok süket magyarázat, hogy miért késik a befejezés! Kedves Németh Pál ez nem Svájc! Itt nem csak néha-néha hazudnak a politikusok! Hanem állandóan!! Mikor kérdeznek az is hazugság. Mit vár ettől a rablóbandától,(akik politikai élbolynak nevezik magukat),hogy majd kivételt tesznek önnel és nem hazudoznak tovább?? Uggyan-uggyan ne legyen ilyen naív!!”
  • 3. Cicus 2007. december 20. 04:50
    „Ezt már rég meg lehetett volna csinálni, csak mindenki a másikra mutogat. Na ebből se lesz semmi!!! Mint másból se!!”
  • 2. Németh Pál 2007. december 19. 21:22
    „Tisztelt Czegus

    A tervek készek.
    Már csak a magyar engedélyezés következik a változtatásra
    (az egysávosról a kétsávosra)

    Utána a pályázatot kell Brüsszelben beadni.
    A pénzt nagy valószinűséggel megkapja Mo.

    Üdvözlettel”
  • 1. czegus 2007. december 19. 11:14
    „Nem kell itt ecsetelni a nehézséget, dolgozzanak, csinálják ennél nehezebb körülmények között is épült híd és út. Nehogymár sajnáljam, vissza a milliókkal és tessék végre dolgozni. Vagy az igérgetés földje lennénk? Szép napot.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megújítják a szakképzést, állásbörzét szerveznek Makón

Makó - Újraindítja a főtéren csődbement, Makó német testvérvárosát népszerűsítő, az onnan származó termékeket áruló Löbau Centrumot a város szakképző középiskolája. Tovább olvasom